SNMP - Program för att övervaka ett medelstort nätverk

Permalänk
Medlem

SNMP - Program för att övervaka ett medelstort nätverk

Tja
Jag har precis snubblat över SNMP protokollet.
Det är så att jag tycker att det här protokollet verkar vara lite spännande och så men nu letar jag efter rätt program vara för att använda det.

Hårdvaran som ska användas mot protokollet är 3 servrar(rack servrar då) samt 16 Switchar allt har stöd för SNMP i olika nivåer.

Om jag har förstått det rätt så ska man ha SNMP liggande på en server som tar emot information från dom andra svervrarna som har som klienter på sig, sen servern som kör själva programmet för SNMP övervaka informationen från klienterna och i fall någon regel blir bruten så larmar den på något sätt.

Det jag vill kunna se är så all utrustning är online samt belastning på servrarna.

Kanske lite struligt men ett program för att övervaka servrar samt switchar. +i fall man kan få ut det på en websida

Permalänk
Medlem

Finns ganska många lösningar på detta:

Den som jag faktiskt använt och tyckt var enklast att sätta upp (detta var för 2 år sedan) var Observium http://www.observium.org/

Sen finns även sådana som Cacti, PRTG Free, osv osv.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Har för mig du kan använda OP 5 upp till 20 enheter gratis, ganska så vanligt program för nätleverantörer.

Permalänk
Medlem

Open NMS.
lite krångligt att sätta upp, men Open source och kraftfullt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kör igång SNMP agenter i dina switchar, servrar, accesspunkter och brandväggar. Sedan frågar övervakningsprogrammet enheterna på olika saker. Vilka portar i switchen som är aktiva, felpaket, vlan, trafikmängd osv. Lika så i servern frågar den om tjänster är igång, cpu-last, disk och minne.

Det finns också snmp traps som är åt det andra hållet enheten larmar in i övervakningssystemet. En del övervakningssystem har egna agenter som man installerar på servrarna. En del program använder ett annat protokoll som är wmi

Permalänk
Medlem

zabbix! Förutom att övervaka så kan du sätta olika triggers som genererar larm och mycket mer!!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för op5, riktigt bra program, använder det både på jobbet samt på skolan i diverse projekt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Slår ett slag för op5, riktigt bra program, använder det både på jobbet samt på skolan i diverse projekt!

Tyvärr kostar det pengar.. Men är bra

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det fanns relativt mycket information om Cacti så jag kommer ta en närmare titt på det programmet.
+ att det ser ut som det jag förväntade mig i ui