Permalänk
Medlem

Såklart extremt svårt att ge några specifika råd baserat på det TS skrivit. TS sambo har någon form av sjukdom - tolkade det som att hon egentligen inte fått någon diagnos, men att hon säger att hon är bipolär?

En kompis till mig satt i en liknande situation. Varje gång han tog upp det hela med sin sambos psykiska problem hotade hon med både det ena och det andra. Till slut fick min kompis nog och ställde ett ultimatum: Ta tag i dina psykiska problem på allvar annars är det slut. För första gången var han stenhård (och beredd att faktiskt flytta isär). Hon verkade förstå att nu var det allvar så hon gick till en ny psykiatriker och fick en ordentlig diagnos, medicin och terapi. Nu (till slut) är dom lyckligare än någonsin och deras förhållande funkar bra.

Hade inte han vägrat vika ner sig så hade dom nog fortfarande haft ett helvete. Förändring är jättejobbigt, men den kommer inte av sig själv.

Jag tror att TS innerst inne vet vad han behöver göra för att lösa den här situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Som en 21-åring som växt upp med skilda föräldrar kan jag säga att jag hade det mycket bättre med skilda föräldrar som var glada, jämfört med ett par föräldrar som bodde i samma hus och bråkade och tjafsade varje dag. Om föräldrarna känner att dom behöver separera så ska dom göra det. Var inte rädda för att barnet mår dåligt av det, barnet mår troligtvis bäst om förädrarna mår bra.

Det var lite så jag menade, själv växte jag upp med enbart morsan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Era råd betyder mycket, och jag ska försöka prata med henne och ställa ultimatum. Min son betyder allt för mig, det var mycket pga honom som vi flyttade ihop ärligt talat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@iKenn1i: Vet inte om du svarat på detta redan, men känner du att du verkligen älskar henne och vill bygga ditt liv och din framtid med henne?

Om svaret är ja så är det ju solklart att det måste till någon sorts förändring i ert hushåll och er relation för det är ju uppenbart fullständigt ohållbart som situationen är nu. Mina spontana tankar är parterapi samt att hon söker någon form av regelbunden professionell hjälp.

Om svaret är nej eller om du är osäker blir situationen lättare på vissa sätt och svårare på andra. Jag förstår till 100% att din son är det viktigaste i ditt liv och för hans skull behöver du försöka komma fram till vad du tror är bäst för honom i det långa loppet, även om det kan innebära en del väldigt väldigt jobbiga saker på kort sikt. Det är ju nästan garanterat att det i längden blir jobbigare för honom om ni fortsätter tillsammans trots att ni inte "borde", så att säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iKenn1i:

Tyvärr så blir dessa stunder färre och stunderna av ovisshet, nedtryckningar, personangrepp blir bara fler och fler.

Jag har full förståelse för henne, och anpassar mig fullt ut efter hennes behov för att hon ska må bra.

Mina uppoffringar jag gjort är många, så som att jag har helt slutat att följa mitt största intresse "fotboll". Jag har slutat träna för det får jag inte göra, har slutat umgås med vänner för det får jag inte heller göra. Jag får inte göra någonting själv, därav har jag offrat det... Men hon kör på i sitt vanliga träsk. Min enda kontakt med omvärlden är när jag arbetar...

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag hade skrivit ovanstående text, vad hade ditt råd till mig varit? Vad hade du trott att mitt förhållande skulle vara om tio år, hur skulle jag må då?

Tragiskt och jag lider med dig, men det är dags att göra något annat nu. Ditt egna liv, och din egna personlighet är ju sakta men säkert på väg bort, en dag i taget. Frågan är hur ditt barn kommer att må i framtiden? Det är inte bara dig själv som det handlar om. Och din sambo verkar ju ha kört precis samma race en gång innan, med en annan kille och det gick som väntat.

Att hela tiden göra samma sak och förvänta sig att något förändras är galenskap har jag hört.

Har hon hotat dig mer? Slagit dig? Era barn? Även psykisk misshandel är otillåten.
Det du beskriver är inte kärlek, inte alls. Om du tänker om, de senaste fem åren, hade du varit bättre utan?

Skrivet av iKenn1i:

Det svåra är att koppla bort skuldkänslorna vid en eventuell separation. Hon har ingenting kvar om jag försvinner ur hennes liv. Hon har inget förtroende någonstans pga skulder till kronofogden, prickar hos tidigare hyresvärd pga utebliven hyra samt vanvård av lägenhet. Jag vet inte vad som händer med henne om vi går skilda vägar? Min största problematik ligger i att jag känner något fruktansvärt mycket för hennes situationen som hon kan hamna i. Jag vill inte förstöra hennes liv när hon valt att flytta hit...
Skickades från m.sweclockers.com

Inte ditt problem. Ska du verkligen ta hand om henne för alltid? Hon förstör ju ditt, och bevisligen andras liv genom att inte ta ansvar. Hon flyttade ju med dig för att det är du som har kreditkorten.

Det som händer om ni skiljer er är att hon troligen blir batshitcrazy och skyller allt på dig. Spara eventuella hotfulla sms och annat. Sen hittar hon en annan kille och det börjar om.

Googla på "medberoende", det stämmer in på dig. Fan människa, du har ju fortfarande valet och möjligheten att skaffa dig ett eget bra liv. Vill du inte det?

Permalänk

Det är tråkigt att höra detta, eftersom hon spelar på ditt samvete och försöker trycka på rätt knappar för att du ska betala för henne och hennes behov.

Din son kommer du fortfarande ha kvar även vid en separation, och att hon missköter sina betalningar och hyror utan dig är egentligen inte ditt ansvar, som en vuxen människa måste hon kunna ta ett ansvar själv att lösa det. Tills hon har gjort det så bör nog er son bo tillsammans med dig så du får ta hand om honom och vårda er relation som säkert påverkas negativt av situationen runt omkring er i familjen som den är nu.

Men om du vill ge det en chans, en sista möjlighet, säg att ni måste gå till någon terapeut och prata om problemen och se om det ens kommer gå att lösa på något sätt. Om inte så tror jag att det är bättre för dig att du faktiskt värnar om dig själv, livet är kort, varför spendera tiden med folk som inte vårdar relationen utan istället utnyttjar dig? Bara kommentaren om kreditkort och utan det hade ni inte haft ett förhållande hade räckt för mig att avsluta den omedelbums.

Live's too short to drink bad wine.....

Permalänk
Medlem

Har du pratat med henne än?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Har du pratat med henne än?

Ja då, och vi har väl inte direkt kommit varandra närmare. Jag har betalat resan denna gång, så nu är det lugnt en stund.
Fått höra både det ena och det andra under helgen som var, och senast igår. Men det är väl bara att ge fan i att ta åt sig, och gå vidare. Det är jobbigt att man ena stunden är "bäst i världen" och man betyder allt. För att i nästa stund vara helt jävla värdelös enligt henne...

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iKenn1i:

Ja då, och vi har väl inte direkt kommit varandra närmare. Jag har betalat resan denna gång, så nu är det lugnt en stund.
Fått höra både det ena och det andra under helgen som var, och senast igår. Men det är väl bara att ge fan i att ta åt sig, och gå vidare. Det är jobbigt att man ena stunden är "bäst i världen" och man betyder allt. För att i nästa stund vara helt jävla värdelös enligt henne...

Grejen är att du inte kommer närmare. Jag vet att jag är den extrema i tråden. Konfrontera, konfrontera och låt helvetet braka loss. Efter några gånger så lär du dig att det inte är så jävla farligt. Jag vet att det är ångestladdande och det sliter verkligen på en. Nästa gång vägrar du betala, OAVSETT, vad hon säger. Det gäller att analysera vad hon säger, är du bara jävla bäst när du betalar, annars är du skit? Då kanske hon ska skaffa en riktig sugar daddy så du inte kan uppfylla hennes krav. Det här är kravhantering.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Ja då, och vi har väl inte direkt kommit varandra närmare. Jag har betalat resan denna gång, så nu är det lugnt en stund.
Fått höra både det ena och det andra under helgen som var, och senast igår. Men det är väl bara att ge fan i att ta åt sig, och gå vidare. Det är jobbigt att man ena stunden är "bäst i världen" och man betyder allt. För att i nästa stund vara helt jävla värdelös enligt henne...

Skjut inte upp problemet. Berätta nu att du inte kan betala kommande resor och stå på dig. Det lär bli livat men då behöver hon ta ställning till hur hon löser det. Syna hennes påstående om att hon lämnar dig. Lämnar hon dig så är det ingen förlust, hon vill bara åt dina pengar (krediter). Stannar hon så får hon själv lösa problemet vilket kan visa på någon form av känsla av att inte bara vilja åt dina pengar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Inaktiv

För din flickväns bästa dumpa henne och låt henne stå på egna ben!
Det kanske låter lite rått, men det finns lite sanning i detta. För har din flickvän funderat på vad hon kommer få för pension? Har hon funderat på hur hon någonsin kommer få ett arbete med ett sådant lång tid som arbetslös?
Nästan alla åtgärder arbetsförmedlingen har gäller långtidsarbetslösa, men eftersom din flickvän som jag har förstått inte är anmäld som arbetslös kommer hon inte få nytta av dessa åtgärder.

Jag vet inte vad ni har för familjerelationer, men hur vore det att blanda in era föräldrar? Vad tycker t.ex din flickväns föräldrar om att deras dotter har blivit så utsatt och helt beroende av dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Ja då, och vi har väl inte direkt kommit varandra närmare. Jag har betalat resan denna gång, så nu är det lugnt en stund.
Fått höra både det ena och det andra under helgen som var, och senast igår. Men det är väl bara att ge fan i att ta åt sig, och gå vidare. Det är jobbigt att man ena stunden är "bäst i världen" och man betyder allt. För att i nästa stund vara helt jävla värdelös enligt henne...

Vad du än gör, dra inte ner DIN egna ekonomi med krediter, skulder, lån osv bara för att hon inte orkar ta tummen ur röven och ordna upp sitt liv.
Även om man alltid vill finnas där, kan man inte göra allt.

Jag skrev även på andra sidan och säger igen att jag känner igen mig i det här. Även med att man har världens kärlek ena sekunden, till att bli djävulen själv nästa.

Förstår att det är jobbigt när ni har en son tillsammans som man också ska tänka på, men vill man se sin son växa upp om säg, 10 år, och ni har då dragit ner er ekonomi i botten, eller att bråken blivit värre, ni är psykiskt trötta etc?

Ska du göra något åt din situation måste du säga ifrån och prata med henne, du kommer inte må bättre själv om det här fortsätter.
Och eventuellt inte din son heller.

Min åsikt nu i dina kläder
Jag skulle tagit min son som betyder mer, har ett stort liv framför sig, mycket att lära sig, växa upp, se världens hörn och den listan kan göras lång och sett till att han har det bra i första hand och gett min son en bra uppväxt.

Om man får ställa frågorna: Vad tycker du behöver göras (bägge parter) för att det ska bli bättre för er? Vad vill du att hon ska göra? Vad känner du för henne nu såhär i efterhand respektive innan?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Vad du än gör, dra inte ner DIN egna ekonomi med krediter, skulder, lån osv bara för att hon inte orkar ta tummen ur röven och ordna upp sitt liv.
Även om man alltid vill finnas där, kan man inte göra allt.

Jag skrev även på andra sidan och säger igen att jag känner igen mig i det här. Även med att man har världens kärlek ena sekunden, till att bli djävulen själv nästa.

Förstår att det är jobbigt när ni har en son tillsammans som man också ska tänka på, men vill man se sin son växa upp om säg, 10 år, och ni har då dragit ner er ekonomi i botten, eller att bråken blivit värre, ni är psykiskt trötta etc?

Ska du göra något åt din situation måste du säga ifrån och prata med henne, du kommer inte må bättre själv om det här fortsätter.
Och eventuellt inte din son heller.

Min åsikt nu i dina kläder
Jag skulle tagit min son som betyder mer, har ett stort liv framför sig, mycket att lära sig, växa upp, se världens hörn och den listan kan göras lång och sett till att han har det bra i första hand och gett min son en bra uppväxt.

Om man får ställa frågorna: Vad tycker du behöver göras (bägge parter) för att det ska bli bättre för er? Vad vill du att hon ska göra? Vad känner du för henne nu såhär i efterhand respektive innan?

Jag vill att hon ska skärpa till sig och börja anstränga sig för att förändra sin situation. Det verkar tyvärr inte spela någon större roll hur mycket jag peppar henne, anstränger mig för att hjälpa henne med alla papper som måste in till försörjningsstöd osv. Hon lägger sig bara platt på rygg och ger upp.

Nu verkar det som att jag ska behöva stå för resorna enligt försörjningsstöd här i kommunen, vilket kommer resultera i att hon inte kommer kunna träffa sin dotter något. Detta pga att jag måste prioritera vår son, vara djur och vår egen överlevnad.

Jag förstår inte hur jag kan bli skyldig att betala när ungen inte ens är min, och ungen inte ens bor hos oss?
Dottern bor hos fadern, som inte direkt är intresserad av att hjälpa dottern att ha regelbunden kontakt med sin mamma.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iKenn1i:

Jag vill att hon ska skärpa till sig och börja anstränga sig för att förändra sin situation. Det verkar tyvärr inte spela någon större roll hur mycket jag peppar henne, anstränger mig för att hjälpa henne med alla papper som måste in till försörjningsstöd osv. Hon lägger sig bara platt på rygg och ger upp.

Nu verkar det som att jag ska behöva stå för resorna enligt försörjningsstöd här i kommunen, vilket kommer resultera i att hon inte kommer kunna träffa sin dotter något. Detta pga att jag måste prioritera vår son, vara djur och vår egen överlevnad.

Jag förstår inte hur jag kan bli skyldig att betala när ungen inte ens är min, och ungen inte ens bor hos oss?
Dottern bor hos fadern, som inte direkt är intresserad av att hjälpa dottern att ha regelbunden kontakt med sin mamma.

Ett steg i taget. Först och främst undrar jag om du älskar din partner. För om du gör det så är en separation det enda som hjälper. För då får hon rätt till försörjningsstöd och hela samhällsapparaten i ryggen för att stödja henne. Hon får tid att fokusera på sig själv för att bli hel igen.

Sen förstår jag att hennes dotters far inte är intresserad av att låta sin dotter träffa hennes mamma. För vem vill ha din partner som förebild? Hon är destruktiv för alla människor omkring henne. Kräv separation och låt henne börja ta ansvar för sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Jag vill att hon ska skärpa till sig och börja anstränga sig för att förändra sin situation. Det verkar tyvärr inte spela någon större roll hur mycket jag peppar henne, anstränger mig för att hjälpa henne med alla papper som måste in till försörjningsstöd osv. Hon lägger sig bara platt på rygg och ger upp.

Nu verkar det som att jag ska behöva stå för resorna enligt försörjningsstöd här i kommunen, vilket kommer resultera i att hon inte kommer kunna träffa sin dotter något. Detta pga att jag måste prioritera vår son, vara djur och vår egen överlevnad.

Jag förstår inte hur jag kan bli skyldig att betala när ungen inte ens är min, och ungen inte ens bor hos oss?
Dottern bor hos fadern, som inte direkt är intresserad av att hjälpa dottern att ha regelbunden kontakt med sin mamma.

Det är ju så att när man flyttar ihop och skaffar gemensam bostad så har båda ansvar att ta hand om det ekonomiska. Var och en ska dra sitt strå till stacken. Resonemanget är (väl?) att man ser till hushållets totala kassa, inte var och ens förmåga att bidra... därav att det förefaller som det är du som får betala hennes barns resor.

Självklart så ska du snabbt som tusan se över vilket som blir bäst för ditt barn (och dig själv) - Jag tycker du ska prioritera ditt barn högst, sedan dig själv. Allt annat kommer som #3 och vidare. Hur får ditt barn och du det bäst.

Förslag på åtgärder:
* Taktikflytta, kanske är ett alternativ... jag hade övervägt detta personligen. Det kanske blir mer pengar över om man är i en kommun som resonerar annorlunda kring biddrag, du kanske kan hitta en reseform till jobbet som är bättre, miljöombyte för hennes del kanske behövs?

* Lämnat henne, men först efter ett ultimatum. "Motionera, aktivera dig, plugga, gör vad som behövs för att må bra, jag hjälper dig... vi tar ett nytt snack i slutet på december. Tar inte du tag i detta kommer jag att lämna dig med allt vad det innebär, för jag orkar inte mer... detta är din sista chans."

* Prata med den andra pappan, han känner ju exet och hennes problematik. Fråga om det finns något ni två kan göra så det blir bra för dottern. I alla lägen är det inte någon nackdel att ha en bra, rak och god kommunikation med denna person.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag skulle kräva av min sambo att hon tog tag i sitt liv, jag förstår att man gör dumma saker som att flytta ihop med någon utan stabil ekonomi när man är nykär, jag har gjort såna missar jag också.

I slutändan räcker inte kärleken som enda drivkraft i ett förhållande, ekonomin är fruktansvärt viktig, hur hemskt det än kan låta. Vet inte hur du tänker idag, om du tycker det känns helt OK att försörja din sambo som ett barn eller om du faktiskt stör dig på detta, jag hade stört mig såpass att jag krävt en omedelbar åtgärd eller separation. Jag jobbar inte 8 timmar om dagen hela livet för att försörja någon som inte gör det.

Jag hade iaf. tillräckligt med sinnesnärvaro när jag var nykär med min nuvarande sambo att jag, när hon fråga om vi skulle flytta ihop, sa att absolut, men jag tänker inte försörja dina barn.
Detta tycker vissa låter hårt, jag fattar inte varför men många verkar resonera på nåt konstigt sätt att man automatiskt vill försörja någons barn för att man är ihop med morsan.

Detta funkar bra för oss, vi har i princip identisk lön, men hon har ju mer utgifter med tanke på hennes barn, jag skulle inte kunna ha dåligt samvete över det ens om jag försökte, det är inte mina barn och jag känner inget ekonomiskt ansvar över dom.

Med det sagt, att sätta sig själv i ekonomisk kris kommer otvivelaktigt att skapa motsättningar i erat förhållande, när tanken börjar gnaga i bakhuvudet på dig att du o din son hade haft det stabilare utan henne, den tanken kommer komma om detta vansinne fortsätter det lovar jag dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Jag försöker att se sjukdomen, förstå den, förstå henne. Jag läser dagligen om detta, på olika forum och liknande. Vill verkligen inte ge upp, för när hon mår bra så utstrålar hon mycket kärlek. Tyvärr så blir dessa stunder färre och stunderna av ovisshet, nedtryckningar, personangrepp blir bara fler och fler.

Jag har själv varit inom psykiatrin sedan jag var 19-20. Nu är jag 32 och har fortfarande kontakt med vården. Själv fick jag diagnosen borderline för 10år sedan, och har därefter arbetat mitt tillbaka.

Numera är jag väl så frisk jag kan bli, men vissa svårigheter finns kvar. Våra olikheter i våra sjukdomar gör problemen så mycket större. Jag har full förståelse för henne, och anpassar mig fullt ut efter hennes behov för att hon ska må bra.

Mina uppoffringar jag gjort är många, så som att jag har helt slutat att följa mitt största intresse "fotboll". Jag har slutat träna för det får jag inte göra, har slutat umgås med vänner för det får jag inte heller göra. Jag får inte göra någonting själv, därav har jag offrat det... Men hon kör på i sitt vanliga träsk. Min enda kontakt med omvärlden är när jag arbetar...

Som sagt det är jobbigt, men man får väl bita ihop och hoppas det löser sig? Kan man få in henne på tvångsvård eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

jag har personligen nyligen påbörjat utredning för borderline/bipolaritet och med tanke på skälen till totalcrashen som tvingade mig att söka hjälp kan jag inte ens föreställa mig hur otrevliga dina hjärnspöken lär vara vid det här laget.

det du beskriver är ett förhållande som uppnått så destruktiva nivåer att inte ens en i början mentalt frisk/stabil person skulle kunna förvänta sig att gå ur den utan men för livet/en väldigt lång tid framöver.
att du har borderline gör det hela så jävla mycket värre, då det är uppenbart att hon har enorm hjälp av dina hjärnspöken när det kommer till att manipulera och utnyttja dig.

om du funderar lite på det, är det verkligen din partners framtid du oroar dig över?
eller kan det vara så att rädslan för känslorna som skulle uppstå om hon överger och ersätter dig utan minsta eftertanke får dig att förbise hopplösheten i situationen?

om hon inte svarar på ultimatum måste du för din, hennes och erat barns skull se till att ni separerar, att du klarar av att förbise den psykiska misshandeln är en sak, men tänk på att din son redan har försämrade odds när det kommer till att drabbas av borderline/bipoläritet, öka inte på de ytterligare för att hjälpa någon som inte vill ha hjälp.

ber om ursäkt om något uppfattas som stötande, lycka till.