HDD eller SSD för bilder >> 15 år+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

varför inte byta backup med en kompis så ni har en säkerhetskopia av varandras grejer hemma i ett skåp.

Det där har jag och mina polare gjort med varandra, dock hjälpte det inte mig då jag precis hade tankat fullt med smälljaddeviktigt material på en av mina hårddiskar, och PCB´n på någon jävla höger fick kortslutning, och avlivade sig själv.
Innan jag hade fixat backup till ytterligare hårddiskar.

Hur länge kan en hårddisk UTAN PCB lagra dess data innan den försvinner? <--- (PCBn befinner sig på okänt område då den skulle till Kanada för reparation men inte har kommit fram, trots att jag skickade den i Juni/Juli någon gång, så där är hoppet borta.)

Jag vill bara ha ett ungefärligt värde, innan jag måste kontakta IBAS för räddning.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Det där har jag och mina polare gjort med varandra, dock hjälpte det inte mig då jag precis hade tankat fullt med smälljaddeviktigt material på en av mina hårddiskar, och PCB´n på någon jävla höger fick kortslutning, och avlivade sig själv.
Innan jag hade fixat backup till ytterligare hårddiskar.

Hur länge kan en hårddisk UTAN PCB lagra dess data innan den försvinner? <--- (PCBn befinner sig på okänt område då den skulle till Kanada för reparation men inte har kommit fram, trots att jag skickade den i Juni/Juli någon gång, så där är hoppet borta.)

Jag vill bara ha ett ungefärligt värde, innan jag måste kontakta IBAS för räddning.

/Lifooz

Länge, kretskortet har ju ingen funktion förutom när du ska kommunicera aktivt med disken men om du vet att du ska göra en recovery ska du göra den så fort som möjligt eftersom du minskar risken för alla typer av skador och degradering i allmänhet, att lagra disken för att sedan riskera att skada den mekaniskt/magnetiskt under lagringen är enbart dumt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Länge, kretskortet har ju ingen funktion förutom när du ska kommunicera aktivt med disken men om du vet att du ska göra en recovery ska du göra den så fort som möjligt eftersom du minskar risken för alla typer av skador och degradering i allmänhet, att lagra disken för att sedan riskera att skada den mekaniskt/magnetiskt under lagringen är enbart dumt.

Den ligger på en hylla i min TV-bänk. Detta betyder ca 19-23 grader rumstemperatur, jag har förvisso högtalare ca en meter ifrån på varje sida, men dom är det ingen fara med. Det är 0,401 gauss där hårddisken ligger.
Något säger mig att det inte är så mycket, då det är 4,041 gauss rakt framför högtalarelementen.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Det där har jag och mina polare gjort med varandra, dock hjälpte det inte mig då jag precis hade tankat fullt med smälljaddeviktigt material på en av mina hårddiskar, och PCB´n på någon jävla höger fick kortslutning, och avlivade sig själv.
Innan jag hade fixat backup till ytterligare hårddiskar.

Hur länge kan en hårddisk UTAN PCB lagra dess data innan den försvinner? <--- (PCBn befinner sig på okänt område då den skulle till Kanada för reparation men inte har kommit fram, trots att jag skickade den i Juni/Juli någon gång, så där är hoppet borta.)

Jag vill bara ha ett ungefärligt värde, innan jag måste kontakta IBAS för räddning.

/Lifooz

Magnetlagring håller i åratal. Långtidsstabiliteten hos hårddiskar brukar bero på mekaniska problem snarare än att skivorna tappar data.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Magnetlagring håller i åratal. Långtidsstabiliteten hos hårddiskar brukar bero på mekaniska problem snarare än att skivorna tappar data.

Ah, perfekt. Då behöver jag inte oroa mig än på ett bra tag, då disken legat utan sin PCB sedan början på Juni.
Skall bli förbannat roligt att se vad teknikutvecklarna tänkt sig, skall ersätta hårddiskar med för långtidslagring.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

NAS med minst 2 speglade diskar med fördröjning på sync, eller NAS Raid...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Ah, perfekt. Då behöver jag inte oroa mig än på ett bra tag, då disken legat utan sin PCB sedan början på Juni.
Skall bli förbannat roligt att se vad teknikutvecklarna tänkt sig, skall ersätta hårddiskar med för långtidslagring.
/Lifooz

Det är magnetlagring för långtidslagring, men man bör ju välja ett filsystem som kompenserar för bitröta typ zfs, låt inte disken ligga längre än absolut nödvändigt om du verkligen tänkt återskapa innehållet, risken för ytterligare fel ökar för varje sekund så kör recovery fortast möjligt och skaffa seriösa backupper, bara en backup är inte säkert och backupperna får naturligtvis inte heller vara på en enhet som är i drift utan det ska vara minst en enhet som inte är elektriskt ansluten på något sätt och en som befinner sig på annan plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Ah, perfekt. Då behöver jag inte oroa mig än på ett bra tag, då disken legat utan sin PCB sedan början på Juni.
Skall bli förbannat roligt att se vad teknikutvecklarna tänkt sig, skall ersätta hårddiskar med för långtidslagring.
/Lifooz

Det är magnetlagring som gäller fortfarande och lär vara det ett tag framöver. Fast långtidslagring och arkivering sker inte på hårddisk utan på band men principen är ju samma. Ett band är dock betydligt mer robust då i princip all mekanik är oberoende av själva lagringsmediet. Band är dessutom väldigt billigt per lagringsenhet men tyvärr är bandspelarna snordyra så det är inte värt det för oss vanliga dödliga om du inte råkar hitta en begagnad bandspelare billigt på blocket eller något. Har sett bandrobotar på auktion men eftersom det är en maskin som tar lika stor plats som en garderob så ville ingen köpa. Inte så många som har så mycket plats över enbart för backup. För mindre volymer kan arkivklassade skivor fungera men det blir snabbt dyrt med DVD då de är så små. Nu har väl priserna på Bluray landat på lite mer humana nivåer men vet inte riktigt vad bra skivor kostar där.

Det har länge pratats om alternativ som optisk lagring i kristaller eller lagring i DNA-liknande molekylstrukturer men än så länge finns det inget som slår hederlig magnetism när det kommer till arkivering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag har mina bilder i backuper såhär:

På SSDn
På lagringsdisken
På Nasen
Och även i Onedrive.

Sen byter man ju ut nasen osv med jämna mellanrum såklart. Har även skannat in alla betyg, arbetsgivarbetyg osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden för att se om någon sagt det men glöm inte att både SSD och HDD lider utav data degradering, vilket betyder att med tid så tappas/förstörs datan dem lagrar. Gäller även DVD/BD/CD etc. Att lagra data på degraderande media i 30+ år kommer inte bli bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av philipborg:

Orkar inte läsa igenom hela tråden för att se om någon sagt det men glöm inte att både SSD och HDD lider utav data degradering, vilket betyder att med tid så tappas/förstörs datan dem lagrar. Gäller även DVD/BD/CD etc. Att lagra data på degraderande media i 30+ år kommer inte bli bra.

Man måste välja ett bra filsystem som hanterar det, dt är därför zfs finns, MS håller på att gå åt samma håll med Refs som är tänkt att ta över efter ntfs och bli mer stabilt, om än inte lika bra som zfs är det ett bra kliv från de osäkra winsystemen som de flesta använder idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enda sättet att säkra data över en lång tid är att ha rätt former av backup samtidigt som man uppgraderar lagringsmediet med tiden.
T.ex. ha en levande disk (eller mapp eller var du nu väljer att spara) som du men jämna mellanrum kör backup på som vanligt.
Samtidigt som du ibland plockar ur din backup och sparar den någon annan stans (kanske bankfack, kanske hos någon ansvarfull släkting).
Sen så tar du med dig din gamla "off site" disk hem och använder den som första backup.

När det är dags att byta ut diskarna (varannat år typ) så sparar du dom gamla såklart.

Inte museum säkrad backup direkt, men genom att hålla mediat uppdaterat och alltid minst 2 kopior så har man ju minskat risken för en katastrof ganska så rejält.

Permalänk
Medlem

Jag använder molnet som backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är magnetlagring som gäller fortfarande och lär vara det ett tag framöver. Fast långtidslagring och arkivering sker inte på hårddisk utan på band men principen är ju samma. Ett band är dock betydligt mer robust då i princip all mekanik är oberoende av själva lagringsmediet. Band är dessutom väldigt billigt per lagringsenhet men tyvärr är bandspelarna snordyra så det är inte värt det för oss vanliga dödliga om du inte råkar hitta en begagnad bandspelare billigt på blocket eller något. Har sett bandrobotar på auktion men eftersom det är en maskin som tar lika stor plats som en garderob så ville ingen köpa. Inte så många som har så mycket plats över enbart för backup. För mindre volymer kan arkivklassade skivor fungera men det blir snabbt dyrt med DVD då de är så små. Nu har väl priserna på Bluray landat på lite mer humana nivåer men vet inte riktigt vad bra skivor kostar där.

Det har länge pratats om alternativ som optisk lagring i kristaller eller lagring i DNA-liknande molekylstrukturer men än så länge finns det inget som slår hederlig magnetism när det kommer till arkivering.

Ok, då har jag mer insikt i det hela.
Ja band är man bekant med, men som du säger, det är sådana kostnader och utrymmestagningar att jag lär behöva vinna "vem vill bli miljonär" innan man kommer över något sådant. Vi får se vad dom hittar på helt enkelt, men hårddiskar lär hänga med ett tag till, iallafall tills SSDer har samma lagringstid vilket ju inte lär ske i första taget.

Till något helt annat.

Alltså, det är sjukt vad förläst du är, jag har ägnat år efter år när det kommer till att läsa på om teknik och förstå den.
Men jämfört med dig liknar man en person som knappt vet hur man slår på datorn.
Det är RIKTIGT bra med en person som dig här på Sweclockers, du är uppskattad, inte bara från mitt håll.
Men sitter du allvarligt talat på datorn i din signatur? Det är något jag har frågat mig under mina år här på Sweclockers.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Ok, då har jag mer insikt i det hela.
Ja band är man bekant med, men som du säger, det är sådana kostnader och utrymmestagningar att jag lär behöva vinna "vem vill bli miljonär" innan man kommer över något sådant. Vi får se vad dom hittar på helt enkelt, men hårddiskar lär hänga med ett tag till, iallafall tills SSDer har samma lagringstid vilket ju inte lär ske i första taget.

Till något helt annat.

Alltså, det är sjukt vad förläst du är, jag har ägnat år efter år när det kommer till att läsa på om teknik och förstå den.
Men jämfört med dig liknar man en person som knappt vet hur man slår på datorn.
Det är RIKTIGT bra med en person som dig här på Sweclockers, du är uppskattad, inte bara från mitt håll.
Men sitter du allvarligt talat på datorn i din signatur? Det är något jag har frågat mig under mina år här på Sweclockers.

/Lifooz

Datorn i min signatur är utbytt sen flera år tillbaks och det enda jag fortfarande använder från den är nätagget och antagligen en SATA-kabel eller två. Jag är för lat för att uppdatera signaturen så den får vara som den är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som fler säger, flera backups. Själv har jag foton på primärdatorn, sekundärdatorn, NAS, molnlagring, extern hårddisk och delvis utbränt på skivor (dock ett tag sedan jag gjorde backup i detta format).
Sen finns det även backup på sambons dator samt hennes externa hårddisk.
Dessa är även utspridda i två hushåll.

På datorerna lagrar jag på mekaniska diskarna mest för att det är billigare och rymmer mer, min fotomapp tar upp 75gb i dagsläget så en SSD blir snabbt fylld.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Vill du gå "all the way" så sätt upp en ownCloud med RAIDade diskar. På så sätt laddas alla bilder och videos upp från mobilen, och du kommer åt dom från hela världen. Kika signaturen.

Kräver dock lite mer config.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste välja ett bra filsystem som hanterar det, dt är därför zfs finns, MS håller på att gå åt samma håll med Refs som är tänkt att ta över efter ntfs och bli mer stabilt, om än inte lika bra som zfs är det ett bra kliv från de osäkra winsystemen som de flesta använder idag.

Fast då måste man klargöra att lagringsmediat måste vara i (regelbundet) bruk. Nyttan med aktivt underhåll inbyggt i filsystemet försvinner om man stänger av HD'n och lägger den på hyllan. Samtidigt ökar risken för att disken ska bli defekt om den är i bruk.

Skrivet av Lifooz:

Men sitter du allvarligt talat på datorn i din signatur? Det är något jag har frågat mig under mina år här på Sweclockers.

Jag har en Q6600 i drift, om det hjälper till med glädje för dagen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kör crashplan både deras moln och intern backup

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Datorn i min signatur är utbytt sen flera år tillbaks och det enda jag fortfarande använder från den är nätagget och antagligen en SATA-kabel eller två. Jag är för lat för att uppdatera signaturen så den får vara som den är.

Ah, jag tänkte väl, visst fungerar grejorna än idag men som primär rigg, nja.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har en Q6600 i drift, om det hjälper till med glädje för dagen...
B!

Själv har jag en E6850 som gosar med en bräda från MSI.
Jag startar upp systemet ibland när jag vill leka lite med överklockning och testa gränser. Skulle dock inte ha det som primär rigg.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

#1 Hårddisk. Hasha filerna
#2 Backup-diskar*flera, olika platser, verifiera hasharna
#3 Med jämna mellanrum, säg årligen, verifierar du backup-diskarna och att hasharna fortfarande stämmer.
#4 Med jämna mellanrum köper du nya lagringsmedia, lägger bilderna på dem också, verifierar hasharna.

Så länge du har det du vill lagra på flera ställen som uppdateras över tiden och verifieras kan du försäkra dig mot de stora problemen:

# Utslitna lagringsmedia som tvärdör
# Tyst korruption av din data
# Media du inte kan läsa

Att köpa ett gäng SATA diskar idag, slänga dem i olika bankfack och hoppas att du har något som kan läsa dem om 30 år är ingen bra plan. Skulle du idag kunna läsa en 30 år gammal disk med någon kommersiellt tillgänglig hårdvara? För att vara säker måste du jobba kontinuerligt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kör crashplan både deras moln och intern backup

Håller med. 60$ per år för obegränsad molnlagring är OK tycker jag jämfört med andra molntjänster. Har själv fyllt 3,7 TB på crashplan i deras moln. Dessutom kan man ju köra i ett eget moln med crashplan om man installerar det på några datorer på olika platser, t.ex hos någon kompis.

Det är ett bra komplement till traditionella backuper eftersom det sköts automatiskt. Risken är ju stor att man glömmer bort att backupa till en extern hårddisk och så sitter man plötsligt med trasig hårddisk som man hade de senaste fotona på sedan förra backupen för ett år sedan...

Permalänk
Medlem

Inget ont menat, men jag ser att ingen här verkar tänka bortom 30+ år.

Vill du att dina barn och barnbarn ska kunna se dina bilder? Efter din död, i hur många generationer skulle du vilja att bilderna fanns kvar? Räcker det om dom "lever" lika länge som du?

Jag vill slå ett slag för papper som lagringsmedia. Ett fotoalbum alltså. Framkalla dina bilder och sprid dom bland släkt och vänner. Gör fotoböcker. En fotoplansch med 100 sköna bilder som sitter fint på väggen eller som din medelålders dotter kanske hittar när hon rotar igenom ditt dödsbo?

Elektronisk lagring kräver kontinuerlig underhållning. Mängden ökar också. Vill du att bilderna ska överleva dig själv genom att flytta dom vidare på hårddisk efter hårddisk, så måste någon sedan ta över. Tror du att dina barn verkligen vill ta över din massiva bildsamling samtidigt som dom ökar på sin egen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Tror du att dina barn verkligen vill ta över din massiva bildsamling samtidigt som dom ökar på sin egen?

Svårt att spå vad de vill ha i framtiden. Min mamma har intresserat sig för släktforskning via internet på äldre dagar och bilder är väldigt populärt. Hon och några andra släktingar är väldigt glada över de bilder de kommer åt. De äldsta bilderna hon har är över 100 år gamla.
I och med att vi numera nästan uteslutande tittar på bilder via dator/platta/mobil skrivs väldigt få ut på papper, kan det kanske vara värt att spara bilder digitalt.

Jag har lyckats hålla backuper på mina digitala bilder sedan 1999 och ser det inte som speciellt betungande att flytta över dem till nytt medium då enheter byts ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Inget ont menat, men jag ser att ingen här verkar tänka bortom 30+ år.

Vill du att dina barn och barnbarn ska kunna se dina bilder? Efter din död, i hur många generationer skulle du vilja att bilderna fanns kvar? Räcker det om dom "lever" lika länge som du?

Jag vill slå ett slag för papper som lagringsmedia. Ett fotoalbum alltså. Framkalla dina bilder och sprid dom bland släkt och vänner. Gör fotoböcker. En fotoplansch med 100 sköna bilder som sitter fint på väggen eller som din medelålders dotter kanske hittar när hon rotar igenom ditt dödsbo?

Elektronisk lagring kräver kontinuerlig underhållning. Mängden ökar också. Vill du att bilderna ska överleva dig själv genom att flytta dom vidare på hårddisk efter hårddisk, så måste någon sedan ta över. Tror du att dina barn verkligen vill ta över din massiva bildsamling samtidigt som dom ökar på sin egen?

Samtidigt går utvecklingen framåt så hela bildsamlingen får väl plats på något litet som ett knappnålshuvud till en kostnad av 1 kr så risken är väl snarare ett de tappar bort denna obetydliga lilla datamängd...

Permalänk
Medlem

Lite ot, men det skulle vara intressant att höra vad folk använder för mjukvara för att köra backup.

Själv har jag ett script som körs manuellt, inte helt optimalt då det saknar versions hantering.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Entusiast
Skrivet av solemn:

Inget ont menat, men jag ser att ingen här verkar tänka bortom 30+ år.

Vill du att dina barn och barnbarn ska kunna se dina bilder? Efter din död, i hur många generationer skulle du vilja att bilderna fanns kvar? Räcker det om dom "lever" lika länge som du?

Jag vill slå ett slag för papper som lagringsmedia. Ett fotoalbum alltså. Framkalla dina bilder och sprid dom bland släkt och vänner. Gör fotoböcker. En fotoplansch med 100 sköna bilder som sitter fint på väggen eller som din medelålders dotter kanske hittar när hon rotar igenom ditt dödsbo?

Elektronisk lagring kräver kontinuerlig underhållning. Mängden ökar också. Vill du att bilderna ska överleva dig själv genom att flytta dom vidare på hårddisk efter hårddisk, så måste någon sedan ta över. Tror du att dina barn verkligen vill ta över din massiva bildsamling samtidigt som dom ökar på sin egen?

Papper tappar kvalité och moderna billiga utskrifter är långt ifrån ideala ur arkivsynpunkkt. Det viktigaste att spara är alltid originalen. På filmtiden är det negativen som är viktiga. Har man negativen kan man alltid göra nya framkallningar för foton slits. På samma sätt kan man alltid fixa nya utskrifter så länge man har kvar originalfilerna. En fotoplansch kommer inte vara vacker om 30 år. Fysiska bilder är trevligt men de är möjligtvis ett komplement till riktig arkivering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

M-disc Blu-Ray som sparar ovärderliga minnen eller data i upp till 1000 år

M-disc Blu-Ray som sparar ovärderliga minnen eller data i upp till 1000 år

Så kan du göra fullständiga backupper årliga.
Tyvärr har priserna gått upp gick att få för 30 kr 25GB innan dollar kursen gick upp.

Att sprida Blu-Ray till närstående du har förtroende för, eller bank fack

Normal ha två HDs för backupp

Med M-disc Blu-Ray så kan du säkra med annan plats och degradering annarsär ZFS en väg att gå men det kräver mer resurser och tid men data mängden är så pass liten så är M-disc Blu-Ray överkomligt.
Om du mappar så du får plats M-disc Blu-Ray så kan du köra en extra skiva på det nya bilderna
Och lämna vidare så du har spridning till flera platser.

När du har ett par backupper så minskar du frekvensen för fullständiga backupper på M-disc Blu-Ray och bara ta det på nya bilderna.
Priser ändras så se när du kan använda 50 GB, tag Googla för att få aktuellt information

http://www.pcworld.com/article/2933478/m-disc-optical-media-r...

Skrivet av Svensktiger:

Enda sättet att säkra data över en lång tid är att ha rätt former av backup samtidigt som man uppgraderar lagringsmediet med tiden.
T.ex. ha en levande disk (eller mapp eller var du nu väljer att spara) som du men jämna mellanrum kör backup på som vanligt.
Samtidigt som du ibland plockar ur din backup och sparar den någon annan stans (kanske bankfack, kanske hos någon ansvarfull släkting).
Sen så tar du med dig din gamla "off site" disk hem och använder den som första backup.

När det är dags att byta ut diskarna (varannat år typ) så sparar du dom gamla såklart.

Inte museum säkrad backup direkt, men genom att hålla mediat uppdaterat och alltid minst 2 kopior så har man ju minskat risken för en katastrof ganska så rejält.

M-disk länk tilllagd
Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

#1 Hårddisk. Hasha filerna
#2 Backup-diskar*flera, olika platser, verifiera hasharna
#3 Med jämna mellanrum, säg årligen, verifierar du backup-diskarna och att hasharna fortfarande stämmer.
#4 Med jämna mellanrum köper du nya lagringsmedia, lägger bilderna på dem också, verifierar hasharna.

Så länge du har det du vill lagra på flera ställen som uppdateras över tiden och verifieras kan du försäkra dig mot de stora problemen:

# Utslitna lagringsmedia som tvärdör
# Tyst korruption av din data
# Media du inte kan läsa

Att köpa ett gäng SATA diskar idag, slänga dem i olika bankfack och hoppas att du har något som kan läsa dem om 30 år är ingen bra plan. Skulle du idag kunna läsa en 30 år gammal disk med någon kommersiellt tillgänglig hårdvara? För att vara säker måste du jobba kontinuerligt.

Tummen upp för att du är den första som nämner hashning av filerna, detta är absolut en bra grej som inte många nämner eller tänker är nödvändigt! Det är väldigt bra för att undvika just osynlig mikrodatadegradering.

Skrivet av solemn:

Inget ont menat, men jag ser att ingen här verkar tänka bortom 30+ år.

Vill du att dina barn och barnbarn ska kunna se dina bilder? Efter din död, i hur många generationer skulle du vilja att bilderna fanns kvar? Räcker det om dom "lever" lika länge som du?

Jag vill slå ett slag för papper som lagringsmedia. Ett fotoalbum alltså. Framkalla dina bilder och sprid dom bland släkt och vänner. Gör fotoböcker. En fotoplansch med 100 sköna bilder som sitter fint på väggen eller som din medelålders dotter kanske hittar när hon rotar igenom ditt dödsbo?

Elektronisk lagring kräver kontinuerlig underhållning. Mängden ökar också. Vill du att bilderna ska överleva dig själv genom att flytta dom vidare på hårddisk efter hårddisk, så måste någon sedan ta över. Tror du att dina barn verkligen vill ta över din massiva bildsamling samtidigt som dom ökar på sin egen?

Problemet med den här typen av resonemang är att det inte är särskilt verklighetsförankrat. Det förutsätter att någon som tidigare intresserat sig för att lagra bilder plötsligt lämnar hem och ägodelar för att bo på en öde-ö helt utan tillhörigheter och utan yttre kontakt i 30 år. Det scenariot existerar liksom inte, i vart fall verkligen inte i generell omfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Problemet med den här typen av resonemang är att det inte är särskilt verklighetsförankrat. Det förutsätter att någon som tidigare intresserat sig för att lagra bilder plötsligt lämnar hem och ägodelar för att bo på en öde-ö helt utan tillhörigheter och utan yttre kontakt i 30 år. Det scenariot existerar liksom inte, i vart fall verkligen inte i generell omfattning.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Utveckla gärna.

Min andemening är att data måste flyttas många gånger under en livstid. När du är död, vem ska/vill/kan fortsätta göra det åt dig?