Permalänk

Viasat som ISP?

Hej alla kunniga!

Nyss fått Telia Öppen fiber indraget i villan och sitter och kollar på lite olika leverantörer.
Är helt ny i hela fibervärlden så har lite frågor någon kanske kan svara på.

- Är det möjligt att ha olika leverantörer till t.ex TV och nätverk när man kör allt via fibern? Till exempel Telia levererar mitt bredband och fasta telefon och Viasat mina tvkanaler?
- Någon som har erfarenhet av Viasat som ISP (Stabilitet, Support, Hastighet osv.)? Har alltid haft Telia via telejacket, och det har väl funkat bra tycker jag.

Som det ser ut nu så står det mellan Telia och Viasat, är här någon som också har Telia Öppen fiber, så får ni gärna dela med er av erfarenhet och tips.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ja det går att ha olika på internet och TV.

Viasat är ingen ISP. Viasat levererar endast TV.

Så du måste välja något annat oavsett om du väljer Viasat eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Viasat kan leverera både data och tv numera men inte enbart data, vet däremot inget om hur de är som dataoperatör, själv har jag Telia och det fungerar stabilt och bra, de har dessutom ingen bindningstid vilket kan vara bra om man av nån anledning vill testa olika operatörer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Viasat kan leverera både data och tv numera men inte enbart data, vet däremot inget om hur de är som dataoperatör, själv har jag Telia och det fungerar stabilt och bra, de har dessutom ingen bindningstid vilket kan vara bra om man av nån anledning vill testa olika operatörer.

Ja, telia har jag ju varit nöjd med som internetleverantör innan, så har ju ingen anledning att byta från dom egentligen, förutom att jag inte var helt nöjd med deras tv utbud i bredbandstv. Men då kan jag ju ta internet och telefoni via telia, och tv via viasat.
Tack för svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallecarmen:

Ja, telia har jag ju varit nöjd med som internetleverantör innan, så har ju ingen anledning att byta från dom egentligen, förutom att jag inte var helt nöjd med deras tv utbud i bredbandstv. Men då kan jag ju ta internet och telefoni via telia, och tv via viasat.
Tack för svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det går att välja så men tänk också på att du kan få fler tvleverantörer via iptv nu när du får ett stabilt nät, man måste alltså inte begränsa sig till de som finns med som "kabeltv via fiber" operatörer i Öpenfiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att välja så men tänk också på att du kan få fler tvleverantörer via iptv nu när du får ett stabilt nät, man måste alltså inte begränsa sig till de som finns med som "kabeltv via fiber" operatörer i Öpenfiber.

Jaså? Det va nytt! Trodde jag var begränsad till "öppen fiber utbudet" kan jag alltså välja vilken leverantör som helst som erbjuder iptv? Och det är inga nackdelar att ha massa olika leverantörer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att välja så men tänk också på att du kan få fler tvleverantörer via iptv nu när du får ett stabilt nät, man måste alltså inte begränsa sig till de som finns med som "kabeltv via fiber" operatörer i Öpenfiber.

Jag har inte undersökt detta eftersom vi inte tittar på TV men hur löser man detta teknisk med olika leverantörer?
Antar att Telia äger L2 switchen på ODF:en i min fastighet eftersom jag sitter på telia Öppen Fiber. Är dom skyldiga att skapa VLAN för IPTV från annan ISP även om jag redan abonnerar på Internet via Telia?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallecarmen:

Jaså? Det va nytt! Trodde jag var begränsad till "öppen fiber utbudet" kan jag alltså välja vilken leverantör som helst som erbjuder iptv? Och det är inga nackdelar att ha massa olika leverantörer?

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt iptv kräver att du har en bra internetanslutning för att fungera, inget hindrar dig att tex ha Magine eller Netflix i stället för de som finns som kabeltv via fiber leverantörer, många kanaler har ju även rena playtjänster idag (typ Viaplay) och de fungerar om du har en uppkoppling som orkar med och det gör fiber men de belastar ju datadelen av fibernätet men det är ju i praktiken inget problem med fiber, man får/kann tänka om lite om man är van vid adsl och de begränsningarna i kapacitet.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har inte undersökt detta eftersom vi inte tittar på TV men hur löser man detta teknisk med olika leverantörer?
Antar att Telia äger L2 switchen på ODF:en i min fastighet eftersom jag sitter på telia Öppen Fiber. Är dom skyldiga att skapa VLAN för IPTV från annan ISP även om jag redan abonnerar på Internet via Telia?

Iptv löser man via en dator eller dedikerad spelare av nån typ, exakt hur beror ju på vad man väljer, det finns boxar, appar i smarttv, htpc och andra mer ovanliga metoder, internetanslutningen är det viktiga för att det ska fungera.

Om du väljer Telia till tv och data så separerar de tv och data i smarten som sitter efter switchen men väljer du olika operatörer så använder man troligen switchen vid fiberkonvertern för att dela vlanen med respektive tjänst, inget hindrar ju heller att man väljer kabeltv via fibern och dessutom har flera olika iptvtjänster om man nu vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har Viasat som leverantör både av data och av tv sedan en månad tillbaka ungefär. Fungerar hur bra som helst. Kör 100/100mbit och ligger mellan 118-135 mbit ner och 115-130 mbit upp konstant. Hittills inga problem. Hade lite problem att få igång den ena tv-boxen (har två) så fick ringa supporten, kom fram direkt till en kille som verkade väldigt insatt och kunnig och han löste det direkt.
Haft viasat via parabol i många år tidigare och deras support har alltid varit kanonbra, t.ex. när min parabol togs av höststormarna (en lördagnatt) så kom den lokala elektronikhandlaren och satte upp en ny på måndagen helt gratis på viasats bekostnad. Det var helt deras förslag. Sådant värderar jag mycket.

Som sagt bara haft fiber (öppen fiber också) i en knapp månad men hittils... kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du väljer Telia till tv och data så separerar de tv och data i smarten som sitter efter switchen men väljer du olika operatörer så använder man troligen switchen vid fiberkonvertern för att dela vlanen med respektive tjänst, inget hindrar ju heller att man väljer kabeltv via fibern och dessutom har flera olika iptvtjänster om man nu vill det.

Alltså...
Efter inkommande fiber har jag idag en Layer 2 switch (det är min smartswitch) som hanterar VLAN för de olika tjänsterna Internet, IP-telefoni och IP-TV.
För att jag skall kunna nytta en tjänst från en annan operatör, säg Bahnhof, så måste jag då tilldelas ytterligare en publik IP (från Bahnhof). En switch och ytterligare en L2 switch? Det blir mycket prylar det...

Om det är så att jag enbart köper IP-TV från Bahnhof så måste jag ha två nätverkansanslutningar till TV:n, en för själva sändningarna/boxen och en för smart-funktionen om jag vill kunna komma åt min NAS eftersom det är två skilda sub-nät.

Är det någon som faktisk har testat om detta fungerar? Jag tycker det låter krångligt värre för det kräver MAC filtrering för att kunna distribuera DHCP till utrustning på en annan operatörs nät och en del roting kan jag tänka mig...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Alltså...
Efter inkommande fiber har jag idag en Layer 2 switch (det är min smartswitch) som hanterar VLAN för de olika tjänsterna Internet, IP-telefoni och IP-TV.
För att jag skall kunna nytta en tjänst från en annan operatör, säg Bahnhof, så måste jag då tilldelas ytterligare en publik IP (från Bahnhof). En switch och ytterligare en L2 switch? Det blir mycket prylar det...

Om det är så att jag enbart köper IP-TV från Bahnhof så måste jag ha två nätverkansanslutningar till TV:n, en för själva sändningarna/boxen och en för smart-funktionen om jag vill kunna komma åt min NAS eftersom det är två skilda sub-nät.

Är det någon som faktisk har testat om detta fungerar? Jag tycker det låter krångligt värre för det kräver MAC filtrering för att kunna distribuera DHCP till utrustning på en annan operatörs nät och en del roting kan jag tänka mig...

Du har väl en Intenoswitch/fiberkonverter om du har Öpppenfiber, den enheten separerar vlanen om du har olika operatörer via Öppenfiber för respektive tjänstetyp, du får ut olika tjänster på olika portar, en tv, en data och en tele port. har du egen utrustning är det upp till dig att lösa det och du kan ju sätta en smartswitch vid tvn och köra via en trunk om du vill spara in kabeldragningen för dubbla lan.

Funderade lite till på det du skriver, du har väl en tvbox från Bahnhof om du väljer deras tv och måste i så fall koppla in den på nått sätt så du måste ha en switch vid tvn om du ska lanansluta tvn, de enda som har en boxapp som kan köra i tvn är Telia så vitt jag vet.
Du får ju inte riktigt iptv (som att det fungerar utan box i en dator) utan kabeltv via fiber från de flesta operatörer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det känns som om viasat har köpt in sig i en operatör och rebrandar? Eller har de egen infrastruktur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

För att jag skall kunna nytta en tjänst från en annan operatör, säg Bahnhof, så måste jag då tilldelas ytterligare en publik IP (från Bahnhof). En switch och ytterligare en L2 switch? Det blir mycket prylar det...

Du kan få de tjänster som finns i ditt accessnät, så typ tar du viasat via en annan leverantär så skickar de in till ditt accessnät att de har en ny kund som skall ha viasat, så fixar de till den tjänsten åt bahnhof så du får viasat. Sedan så sköter väl bahnhof själva supporten och boxarna, men du kommer i vilket fall som helst få samma viasat multicast sändning som går i ditt accessnät.

Men du kan skaffa typ netflix och andra "över internet" tv tjänster, men det är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det känns som om viasat har köpt in sig i en operatör och rebrandar? Eller har de egen infrastruktur?

Tvivlar starkt på att de har någon egen infrastruktur.

Och det är väl förövrigt ett resonemang som gäller de flesta, tvivlar på att t.ex Alltele har speciellt mycket egen fiber eller någon större mängd routrar.

Permalänk
Medlem

jag är oftast inte någon fanboy, men när de kommer till ISP, BAHNOF IZ ZE ZHIT!!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Som tekniker som kör support åt bland annat viasat och telia. så kan jag säga att jag inte hade valt viasat som isp. Och inte för iptv heller.

Pace boxarna som de kör för tv tjänsten är slö jämnfört med konkurenternas, deras lösning med powerline adaptrar fungerar bara om båda sitter på uttag som ligger under samma fas. Helst under samma säkring. Annars blir man fast med en 20m kabel som man får dra efter bästa förmåga själv. Vill man ha en kabel dragen av tekniker så får man bekosta det själv. Sen så är det väldigt irriterande att de envisas att köra med sina programkort.

Telias lösning är smidigare, enklare och stabilare. Boxarna är snabbare (speciellt den inspelningsbara). De accesspunkter de använde för att slippa kabeldragningar fungerar riktigt bra. Bonus här är även att man kan koppla allt bakom router, inget behov av extra switchar osv.

Som tekniker innom området så tycker jag dock bäst om bredbandsbolagets helhetslösning. Arris tvboxarna med BBB's mjukvara är riktigt trevliga. Deras netgear routrar kanske inte är mycket att hänga i granen, men de har börjat införa 799vac nu.

Mvh
Mattias

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Som tekniker som kör support åt bland annat viasat och telia. så kan jag säga att jag inte hade valt viasat som isp. Och inte för iptv heller.

Pace boxarna som de kör för tv tjänsten är slö jämnfört med konkurenternas, deras lösning med powerline adaptrar fungerar bara om båda sitter på uttag som ligger under samma fas. Helst under samma säkring. Annars blir man fast med en 20m kabel som man får dra efter bästa förmåga själv. Vill man ha en kabel dragen av tekniker så får man bekosta det själv. Sen så är det väldigt irriterande att de envisas att köra med sina programkort.

Telias lösning är smidigare, enklare och stabilare. Boxarna är snabbare (speciellt den inspelningsbara). De accesspunkter de använde för att slippa kabeldragningar fungerar riktigt bra. Bonus här är även att man kan koppla allt bakom router, inget behov av extra switchar osv.

Som tekniker innom området så tycker jag dock bäst om bredbandsbolagets helhetslösning. Arris tvboxarna med BBB's mjukvara är riktigt trevliga. Deras netgear routrar kanske inte är mycket att hänga i granen, men de har börjat införa 799vac nu.

Mvh
Mattias

Skönt att få lite "inside-info" också
Tackar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk

En till fråga!
Vad (om det finns någon) är skillnaden mellan ip-tv och kabel-tv? Vilken av dom har jag om jag får kanalerna levererade genom fibern?
Vad är egentligen fördelarna med fibertv? Som jag förstått det så kommer jag behöva en box till tv'n (?) väldigt enkelt förklarat att jag startar tv'n med en fjärrkontroll och väljer kanaler med en annan?

Super tacksam för alla svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallecarmen:

En till fråga!
Vad (om det finns någon) är skillnaden mellan ip-tv och kabel-tv? Vilken av dom har jag om jag får kanalerna levererade genom fibern?
Vad är egentligen fördelarna med fibertv? Som jag förstått det så kommer jag behöva en box till tv'n (?) väldigt enkelt förklarat att jag startar tv'n med en fjärrkontroll och väljer kanaler med en annan?

Super tacksam för alla svar!

Det finns olika sätt att överföra signalen, iptv är alltid via nätverk (ip) men det går att köra direkt via fibern utan att det är nätverk, man bara använder ljus i stället för el i en koax och omvandlar till el i ändarna på fibern och Telia har iptv utan box, de har en boxapp som funkar i en del Samsungtvar men de är än så länge ensamma om den tekniken.
https://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns olika sätt att överföra signalen, iptv är alltid via nätverk (ip) men det går att köra direkt via fibern utan att det är nätverk, man bara använder ljus i stället för el i en koax och omvandlar till el i ändarna på fibern och Telia har iptv utan box, de har en boxapp som funkar i en del Samsungtvar men de är än så länge ensamma om den tekniken.
https://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp

Tack för svaret!
Så så länge jag inte har en Samsung smart-tv från 2013 ->
Så kommer jag behöva en "digitalbox" som jag kallar det...
Jag hatar alla dessa boxar och fjärrkontroller, så finns det något sätt att inte behöva en box? Är det annars ett alternativ att fortsätta ta kanaler via antennen med en CA-modul som idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallecarmen:

Tack för svaret!
Så så länge jag inte har en Samsung smart-tv från 2013 ->
Så kommer jag behöva en "digitalbox" som jag kallar det...
Jag hatar alla dessa boxar och fjärrkontroller, så finns det något sätt att inte behöva en box? Är det annars ett alternativ att fortsätta ta kanaler via antennen med en CA-modul som idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så måste du då ha en extra box eller fortsätta att köra med CA-modul och antenn.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Tyvärr så måste du då ha en extra box eller fortsätta att köra med CA-modul och antenn.

Vad är då fördelarna med fiber-tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallecarmen:

Vad är då fördelarna med fiber-tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelar jämfört med vad ? fibern kan ersätta en koax eller en egen antenn, det ger ett till sätt att distribuera innehållet, däremot så betyder det ju inte automatiskt att innehållet blir större eller mer tilltalande än om man får signalen på annat sätt, utan bara att det finn ett sätt till att överföra det.
Själv så skulle jag uppskatta om allt fanns som riktig ip tv som kan spelas upp via html 5 i valfri webbläsare i bra hd kvalitet typ minst 20Mbit/s och man kunde välja innehåll helt fritt utan att behöva ta "paket"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fördelar jämfört med vad ? fibern kan ersätta en koax eller en egen antenn, det ger ett till sätt att distribuera innehållet, däremot så betyder det ju inte automatiskt att innehållet blir större eller mer tilltalande än om man får signalen på annat sätt, utan bara att det finn ett sätt till att överföra det.
Själv så skulle jag uppskatta om allt fanns som riktig ip tv som kan spelas upp via html 5 i valfri webbläsare i bra hd kvalitet typ minst 20Mbit/s och man kunde välja innehåll helt fritt utan att behöva ta "paket"

Får ursäkta min otydlighet.. Tänkte fördelar med fiber mot vanlig "antenn-tv".
Men det är ju kanske som du säger, det är bara ännu ett sätt att distribuera tv-kanaler. Är där någon bildkvalité skillnad på fiber och antenn tv?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallecarmen:

Får ursäkta min otydlighet.. Tänkte fördelar med fiber mot vanlig "antenn-tv".
Men det är ju kanske som du säger, det är bara ännu ett sätt att distribuera tv-kanaler. Är där någon bildkvalité skillnad på fiber och antenn tv?

Det behöver inte vara någon skillnad pga olika distributionsteknik men det kan vara det, det är ju signaldistibutören som bestämmer vilken kvalite de skickar ut. Det är sällan det är tekniken i sig som är en begränsning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallecarmen:

Är där någon bildkvalité skillnad på fiber och antenn tv?

Rent teoretiskt nej, eftersom det grundläggande beror på överförings hastigheter. DOCSIS 3,1 (Kabel-tv) skall klara 10Gbit ner och 1Gbit upp, i hastigheter. Med tanke på att blue-ray ligger oftast på max 47Mbit utan någon komprimering så kommer Kabel-tv inte ha några restriktioner. Men sedan så beror det såklart på vad tv leverantörer väljer att skicka ut för kvalite. Kanske din uppfattning eller fråga kommer från reklamen från Bredbandsbolaget om skillnaden mellan fiber-tv och vanlig-tv.