Kan inte köpa en dator för 19 000 ''För mycket pengar''

Permalänk

Kan inte köpa en dator för 19 000 ''För mycket pengar''

Tjenare! Det är nu så att jag försöker köpa en dator, Den kostar då 19 000kr. ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/8637819/2015-10-19 )

Eftersom Inet har ett delbetalningssätt så kör jag helst på det! (Cirkus 3200kr i månaden)

Klickar på ''Slutför Köp'' och det står ''Tyvärr kan vi inte godkänna ditt köp genom Klarna. Vänligen välj ett annat betalsätt för att slutföra ditt köp''

Ringde till Inet som hänvisade mig till Klarna, Ringde Klarna som sa att beloppet är för mycket. Jag kan alltså inte köpa datorn på avbetalning för att det kostar för mycket.

Så jag frågade kvinnan på Klarna '' Hur kan jag göra för att kunna betala med delbetalning?''

Får svaret ''Du får antingen välja en annan betalningsmetod eller se om du kan köpa lite billigare delar''

Min polare köpte en dator på delbetalning för 16 000kr för 3 veckor sedan och jag undrar lite vart går gränsen? Låter ganska skumt.

Är det någon av er som vet något annat sätt jag kan fixa det här på? Vill ju gärna inte byta betalningsmetod då 19 000 rakt ut från plånkan kommer svida rätt bra.

*******EDIT******** Tack för alla svar! Jag avviker från Delbetalning och Klarna eftersom ni säger att dom verkar fishy!
Till er som säger att jag inte har råd med att köpa rakt av, Det är inga problem egentligen med det och det är de jag kommer göra nu. (På blackfriday)

Tack för all respons!
Mvh Maka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Makaveli1:

Tjenare! Det är nu så att jag försöker köpa en dator, Den kostar då 19 000kr. ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/8637819/2015-10-19 )

Eftersom Inet har ett delbetalningssätt så kör jag helst på det! (Cirkus 3200kr i månaden)

Klickar på ''Slutför Köp'' och det står ''Tyvärr kan vi inte godkänna ditt köp genom Klarna. Vänligen välj ett annat betalsätt för att slutföra ditt köp''

Ringde till Inet som hänvisade mig till Klarna, Ringde Klarna som sa att beloppet är för mycket. Jag kan alltså inte köpa datorn på avbetalning för att det kostar för mycket.

Så jag frågade kvinnan på Klarna '' Hur kan jag göra för att kunna betala med delbetalning?''

Får svaret ''Du får antingen välja en annan betalningsmetod eller se om du kan köpa lite billigare delar''

Min polare köpte en dator på delbetalning för 16 000kr för 3 veckor sedan och jag undrar lite vart går gränsen? Låter ganska skumt.

Är det någon av er som vet något annat sätt jag kan fixa det här på? Vill ju gärna inte byta betalningsmetod då 19 000 rakt ut från plånkan kommer svida rätt bra.

Mvh Maka

De beviljar dig inte 19000 i kredit som sagt. Prova köpa för kanske 15000kr och ta resten kontant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Tjenare! Det är nu så att jag försöker köpa en dator, Den kostar då 19 000kr. ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/8637819/2015-10-19 )

Eftersom Inet har ett delbetalningssätt så kör jag helst på det! (Cirkus 3200kr i månaden)

Klickar på ''Slutför Köp'' och det står ''Tyvärr kan vi inte godkänna ditt köp genom Klarna. Vänligen välj ett annat betalsätt för att slutföra ditt köp''

Ringde till Inet som hänvisade mig till Klarna, Ringde Klarna som sa att beloppet är för mycket. Jag kan alltså inte köpa datorn på avbetalning för att det kostar för mycket.

Så jag frågade kvinnan på Klarna '' Hur kan jag göra för att kunna betala med delbetalning?''

Får svaret ''Du får antingen välja en annan betalningsmetod eller se om du kan köpa lite billigare delar''

Min polare köpte en dator på delbetalning för 16 000kr för 3 veckor sedan och jag undrar lite vart går gränsen? Låter ganska skumt.

Är det någon av er som vet något annat sätt jag kan fixa det här på? Vill ju gärna inte byta betalningsmetod då 19 000 rakt ut från plånkan kommer svida rätt bra.

Mvh Mamka

Du har för låg kreditvärdighet.
Ingen kan magiskt fixa det åt dig.

Köp inget du inte har råd med är mitt tips till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Tjenare! Det är nu så att jag försöker köpa en dator, Den kostar då 19 000kr. ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/8637819/2015-10-19 )

Eftersom Inet har ett delbetalningssätt så kör jag helst på det! (Cirkus 3200kr i månaden)

Klickar på ''Slutför Köp'' och det står ''Tyvärr kan vi inte godkänna ditt köp genom Klarna. Vänligen välj ett annat betalsätt för att slutföra ditt köp''

Ringde till Inet som hänvisade mig till Klarna, Ringde Klarna som sa att beloppet är för mycket. Jag kan alltså inte köpa datorn på avbetalning för att det kostar för mycket.

Så jag frågade kvinnan på Klarna '' Hur kan jag göra för att kunna betala med delbetalning?''

Får svaret ''Du får antingen välja en annan betalningsmetod eller se om du kan köpa lite billigare delar''

Min polare köpte en dator på delbetalning för 16 000kr för 3 veckor sedan och jag undrar lite vart går gränsen? Låter ganska skumt.

Är det någon av er som vet något annat sätt jag kan fixa det här på? Vill ju gärna inte byta betalningsmetod då 19 000 rakt ut från plånkan kommer svida rätt bra.

Mvh Maka

Det är ju dock rätt enkelt fixat då. Ta bort prollen så det blir runt 16k, köp på avbetalning och köp sedan prollen för cash eller avbetalning om det går efteråt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Gränsen lär väl bero på din kreditvärdighet, dvs hur mycket du tjänar i månaden, hur länge du haft fast jobb samt om du har några betalningsanmärkningar. Det kanske går om du betalar en del kontant och tar resten på avbetalning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gränsen är på individen, dom går på hur mycket pengar du tjänade förra året, samt vad du handlat för tidigare.

Exempelvis har du ingen inkomst 2014 blir det nog svårt att få igenom ett köp på 19 tusen.
Sen kollar dom även på tidigare köp som gjort av dig med Faktura/Delbetalning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klarna verkar ha lite problem, polaren fick inte handla för 600 spänn på faktura (inte delbetalning).
Han tjänar väl en 4-500k per år.

Men 19k kan ju helt klart bero på din kreditvärdighet.
Kolla med banken för privatlån om du absolut måste delbetala.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av makn:

De beviljar dig inte 19000 i kredit som sagt. Prova köpa för kanske 15000kr och ta resten kontant?

Wow, Min hjärn fick kortslutning varför tänkte jag inte på de? Tack

Skrivet av visa:

Du har för låg kreditvärdighet.
Ingen kan magiskt fixa det åt dig.

Köp inget du inte har råd med är mitt tips till dig.

Vem har sagt att jag inte har råd med det? Jag sa att det svider med 19 000kr, men det gör det nog för alla som ska köpa för den summan.

Skrivet av DHW:

Det är ju dock rätt enkelt fixat då. Ta bort prollen så det blir runt 16k, köp på avbetalning och köp sedan prollen för cash eller avbetalning om det går efteråt.

Kör på det, Tack!

Skrivet av Kiane:

Gränsen lär väl bero på din kreditvärdighet, dvs hur mycket du tjänar i månaden, hur länge du haft fast jobb samt om du har några betalningsanmärkningar. Det kanske går om du betalar en del kontant och tar resten på avbetalning?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Garderoben:

Gränsen är på individen, dom går på hur mycket pengar du tjänade förra året, samt vad du handlat för tidigare.

Exempelvis har du ingen inkomst 2014 blir det nog svårt att få igenom ett köp på 19 tusen.
Sen kollar dom även på tidigare köp som gjort av dig med Faktura/Delbetalning.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Wow, Min hjärn fick kortslutning varför tänkte jag inte på de? Tack

Vem har sagt att jag inte har råd med det? Jag sa att det svider med 19 000kr, men det gör det nog för alla som ska köpa för den summan.

Kör på det, Tack!

Tack för svar!

Hade det varit så hade inte program som lyxfällan funnits.

Permalänk
Skrivet av Kiane:

Gränsen lär väl bero på din kreditvärdighet, dvs hur mycket du tjänar i månaden, hur länge du haft fast jobb samt om du har några betalningsanmärkningar. Det kanske går om du betalar en del kontant och tar resten på avbetalning?

Skickades från m.sweclockers.com

Kontaktade Klarna via chatt, som sade att de skulle fixa detta inom 24 timmar och skicka ett mail med min kreditupplysning så jag tror det löser sig.

Skrivet av Garderoben:

Gränsen är på individen, dom går på hur mycket pengar du tjänade förra året, samt vad du handlat för tidigare.

Exempelvis har du ingen inkomst 2014 blir det nog svårt att få igenom ett köp på 19 tusen.
Sen kollar dom även på tidigare köp som gjort av dig med Faktura/Delbetalning.

Kontaktade Klarna via chatt, som sade att de skulle fixa detta inom 24 timmar och skicka ett mail med min kreditupplysning så jag tror det löser sig.

Skrivet av Json_81:

Klarna verkar ha lite problem, polaren fick inte handla för 600 spänn på faktura (inte delbetalning).
Han tjänar väl en 4-500k per år.

Men 19k kan ju helt klart bero på din kreditvärdighet.
Kolla med banken för privatlån om du absolut måste delbetala.

Kontaktade Klarna via chatt, som sade att de skulle fixa detta inom 24 timmar och skicka ett mail med min kreditupplysning så jag tror det löser sig.

Skrivet av aluser:

Hade det varit så hade inte program som lyxfällan funnits.

True True! Men har man räknat ut ekonomiskt i 2-3 månader innan detta köp så tror jag inte att det är något problem.

Permalänk
Medlem

Klarna är lite luriga.

Jag fick t ex inte köpa min laptop på räntefri avbetalning som jag ville, tror alternativet fanns om man betalade på 6 månader, det beviljades inte.

Däremot beviljades det om jag tog avbetalning med ränta på 12 månader..

Hmm skumt att det går välja de alternativ de tjänar mer pengar på.....

Köpte datorn på 12 månader men betalade av den mycket snabbare.

Tycker även det är väldigt konstigt att det är just från klarna våran post försvinner, så man bara får påminnelser men inga fakturor, när all annan post kommer fram ?

Kanske låter som jag inte riktigt litar på kreditföretag, men vill dela med mig av min erfarenhet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Klarna är lite luriga.

Jag fick t ex inte köpa min laptop på räntefri avbetalning som jag ville, tror alternativet fanns om man betalade på 6 månader, det beviljades inte.

Däremot beviljades det om jag tog avbetalning med ränta på 12 månader..

Hmm skumt att det går välja de alternativ de tjänar mer pengar på.....

Köpte datorn på 12 månader men betalade av den mycket snabbare.

Tycker även det är väldigt konstigt att det är just från klarna våran post försvinner, så man bara får påminnelser men inga fakturor, när all annan post kommer fram ?

Kanske låter som jag inte riktigt litar på kreditföretag, men vill dela med mig av min erfarenhet.

Det är inte så att du valt efakturering från klarna?

Permalänk
Medlem

Köp för fan inte på avbetalning. Har du inte råd nu, spara 3200kr varje månad till du har råd.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Det är inte så att du valt efakturering från klarna?

Då borde väl fakturorna komma fram i allra högsta grad ?

Nä, jag har valt att ha så lite med klarna att göra som möjligt istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Köp för fan inte på avbetalning. Har du inte råd nu, spara 3200kr varje månad till du har råd.

Har ganska så mycket över 19 000, Kanske blir att köpa den rakt av då istället

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Då borde väl fakturorna komma fram i allra högsta grad ?

Nä, jag har valt att ha så lite med klarna att göra som möjligt istället.

Blir kortköp! Tack för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Har ju ingenting alls med datorsupport att göra därför har jag flyttat tråden, se §3.2 i reglerna.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Då borde väl fakturorna komma fram i allra högsta grad ?

Nä, jag har valt att ha så lite med klarna att göra som möjligt istället.

fel terminologi av mig. Menad efaktura i form av pdf på epost.

Tolkade det som att du saknad dina pappersfakturor men fick påminnelser som pappersfakturor vilket ju är precis det beteende du får om du väljer att få fakturan som pdf per epost istället.

Permalänk
Medlem

http://copyriot.se/2015/05/18/fran-klarna-till-kina-om-samban...

"Förvånansvärt lite har skrivits om detta i pressen, bortsett från en artikel i The Economist. Där framgår att Klarna jobbar med att kombinera så många typer av data som möjligt, för att få en bild av köparen. Bland annat noteras om köparen skriver in sitt namn och sin adress manuellt, vilket ska ge en något högre kreditvärdighet än att kopiera in uppgifterna. Den som har för vana att nätshoppa mitt i natten räknas tydligen som mindre trovärdig än den som shoppar på dagtid."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klarna#Riskmodell

"Klarna tar både kredit- och bedrägeririsken för e-butiken. För att möjliggöra detta baserar man sin verksamhet på en riskmodell, där olika typer av data från köpprocessen slås samman och analyseras genom Klarnas algoritmer. Baserat på utfallet från analysen kan man bedöma vilka köp som ska godkännas och inte. Geografiskt läge, tidpunkt och hur data matats in vid köptillfället är exempel på parametrar som sägs påverka utfallet av analysen."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Köp för fan inte på avbetalning. Har du inte råd nu, spara 3200kr varje månad till du har råd.

Amen brother!

Håller med fullständigt, avbetalning är djävulens påfund.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Amen brother!

Håller med fullständigt, avbetalning är djävulens påfund.

Som är pissa på sig, det är varmt och skönt först

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

fel terminologi av mig. Menad efaktura i form av pdf på epost.

Tolkade det som att du saknad dina pappersfakturor men fick påminnelser som pappersfakturor vilket ju är precis det beteende du får om du väljer att få fakturan som pdf per epost istället.

aha, nä en sådan fakturering har jag aldrig valt, men hade hittat dem också då jag får e-posten i mobilen ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt enkel lösning, jag sparar på min bank varje månad så har jag några tusen den dagen jag behöver handla, Bara att dra ett kort direkt i butiken. Inga avgifter - inga räntor.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Nja

Inte för att vara dryg, men att köpa en speldator för 19k på avbetalning känns jävligt onödigt.
Kan du inte köpa hälften av delarna Cash?

Dagens ungdomar,man ska alltid ha en årslön liggandes så kan man köpa vad man vill.

Permalänk
Medlem

Själv undviker jag avbetalning så mycket jag bara kan. Var nära under helgen då Mio hade "avbetalning utan ränta i 10 månader" så skulle jag köpa en soffa för 20 000, så kände jag "sure, slår ju mindre hårt i plånboken då!"

Sen fick jag reda på att det kostar 350 kronor i administrationsavgift samt 35 kr faktura varje månad, totalt 700kr, då valde jag att spara dessa 700 genom att betala soffan kontant. Många bäckar små

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tycker även det är väldigt konstigt att det är just från klarna våran post försvinner, så man bara får påminnelser men inga fakturor, när all annan post kommer fram ?

http://www.svd.se/mangder-av-klagomal-mot-klarnas-fakturor
http://it24.idg.se/2.2275/1.554922/klarna-far-kraftig-inkasso...
http://www.ehandel.se/klarna-granskas-efter-klagomal-pa-faktu...
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/hall-inkassobaronerna-kor...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av twit:

http://copyriot.se/2015/05/18/fran-klarna-till-kina-om-samban...

"Förvånansvärt lite har skrivits om detta i pressen, bortsett från en artikel i The Economist. Där framgår att Klarna jobbar med att kombinera så många typer av data som möjligt, för att få en bild av köparen. Bland annat noteras om köparen skriver in sitt namn och sin adress manuellt, vilket ska ge en något högre kreditvärdighet än att kopiera in uppgifterna. Den som har för vana att nätshoppa mitt i natten räknas tydligen som mindre trovärdig än den som shoppar på dagtid."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klarna#Riskmodell

"Klarna tar både kredit- och bedrägeririsken för e-butiken. För att möjliggöra detta baserar man sin verksamhet på en riskmodell, där olika typer av data från köpprocessen slås samman och analyseras genom Klarnas algoritmer. Baserat på utfallet från analysen kan man bedöma vilka köp som ska godkännas och inte. Geografiskt läge, tidpunkt och hur data matats in vid köptillfället är exempel på parametrar som sägs påverka utfallet av analysen."

Stämmer absolut. Har en kompis som gjorde sitt Examensarbete på Klarna om just detta med analyser och algoritmen för hur trovärdig köparen var beroende på olika faktorer. Vet tex att detta med tidpunkt för köpet var något som syntes väldigt tydligt i återbetalnings statistiken. Där tex köp fredag och lördag natt inte låg bäst till om man säger så. Tror även det med om man skrev sitt namn med versal eller inte kom med tex.
Vet att han kollade på massor variabler men var rätt få som var statistiskt signifikanta till slut.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller grejen med avbetalning. Betalar i princip alltid allt direkt. Ibland har jag tagit avbetalning om butiken kunnat erbjuda en räntefri avbetalning på säg, högst 3 månader.
Ibland kan det vara skönt med en "köp nu betala i slutet av nästa månad" deal också om det är panik med grejerna.

Får räcka med huslånet!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

sen så är det ju riktigt skönt att betala allt på en gång istället för att känna att man har en skuld på xxxx:kr varje månad

Så tänker jag iallafall

Fast den enda avbetalningen jag har är telefonen och det är det dummaste jag har gjort
Tur att den snart är betalad då

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Snabba, enkla och tveksamma krediter är nutidens opium för folket. Håll dig undan. Ja, just du kan trilla dit.