LG G2 officiell Lollipop uppdatering som gick illa, hjälp?

Permalänk

LG G2 officiell Lollipop uppdatering som gick illa, hjälp?

Hej.

Nu har jag ägnat största delan av lördagen åt detta problem utan framgång, så nu tänkte jag försöka få lite hjälp eller råd här.

Så här är det...

Jag var dumsnål nog att köpa en ny LG G2 från Ebay.
Jag fick hem telefonen och allt verkade fungera, men jag ville ju uppdatera från Kitkat till Lollipop. En officiell uppgradering borde ju vara säker även för en i bästa fall "normalkunnig användare"?

Använde LG:s officiella tool för att uppgradera med datorns hjälp, och allt gick utan problem under installationen så som jag förstod det hela. Men efter uppdateringen hittar telefonen inte längre SIM kortet!!! Ingen signal, ingenting, "ingen tjänst" står det i telefonen. I övrigt verkar telefonen fungera. Kortet fungerar i annan telefon så fel på kortet borde kunna uteslutas.

Efter många omstarter, fabriksåterställningar, googlande och allmänt fipplande återstår problemet. Google gav mig ett förslag på orsak till problemet, nämligen "Lost IMEI". Detta "Lost IMEI" verkar stämma in på mitt problem. Om jag knappar in *#06# så borde telefonens IMEI visas men jag får "null".

Jag har försökt följa guiden i första länken för att återställa IMEI utan backup. (backup tog jag såklart inte då jag inte visste om problemet innan). MEN, jag fastnar redan på stegen nr. 9,10,11,12. Programmet verkar inte känna av att telefonen är ansluten alls. Vad kan göra för fel?

Någon som kan hjälpa? Någon som varit med om liknande? Tror ni jag är rätt ute i att det är detta "IMEI" som är själva problemet?
Något tips för att komma vidare?

Hade jag köpt telefonen från "lokala återförsäljaren" hade jag säkert lämnat in telefonen för att få problemet åtgärdat på garanti. Även om felet orsakats av uppdateringen borde det ju inte påverka garantin, eller?
Men nu är ju säljaren någon "halvmystisk firma" troligen i kina. Är det lönt att ens försöka få någon hjälp från det hållet?

Så om någon vill försöka hjälpa tar jag tacksamt emot alla tips, råd, förslag, m.m.

Permalänk
Medlem

IMEI används väl som ett unikt nummer för varje enskild telefon och kan användas för att blockera exempelvis stulna telefoner från att tillåtas koppla upp sig mot mobilnätet.

Kan det finnas någon möjlighet att den var stulen eftersom du själv kallar säljaren för "halvmystisk"? Även om telefonen till synes var splitt ny och kanske t.o.m. med obrutet sigill på boxen kan den stulits från något lagerhus eller liknande. Jag spekulerar nu bara, men om den då exempelvis stals i Kina och du försöker använda den här i Sverige så kanske det var just ditt försök att uppgradera som gjorde att det upptäcktes den var svartlistad hos LG...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Ingenting är väl omöjligt, dock inget som jag direkt misstänkte, men man kan ju inte veta. "Halvmystisk" skrev jag väl mest för att jag egentligen inte alls känner till någonting om försäljaren, mera än att dom förutom telefoner på ebay även säljer mycket andra prylar mellan himmel och jord.

Dock verkar IMEI problemet, enligt mina google sökningar vara någonting som verkar kunna drabba just LG, speciellt just G2 samt även Nexus 5 som är nära på samma telefon, och även G3 verkar kunna råka ut för problemet. Enligt vad jag förstått skulle problemet bero på "Corrupted EFS partition", inte på att telefonen är stulen.

Jag drog iallafall iväg ett meddelande till försäljaren för att höra vad de föreslår. Det kan ju knappast skada.
Någon som har erfarenhet av garanti, returnering, "ebay money back" eller liknande när det gäller kina köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedAlert1234:

Ingenting är väl omöjligt, dock inget som jag direkt misstänkte, men man kan ju inte veta. "Halvmystisk" skrev jag väl mest för att jag egentligen inte alls känner till någonting om försäljaren, mera än att dom förutom telefoner på ebay även säljer mycket andra prylar mellan himmel och jord.

Dock verkar IMEI problemet, enligt mina google sökningar vara någonting som verkar kunna drabba just LG, speciellt just G2 samt även Nexus 5 som är nära på samma telefon, och även G3 verkar kunna råka ut för problemet. Enligt vad jag förstått skulle problemet bero på "Corrupted EFS partition", inte på att telefonen är stulen.

Jag drog iallafall iväg ett meddelande till försäljaren för att höra vad de föreslår. Det kan ju knappast skada.
Någon som har erfarenhet av garanti, returnering, "ebay money back" eller liknande när det gäller kina köp?

Fick du någon dokumentation som har telefonens imei? Asken alternativt kvitton eller rent utav nånstans på telefonen.

Om du har detta imei nummer så kan man säkert rädda den. Sen om imei-numret är spärrat av operatörerna är en annan femma.

Inte det lättaste kanske och kräver att du kan en del ADB etc. http://www.droidviews.com/how-to-backup-and-restore-lost-imei...

Permalänk
Skrivet av boibo:

Fick du någon dokumentation som har telefonens imei? Asken alternativt kvitton eller rent utav nånstans på telefonen.

Om du har detta imei nummer så kan man säkert rädda den. Sen om imei-numret är spärrat av operatörerna är en annan femma.

Inte det lättaste kanske och kräver att du kan en del ADB etc. http://www.droidviews.com/how-to-backup-and-restore-lost-imei...

Jo, jag har telefonens IMEI, finns både på asken och på telefonen.

Om du läste i trådstarten borde det ha framgått att jag försökt följa just den guide du länkar till, annars var det väl jag som skrev för otydligt.

Men nej det verkar inte vara det enklaste att återställa IMEI även om man har numret och guiden. Jag har som jag skrev i trådstarten fastnat på guidens steg 9-13 där man skall lägga till telefonens com port. Jag får bara no phone connected och kan inte komma vidare.

Några idéer?

Permalänk