Playstation 4 och Xbox One säljer bättre än föregångarna

Permalänk
Melding Plague

Playstation 4 och Xbox One säljer bättre än föregångarna

En hel del kritik till trots, senaste generationens konsoler går hem hos amerikanska köpare. Enligt färska siffror säljer Xbox One och Playstation 4 bättre än sina föregångare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

wow det trodde jag inte, trodde snarare att det var tvärt om.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

wow det trodde jag inte, trodde snarare att det var tvärt om.

Intresset för spel har ökat generellt och det märkes. Man behöver inte längre kalla sig "Gamer" för att ha ett intresse för spel eller kunna spela ett spel. "Vanligt folk" har ofta koll på stora speltitlar har jag märkt.
Dessutom är det gött med en lite tyst burk vid TV som kan göra annat vardagligt mer än att just spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Intresset för spel har ökat generellt och det märkes. Man behöver inte längre kalla sig "Gamer" för att ha ett intresse för spel eller kunna spela ett spel. "Vanligt folk" har ofta koll på stora speltitlar har jag märkt.
Dessutom är det gött med en lite tyst burk vid TV som kan göra annat vardagligt mer än att just spela.

Har du ingen tyst dator? Amd prolle?

Permalänk
Medlem

Kan ha med att en PS3a när den släpptes gick på typ 540US..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Dessutom är det gött med en lite tyst burk vid TV som kan göra annat vardagligt mer än att just spela.

Det kan ju verkligen diskuteras i PS4's fall. Vid spelande visserligen men damn, låter ju mer än mina GTX 780 SLI typ!
https://youtu.be/i2OMSBD0B0c?t=2m59s

Hur som helst så är väl resultaten lite förvånande måste jag säga men halva priset jämfört med föregående generation hjälper ju en hel del.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag bara älskar min PS4. Blir en Xbox One mot början på nästa år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

wow det trodde jag inte, trodde snarare att det var tvärt om.

Jag är inte förvånad, och merparten av försäljningen står Playstation 4 för, en bidragande orsak är dels lägre priset än PS3, och dels att "gaming" rent generellt är mer accepterat nu som syssla än tidigare.

Skrivet av leafbranch:

Intresset för spel har ökat generellt och det märkes. Man behöver inte längre kalla sig "Gamer" för att ha ett intresse för spel eller kunna spela ett spel. "Vanligt folk" har ofta koll på stora speltitlar har jag märkt.
Dessutom är det gött med en lite tyst burk vid TV som kan göra annat vardagligt mer än att just spela.

<- Yes!

Skrivet av seraj5:

Har du ingen tyst dator? Amd prolle?

Även Intels cpukylare kan låta, men inte lika som AMD´s. Intels cpu kylare har på senaste åren blivit sämre än tidigare, de på Sandy/Ivy bridge var väldigt tysta mot de nyare som följer med är betydligt ljudligare.

Skrivet av Raymond:

Kan ha med att en PS3a när den släpptes gick på typ 540US..

Yes! PS3ans största hinder var just priset, och det var ju delvis därför försäljningen inte tog fart fören efter några år egentligen, kombinerat med ett rätt skralt utbud med.

Skrivet av Uzanar:

Det kan ju verkligen diskuteras i PS4's fall. Vid spelande visserligen men damn, låter ju mer än mina GTX 780 SLI typ!
https://youtu.be/i2OMSBD0B0c?t=2m59s

Hur som helst så är väl resultaten lite förvånande måste jag säga men halva priset jämfört med föregående generation hjälper ju en hel del.

Inte en chans, att lyssna på en video säger i princip inget om ljudnivån då det blir helt fel om man spelar in ett ljud och sedan spelar upp det, PS4 är inte mer högljudd än någon annan konsol, PS3 Slim (Inte super slim) var ju till och med mer högljudd än PS4 original är.

Sen är det ju såklart upp till person till person hur ett ljud uppfattas, vissa vill ha hög musik medans vissa vill ha på väldigt låg, vissa störs av en fläkt/susande medans vissa inte alls störs/märker det egentligen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

iochmed att både xbox och PS nu är byggda i x86/x64 arkitektur, borde de inte också innebära att de skulle kunna pumpa ut nya konsoller med tätare följd utan att det påverkar utvecklarna så mycket?
Tänker lite i enlighet med datorer, ny hårdvara men samma mjukvara.

Detta skulle enligt mig göra konsoller väldigt intressanta, om de kom ut varannat år med nya spec vilket innebar att de skulle kunna pumpa högre fps och snyggare grafik men samtidigt existera i samma etablerade ekosystem.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det kommer väl lite också genom att konsolerna trots allt har haft en del tidiga lanseringar av hajpade spel, må tänka?

När Xbox 360 var ny och fräck så dröjde det ju ett helt år innan något vidare eftertraktat spel dundrat in på systemet och först två år efter lanseringen släpptes Halo 3.

Skrivet av cosmos92:

iochmed att både xbox och PS nu är byggda i x86/x64 arkitektur, borde de inte också innebära att de skulle kunna pumpa ut nya konsoller med tätare följd utan att det påverkar utvecklarna så mycket?
Tänker lite i enlighet med datorer, ny hårdvara men samma mjukvara.

Detta skulle enligt mig göra konsoller väldigt intressanta, om de kom ut varannat år med nya spec vilket innebar att de skulle kunna pumpa högre fps och snyggare grafik men samtidigt existera i samma etablerade ekosystem.

Det skulle skapa onödig förvirring. Jag kan inte se att någon utgivare någonsin skulle ens försöka hänga med i den utvecklingen där deras satsningar riskerar att ramla mellan stolarna i ovisshet kring vilket system man vill rikta in sig mot.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Inte en chans, att lyssna på en video säger i princip inget om ljudnivån

Oftast inte men i detta fallet så har ju Austin en decibel-mätare precis bredvid också som ligger runt 43 och i Sweclockers gamla test av GTX 780 så ligger två stycken i full belastning på cirka 48: http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/3944?key=a1f17e5fc....
Värt att nämna då två kort i SLI nästan aldrig är uppe i full belastning samtidigt och det är samtidigt inte PS4:an i klippet heller.

Jag säger inte att två GTX 780'n inte är lite högljuddare över lag än ett PS4'a men det är alldeles för nära om du frågar mig!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har någon en källa där Liam skriver detta? skulle verkligen behöva till ett arbete.

Permalänk
Medlem

Konsollerna är ju riktigt billiga nu så till och med jag, som aldrig någonsin ägt en konsoll har övervägt att köpa en PS4. Sen kom jag på att PC is master race så de va ur världen.

Men jag funderade ju på de ändå...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Nintendo har sagt helatiden att grafiken inte betyder något, nu kommer de rulla ut nästa konsol 2016 med zen och allt det senaste ifrån amd och sen göra en Apple kovändning och säga att det visst är viktigt och alla nintendo fanboys/girls kommer att köpa skit pratet så Nintendo kommer att vinna och det enbart genom att använda de titlarna de redan har och göra Hollywood style Remake/reboot. inget nytt bara Nintendard.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Att konsolerna alltid jämförs med mycket dyrare PC?
I en konsol får du prestanda enligt priset, de kan inte trolla.
Men du får bra pris på det då de troligtvis har stora rabatter så mycket komponenter de köper. För att få en PC med motsvarande prestanda som en konsol får man nog lägga ut ca 2k utöver vad en konsol kostar.

Det är bara att testa att sätta ihop en pc till priset av en konsol, den kommer inte prestera bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Inaktiv

@stimpen: Nu har du endast med en faktor i den beräkning, inköpspriset. Det behövs tas in mer om man ska kolla på kostnaden.

Dåligt exempel: https://i.imgur.com/YIXfq4U.jpg

Det man ska ha klart för sig är att en dator är ett utbildnings- och arbetsredskap, som ger möjlighet till att spela spel om man vill.

En konsol är en begränsad upplevelse kontrollerad av någon annan. Säger inte att detta är något dåligt, men det är inget man kan jämföra.
Känner personligen att Valves väg med Steam Link känns vettig om man vill ha en begränsad upplevelse framför TVn.

Sony trollade förresten när de lanserade PS3an. Billigare än andra BluRay-spelare och kunde dessutom spela spel bättre än de flesta datorer... PS2an var något liknande. Så förr kunde de.

Permalänk
Medlem

Har båda konsolerna men dom står typ bara å samlar damm. Finns ju inga spel till dom...
Tur att Mirror's Edge kommer snart, då blir det andra bullar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nintendo kommer att vinna och det enbart genom att använda de titlarna de redan har och göra Hollywood style Remake/reboot. inget nytt bara Nintendard.

Tänk dig att rädda prinsessan Zelda i 4K upplösning? Det är något....!

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Inte en chans, att lyssna på en video säger i princip inget om ljudnivån då det blir helt fel om man spelar in ett ljud och sedan spelar upp det, PS4 är inte mer högljudd än någon annan konsol, PS3 Slim (Inte super slim) var ju till och med mer högljudd än PS4 original är.

Fast i samma video, med samma omgivning, kamera och mikrofon så kan du höra hur en Xbox One låter. Den är betydligt tystare. Sen kan du dessutom lyssna på vad personen har att säga, men det är dock ditt val att i slutändan välja om du litar på innehållet i videon eller inte.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nintendo har sagt helatiden att grafiken inte betyder något, nu kommer de rulla ut nästa konsol 2016 med zen och allt det senaste ifrån amd och sen göra en Apple kovändning och säga att det visst är viktigt och alla nintendo fanboys/girls kommer att köpa skit pratet så Nintendo kommer att vinna och det enbart genom att använda de titlarna de redan har och göra Hollywood style Remake/reboot. inget nytt bara Nintendard.

Alltså jag tror inte att Nintendo kommer att börja utveckla sina egna spel i "4k ultra graphic settings" bara för att de gör en konsoll som ev KAN det. Nintendos egna spel har alltid handlat om gameplay först och grafik sedan.

Enligt mig har Nintendos problem de senaste åren varit att det har varit för stora skillnader i prestanda för 3:e part tillverkarna. Det har krävts för stora insatser för att få spelen att fungera på WII U också. Jag ser detta som ett försök att få tillbaka 3e part tillverkarna, och som bonus kanske göra något åt den fallande försäljningen av bärbara konsoller då de verkar som att de kommer att integreras på ett fint sätt med Nintendo NX.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosmos92:

iochmed att både xbox och PS nu är byggda i x86/x64 arkitektur, borde de inte också innebära att de skulle kunna pumpa ut nya konsoller med tätare följd utan att det påverkar utvecklarna så mycket?
Tänker lite i enlighet med datorer, ny hårdvara men samma mjukvara.

Detta skulle enligt mig göra konsoller väldigt intressanta, om de kom ut varannat år med nya spec vilket innebar att de skulle kunna pumpa högre fps och snyggare grafik men samtidigt existera i samma etablerade ekosystem.

Det påverkar utvecklarna snarare enormt mycket, äöven om det är x86/x86-64 bitars arkitektur så skiljer sig bland annat minneshanteringen en hel del, då varken PS4 eller Xbox One har lika RAM som en PC har, ex PS4 kör GDDR5 RAM, Xbox One kör både DDR3 och 32 MB ESRAM, vilket kräver att utvecklarna tänker till och använder det på bästa sätt.
Och konsoler har egentligen aldrig handlat om max grafik, utan mer enkelheten, spela med polarna i soffan/ online, se på film, mm.

Skrivet av Mr.Borka:

Det kommer väl lite också genom att konsolerna trots allt har haft en del tidiga lanseringar av hajpade spel, må tänka?

Det har varit en rätt bra hög spel som kommit både till PS4 och Xbox One, även om en hel del spel kommer framöver ex Halo 5, Darksiders II, Just Cause 3, Uncharted 4, Crackdown 3 mfl.

Skrivet av Uzanar:

Oftast inte men i detta fallet så har ju Austin en decibel-mätare precis bredvid också som ligger runt 43 och i Sweclockers gamla test av GTX 780 så ligger två stycken i full belastning på cirka 48: http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/3944?key=a1f17e5fc....
Värt att nämna då två kort i SLI nästan aldrig är uppe i full belastning samtidigt och det är samtidigt inte PS4:an i klippet heller.

Jag säger inte att två GTX 780'n inte är lite högljuddare över lag än ett PS4'a men det är alldeles för nära om du frågar mig!

Ja, och sådana mätningar går inte att jämföra mellan 2 olika källor heller egentligen, utan de är bara jämförliga inom samma källa, då de är helt beroende på bakgrundsljud, vilken mick/mätare som används mm.
Och sen så är det ju olika hur man tycker om ljud, vissa stör sig på minsta lilla ljud och då kör ex vattenkyld PC, medans vissa inte stör sig alls på fläktar och då kör stock cpu/grafikkorts fläktar, och heller inte ex uppfattar varken PS4 eller Xbox One som störande/ljudliga.
Det är ju helt beroende på hur man själv upplever det, bakgrundsljud mm.

Skrivet av stimpen:

Att konsolerna alltid jämförs med mycket dyrare PC?
I en konsol får du prestanda enligt priset, de kan inte trolla.
Men du får bra pris på det då de troligtvis har stora rabatter så mycket komponenter de köper. För att få en PC med motsvarande prestanda som en konsol får man nog lägga ut ca 2k utöver vad en konsol kostar.

Det är bara att testa att sätta ihop en pc till priset av en konsol, den kommer inte prestera bättre.

De trollar rätt bra med priset / prestanda, lcyka till att få ihop ett liknande system för samma pris/ billigare pris än att köpa en färdig PS4 eller Xbox One, med kontroller/headset mm som ingår.

Skrivet av FilleMang:

@stimpen: Nu har du endast med en faktor i den beräkning, inköpspriset. Det behövs tas in mer om man ska kolla på kostnaden.
Dåligt exempel: https://i.imgur.com/YIXfq4U.jpg
Det man ska ha klart för sig är att en dator är ett utbildnings- och arbetsredskap, som ger möjlighet till att spela spel om man vill.
En konsol är en begränsad upplevelse kontrollerad av någon annan. Säger inte att detta är något dåligt, men det är inget man kan jämföra.
Känner personligen att Valves väg med Steam Link känns vettig om man vill ha en begränsad upplevelse framför TVn.
Sony trollade förresten när de lanserade PS3an. Billigare än andra BluRay-spelare och kunde dessutom spela spel bättre än de flesta datorer... PS2an var något liknande. Så förr kunde de.

Fast nej, och där i så har de inte räknat med alla spel som ingår i PS+ eller Xbox Live Gold, sedan så finns ex Xbox Live Gold för under 30USD vilket ger att det blir halva priset (Finns billiga PS+ med), dels inte heller räknat in att konsolspel kan bytas in / säljas/lånas ut till bekanta, vilket sänker kostnaden rätt drastiskt, och dels inte heller abonnemangskostnad för olika spel på PC, ex WoW, EVE Online, LoL, och övriga som har en fast månadskostnad, vilket som ex bara på WoW blir nästan 1300 kr /år i månadskostnad, lägg där på online kostnad för EVE Online, LoL eller andra spel som kostar att spela online.

Så ska man ha en rättvis jämförelse så får man minst ta bort PS+ och Xbox Live Gold ur siffrorna + minska spelens kostnad med minstone 10 eller 20$, då de som sagt går att bytas in, säljas begagnat, eller lån ut till vänner / låna av vänner.
Så ser man till det så blir de rätt lika i jämförelse, och till och med så att Xbox/PS4 blir billigare med.

Skrivet av s0sdaf:

Har båda konsolerna men dom står typ bara å samlar damm. Finns ju inga spel till dom...
Tur att Mirror's Edge kommer snart, då blir det andra bullar!

Finns en hel del spel till både Xbox One och PS4, men det är väl beroende på vad man gillar för spel också

Skrivet av Fire_Ice:

Fast i samma video, med samma omgivning, kamera och mikrofon så kan du höra hur en Xbox One låter. Den är betydligt tystare. Sen kan du dessutom lyssna på vad personen har att säga, men det är dock ditt val att i slutändan välja om du litar på innehållet i videon eller inte.

fats det säger fortfarande inget egentligen, då en video inte säger något i ljudjämförelse, då det beror på vad man har för kamera (och dess mikrofon), hur hög volym man har på sina högtalare/hörlurar mm.
Jag behöver inte lita på innehållet alls, då jag vet både hur PS4, Xbox One, mfl låter, och ingen av de är högljudda alls, PS3 Slim är ju mer högljudd än PS4/Xbox One är.
Sen så är det ju som sagt beroende på vad det är för bakgrundsljud, och vad man själv tycker om fläktljud, vissa stör sig på en fläkt som snurrar sakta, medans vissa inte alls stör sig på en fläkt som väsnas

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Finns en hel del spel till både Xbox One och PS4, men det är väl beroende på vad man gillar för spel också

Absolut, men med tanke på vilken succé särskilt PS4an har varit så tycker man den borde ha något för alla vid det här laget åtminstone

Men ja jag respekterar att andra inte har samma spelsmak som mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Fast nej, och där i så har de inte räknat med alla spel som ingår i PS+ eller Xbox Live Gold, sedan så finns ex Xbox Live Gold för under 30USD vilket ger att det blir halva priset (Finns billiga PS+ med), dels inte heller räknat in att konsolspel kan bytas in / säljas/lånas ut till bekanta, vilket sänker kostnaden rätt drastiskt, och dels inte heller abonnemangskostnad för olika spel på PC, ex WoW, EVE Online, LoL, och övriga som har en fast månadskostnad, vilket som ex bara på WoW blir nästan 1300 kr /år i månadskostnad, lägg där på online kostnad för EVE Online, LoL eller andra spel som kostar att spela online.

Så ska man ha en rättvis jämförelse så får man minst ta bort PS+ och Xbox Live Gold ur siffrorna + minska spelens kostnad med minstone 10 eller 20$, då de som sagt går att bytas in, säljas begagnat, eller lån ut till vänner / låna av vänner.
Så ser man till det så blir de rätt lika i jämförelse, och till och med så att Xbox/PS4 blir billigare med.

Nja. Skrev som sagt det var en dålig jämförelse när jag länkade. Man kan alltid vrida på det likt du väljer att göra nu och fokusera på specifika titlar.

Steam-bibliotek kan delas. GOG-spel kan man dela ut till vänner om de nu inte skulle vara intresserade av att betala för sig. Även många fysiska spel till PC kan säljas vidare (finns undantag men det gör det till konsoll med).
För att då inte tala om att mängden fria/gratis-spel till PC långt, LÅNGT överträffar som finns till konsoll.

Det är aspekter som är svåra att väga in. Om man är ärlig mot sig själv vet man däremot att spel idag kostar mer till konsol än PC. För att då inte tala om att spel jag köpte för snart 20 år sedan fortfarande går att spela på mina datorer idag, många gånger med bättre grafik, ljud och flyt än vad man någonsin kunde föreställa sig på den tiden.

Kort sagt går det inte jämföra en dator mot konsoll då konsoll är en leksak och dator är en dator.
TV-spel är en förutbestämd upplevelse för dem som gillar det, och ska aldrig jämföras med något så överlägset som en dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Absolut, men med tanke på vilken succé särskilt PS4an har varit så tycker man den borde ha något för alla vid det här laget åtminstone

Men ja jag respekterar att andra inte har samma spelsmak som mig

Eller så har du en väldigt smal smak för spel

Skrivet av FilleMang:

Nja. Skrev som sagt det var en dålig jämförelse när jag länkade. Man kan alltid vrida på det likt du väljer att göra nu och fokusera på specifika titlar.

Steam-bibliotek kan delas. GOG-spel kan man dela ut till vänner om de nu inte skulle vara intresserade av att betala för sig. Även många fysiska spel till PC kan säljas vidare (finns undantag men det gör det till konsoll med).
För att då inte tala om att mängden fria/gratis-spel till PC långt, LÅNGT överträffar som finns till konsoll.

Det är aspekter som är svåra att väga in. Om man är ärlig mot sig själv vet man däremot att spel idag kostar mer till konsol än PC. För att då inte tala om att spel jag köpte för snart 20 år sedan fortfarande går att spela på mina datorer idag, många gånger med bättre grafik, ljud och flyt än vad man någonsin kunde föreställa sig på den tiden.

Kort sagt går det inte jämföra en dator mot konsoll då konsoll är en leksak och dator är en dator.
TV-spel är en förutbestämd upplevelse för dem som gillar det, och ska aldrig jämföras med något så överlägset som en dator.

Nej det är ingen fokusering på speciella titlar, tog ett par av de vanligare titlarna som spelas på PC.

Nope, GOG spel får du inte dela ut
"Also, there is no limit to the number of redownloads, but please remember that you're not allowed to share your GOG.com account with other users as only you are entitled to download items from your account."

"You can always re-download items bought at GOG.com via the “My account” page. Also, there is no limit to the number of redownloads, but please remember that you're not allowed to share your GOG.com account with other users as only you are entitled to download items from your account."

Och Steam:
"Can all Steam games be shared?

No, due to technical limitations, some Steam games may be unavailable for sharing. For example, titles that require an additional third-party key, account, or a subscription in order to play cannot be shared between accounts. Additionally, if you are VAC banned, you will be unable to share any VAC protected games.".

Och nej, så fort du öppnat ett PC spel (skiva) så är den förlorat, då koden är värdelös i samma stund som du först använder den, så nej de går inte att sälja vidare, mot konsol spel där alla går att sälja.

Och ingen idé att dra in gratisspelen till PC, då det finns en uppsjö till konsol med, och de ger ingen besparing eller kostnad.

Och som jag tidigare sade så är konsol spel billigare, dra bort årskostnaden för PS+/Xbox Live Gold och minska spelens kostnad till samma eller lägre nivå än PC spel så hamnar du en bit under PC.

Och du kan spela dina konsolspel om 20 år med, så länge du har kvar konsolen, finns än idag de som spelar ex Nintendo 8bit spel, vilka är 30 år+.

Nej, konsol är ingen leksak, utan konsol är det som ger bäst spelupplevelse, och bäst integrering mellan spelare/bekanta.
Och konsol är inte alls en förutbestämd upplevelse, då spelen utvecklar sig år för år, kommer andra spel, mjukvaran i konsolerna utvecklas löpande och ger än ännu bättre upplevelse/integration än tidigare.

Försök att ens komma i närheten en konsol med en PC, sett till integration mellan spelare, spelupplevelse, låg kostnad, enkelt att komma igång att spela, enkelt att låna/låna ut och sälja spel om man så vill.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag bara älskar min PS4. Blir en Xbox One mot början på nästa år.

Kan säga samma sak om min Xbox One.

Att MS och Sony skulle få det kärvt pga nästa Nintendo NX, bara jag som känner mig skeptisk? Om inte Nintendo bestämt sig för att ta upp kampen om AAA titlarna tror jag inte att det blir någon större sjögång.
Har de bestämt sig för att släppa en direkt konkurrent till de båda stora, då kan det börja bli fart i konsolprestandan igen... Iof är konsolerna idag så mycket mera än bara en spelmaskin, även om det är huvudsyftet med dem.

Håller tummarna för NX!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Intresset för spel har ökat generellt och det märkes. Man behöver inte längre kalla sig "Gamer" för att ha ett intresse för spel eller kunna spela ett spel. "Vanligt folk" har ofta koll på stora speltitlar har jag märkt.
Dessutom är det gött med en lite tyst burk vid TV som kan göra annat vardagligt mer än att just spela.

Precis. Det är lätt att glömma när man sitter på Sweclockers och /r/pcmasterrace där folk jämför konsollerna med PC-burkar för dubbla eller tredubbla kostnaden. Många som spelar är som du säger RobCar "vanligt folk" och vill nåt okomplicerat att spela på och göra lite annat. Dom är uppenbarligen rätt nöjda.