Google återinför obligatorisk kryptering med Android 6.0 Marshmallow

Permalänk
Melding Plague

Google återinför obligatorisk kryptering med Android 6.0 Marshmallow

Efter prestandaproblem tvingades Google mjuka upp säkerhetskraven för fjolårets Android 5.0 Lollipop. Nu återinför IT-jätten obligatorisk föraktiverad kryptering för flertalet nya enheter med Android Marshmallow.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Först ut med operativsystemet är enheterna Nexus 5X och Nexus 6P, vilka når Sverige i november

Tjejen har haft Andriod 6 på sin Nexus 5 nu i ca 2 veckor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Tjejen har haft Andriod 6 på sin Nexus 5 nu i ca 2 veckor...

Och jag hade ost på mina mackor i morse.

Skillnad på Nexus 5, Nexus 5X och Nexus 6P. En har funnits ute i ett par år och som det skrivs i artikeln kommer de resterande nå Sverige i november med kryptering som standard.

Permalänk

@WIRN:

Först ut med operativsystemet direkt ur kartong är enheterna Nexus 5X och Nexus 6P, vilka når Sverige i november.

Tror de redigera. Har också haft Android 6 i ett par veckor

Permalänk
Avstängd

"...tillverkarna väljer helt enkelt förbättrad prestanda över den extra säkerheten."

Att tillverkarna ens väljer detta själva är idiotiskt, Google borde ha som krav att de ska uppfyllas av tillverkarna ifall de vill ha licens på att använda Android, annars kan de se sig om efter något annat eller göra ett eget OS.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Så länge jag har möjlighet att fortsätta använda root så spelar kryptering ingen roll för mig. Stänger gärna av de dock och förlitar mig på mitt egna ansvar/omdöme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Om det inte märks av någon prestandaförlust vid vanligt användande får de mer än gärna införa detta

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radx:

Så länge jag har möjlighet att fortsätta använda root så spelar kryptering ingen roll för mig. Stänger gärna av de dock och förlitar mig på mitt egna ansvar/omdöme.

Det är lååååångt ifrån tillräckligt hur ansvarsfull och försiktig man än tycker sig vara.

Skrivet av metalkiller78:

Om det inte märkt av något prestandaförlust vid vanligt användande får de mer än gärna införa detta

ja, för den prestanda de vill få dig tro att du tjänar är inte ens märkbar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Niiice, krypterar iofs redan min telefon som det är, men gött att se att det kommer resten av alla konsumenter till godo. Hoppas man kan få en smidig lösning på upplåsning bara!

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som en bra sak om man tappar luren nån stans.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Låter som en bra sak om man tappar luren nån stans.

Exakt. Förstår inte att det har tagit så lång tid att komma hit. Nu är det än en gång bara Windows som envisas med att endast ens erbjuda kryptering på mer kostsamma versioner av desktop-OSet...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är det första april redan eller hur är det bra att ett amerikanskt företag bestämmer vad ni får göra med era telefoner?

Man kan tycka att ni inte ens förtjänar att få bestämma något själva. Hmm, kan ni inte köra Apple direkt så vi andra får välja själva?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Är det första april redan eller hur är det bra att ett amerikanskt företag bestämmer vad ni får göra med era telefoner?

Man kan tycka att ni inte ens förtjänar att få bestämma något själva. Hmm, kan ni inte köra Apple direkt så vi andra får välja själva?

Du kan fortfarande stänga av det om du inte vill ha det.

Förstår inte häller ditt argument, är det jobbigt att Android valt en hemskärm åt dig?
Är det jobbigt att de installerat appar så som kamera och sms åt dig?
Är det jobbigt att android bestämmer tangentbord åt dig?
...osv...

Man orkar inte göra allt från grunden, är ju skönt att så mycket som möjligt görs åt än. Fördelen sen med Android är att du kan ändra alla inställningar om du vill, till skillnad från iPhone.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Är det första april redan eller hur är det bra att ett amerikanskt företag bestämmer vad ni får göra med era telefoner?

Man kan tycka att ni inte ens förtjänar att få bestämma något själva. Hmm, kan ni inte köra Apple direkt så vi andra får välja själva?

Just kryptering är en sådan sak som ALLA skulle må bra av att ha på sin telefon, men antingen inte vet om det, på grund av okunskap ej vill använda det eller tror man måste vara kriminell/spion för att vilja ha. Så ja, i detta fall skulle jag säga att det är bra om det pushas, finns få anledningar att ej ha aktiverat. Och vill man, så kan man ju alltid slå av det.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det är lååååångt ifrån tillräckligt hur ansvarsfull och försiktig man än tycker sig vara.

ja, för den prestanda de vill få dig tro att du tjänar är inte ens märkbar.

Problemet tidigare var inte stödet för kryptering i soc bra. Så tappade betydande prestanda när cpu:n fick avkryptera i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Och låt mig gissa, krypteringsnycklarna sparas på Googles serverar i USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Problemet tidigare var inte stödet för kryptering i soc bra. Så tappade betydande prestanda när cpu:n fick avkryptera i stället.

Ok, det vet jag inget om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Ok, det vet jag inget om

Skickades från m.sweclockers.com

Blev lite pinsamt för Google att deras egna inte hade ens stöd för kryptering i soc (gissar på nya 808 och 810 har stöd)

http://www.swedroid.se/kryptering-sanker-lagringsprestandan-n... och http://www.swedroid.se/kryptering-inte-langre-ett-krav-androi...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Tjejen har haft Andriod 6 på sin Nexus 5 nu i ca 2 veckor...

Min dotters Experia ligger kvar på Android 4.x. Taskigt. Hur länge skall Sony och GOOGLE dröja med sina uppdateringar egentligen... trött på dem!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

"...tillverkarna väljer helt enkelt förbättrad prestanda över den extra säkerheten."

Att tillverkarna ens väljer detta själva är idiotiskt, Google borde ha som krav att de ska uppfyllas av tillverkarna ifall de vill ha licens på att använda Android, annars kan de se sig om efter något annat eller göra ett eget OS.

Håller med. Känns inte som Google har någon kontroll på detta. De måste styra upp det hela bättre.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Exakt. Förstår inte att det har tagit så lång tid att komma hit. Nu är det än en gång bara Windows som envisas med att endast ens erbjuda kryptering på mer kostsamma versioner av desktop-OSet...

Fel. Har funnits i flera år på deras mobila Windows.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

Och låt mig gissa, krypteringsnycklarna sparas på Googles serverar i USA.

Den risken finns ju iofs med Apple och Microsoft också.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fel. Har funnits i flera år på deras mobila Windows.

Dubbelfel. Preciserade att jag pratade om Windows till desktop.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Utan att läsa på nått så är första tanken bra för säkerheten men borde medföra flera negativa saker som mer read/write hur påverkas slitaget på lagrings minne efter längre tid ..hur mycket slöare blir lagrings minne "antar det är problemet då telefoner är rätt snabb annars" och hur påverkas batteritiden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Men det är ju bara telefontillverkarna som installerar spionprogram som samlar data om användaren. Kan de inte bara skriva in det villkoret i mjukvarulicensen???

De lär ju inte ha löst prestandaproblemen med kryptering som ingen annan har lyckats lösa, så välkommen till en nyköpt telefon som är långsamma än din årsgamla.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Det skall vara valfritt för användarna att bestämma om man vill ha sin mobil krypterad eller inte!
Själv vill jag hellre ha mobilen okrypterad. Har inga företags hemligheter i mobilen och vem fan bryr sig om nån annan får tag i ens borttappade mobil?
Folk delar allt om sig själv på sociala media sajter redan. Varför ska man bry sig om kryptera mobilen då? Sen orsakar det bara huvudvärk än nytta.

Om man vill dela med sig foto/video på nätet då? Är foton/videon krypterad och man är tvungen också ge ut nyckeln för folk skall dekryptera för kunna titta på det? Eller skall man hålla på dekryptera det först innan man delar det på nätet?
Om man gör en återställning av mobilen och hur ska man lägga tillbaks allting igen?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det skall vara valfritt för användarna att bestämma om man vill ha sin mobil krypterad eller inte!
Själv vill jag hellre ha mobilen okrypterad. Har inga företags hemligheter i mobilen och vem fan bryr sig om nån annan får tag i ens borttappade mobil?
Folk delar allt om sig själv på sociala media sajter redan. Varför ska man bry sig om kryptera mobilen då? Sen orsakar det bara huvudvärk än nytta.

Om man vill dela med sig foto/video på nätet då? Är foton/videon krypterad och man är tvungen också ge ut nyckeln för folk skall dekryptera för kunna titta på det? Eller skall man hålla på dekryptera det först innan man delar det på nätet?
Om man gör en återställning av mobilen och hur ska man lägga tillbaks allting igen?

Fotot/videon är krypterad, på telefonens minne. Så fort telefonen läser av den från minnet ligger den i klartext. Det enda sättet du märker av att du har en krypterad telefon är att du måste använda något lite säkrare än pin/inget alls för att låsa upp telefonen, samt slå in samma sak när telefonen startas. Du måste även låsa upp den när den kopplas in i en dator. I övrigt märks det knappt av. För att återställa mobilen, lås upp den, koppla in i datorn, kopiera ur filerna, återställ och kopiera in filerna igen. Klart!

Har själv haft det i 6 månader nu, fungerar ypperligt. Det tar ca 1 vecka att vänja sig vid att slå in lösenord ist för pin/bara skärmlås. Största anledningen är inte foton, utan att nyckeln till hela mitt digitala liv ligger i den, nämligen mitt mailkonto som kan användas för att återställa konton. Får någon tag i det är det katastrof. Bilder etc är mer skit samma, men mailkonton och lösenord vill jag INTE förlora. Dessutom gör jag det av principiella själ, my stuff is my stuff och andra skall ge faan i det.

Permalänk
Skrivet av darrefreak:

Och låt mig gissa, krypteringsnycklarna sparas på Googles serverar i USA.

ja, så ganska meningslöst.. google är kända för att samarbeta med alla myndigheter, oavsett i vilket land dom verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Dubbelfel. Preciserade att jag pratade om Windows till desktop.

"Trippelfel!"

Du påstod att det *bara* fanns till Windows desktop.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/