Streaming inställnigar?

Permalänk

Streaming inställnigar?

Det är så att jag försöker streama lite till Twitch med hjälp av OBS. Final Fantasy XIV för att vara mer exakt. Men problemet är att jag får inte till det med inställningarna har försökt med att ändra på en massa inställningar men inget verkar hjälpa. Självklart har jag läst guider på internet osv redan och det har inte gjort mig mer klokare eller hjälpt till på något vis då samma problem uppstår ändå.

Själva problemet är att streamen börjar buffra efter en stund eller i värsta fall så fryser hela bilden och man måste starta om streamen. Min lina är 100 ner och 10 upp så det borde ju inte vara några problem där kan jag tycka.

Min specs finns i sign och även dem är rätt bra med i7:a och allt så dem borde inte heller va något problem kan jag tycka. Mina settings för OBS just nu är: http://imgur.com/a/btg28

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

Har du kollat i advanced?

Har för mig det finns lite inställningar där man kan justera lite som ska fixa om streamen börjar buffra och ha sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du kollat i advanced?

Har för mig det finns lite inställningar där man kan justera lite som ska fixa om streamen börjar buffra och ha sig.

Jo jag har varit där och pillat en del utan resultat.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Sänk din bitrate, pröva streama till en annan twitch server. Det är känt att det finns ett cap för icke partner streamers. Även om de claimar att 3500kbps är deras max, så brukar det vara runt 1500kbps som streamen fungerar bra utan buffringar, dvs twitch egna "High" setting när man kollar på en stream.

Så testa 1500kbps och höj/sänk tills du hittar en sweetspot! Lasten på serven du valt spelar såklart stor roll också!

Och när det kommer till att streamen fryser sig: crashar OBS? Eller dör streamen ut i webbläsaren?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

Sänk din bitrate, pröva streama till en annan twitch server. Det är känt att det finns ett cap för icke partner streamers. Även om de claimar att 3500kbps är deras max, så brukar det vara runt 1500kbps som streamen fungerar bra utan buffringar, dvs twitch egna "High" setting när man kollar på en stream.

Så testa 1500kbps och höj/sänk tills du hittar en sweetspot! Lasten på serven du valt spelar såklart stor roll också!

Och när det kommer till att streamen fryser sig: crashar OBS? Eller dör streamen ut i webbläsaren?

Okej att sänka bitraten verka hjälpa men nu blir ju själv streamen "pixlig" så fort jag springer runt osv i spelet. :/
Kanske ska vara så eftersom man inte är partner?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Okej att sänka bitraten verka hjälpa men nu blir ju själv streamen "pixlig" så fort jag springer runt osv i spelet. :/
Kanske ska vara så eftersom man inte är partner?

Att sänka bitraten är ungefär som att dra ner på kvalitén. Om 3500 är 1080p så blir 1500 lite över 450p. Detta är inte exakta siffror, men det är ungefär så det fungerar Ju lägre bitrate ju sämre kvalité. Jag rekommenderar att du skaffar 100/100, då kommer inte bitraten att spela någon roll för dig. 10 är lite enligt min mening för att streama.

Permalänk
Skrivet av Deuterocanon:

Att sänka bitraten är ungefär som att dra ner på kvalitén. Om 3500 är 1080p så blir 1500 lite över 450p. Detta är inte exakta siffror, men det är ungefär så det fungerar Ju lägre bitrate ju sämre kvalité. Jag rekommenderar att du skaffar 100/100, då kommer inte bitraten att spela någon roll för dig. 10 är lite enligt min mening för att streama.

Testade att streama till hitbox och det funka mycket bättre trots att jag bara har 10 upp. Så tror inte hastigheten spelar så stor roll i detta sammanhang då jag ändå bara försökte streama med bitraten 2500 på Twitch vilket om jag tänker rätt borde vara 2,5 Mbit. Men kanske får köra på hitbox istället då kvalitén verkar bli mycket bättre där också. Testade att köra med 6000 i bitrate på hitbox och det funka utan problem.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Testade att streama till hitbox och det funka mycket bättre trots att jag bara har 10 upp. Så tror inte hastigheten spelar så stor roll i detta sammanhang då jag ändå bara försökte streama med bitraten 2500 på Twitch vilket om jag tänker rätt borde vara 2,5 Mbit. Men kanske får köra på hitbox istället då kvalitén verkar bli mycket bättre där också. Testade att köra med 6000 i bitrate på hitbox och det funka utan problem.

Så fungerar Twitch enligt min erfarenhet iaf Klart att de prioriterar sina partners med 25k tittare än någon som kanske får 5 tittare, business as usual.

/Willaim

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

Så fungerar Twitch enligt min erfarenhet iaf Klart att de prioriterar sina partners med 25k tittare än någon som kanske får 5 tittare, business as usual.

/Willaim

Jo. Men får nog köra på hitbox tillsvidare. Men ska testa youtube gaming också innan jag bestämmer mig det kanske också funkar bättre än twitch.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Testade att streama till hitbox och det funka mycket bättre trots att jag bara har 10 upp. Så tror inte hastigheten spelar så stor roll i detta sammanhang då jag ändå bara försökte streama med bitraten 2500 på Twitch vilket om jag tänker rätt borde vara 2,5 Mbit. Men kanske får köra på hitbox istället då kvalitén verkar bli mycket bättre där också. Testade att köra med 6000 i bitrate på hitbox och det funka utan problem.

Jajemen! Ja men vad bra då

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Jo. Men får nog köra på hitbox tillsvidare. Men ska testa youtube gaming också innan jag bestämmer mig det kanske också funkar bättre än twitch.

jag har kört ett par sessionener med youtube dock är det en jäkla fördröjning på det hela... vi snackar altså 30-60sec vilket var lite störande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av willaim:

Så fungerar Twitch enligt min erfarenhet iaf Klart att de prioriterar sina partners med 25k tittare än någon som kanske får 5 tittare, business as usual.

/Willaim

Skrivet av Deuterocanon:

Jajemen! Ja men vad bra då

Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har kört ett par sessionener med youtube dock är det en jäkla fördröjning på det hela... vi snackar altså 30-60sec vilket var lite störande.

Okej gott folk jag löste problemet med twitch på ett lite annat sätt. Finns nämligen en tjänst som heter Restream vilket egentligen är en tjänst som gör att du kan streama till twitch, hitbox och andra ställen samtidigt. Så det jag gör är att jag streamar till Restream och de skickar sedan min stream till twitch. Blir inte mycket extra delay eller något i den stilen plus att jag nu får upp bitraten till 3000 utan buffringar

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Så fungerar Twitch enligt min erfarenhet iaf Klart att de prioriterar sina partners med 25k tittare än någon som kanske får 5 tittare, business as usual.

/Willaim

Twitch prioriterar ingen.

Ju fler aktiva tittare du har inom en region, desto fler servrar kommer spegla din stream inom den regionen.

Detta gäller för alla, oavsett om du är partner eller inte.

Twitch har dessutom ingen QoS inom sitt nät som säger att partners har prioritet över icke-partners.

TS: Så länge du inte tappar några bildrutor ("Dropped frames" i OBS) så även om det buffrar för dig då du ser din egna stream, betyder det inte att det kommer buffra för någon annan som tittar på samma stream.
Är det bara du, ensam, som tittar på din egna Twitch stream, så streamas den från San Francisco till dig. Ifall du får fler som tittar på din Twitch stream inom Sverige så kommer den speglas till Amsterdam, Frankfurt, eller Stockholm, eller någon annan kombination av dem tre.