Permalänk

+1! Ser fram emot fler bilder, kommer bli horrorschysst.

Permalänk
Medlem

Ser redan bra ut. Ser fram emot fortsättningen!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Härligt, vilken finish, mycket fint kommer det bli!

Skrivet av lowngcawt:

Kommer bli så jävla fint med polerat chassi

Skrivet av Laine:

Vilket jäkla arbete, men usch vad snyggt det blir!

Skrivet av Jakepravo:

+1! Ser fram emot fler bilder, kommer bli horrorschysst.

Skrivet av Henrik-W:

Ser redan bra ut. Ser fram emot fortsättningen!

Tack alla!!
Går över på handslipning nu i helgen så behöver all pepp jag kan få

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Handslipning pågår

Det blev ont om tid över i helgen så passade på nu ikväll att jobba någon timme. Handslipning är både tidskrävande och fysiskt ansträngande. Men det är samtidigt kontrollerat i motsats mot att använda någon maskin.

Jag kör för närvarande med kornstorlek 180-240 beroende på vad för material jag använder. Känns som en bra avvägning för att få bort alla grova repor och riktigt "runda-till" rören. Tanken är att gå över hela chassit med denna kornstorlek innan nästa steg. Värt att tänka på är att chassit blir mer och mer känsligt för yttre åverkan när jag går ner i kornstorlek. Det gäller alltså att få till ett försiktigt förhållningssätt när jag slipar

En ljudbok i öronen och sen är det bara att nöta..

Såhär nånting ser det ut efter ~180 korn.

Godkväll!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Du har ju faktiskt skyddsutrustning... Jag har tänkt fixa flera gånger, likt förbannat står jag där och inbillar mig själv att jag kan ducka metallflisor och att jag inte andas in något otrevlig damm/färg... Sen står man där, med tårade ögon och snyter ut damm och färg..

Bra jädra jobb med slipandet, fortsätt så där så kommer det bli tokfint!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Du har ju faktiskt skyddsutrustning... Jag har tänkt fixa flera gånger, likt förbannat står jag där och inbillar mig själv att jag kan ducka metallflisor och att jag inte andas in något otrevlig damm/färg... Sen står man där, med tårade ögon och snyter ut damm och färg..

Bra jädra jobb med slipandet, fortsätt så där så kommer det bli tokfint!

Jag har slarvat någon gång men börjar få in rutin att dra på mig munskydd nu. Tyvärr har det redan tjockat igen och behöver bytas. Det syns i alla fall tydligt att det gör nytta.. Vitt --> Svart

Ska kika på ett nytt och kanske kliva upp i version. Ett med utbytbart kolfilter vore trevligt, speciellt vid lackering.

Tack, jag sliter på!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Efter att ha slipat helt för hand non-stop i två timmar lackade jag ur. Tänkte att det måste väl gå att slipa rör med maskin utan att behöva köpa en svindyr rörslip. Dags för uppfinningsrikedom!

Jag började med att köpa slipband till bandslipmaskin som jag sedan klippte isär, vände "ut-och-in" och tejpade ihop runt ett av rören i chassit. Planen var att med hjälp av en borrmaskin med lämpligt "drivhjul" ha byggt en egen liten omvänd bandslip, en rörslip. Bandet var dock alldeles för styvt i förhållande till rördiametern på chassit. Det böjde sig inte runt röret tillräckligt för att det skulle bli vettigt.

Grejerna åkte i papperskorgen.

Jag letade vidare efter någon mer passande produkt fast besluten om att det måste gå att bygga en rörslip som passar små rör. Jag hittade på Mirkas Abranet slipplattor som är uppbyggda som nät för att kunna släppa igenom slipdamm till en dammsugare. Dessa är betydligt med böjbara än slipband eller vanlig smärgelduk. Dessutom är de kardborrebeklädda på baksidan!

Lite kardborreband som "tejp", en grov gammal polerskiva som drivhjul och sedan tungan rätt i mun. I nailed it.

Nu kunde jag komma åt att slipa ställen som varit riktigt besvärliga tidigare. Jag har sedan start fokuserat på att slipa "runt" rören och inte längs med för att försäkra mig om att rören förblir runda. Denna geniala slipmaskin gör just detta

Vad tycks? Börjar likna något nu. Tycker det är bra läckert som borstat också.

Jag har medvetet lämnat hållaren för nätaggregatet då denna skall masseras lite. Än har jag inte riktigt bestämt hur men några idéer finns. Tanken är att den i alla fall ska bli stilrenare än vad den är nu.

@Nizr peppade med att jag ska gå all in och polera hela undersidan också. Lätt för dig att säga men klart jag ska göra det!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Ser minst sagt intressant ut, kommer att följas!

Har själv varit intresserad av D-frame mini chassit ett tag nu, tycker det är rätt snyggt faktiskt Enda som får mig att tveka är för det första det vansinniga priset det ligger på för nuvarande. Sen lär man få damma ur det stup i kvarten pga. att det är "open air". Får se vad som händer, ingenting är trots allt omöjligt!

Edit: Såg nu att den svarta modellen inte går att beställa i Sverige överhuvudtaget längre. Tråkigt, tråkigt!

Permalänk
Medlem

Detta blir bara bättre och bättre!
Kämpa på så har du ett grymt snyggt bygge när du väl blir klar

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@timpelay: Underbar uppfinningsrikedom, bra jobbat, börjar se riktigt vackert ut!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av fromis:

Ser minst sagt intressant ut, kommer att följas!

Har själv varit intresserad av D-frame mini chassit ett tag nu, tycker det är rätt snyggt faktiskt Enda som får mig att tveka är för det första det vansinniga priset det ligger på för nuvarande. Sen lär man få damma ur det stup i kvarten pga. att det är "open air". Får se vad som händer, ingenting är trots allt omöjligt!

Edit: Såg nu att den svarta modellen inte går att beställa i Sverige överhuvudtaget längre. Tråkigt, tråkigt!

Kul att du gillar projektet! Chassit har verkligen sin charm, men som daily driver blir det nog rätt drygt med allt damm som kommer leta sig in. Ja det kostar en ordentlig slant nu. Om du verkligen är intresserad så leta begagnat, borde gå att få tag i

...eller så kanske mitt blir till salu när jag är klar

Skrivet av lowngcawt:

Detta blir bara bättre och bättre!
Kämpa på så har du ett grymt snyggt bygge när du väl blir klar

Tack! Har verkligen bestämt att det här ska bli ordentligt läckert!

Skrivet av Nizr:

@timpelay: Underbar uppfinningsrikedom, bra jobbat, börjar se riktigt vackert ut!

Det sägs ju att lättjan är uppfinningarnas moder, men den här gången handlade det mer om att jag var helt slut i armar och händer Tack du!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Ser mycket bra ut!

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Flikar in med en liten update. Vid sidan av slipandet har jag tagit tag i komponenterna som ska förfinas, moddas och framförallt skapa en helhet med det färdiga chassit.

Först ut är mina Dominator Platinum som fått light bar kit monterat tillsammans med gröna insatser. Kommer bli mums.
Minnena ska sedan strippas på klistermärken för en ren look. Kanske, och bara kanske så ska jag högglanspolera själva bågen. Har försökt hitta någon som gjort det tidigare men inte lyckats. Kanske för att det inte blir bra eller så har ingen tänkt tanken.

En anledning för mig att försöka!

Näst på tur är moderkortet med sin röd/svart eloxerade kylfläns. Det ska jag allt ändra på.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Propplösare ?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare

@Nizr: Det vet du!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

blir väldigt bra, kämpa på!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av linus-g:

blir väldigt bra, kämpa på!

Hoppas på det!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Moderkortet krävde en behandling då jag tänker fokusera på att få alla komponenter till en helhet i chassit. Bort med klistermärken/serienummer, svarta kondensatorer och anslutningar samt ta hand om den röda kylflänsen. Nätverkskortet fick även det en omgång.

Krävs rätt verktyg för gammalt klister, i detta fall ett supersnabbt. Bra där.

Kylflänsarna fick ett dopp i propplösare. Givetvis med borttagna "emblem". Blev riktigt bra tycker jag!
Tror jag skippar ögat då det passar bättre med en ren aluminiumfläns.

Jag nämnde tidigare att jag tänkte ge mig på att högglanspolera bågen till ramminnena. Även här handlar det om att få en helhet. Små detaljer som kräver en jäkla massa tid. Men bra ska det allt bli!

Imorrn ska jag gräva bredband

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, samma filosofi som jag jobbar efter, härligt att se att fler lägger tid på småsaker.
Kommer bli mumms det här!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare

@Nizr: Lika viktigt det!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Permalänk
Proffsmoddare

@Corsair Johan: Ja verkligen! Klar med minnena nu och ska montera ihop igen. Definitivt en lyckad detalj, värt några timmars arbete.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu var det dags för buren till nätaggregatet att få sig en omgång. Jag gillar inte alls den ursprungliga utskurna texten, inte det minsta stilrent. Eftersom jag inte äger någon Dremel blev det ordentliga grejer. Bökigt som attan och krävde två stadiga händer.

Jag hade en ursprunglig plan om att spara två remsor av buren. Men efter lite funderande konstaterade jag att jag inte var nöjd. Istället slaktades det mer och filen åkte fram för att handjaga det sista.

Jag tänker blanda in koppar på några väl valda ställen för att bryta av mot aluminiumet. Här blir det två plattstål som kapas och slipas till exakt samma längd.

Här är det borstad finish och det ser riktigt bra ut. Men de ska självklart högglanspoleras innan slutmontering

Sådär någonting! Jag velade ett bra tag i början om jag helt skulle ta bort det nedre fästet. Men kom fram till att det är bra med mobilitet att kunna montera nätaggregatet åt båda hållen. Dessutom innebär det bibehållen symetri vilket jag gillar!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare

Väldigt vackert med koppardetaljer, kanonfin kontrast.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt med koppar får jag lov att säga, det ser man inte så ofta, kommer det på några fler ställen?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Shit gillar din noggranhet man!
Denna bygge kommer jag följa fram till sitt slut!
Carry on with the good work!

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Väldigt vackert med koppardetaljer, kanonfin kontrast.

Säger detsamma! Så länge det är riktig koppar och inte målad, det har jag inte mycket för.

Skrivet av Nizr:

Väldigt trevligt med koppar får jag lov att säga, det ser man inte så ofta, kommer det på några fler ställen?

Jag gillar det verkligen. Extra kul att det inte är så vanligt heller. Det hade varit lite väl förutsägbart med vattenkylning och råa kopparrör men det är inget jag har planer på, trots att det säkert skulle se riktigt bra ut. Istället är tanken att komplettera med fler detaljer i koppar, vi får se

Skrivet av King_Carlos:

Shit gillar din noggranhet man!
Denna bygge kommer jag följa fram till sitt slut!
Carry on with the good work!

Tack! Gör mitt bästa och jobbar på. Börjar bli bråttom till Dreamhack nu..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

En liten uppdatering på kvällsgörat. Nu har jag gjort i ordning distanserna som håller moderkortsplåten. Tidskrävande detaljer som är små till storleken, men dessa kommer bidra till det stora hela, och det med bravur!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

riktigt fint:) vill se mer !:D