Arbetsprov efter intervju, vilken ände ska man börja i?

Permalänk
Inaktiv

Arbetsprov efter intervju, vilken ände ska man börja i?

Hej!

Var på intervju för en webbutvecklartjänst för en stund sedan och fick ett så kallat arbetsprov och en deadline på några veckor.
Arbetsprovet går ut på att bygga ett enklare kund/kontaktsystem i Visual Studio helst C# med tillhörande SQL Server databas.

Jag har inte arbetat med utveckling professionellt på över 4 år ungefär och jag har ingen aning om i vilken ände jag ska börja med det här projektet.

Har faktiskt gjort ett sådant här system åt ett företag en gång i tiden för typ 10 år sedan men jag har glömt allting och källkoden är nog ett minne blott nu.

Jag har alla verktyg som krävs för provet, Visual Studio 2013 och SQL Server 2012 så på den fronten är jag klar.

Jag sitter och spånar lite på hur man enklast går tillväga här och min plan är att börja med att komma igång med Visual Studio och SQL Server för att lära mig verktygen och typ snickra ihop ett Hello World projekt eller något.

Har ett par gamla böcker liggandes men de är för Visual Studio 2003 och SQL Server 2000 som jag började med på utbildningen jag gick, vet inte om dem hjälper så mycket.

Jag tänker att man börjar från grunden och arbetar sig uppåt i kunskapsnivåerna resten av den här veckan för att sedan gå in och börja på allvar nästa vecka.

Hur hade ni gjort?

Permalänk
Inaktiv

Beror på. Vad har du gjort de senaste 4 åren? Vad gör du nu, är du arbetslös? (du behöver ej svara om du ej vill)
Hade någon frågat mig som har ett tungt arbete om jag kan göra arbetsprov på fritiden så hade jag svarat typ, nej det kan jag inte, men det gör inget för det finns gott om andra tjänster att söka.

Om du däremot är arbetslös eller ha ett skitjobb, så är min rekommendation raka motsatsen, satsa all fritid du har för att ta dig tillbaka, även om du inte skulle få detta aktuella jobb så får du nog garanterat ett annat när du nu har lärt dig grunderna igen.

Angående teknik så börja från grunden, har du varit en utvecklare kan du skippa göra alla övningar och bara läsa på. Om du ska koda .Asp i C# så är t.ex. C# 5.0 in a Nutshell: The Definitive Reference en skitbra bok, som kortfattat beskriver grunderna i språket.
Angående webbutvecklartjänst så är det inte mitt område, jag sysslar bara med IIS som jag tror mest använder i intranet, men om det är IIS som du ska använda så skaffa windows server och lär dig hantera denna.

Nå lycka till och som sagt kämpa på, gör du det så får du nog jobbet och om du inte får detta så får du nog nästa då det är så stor brist på utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hade någon frågat mig som har ett tungt arbete om jag kan göra arbetsprov på fritiden så hade jag svarat typ, nej det kan jag inte, men det gör inget för det finns gott om andra tjänster att söka.

Jobbar som teknisk rekryterare och jag kan ju säga att med den attityden mot arbetsprover så kommer du aldrig kunna få ett välbetalt jobb inom webbutveckling. Enda sättet är då att starta eget eller frilansa småprojekt.

Till OP så tycker jag att du kan kolla W3 schools som går igenom ASP rätt grundläggande. Du kan även kolla in: https://www.microsoftvirtualacademy.com/en-us/training-course...

EDIT: Detta är för web och inte desktop, men du hittar träning för C#.net på samma sida

Permalänk
Medlem

Gör ett enkelt system i MVC med Entity Framework.

Om du har svårt att klara det kanske du ska plugga på lite innan du söker jobb alt. plugga stenhårt nu för att komma "i form" igen.

Problemet är att webb/systemutveckling går sjukt fort frammåt. Pluggar ca 3 timmar i veckan för att hålla mig färsk och ha koll på ny teknik.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

@anon183825 Provet är till för att du skall visa vad du kan och vad du presterar. Inte vad andra so du har frågar löser uppgiften. Det minsta du kan göra är iaf att göra din egen research?

@anon159643 instämmer, ta hem och göra ett prov är lite extremt, sitta en timma eller två på deras kontor i samband med en intervju anser jag är okej.

@beejac den vyn du har är extremt trångsynt med. Alla som har bra job inom systemutveckling har knappast gjort test på fritiden inför anställningen. Jag vet iaf att jag är en av dom som inte gjorde något test.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Beror på. Vad har du gjort de senaste 4 åren? Vad gör du nu, är du arbetslös? (du behöver ej svara om du ej vill)
Hade någon frågat mig som har ett tungt arbete om jag kan göra arbetsprov på fritiden så hade jag svarat typ, nej det kan jag inte, men det gör inget för det finns gott om andra tjänster att söka.

Om du däremot är arbetslös eller ha ett skitjobb, så är min rekommendation raka motsatsen, satsa all fritid du har för att ta dig tillbaka, även om du inte skulle få detta aktuella jobb så får du nog garanterat ett annat när du nu har lärt dig grunderna igen.

Angående teknik så börja från grunden, har du varit en utvecklare kan du skippa göra alla övningar och bara läsa på. Om du ska koda .Asp i C# så är t.ex. C# 5.0 in a Nutshell: The Definitive Reference en skitbra bok, som kortfattat beskriver grunderna i språket.
Angående webbutvecklartjänst så är det inte mitt område, jag sysslar bara med IIS som jag tror mest använder i intranet, men om det är IIS som du ska använda så skaffa windows server och lär dig hantera denna.

Nå lycka till och som sagt kämpa på, gör du det så får du nog jobbet och om du inte får detta så får du nog nästa då det är så stor brist på utvecklare.

De senaste 4 åren har jag hållit mig sysselsatt med andra jobb och utbildningar men har dock alltid försökt hålla mig ajour med Visual Studio och SQL Server.

Är idag heltidsarbetslös så jag har all tid i världen och sambon är insatt i att jag kommer vara upptagen med detta den närmsta tiden och kommer stötta mig så gott det går.

Skrivet av beejac:

Jobbar som teknisk rekryterare och jag kan ju säga att med den attityden mot arbetsprover så kommer du aldrig kunna få ett välbetalt jobb inom webbutveckling. Enda sättet är då att starta eget eller frilansa småprojekt.

Till OP så tycker jag att du kan kolla W3 schools som går igenom ASP rätt grundläggande. Du kan även kolla in: https://www.microsoftvirtualacademy.com/en-us/training-course...

Tack, W3 schools tycker jag att jag känner igen faktiskt.

Så här i efterhand känns det surt att ha kastat bort skivan jag hade med källkod och databas för ett sådant här projekt för ett par år sedan.
Hade underlättat att studera den nu och kommit in i det fortare.

Skrivet av Tino:

@Black Zero Provet är till för att du skall visa vad du kan och vad du presterar. Inte vad andra so du har frågar löser uppgiften. Det minsta du kan göra är iaf att göra din egen research?

Öhhhh OK, nu har jag ju inte tänkt fråga om lösningar utan bara rent allmänt kring detta.

Är mycket väl införstådd att jag ska visa vad jag kan och presterar, ville bara ha lite tips på vägen eftersom det var så längesedan jag jobbat med detta.

Men förlåt för att jag störde er.....

Permalänk
Medlem

@Tino: Vet att det finns en massa high chaparral företag där ute. De kunder jag arbetar med är extremt kräsna och vi har totalt 2 arbetsprover för både mid och seniora tjänster i olika svårighetsgrad. Testar du inte de du anställer så är det väldigt stor sannolikhet att man får som man säger "Skit in, skit ut".

Ingen som har klagat, men om någon skulle göra det kan jag skicka dem till ditt företag? Ni verkar ju inte bry er om att personer är bra på sökalgoritmer, data patterns & structures samt clean code?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beejac:

Jobbar som teknisk rekryterare och jag kan ju säga att med den attityden mot arbetsprover så kommer du aldrig kunna få ett välbetalt jobb inom webbutveckling. Enda sättet är då att starta eget eller frilansa småprojekt.

Precis tvärt om. Med den åsikten som rekryterare, att ni ska få en seniorer med fina referenser som har häcken full med arbete att offra mycket obetald fritid på att göra ett prov åt er. En riktig senior går inte ens med på larv som provanställning etc om den ska säga upp sig från ett annat jobb. Och jag har allt rekryterat personer jag med i mina dagar..

Nå i TS fall så finns det väldigt mycket tid och då ska TS självklart använda denna.

Permalänk
Inaktiv

Lyckas jag med detta är bara det en bedrift i sig, lyckas jag dessutom få jobbet då är det meningen med att jag ska jobba med detta.

Permalänk
Medlem

@beejac det hela är inte svart eller vitt, läs om mitt meddelande så kommer du se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Precis tvärt om. Med den åsikten som rekryterare, att ni ska få en seniorer med fina referenser som har häcken full med arbete att offra mycket obetald fritid på att göra ett prov åt er, så kan ni glömma dessa seniorerna.. En riktig senior går inte ens med på larv som provanställning etc om den ska säga upp sig från ett annat jobb. Och jag har allt rekryterat personer jag med i mina dagar..

Nå i TS fall så finns det väldigt mycket tid och då ska TS självklart använda denna.

Marknaden säger något annorlunda. Jag tycker TS visst ska göra arbetsprovet just för att det är så en anställningsprocess ser ut idagsläget inom programmering. Särskillt med tanke på att han inte har programmerat på ett tag så är det bra att testa vilka kunskaper personen har vilket även kommer väga in i lönediskussionen.

Om du sen vill anställa folk på deras ord är det upp till dig. Men ingen av de kunder jag arbetar med gör så (både små och gigantiska företag).

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Precis tvärt om. Med den åsikten som rekryterare, att ni ska få en seniorer med fina referenser som har häcken full med arbete att offra mycket obetald fritid på att göra ett prov åt er. En riktig senior går inte ens med på larv som provanställning etc om den ska säga upp sig från ett annat jobb. Och jag har allt rekryterat personer jag med i mina dagar..

Nå i TS fall så finns det väldigt mycket tid och då ska TS självklart använda denna.

Det där med arbetsprov eller att man lämnar exempel på hur man programmerar är vanligt i programmeringsbranschen också, man vill inte köpa grisen i säcken utan se exempel på vad den som ska utveckla åt en kan.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beejac:

Marknaden säger något annorlunda. Jag tycker TS visst ska göra arbetsprovet just för att det är så en anställningsprocess ser ut idagsläget inom programmering. Särskillt med tanke på att han inte har programmerat på ett tag så är det bra att testa vilka kunskaper personen har vilket även kommer väga in i lönediskussionen.

Självklart ska TS göra provet av flera anledningar som jag hela tiden har skrivit.
Man lär sig saker och även om man ej får detta jobb så får man nästa.

Skrivet av beejac:

Om du sen vill anställa folk på deras ord är det upp till dig. Men ingen av de kunder jag arbetar med gör så (både små och gigantiska företag).

Man anställer ej folk enbart på deras ord, man kontaktar kunder och frågar hur de tycker man har skött sitt arbete. Pratar man om webbsida så är det bara att surfa in på sidorna som personen har gjort, andra saker kan vara mer krångligt.
Ett litet kortare prov går an, men att få någon lägga ner säg 40h på ett prov, d.v.s. vilket för många är ett faktueringsbortfall på ca 40-60 tusen, så glöm det är min åsikt såvida jobbet inte är något extremt så att man skulle kunna ta tjänstledigt från sitt nuvarande jobb för att göra provet.

Nå du jobbat inom rekrytering, jag gör det inte och du borde veta hur marknaden fungerar bättre generellt än mig, detta är också offtopic så det TS ska göra är att kämpa som bara tusan på att äntligen komma tillbaka till jobbet!

Mitt råd för TS är att höra runt med webbprogrammera vad som är bäst att lära sig, jag själv sysslar ej med webbprogrammering även om jag har slängt ihop en och annan .Asp sida i mina dagar.
När jag sökte jobb på ett företag för många år sedan så hade de krav på TDD (test driven development), är detta smart att köra idag på webbutveckling? (jag vet ej) Ska du kanske använde källkordshantera i Git? (jag själv kör TFS, vilket bara tar onödig tid att slänga ihop)

HTML5 som har pratats om i åratal körs väl för fullt nu? Detta är säkert värt att lägga ner tid på då man ska kunna göra mycket där. (jag själv har inte hunnit pillat med HTML5 ännu, jobbar som sagt inte inom webbutveckling vilket är en förklaring)

Permalänk
Inaktiv

OK, nu är man igång på allvar!

Har skapat min första aspx sida med lite basic grejer som textboxar, knappar, radiobuttons, checkboxar etc. och leker lite med dessa.

Fasen jag hade nästan glömt hur kul detta var. Jag är som ett barn på nytt nu, både att det är kul och att jag måste lära mig från grunden.

Detta ska bli riktigt spännande, älskar en god utmaning och banne mig jag ska lyckas!

Permalänk
Medlem

Lycka till! Uppdatera gärna hur det går

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Inaktiv

OK!

Nu har jag skapat en simpel databas i SQL Server 2012 med en användartabell och en stored procedure som validererar användaren.
Genom detta har jag nu kunnat skapa en simpel inloggningssida som faktiskt fungerar plus att man kan logga ut.

Måste för tillfället lägga till nya användare via databasen direkt för tillfället men nu är jag ta mig fasen igång på hög nivå.

Nästa steg blir att skapa en enkel registrering för att sedan arbeta vidare med själva kund och kontaktregistret samt en sök funktion.

Det kan bli en lång kväll...

Permalänk
Inaktiv

Nu är biten Registrering av användare klar!

Checklist så här långt:
-Inloggning med verifiering - check
-Registrering av användare - check
-Utloggning - check

Nu är det tack och godnatt för min del för nu somnar jag snart vid tangentbordet....

Permalänk
Medlem

Låter bra! Hör av dig om du har några frågor då jag precis gjort ett projekt i mjukvaruutveckling där jag skapade ett program för säljare som förde statistik på besök hos kund, försäljning, användande av företagsbil, m.m. Användare med inlogg, registrering, rättigheter osv. Detta var dock i Java kopplat till en mySQL-server men jag kanske har en idé om du fastnar på något.

Lycka till!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Vill ge dig tre tips som man kanske glömmer bort att fixa i börja vad gäller medlemssystem.

¤ Se till så att det inte går att köra injectad SQL-kod i något fält. Lättaste sättet är att man använder en klass som exempelvis SQLParameter.

¤ Spara aldrig användarens lösenord någonstans. Gör istället om det till en hash och spara hashen i databasen. När användaren loggar in tar du lösenordet som användaren skrev in i lösenordsrutan och hashar det med samma metod som innan, sedan jämför du detta hashet med det du har i databasen (om det är samma så skrev användaren troligen in rätt lösenord).

¤ Se gärna till att ha en logg-klass som du anropar när du får ett exception och som loggar till en textfil eller till databasen (databasen kräver väl minst arbete, men se till att testa klassen så att den inte genererar exceptions själv ).

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Det blev en lång kväll/natt men nu är man igång igen med nya tag.
Har fixat Remember me funktionen och den fungerar prima!

Skrivet av sebbeharry:

Låter bra! Hör av dig om du har några frågor då jag precis gjort ett projekt i mjukvaruutveckling där jag skapade ett program för säljare som förde statistik på besök hos kund, försäljning, användande av företagsbil, m.m. Användare med inlogg, registrering, rättigheter osv. Detta var dock i Java kopplat till en mySQL-server men jag kanske har en idé om du fastnar på något.

Lycka till!

Absolut!

Skrivet av Calsoe:

Vill ge dig tre tips som man kanske glömmer bort att fixa i börja vad gäller medlemssystem.

¤ Se till så att det inte går att köra injectad SQL-kod i något fält. Lättaste sättet är att man använder en klass som exempelvis SQLParameter.

¤ Spara aldrig användarens lösenord någonstans. Gör istället om det till en hash och spara hashen i databasen. När användaren loggar in tar du lösenordet som användaren skrev in i lösenordsrutan och hashar det med samma metod som innan, sedan jämför du detta hashet med det du har i databasen (om det är samma så skrev användaren troligen in rätt lösenord).

¤ Se gärna till att ha en logg-klass som du anropar när du får ett exception och som loggar till en textfil eller till databasen (databasen kräver väl minst arbete, men se till att testa klassen så att den inte genererar exceptions själv ).

Värdefulla tips, framför allt det där med hashtekniken. Ska försöka implementera det om det går.
Det viktigaste för dem var välskriven och väldokumenterad kod, så det är prio 1.
Jag känner lite själv att det inte får bli allt för invecklat heller och jag kommer att göra så mycket jag hinner.

Permalänk
Inaktiv

Har kommit så långt nu att man kan söka på kontakter genom en stored procedure och trycker ut datan på en GridView.
Ganska simpelt ännu och det finns ingen hantering för om personen finns eller inte.

Söker man på namnet eller bokstaven som finns i det så kommer det upp i resultatet.

Det är en lång väg kvar att vandra men det börjar arta sig.

EDIT:
Och nu kan man uppdatera och ta bort kontakter!

Lägga till kontakter är nästa steg...

Permalänk
Medlem

Hej,

Kul med uppdateringar! När jag läser vad du gör och den tid du har så har jag inga tvivel på att du löser din uppgift inom två veckor. Kör på!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Inaktiv

Tack!

Det är ju gott om tid och jag har kommit en redig bit på vägen sedan intervjun igår.

Allt börjar sakta men säkert komma tillbaka.

Nu stänger jag ner butiken för idag då jag suttit en "arbetsdag" med detta och tar nya tag imorgon istället.

Permalänk
Medlem

Låter som ett sunkigt upplägg, är detta vanligt inom programmering? Skulle aldrig falla mig in att göra något liknande, de får väl lita på vad som sägs under intervjun. Sedan är väl tanken med "prov"-anställningen att du ska få visa vad du går för och verkligen kan det du uppgett. Nu kan ju detta vara en tillsvidare från start iof men är ju ändå vanligt att man får en provanställning som övergår till tillsvidare.

Men ok, du är ju arbetslös och har tid med detta och ser det som en chans att fräscha upp gamla kunskaper samt att det kan leda till ett jobb.

Sen i övrigt trodde jag ärligt att ASP hade dött ut för längesedan xD

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bardbard:

Låter som ett sunkigt upplägg, är detta vanligt inom programmering? Skulle aldrig falla mig in att göra något liknande, de får väl lita på vad som sägs under intervjun. Sedan är väl tanken med "prov"-anställningen att du ska få visa vad du går för och verkligen kan det du uppgett. Nu kan ju detta vara en tillsvidare från start iof men är ju ändå vanligt att man får en provanställning som övergår till tillsvidare.

Men ok, du är ju arbetslös och har tid med detta och ser det som en chans att fräscha upp gamla kunskaper samt att det kan leda till ett jobb.

Sen i övrigt trodde jag ärligt att ASP hade dött ut för längesedan xD

Tidigare anställningar jag haft inom system och webbutveckling har jag inte behövt göra prov till, men jag antar att det är något som är nytt idag?

Gällande ASP.net så har det säkert dött ut, men jag fick fria händer att utveckla i den platform/miljö jag känner mig mest bekväm i.
Det viktigaste var för dem hur jag skriver koden och kommenterar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Tidigare anställningar jag haft inom system och webbutveckling har jag inte behövt göra prov till, men jag antar att det är något som är nytt idag?

Gällande ASP.net så har det säkert dött ut, men jag fick fria händer att utveckla i den platform/miljö jag känner mig mest bekväm i.
Det viktigaste var för dem hur jag skriver koden och kommenterar den.

Skulle säga både jag och nej till att det är nytt. Mer lätt tillgängligt till bra tester idag som inte bör ta mer än 2h för en programmerare att göra. Visar även hur pass dedikerad personen är så att den inte bara sitter o cashar in utan att bry sig om företaget.

Asp.net är långt ifrån dött. Både små och stora företag idag använder sig brett av ASP.net MVC

Permalänk
Inaktiv

Kan väl uppdatera lite om hur det går:

- Inloggning med verifiering och kom igåg funktion klar
- Registrering av ny användare klar
- Kontaktregister med sökbarhet, editering samt borttagning av kontakt klar

Det enda som återstår är att lägga till ny kontakt funktion (delvis implementerad), uppstädning av kod, uppstädning av databas, kommentering av kod samt göra en någorlunda snygg design på det hela.

Bör inte ta relativt lång tid med tanke på hur snabbt jag kom in i allt igen.

Med andra ord, provet är så gott som fixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Kan väl uppdatera lite om hur det går:

- Inloggning med verifiering och kom igåg funktion klar
- Registrering av ny användare klar
- Kontaktregister med sökbarhet, editering samt borttagning av kontakt klar

Det enda som återstår är att lägga till ny kontakt funktion (delvis implementerad), uppstädning av kod, uppstädning av databas, kommentering av kod samt göra en någorlunda snygg design på det hela.

Bör inte ta relativt lång tid med tanke på hur snabbt jag kom in i allt igen.

Med andra ord, provet är så gott som fixat!

Bra jobbat lycka till med att få jobbet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte programmerare, men jag hade förväntat mig något slags "löfte" om att få en anställning efter godkänt arbetsprov innan jag accepterade denna omfattning.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr lämnades inget sådant löfte, bara att de ville att jag skulle genomgå ett arbetsprov.

Att jag kommer att klara provet det vet jag redan för som sagt det är inte mycket kvar nu men om jag ens blir erbjuden anställning det är en helt annan femma.