Permalänk

Fractal Design Kelvin S24

Hej!

Köpte en AIO vid namn Kelvin S24 från Fractal för några månader sedan. Bytte snabbt som attan ut originalfläktarna och satte in Corsair SP120. Och nu hoppas jag att någon av er här har använt en sådan här AIO, för alltså.. pumpen surrar väldigt högt.
Jag läste en reveiw på Overklocker alldeles nyligen och där funderade dom ens på om pumpen var igång eller inte.
Detta är inte fallet för mig. Det är ett relativt högt och "elektroniskt" ljud.
Vet ni vad det kan bero på?
Kan jag har gjort något fel?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har en S24 sen ett tag tillbaka i ett Fractal Design R4 chassi, så du får en idé gällande ljuddämpning.

Första installationen jag gjorde satte jag radiatorn i toppen och hade ganska stora problem med pumpljudet. Vad jag fick göra var att sänka hastigheten i BIOS. FD låter garantin vara kvar ner till 1.7V tror jag och du kan få ett motstånd postat till dig om det inte ingick från början (följde inte med för mig). Det löste nästan ljudproblemet helt, men det var lite knorrande kvar.

Nu har jag flyttat radiatorn så den sitter i fram istället och pumpljudet har helt försvunnit. Jag har kvar originalfläktarna och kör på lägsta rpm så det låter inte heller något direkt.

Med pump och fläktar så lågt inställda så ligger jag under normal spelbelastning på knappa 60 grader, men rumstemperaturen gör ganska stor skillnad. Kör en 3570k@4.4ghz.

Visa signatur

.

Permalänk

Tack så jättemycket för svaret!
Jag sökte runt lite och kollade på Fractals hemsida:

Fractal Design Kelvin S24 pre-assembled Water Cooling Unit
2 Fractal Design Dynamic GP-12 PWM controlled fans
Intel 775,1150,1155,1156,1366 mounting hardware (including back plate)
Intel 2011,2011-v3 mounting hardware
AMD AM2,AM2+,AM3,AM3+,FM1,FM2,FM2+ mounting hardware
PWM splitter cable
Low speed cable for pump (9V)
Fractal Design Zero™ Thermal Paste, 1g Syringe
Long and short radiator mounting screws
User manual

Där verkar vi ha det. Jag måste ha missat att använda denna!
Tack för ditt svar

Skrivet av hundburgaren:

Jag har en S24 sen ett tag tillbaka i ett Fractal Design R4 chassi, så du får en idé gällande ljuddämpning.

Första installationen jag gjorde satte jag radiatorn i toppen och hade ganska stora problem med pumpljudet. Vad jag fick göra var att sänka hastigheten i BIOS. FD låter garantin vara kvar ner till 1.7V tror jag och du kan få ett motstånd postat till dig om det inte ingick från början (följde inte med för mig). Det löste nästan ljudproblemet helt, men det var lite knorrande kvar.

Nu har jag flyttat radiatorn så den sitter i fram istället och pumpljudet har helt försvunnit. Jag har kvar originalfläktarna och kör på lägsta rpm så det låter inte heller något direkt.

Med pump och fläktar så lågt inställda så ligger jag under normal spelbelastning på knappa 60 grader, men rumstemperaturen gör ganska stor skillnad. Kör en 3570k@4.4ghz.

Permalänk
Medlem

@Deuterocanon: Inga problem! Hoppas det hjälper dig på vägen, även om jag var helt snett ute med volten.

Som tips kan jag nämna att det fungerar lika bra att bara sänka hastigheten via BIOS för den anslutning du valt för pumpen. Om jag minns bättre nu så klarar pumpen egentligen att gå ner till 7 volt eller så. Det går att googla sig fram.

Visa signatur

.

Permalänk

Ja okej!
Sänker du hastigheten i BIOS på pumpen med t.ex. Qfan? Antar att man väljer "DC MODE" och sedan drar ner så?

Skrivet av hundburgaren:

@Deuterocanon: Inga problem! Hoppas det hjälper dig på vägen, även om jag var helt snett ute med volten.

Som tips kan jag nämna att det fungerar lika bra att bara sänka hastigheten via BIOS för den anslutning du valt för pumpen. Om jag minns bättre nu så klarar pumpen egentligen att gå ner till 7 volt eller så. Det går att googla sig fram.

Permalänk

Qfan är alltså namnet på ASUS fan controller i BIOS

Skrivet av Deuterocanon:

Ja okej!
Sänker du hastigheten i BIOS på pumpen med t.ex. Qfan? Antar att man väljer "DC MODE" och sedan drar ner så?

Permalänk
Medlem

@Deuterocanon:

Uhm, jag använder faktiskt kontrollerna direkt i BIOS istället för någon mjukvara. Jag kör antagligen lite lägre än garantin tillåter, jag har sänkt tills det blev tillräckligt tyst med bibehållen prestanda. Iom att jag enbart kyler CPU så är det bara skillnad på någon grad mellan mina låga inställningar och att maxa både pump och fläktar.

Visa signatur

.