Permalänk

QPAD MK-85 fungerar inte i BIOS.

Ok, jag var nyss på posten och hämtade ett MK-85. Det första jag märkte var att det inte fungerar i BIOS så att jag inte kan ändra inställningar eller boota mitt Linux.

Jag vill uppmuntra alla med samma problem att ta kontakt med QPAD så att de ser att det är många som berörs av problemet: http://www.corporate.qpad.se/modules/liaise/?form_id=5

Tala om vad ni har för moderkort och bios-version så att QPAD kan hitta någon gemensam nämnare. Ni som inte har märkt det här problemet bör kontrollera om ni berörs av det eller ej.

Om någon annan har en lösning på problemet, var vänlig dela den.

EDIT: Jag har varit i kontakt med QPAD och har hittat en lösning som i alla fall fungerar för mig. Se post 8.

Permalänk
Medlem

Kanske samma problem som ex Steelseries XAI att den inte fungerar i bios på typ alla nyare moderkort, försenar boot etc.

Steelseries svar var bara "moderkorts tillverkarna får fixa det"
Men då blir det såklart ingen lösning.

Permalänk
Medlem

Är MK-85 kopplad via PS2 eller USB?

Permalänk
Medlem

Thanks for the kind comments as always guys. Something other reviews don't seem to have picked up on though is that there is currently a compatibility issue with some UEFI enabled motherboards whereby the keyboard is not detected until the operating system is loaded (no bios tweaking!). I am currently working with QPAD to resolve this issue although I fear it is a motherboard rather than keyboard problem.

Så ja exakt samma problem som ex Steelseries Xai har, och även andra möss som Naos 5000 har jag hört.

Känns lite tråkigt att använda Ps2 på Mk-85 eftersom just den största featuren där är Full NKRO via USB.

Permalänk
Skrivet av Kajmaj:

Är MK-85 kopplad via PS2 eller USB?

USB

Mitt moderkort är ett gammalt hederligt med vanligt BIOS, inget UEFI. Asus P5Q-e. Jag har nu också märkt att tangentbordet gör så att BIOS-bootningen hänger sig totalt (på initializing usb devices), så att jag måste koppla ur tangentbordet innan jag får start på datorn.

Skickade ett meddelande till QPAD på supporten och fick nyss se att jag hade ett missat samtal från Stockholm, får se om de ringer igen senare...

Permalänk
Medlem

Mycket vanligt just detta med att datorn inte alltid hittar ett usb-anslutet tangentbordet under uppstart. Skulle ju kunna vara så att datorn tror att tangentbordet är en "extern" lagringsenhet. Därför ställer jag mig funderande kring hur Qpad kan påstå att deras USB ska kunna ersätta en PS/2. Hoppas att det löser sig.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt usb-anslutna tangentbord men det fungerar om jag drar ut alla andra usb-anslutna enheter.

Permalänk

Ok allihopa, jag pratade med en hjälpsam snubbe på QPAD som berättade massor om problemet. De kände till problemet och hade varit i kontakt med moderkorts-tillverkare för att försöka reda ut var problemet låg. Han berättade att en del hade lyckats komma runt problemet genom att koppla tangentbordet genom en USB-hubb. Själv löste jag det genom att koppla tangentbordet till en port på framsidan av min låda. Alltså en port som är kopplad till moderkortets interna USB-anslutning. För att slippa ha mastodontsladden hängande på framsidan av lådan plockade jag fram en USB-grej som man sätter i en expansionsplats där bak i lådan och kopplar till moderkortet. Den där grejen följde med mitt moderkort, så med lite tur kanske du har en också.

Permalänk
Medlem

Mitt MK-85 fungerade en gång att trycka på Delete för att komma in i BIOS, efter omstart fungerar de icke mer. Dock väl inne i BIOS (Använde äldre PS/2 tangentbord) så fungera MK-85an utan problem.

Kopplat via USB.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem! Men som tur är hade jag ett extra tangentbord (oxå usb) så det löste sig... ganska surt måste jag säga! Funkade dock innan jag flushade bios och uppdaterade till senaste version! (Asrock Z68 Extreme4 gen3)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag kan trösta er med att jag hade samma problem med ett skitsnyggt ultrabilligt tangentbord (Deltaco?).
Att QPad gör lite smarta manövrar runt USB-protokollet och att nyare moderkort använder UEFI istället för BIOS ökar väl iofs risken att det ska bli fel. Själv kör jag numera endast ps2-tangentbord.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med det här problemet? Fungerar fortfarande inte för mig med nuvarande Gigabyte 990FX-UD5 moderkort; hur ligger det till med nyare Z97 och Z170 kort till exempel? Har Qpad gjort något alls för att rätta till problemet? Dom svarar aldrig på mina mejl i vilket fall som helst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

min farsa hade samma problem med sitt nya moderkort och vi löste det hela med att använda ett gammalt ps2 tangentbord och en ps2 mus sen efter det funkade de vanliga så tipset vorje ju att testa med en ps2 mus/t-bord funkar det inte då vet jag inte vad.

Visa signatur

Live Long And Prosper

Permalänk
Medlem
Skrivet av bibo_99:

min farsa hade samma problem med sitt nya moderkort och vi löste det hela med att använda ett gammalt ps2 tangentbord och en ps2 mus sen efter det funkade de vanliga så tipset vorje ju att testa med en ps2 mus/t-bord funkar det inte då vet jag inte vad.

Hur är det relevant till något över huvud taget? Det är knappast en lösning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Hur är det relevant till något över huvud taget? Det är knappast en lösning.

tänkte mer att om han bara ska fixa något snabbt i bios och sedan ut så kan han ju lika gärna använda ett ps2 tangentbord. det hjälper ju lite om han bara ska in och fixa något snabbt.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

tänkte mer att om han bara ska fixa något snabbt i bios och sedan ut så kan han ju lika gärna använda ett ps2 tangentbord. det hjälper ju lite om han bara ska in och fixa något snabbt.

Han? Tråden är flera år gammal. Det är ett allmänt problem med Qpads USB anslutna tangentbord. Och jag lider av samma problem, har kört en nödlösning med annat USB tangentbord i flera år, men hur kul är det med ett tangentbord för tusen kronor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Glad att mitt mk 85 aldrig har krånglat, alltid fungerat i bios och har till och med spillt cola, vatten och liknande minst 5-6 gånger och inte haft ett enda problem. Man får väl vad man betalar för ^^

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

alltid funkat för mig i BIOS på både 990FX och z97

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Mitt funkar inte heller i Bios, belysningen på Backspace har börjat glappa och flimra samt att det nu vägrar att slockna när man stänger av datorn.

Q-pad vägrar svara på mail eller på facebook angående detta ärende och Inet ville att jag testade i en annan dator så ska göra det i morgon.

Rätt drygt att behöva lägga en tidning över tangentbordet för att få mörkt om natten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slusk:

Mitt funkar inte heller i Bios, belysningen på Backspace har börjat glappa och flimra samt att det nu vägrar att slockna när man stänger av datorn.

Q-pad vägrar svara på mail eller på facebook angående detta ärende och Inet ville att jag testade i en annan dator så ska göra det i morgon.

Rätt drygt att behöva lägga en tidning över tangentbordet för att få mörkt om natten.

Konstigt för mitt Qpad MK-85 har alltid lyst när datorn stängts av och jag har alltid tänkt att det är moderkortets fel eller liknande.
Några problem med att det inte fungerar i BIOS har jag dock inte haft.

Det är ju ganska omständigt egentligen men dra helt enkelt ut och in USB-kabeln lite snabbt när du stängt av datorn så lyser det inte längre

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Konstigt för mitt Qpad MK-85 har alltid lyst när datorn stängts av och jag har alltid tänkt att det är moderkortets fel eller liknande.
Några problem med att det inte fungerar i BIOS har jag dock inte haft.

Det är ju ganska omständigt egentligen men dra helt enkelt ut och in USB-kabeln lite snabbt när du stängt av datorn så lyser det inte längre

jo självklart är det så att det funkar men det ska ju inte behövas... Det funkade alltså att det slocknade tills backspace började fucka ur...
Kollade upp Q-pad här på Sweclockers med sista gången dom var aktiva var i Juli sen är dom döda... Tydligen på både mail, Sweclockers och Facebook!