Miljöpartiet förtydligar kulturpolitisk rapport och beskattning av bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nja, den stora skillnaden i mitt tycke är att det inte är några ledande företrädare för MP som hävt ur sig detta, utan enbart pressen som tagit del av vad en arbetsgrupp tagit fram. När det gäller SD handlar det allt oftare om just ledande företrädare som kommer med de mest horribla påståenden direkt i media och som sedan också kritiseras.

Det blev en liknande grej av detta då Centerpartiet för några år sedan hade en arbetsgrupp som tagit fram förslaget att vi ska ha helt fri invandring till Sverige. Men det var likadant där att det var just arbetsgruppen som tagit fram detta då man vill utmana sin egen politik med extrema förslag för att inte stagnera.

Det är inte sant, det som arbetsgrupper eller liknande presenterar är oftast förankrat hos ledningen. Det är inte något man tar fram för att "utmana sin egen politik" utan det är något man tycker är realistiskt, sen blir det inte alltid politik, som i detta fall, man ser att opinionen är allt annat än för förslaget och det kan betyda tappade röster. Tro inte annat än om MP verkligen kunde driva igenom ovanstående förslag så skulle de det.

När det gäller Centerpartiets idéprogram om fri invandring så sa Lööf "att arbetsgruppens jobb under ett år var djupt förankrat i C, och att 220 partikretsar och cirka 10 000 personer ingått.". Även där gjorde dock opinionen att man vände kappan efter vinden, de hamnade under riksdagsspärren i mätningar och vips så var den formuleringen borta, men tro inte annat än att det fortfarande är deras politik, dock omskriven i massa fluff nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

dom kan förklara så mycket dom vill. dom har nu officiellt förlorat min röst.
kan vara så att styrelsen inte anser att det är en bra ide, men tillräckligt många inom partiet anser att det är en bra ide så man kan presentera det. alltså är det en poäng dom vill driva igenom och jag vill inte ens att någon jag röstar på har den tanken

Det är ju just det det inte är?
Det är en mindre arbetsgrupp som fått i uppgift att presentera förslag som partiet sedan ska utvärdera om de tycker är bra eller inte. Inte alls "många inom partiet" som "anser att det är en bra ide". Gruppen bestod av fem personer från miljöpartiet och fem "Partipolitiskt obundna kulturarbetare", det är alltså hittills bara dessa fem som tyckt att det är en tillräckligt bra ide för att lägga fram som förslag.

Vad jag läst så är det dessutom högst sannolikt att förslaget om bredbandsskatt kommer gå direkt till papperskorgen, som tur är.

(Jag sympatiserar med mp om att miljön är den viktigaste frågan, däremot inte med alla deras förslag till att förbättra den och de andra frågor de har, så de fick inte min röst)

Rapporten och sidor från mp om den:
http://www.mp.se/sites/default/files/kulturen_-_det_fjarde_va...
http://www.mp.se/just-nu/kulturen-det-fjarde-valfardsomradet
http://www.mp.se/just-nu/fortydligande-om-kulturpolitiska-rap... (länk från swec)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Hjälpsam

Låter som att vi kommer att slippa skatten på bredband.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Att dom inte tagit ställning betyder ju att dessa vrickade tomtar överväger det hela, det mest skrämmande är att detta flumparti sitter i regeringen med ministerposter, vansinne.

För ett antal år sen när Wetterstrand var språkrör var åtminstånde MP ett ganska seriöst parti.
Idag har dom spårat ur fullkomligt, man kan tro att dom röker på konstiga svampar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Undra hur det är att sitta i en arbetsgrupp i MP. Folk lär ju tävla om det dummaste förslaget de kan komma på (förslag baserat på "fakta", dvs känslor, muh feels).

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ni verkar inte speciellt insatta i hur verkligheten ser ut i det politiska arbetet. ALLA partier har arbetsgrupper som har som uppgift att helt fritt arbeta fram förslag, oavsett om de är verklighetsförankrade eller ej. Letar ni lite kan ni utan problem hitta än fler förslag från alla riksdagspartier som är betydligt mer "galna" är detta.

Sidnot: Jag röstar inte på MP, men någon ordning får det vara bland alla ogenomtänkta uttalanden här.

Trodde detta var en självklarhet, men det visar sig att många inte kan se längre än färgen på partiet.

Permalänk
Medlem

Miljöpartiet är Kass.....

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

@Beltet:
Kollar man bortom färgen finns det inga partier att rösta på dock, alla partier har sina extremt negativa sidor som ruinerar sverige, det finns bara en röst som inte förstör något, och det är en blank röst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Vad gäller Miljöpartiet så är väl inte smarta idéer och uttalanden det första jag tänker på......

Nja, för min del är det nog Åsa Romson med en stor joint i käften

Permalänk
Medlem
Skrivet av nachoman:

Det är inte sant, det som arbetsgrupper eller liknande presenterar är oftast förankrat hos ledningen. Det är inte något man tar fram för att "utmana sin egen politik" utan det är något man tycker är realistiskt, sen blir det inte alltid politik, som i detta fall, man ser att opinionen är allt annat än för förslaget och det kan betyda tappade röster. Tro inte annat än om MP verkligen kunde driva igenom ovanstående förslag så skulle de det.

När det gäller Centerpartiets idéprogram om fri invandring så sa Lööf "att arbetsgruppens jobb under ett år var djupt förankrat i C, och att 220 partikretsar och cirka 10 000 personer ingått.". Även där gjorde dock opinionen att man vände kappan efter vinden, de hamnade under riksdagsspärren i mätningar och vips så var den formuleringen borta, men tro inte annat än att det fortfarande är deras politik, dock omskriven i massa fluff nuförtiden.

Klart att saker urvattnas när det väl kommer till skarpt läge, men det är värt att betänka att det är inte enbart politiker som sitter i dessa arbetsgrupper.

Det finns mer eller mindre extrema förslag hos alla partier och det är ju faktiskt så att den politik som skall föras röstas igenom på en partistämma, så ja, om frågan tas upp på MP's partistämma och röstas igenom så får du faktiskt rätt, men om den inte gör det precis som majoriteten av dessa arbetsgruppers förslag så var du helt enkelt fel på det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Gör inte saken bättre då det ändå fanns miljöpartister i arbetsgruppen. Att ens tänka tanken var ju helt galet.

Att ett parti har arbetsgrupper som jobbar internt med att forma partipolitik är inte ovanligt, det har de flesta politiska partier.

Att de verkar vara medvetna om kritiken är bra, har dock inga högre förväntningar på miljöpartiet i övrigt. Rent generellt, om man inte kan få det att gå ihop som musiker, poet, artist etc (vad jag tolkar uttrycket "kulturarbetare" som iallafall) så tycker jag dock man borde lägga det på en hobbynivå istället.

Permalänk
Medlem

Ahh, nu är jag lugn igen. Miljöpartiet lovar trots allt att förslaget bara kanske blir verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Beltet:
Kollar man bortom färgen finns det inga partier att rösta på dock, alla partier har sina extremt negativa sidor som ruinerar sverige, det finns bara en röst som inte förstör något, och det är en blank röst.

Det håller jag med om. Har de senaste tre valen velat fram och tillbaka om jag ska rösta blankt. Men det har alltid slutat med att jag röstar på det minst dåliga enligt mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Arbetsgruppen var tillsatt av miljöpartiet och består av miljöpartister. De kan inte glida undan där. Nu är det inte unikt att partier skapar arbetsgrupper som kommer med konstiga förslag (hej centerpartiet) men man undrar lite ibland vad de röker på mötena....
Extra kul är att miljöpartiet har en tämligen ungdomlig väljarbas och de är inte alls intresserade av bredband, internet och sånt och kommer inte bry sig alls om straffskatt på sådant. Oh, nej.

Kan finnas spår av sarkasm, ironi och skadeglädje i ovanstående inlägg.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Individualisten: "Satsa på det du brinner för!".
Musikern: "jag tjänar inga stålars!".
Individualisten: "Håll käft, sluta gnäll, skyll dig själv som satsade på det du brinner för!".

"Kulturarbetare" = lobbyister från bolag, och deras agenda innefattar inte kreatörers intressen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

MP insåg att alla hipsters förstod att de inte kunde hålla sina vegan-bloggar uppdaterade. OfT Sjukt att Åsa Romson fortfarande är kvar i politiken efter all knäpp skit som kommit från henne.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Arbetsgruppen borde få avgå. Inkompetens på alla sätt och vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Spelar ingen roll vilka dessa muppar är och var i hierakin de sitter, de är politiker (oavsett färg) som sitter och vill ha mer pengar av folket genom mer skatter. Det enda politiker vill är att punktbeskatta allt och alla, gärna flera gånger, och att på så sätt mjölka arbetarna på varje krona de kan medans de själva sitter på skattefinansierade löner löner som vi arbetare bara kan drömma om.

Nej, politikerföraktet är totalt och den dagen vi får styrande politiker som har en utbildning, verklighetsförankring (t.ex genom ett riktigt jobb ute i verkligheten) och respekt för folket som röstar på dem då kommer jag kunna gå med på att ge en extra krona av min inkomst för att förbättra saker. Att ytterligare beskatta bredband (som det redan är skatt på) för att finansiera lata "kulturarbetare" så att de kan sitta och fisa hela dagarna medans de flummar runt av ångorna från limmet och oljefärgen är så verklighetsfrånvarande som det kan bli, och läggs ytterligare på det berg av skräpförslag som våra inkompetenta politiker dagligen kommer med.

Jag var tvungen att kolla igenom partiernas valsedlar, för att se vilket yrke dom kandiderande säger sig ha. Vissa säger sig vara minister till yrke medan andra inte nämner att dom sitter som riksdagsledamot, utan anger yrket dom är tjänstlediga ifrån. Jag anser att det senare är mer rätt. Att vara politiker är inget yrke, det är ett förtroendeuppdrag. Så läs på valsedeln vid nästa val och kryssa in någon med vettig bakgrund.

Sen funderar jag vilken skatt det redan är på bredband? Det är moms men det är inte en skatt av det slag som pratats om tidigare. Så du får gärna utveckla det lite.

Skrivet av str8forthakill:

@Beltet:
Kollar man bortom färgen finns det inga partier att rösta på dock, alla partier har sina extremt negativa sidor som ruinerar sverige, det finns bara en röst som inte förstör något, och det är en blank röst.

Eftersom dom blanka rösterna räknas som ogiltiga så blir det bara en missnöjes röst som inte har någon som helst verkan på valresultatet. Det blir som att rösta som snitt väljaren. Så åtminstone i mina ögon är det bättre att lägga en röst på det minst dåliga partiet än att lägga en blank röst om man inte tycker något parti är bra. Alternativet är att engagera sig i något parti och försöka förändra det till det bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Behind900:

MP insåg att alla hipsters förstod att de inte kunde hålla sina vegan-bloggar uppdaterade. OfT Sjukt att Åsa Romson fortfarande är kvar i politiken efter all knäpp skit som kommit från henne.

Jag har absolut inget till övers för Åsa Romson, men vad har det att göra med denna artikel? Jag har inget till övers för Jimmie Åkesson och hans hejdukar heller, men det har inte heller med denna artikel att göra.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi har med människor att göra. Att fela är mänskligt.

det ''felet'' har en väldigt låg standard för någonting som påverkar och definierar Sverige.

dem verkar var desperata efter att kulturberika landet med att pumpa pengar i någonting som saknar demand.
sponsra saker som har folkets intresse eller ''kulturtävlingar'' där vinnande projekt blir sponsrade istället för att kasta pengar i en önskebrunn.

kultur utveckling ska styras av folket inte regeringen med halvsketna projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

det ''felet'' har en väldigt låg standard för någonting som påverkar och definierar Sverige.

Du överreagerar och tillskriver denna (än så länge) obetydliga parantes i svenska politik alldeles för stor betydelse. Deras kamp mot ACTA borde väga upp detta med råge.

Efterfrågan på kultur är större än vad majoriteten i denna tråd begriper och omfattar mer än att skvätta färg på kanvas.
När jag gick i skolan så var det vi som snurrade runt solen och inte tvärtom.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag har absolut inget till övers för Åsa Romson, men vad har det att göra med denna artikel? Jag har inget till övers för Jimmie Åkesson och hans hejdukar heller, men det har inte heller med denna artikel att göra.

Jag har heller inget gott att säga om Jimmie Åkesson men jag påtalade också att det var off-topic. Sen är detta ett datorforum så man kan ju egentligen fråga sig varför vi diskuterar politik (även om det i och med denna artikel är högst relevant).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Som om detta förtydligande rättfärdigar förslaget som sådant? Nej.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Behind900:

Jag har heller inget gott att säga om Jimmie Åkesson men jag påtalade också att det var off-topic. Sen är detta ett datorforum så man kan ju egentligen fråga sig varför vi diskuterar politik (även om det i och med denna artikel är högst relevant).

Vet inte ifall det är så relevant för denna artikel heller eftersom det inte är ett ställningstagande partiet har gjort.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@Ozzed: Klarar de inte att jobba ihop slantarna får de väl sätta sig på gatan och köra "please! please!"...

Skrivet av Haxlax:

plz! krona!

Osmakligt att göra narr av folk som bokstavligt inte har någon som helst integritet kvar och lever i total förnedring varje dag. Skäms

Vilken kultur ska få betalt då? Ska staten finansiera kultur? Ska vi ha kultur överhuvudtaget? Ska vi ens ha instutioner som främjar kultur? Ska ni avgöra vilken kultur som staten ska finansiera? Det finns så många olika små förgreningar och grupper av myndigheter som arbetar med statligt finansierad kultur. Ta Kulturskolan t.ex. 99.99% av eleverna där kommer aldrig att tjäna en krona på sin musik, det betyder inte att kulturutövandet i sig är meningslöst. Kultur är det som binder människor samman, det är de abstrakta nöjen som gör att vi inte lever i en enda stor produktionsfabrik, det är kultur som främjar utvecklandet av samhället, filosofi, konst, musik, allt sådant är i stor grad statligt finansierat. Visst kan förslaget i sig verka stendumt, men att påstå att kulturarbetare ska sitta och tigga på gatan är ju helt befängt. Om vi inte stimulerar människans kreativa sidor, kommer vi att sluta som nissarna i fantareklamen. Anledning till att det finns datorspel, som många här på forumet har en fallenhet för, är resultatet av en levande kreativ kultur.

Nej, jag röstar inte rödgrönt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk

Demokrati enligt Kulturarbetarna: Alla skall betala till en "hög kulturell standard". Miljöpartiet instämmer.

Ordlista:

Kulturarbetare= En som inte vill göra ett hederligt 7-16 jobb. Vill stå och skrika på en scen eller pimpla vin på vernissage . Duktiga på att klappa sig själva ryggen. Föraktar vanligt folk.

"hög kulturell standard" = Filmer, teater pjäser och "konstverk" ingen vanlig arbetare/tjänsteman orkar se. Och ännu mindre vill betala för.

Miljöpartister : Storstadsbor som borde ta en resa till verkligheten.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Hur många här har faktiskt läst rapporten? Det är ju en väldigt klassisk svensk kulturpolitik de presenterat, i princip inget är nytt. Är det att ni faktiskt vet hur ni betalar för det som är upprörande? Lite tragisk dock att man ska tvinga på offentliga chefer ännu fler blaj-utbildningar (punkt 5).

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt förslaget verkade intressant och inte alls orimligt. För vad gör de flesta med Internet, om inte konsumerar kultur i olika former?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

TL;DR

Vi i arbetsgruppen var sugna på att roffa åt oss pengar från samhället genom att ha noll koll på vad kultur ens innebär med detta förslag. Vi återgår till det vi är bäst på, svamla.

Percy Nilegaard beskrev miljöpartiserna bäst.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det finns ett

@str8forthakill:

Det finns ett parti man kan rösta på istället för blankt det är Piratpartiet för en blank röst gör ingen skillnad .......