Rättegång om blockering av priatebay inleds idag.

Permalänk
Medlem

Rättegång om blockering av priatebay inleds idag.

Idag inleds en rättegång mellan Bredbandsbolaget och ett antal film- och musikbolag. Frågan gäller om Bredbandsbolaget gör sig skylldiga till brott när de "tillåter" att användare använder olagliga tjänster från Piratebay. Tänken med stämningen från Film- och musikbolagens sida är att tvinga bredbandsleverantörer som Bredbandsbolaget att införa någon form av censur. Det vill säga att blockera sidor som Piratebay.

Läs själva här.

Personligen tycker jag att om det är någon som ska utföra tvångsåtgärder i samhället så är det staten via polisen eller annan lämplig myndighet och inte privata tjänsteleverantörer. Snacka om att mediabranchen börjar bli desperata. Tyvärr så har ju denna taktik fungerat i andra länder och nu står alltså Sverige på tur.

Permalänk
Avstängd

som att förbjuda volvo att deras bilar får gå fortare än 120..

Permalänk

Mera som att spärra av vissa kvarter för att det har begåtts brott i dem...

Permalänk

Jag tror att man resonerar ifrån medhjälpande till brott, eller möjliggörande av brott. När jag arbetade som bartender, fanns det många åtgärder vi behövde göra för att förhindra bråk, stök, eller attacker. Vi var personligt ansvariga för alla vi serverade. Om vi inte hade diskplockare som tog bort tomma glas, kunde vi dras inför domstol ifall dessa användes som vapen. Det är lite samma tänk här. Genom att tillhandahålla möjligheten för användare att använda bandbredd från bredbandsbolagen till att göra upphovsrättsintrång, kan man resonera kring att det är lämpligt att bredbansbolagen inför praxis som förhindrar att piratkopierad media sprids. Om vi t.ex. har en sida som säljer vapen och droger, så är det ju rimligt att man inte säljer sin bandbredd till den hemsidan, eftersom man då tillhandahåller verktyg som möjliggör brottet trots att man har möjlighet att förhindra det. Detta är dock resonemang, och jag tror inte att det kommer bli praxis med nuvarande lagstiftning. Men man resonerar redan så på flera håll i samhället, så det är inte omöjligt att det förs in här.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem

Film- och musikbolagen vinner det här lätt. Gör dom inte det ska jag rösta på miljöpartiet i nästa val. I stället för att äta upp en hatt alltså.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Film- och musikbolagen vinner det här lätt. Gör dom inte det ska jag rösta på miljöpartiet i nästa val. I stället för att äta upp en hatt alltså.

klart dom vinner, dommarna i sverige sitter ju i styrelsen för film och musikbolagen

https://youtu.be/eTOKXCEwo_8?t=46m

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Storage Jar:

Film- och musikbolagen vinner det här lätt. Gör dom inte det ska jag rösta på miljöpartiet i nästa val. I stället för att äta upp en hatt alltså.

Och betala skatt för att komma in på TPB

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Medhjälp till medhjälp till upphovsrättsbrott?

Permalänk
Medlem

Det gör ingen skillnad, detta har redan gjorts i utlandet så personer använder VPN tjänster istället, för att komma runt leverantör blockeringar.

Permalänk
Skrivet av HellDildo:

Mera som att spärra av vissa kvarter för att det har begåtts brott i dem...

Ja, eller som att säga att staten är medhjälpare till ett brott för att Trafikverket/Polisen inte stängt av vägen till en plats där brott _kan_ begås.

Permalänk
Avstängd

Eller att Ikea är skyldiga till medhjälp till mord eftersom de sålde knivar man "kan" mörda folk med

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant detta, iofs kommer det garanterat att gå hela vägen till HD, så det kommer ta ett par år innan vi har ett absolut praxis. Det känns mycket möjligt att det kommer bli en förlust för TPB/bredbandsbolaget, den stora frågan är ju vad som kommer krävas för att få kräva blockad sen, gå genom domstol? Polis? Bara gå till leverantören? Skulle det bli sistnämnda skulle det vara sjukt oroande, jag menar, DCMA takedowns har väll aldrig blivit missbrukade? ^^

Undrar vad de skall ta för åtgärder när de upptäcker att alla använder TOR sen då, har du väl .torrent filen är ju TPB ej inkopplade längre

Permalänk
Medlem

Man kan inte genomföra något sådant här utan att också tvinga posten att öppna alla brev innan de når mottagaren. En budbärare skall hållas fri från ansvar, annars kollapsar hela samhället. Vi har redan poliser som utresed brott av den här typen. Jag tycker inte det är lämpligt att bakbinda operatörerna på det sätt som nu förespråkas.

Dessutom är det verkningslöst. Det tar 30 sekunder att ta sig runt en sådan här blockering, så vill man fortsätta fildela så gör man det, kommer inte stoppa någon. Det enda som händer är att Piratebay, Swefilmer med flera får en gratis reklamkampanj som bekostas med offentliga medel.

Edit: Och återigen.. Google? Varför ger man sig inte på Google och tvingar dem att ta bort sökresultat som har med lagbrott att göra? Varför skall google ses som den snälle ovetande budbäraren medans ISP'erna ses som skurkar? Det är så man får kväljningar sånt jävla hyckleri och skräddarsydderi för att passa egna syften för stunden slipsnissarna sysslar med!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men då borde de ju stämma alla internetleverantörer som tillhandahåller bandbredd, då de kan användas när tex DDoS attacker körs...? Eller tänker jag orimligt?
De "tillåter" ju att delar av deras bandbredd används i det syftet, av olika infekterade datorer, även om de inte vill det.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan inte genomföra något sådant här utan att också tvinga posten att öppna alla brev innan de når mottagaren. En budbärare skall hållas fri från ansvar, annars kollapsar hela samhället. Vi har redan poliser som utresed brott av den här typen. Jag tycker inte det är lämpligt att bakbinda operatörerna på det sätt som nu förespråkas.

Dessutom är det verkningslöst. Det tar 30 sekunder att ta sig runt en sådan här blockering, så vill man fortsätta fildela så gör man det, kommer inte stoppa någon. Det enda som händer är att Piratebay, Swefilmer med flera får en gratis reklamkampanj som bekostas med offentliga medel.

Edit: Och återigen.. Google? Varför ger man sig inte på Google och tvingar dem att ta bort sökresultat som har med lagbrott att göra? Varför skall google ses som den snälle ovetande budbäraren medans ISP'erna ses som skurkar? Det är så man får kväljningar sånt jävla hyckleri och skräddarsydderi för att passa egna syften för stunden slipsnissarna sysslar med!

Dom har varit på google i flera år https://torrentfreak.com/google-opposes-whole-site-removal-of...

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Men det har inte blivit någon rättegång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.