Ett spel som funka förut funkar ej mer

Permalänk

Ett spel som funka förut funkar ej mer

Tjena! För ett tag sen var jag tvungen att ominstallera min dator efter en misslyckad windows 10 installation. Så nu är jag tillbaka på windows 8.1 igen(Som var installerat när jag köpte datorn) Men något har blivit fel. Ett spel som kunde funkade helt utan problem innan jag försökte ladda ner windows 10 funkar inte mer. Jag kan installera det men när jag startar det kommer edt fram en varning som säger att jag behöver vara inloggad med "Admin privieglies" eller hur man nu stavar det. Någon som vet hur man löser detta problem? (Spelet heter Age of Mythology)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knattekatt:

Tjena! För ett tag sen var jag tvungen att ominstallera min dator efter en misslyckad windows 10 installation. Så nu är jag tillbaka på windows 8.1 igen(Som var installerat när jag köpte datorn) Men något har blivit fel. Ett spel som kunde funkade helt utan problem innan jag försökte ladda ner windows 10 funkar inte mer. Jag kan installera det men när jag startar det kommer edt fram en varning som säger att jag behöver vara inloggad med "Admin privieglies" eller hur man nu stavar det. Någon som vet hur man löser detta problem? (Spelet heter Age of Mythology)

Och vad händer om du testar att köra spelet som administratör?
Högerklicka på spelet så får du fram det valet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Och vad händer om du testar att köra spelet som administratör?
Högerklicka på spelet så får du fram det valet

Jag har provat detta flera gånger och det har inte funkat

Permalänk
Medlem
Skrivet av knattekatt:

Jag har provat detta flera gånger och det har inte funkat

Lite skumt att den klagar på Admin privieglies när du faktiskt testar att köra spelet som Administratör.

Spelet är dock ganska gammalt och kan bli konstiga buggar, gogglar man på det hela så är det många som har problem med just Windows 8 och detta spel.

Är spelet patchat till senaste version?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Lite skumt att den klagar på Admin privieglies när du faktiskt testar att köra spelet som Administratör.

Spelet är dock ganska gammalt och kan bli konstiga buggar, gogglar man på det hela så är det många som har problem med just Windows 8 och detta spel.

Är spelet patchat till senaste version?

Spelet funkade på windows 8.1 ett tidigare men efter jag ominstallerade den efter en misslyckad windows 10 installation så funkade det inte på windows 8.1 mer

Permalänk
Medlem

Har du formaterat datorn och installerat windows 8.1 på en tom disk eller har du använt den automatiska uppgradering/återställningsfunktionen?

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Har du formaterat datorn och installerat windows 8.1 på en tom disk eller har du använt den automatiska uppgradering/återställningsfunktionen?

Jag ominstallerade den med en skiva som jag fick med när jag köpte datorn

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat Windows och samtliga drivrutiner efter det?

Edit:

Är troligt att det motsatta kan vara problemet. Vad jag kan se togs stödet för spelets DRM SafeDisc bort i samband med en hotfix i September. Verkar som att du kan återaktivera stödet manuellt (vilket MS avråder ifrån med hänvisning till försämringar av systemets säkerhet), se: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3086255) på Windows 8.1. Dock har stödet aldrig funnits på Windows 10 så där verkar det inte finnas någon lösning än.

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Har du uppdaterat Windows och samtliga drivrutiner efter det?

Edit:

Är troligt att det motsatta kan vara problemet. Vad jag kan se togs stödet för spelets DRM SafeDisc bort i samband med en hotfix i September. Verkar som att du kan återaktivera stödet manuellt (vilket MS avråder ifrån med hänvisning till försämringar av systemets säkerhet), se: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3086255) på Windows 8.1. Dock har stödet aldrig funnits på Windows 10 så där verkar det inte finnas någon lösning än.

Detta fungerar inte häller eftersom att min dator inte har denna tjänst och vad jag vet har jag inte installerat något sånt

Permalänk
Medlem

Förstår inte ditt svar. Testade du det MS föreslår i länken i mitt senaste inlägg och det fungerade inte? Och vad är det för tjänst du inte har installerad? Eller har du inte installerat den hotfixen?

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Förstår inte ditt svar. Testade du det MS föreslår i länken i mitt senaste inlägg och det fungerade inte? Och vad är det för tjänst du inte har installerad? Eller har du inte installerat den hotfixen?

Jag har inte denna hotfixen installerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av knattekatt:

Jag har inte denna hotfixen installerad

Rätt säker att den skickas ut genom Windows Update, vilket du troligen har låtit uppdatera. Det är bra att uppdatera till senaste version, men just i detta fallet så orsakade det problem för dig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.