Vilken vinterjacka kör du på i vinter?

Permalänk
Medlem

Är helt klart mer bitande kyla i norr när man börjar närma sig de mer extrema värdena, även om det så klart kan ligga något i det närmare noll-sträcket när det är fuktigare. Dock som SMHI säger, när temperaturen sjunker då minskar den märkbara effekten.

Hade som värst närmare -30 här förra vintern, jämför då mot hur det kändes i södra Sverige, när jag åkte ner över nyår.

För att hålla sig on topic dock, kör med en sådan här jacka, mössa, långkalsonger etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Nu har jag inte läst alla inlägg men tråden liknar lite en tråd för 12-15 åringar. "aa har en canada goose för 9k den är gud", "...sen att djuren blivit torterade för pälsen som finns skiter jag i".

http://www.johnells.se/men/kategori/accessoarer/mossor/merino...
600kr för den där?

Ja, det gäller ju att veta vad man betalar för. Djurplågeri och en liten logotyp. Men jag tror er, den är säkert varm och go.

"Nu köper jag något dyrt (6k, seriöst? ), nu måste jag ta hand om mina fina skor."
"Nu köper jag något billigare, och skiter i att ta hand om skorna. Är inte försiktig heller på något sätt"

Alternativ 1 håller nog längst, även utan att ha priset i åtanke.

Nu blir jag nog påhoppad av alla märkesnördar där ute.

Ja, det finns en hel del märkliga tankar och idéer i tråden.
Hur folk byter jacka vartannat år begriper jag inte. Även en riktigt usel jacka lär hålla många år så länge man inte tänkt ha dem ut i fält eller i övrigt nöta på kläderna. Men vad jag sett är det tuffaste folk gör bärande sina jackor i tråden är att åka snöskoter, vilket är bara några få.

Det här med att man får vad man betalar för köper jag inte heller. Åtminstone inte när det kommer till hållbarhet. De extra pengarna är bara ett märkes-tillägg och bekostar möjligen en bättre kvalitetskontroll än de billigaste fabrikaten.

Håller kläderna längre så kommer det alldeles säkert från att kunderna inte sliter och slänger med jackor för en halv månadslön. Det dyraste plagget, så att säga, jag någonsin köpt är mina Lowa-kängor - men de använder jag varje dag, i alla väder, hela året, hemma och på jobbet, vilket kräver sitt underhåll - och de är på sitt fjärde år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Skor för 6-10 kkr/par? Vad köper man då?

Nästa vinterkängor som jag köper blir ett par Red Wing men de kostar ju max 4 kkr.

Nu är det ju inte vinterskor, utan snarare höst/vårkängor samt de fungerar när det inte är allt för kallt. Typ http://www.skoaktiebolaget.se/collections/bestsellers/product... eller http://www.theshoesnobblog.com/2013/10/boots-are-the-next-big...

Som sagt, Cordovan är inte helt gratis som det ser ut, vi äter för lite hästkött

De varmare kängorna är ju ett par riktigt gamla Graningekängor, köptes nån gång på högstadiet, och närmar mig 30 nu, där tyvärr sulan börjar sjunga på sista versen. Därför blev det ett par Merrell för de riktigt kalla dagarna. I normalfallet klarar man sig rätt långt med ofodrade kängor om man inte ska stå stilla och t.ex. inventera parkeringar och liknande i -25.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Kör en Henri Lloyd dunparka, blir jävligt kallt här på vintern så det går åt rejält med stoppning:

http://www.jackan.com/produkt/jacka-herr-dunjackor-henri-lloy...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Något liknande dessa? Skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa - man får ju se det som något som håller många, många år bara de tas om hand. Dessutom kan de sulas om och utseendet är odödligt.

Ja faktiskt, det är exakt såna så 4900 kr för dem idag är ju ett väldigt bra pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Du avslutar med att jag svamlar. Jag kan bara säga att du borde inte skriva det när du knappt äns vet vilka erfarenheter jag sitter med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du svamlar eller så har du aldrig satt din fot ovanför dalaälven en kall januaridag när det varit -45 grader.

Permalänk
Medlem

Vinterjacka.

Lager 157:s vinterjacka löjliga viktigpettrar. De ni !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Nu har jag inte läst alla inlägg men tråden liknar lite en tråd för 12-15 åringar. "aa har en canada goose för 9k den är gud", "...sen att djuren blivit torterade för pälsen som finns skiter jag i".

http://www.johnells.se/men/kategori/accessoarer/mossor/merino...
600kr för den där?

Ja, det gäller ju att veta vad man betalar för. Djurplågeri och en liten logotyp. Men jag tror er, den är säkert varm och go.

"Nu köper jag något dyrt (6k, seriöst? ), nu måste jag ta hand om mina fina skor."
"Nu köper jag något billigare, och skiter i att ta hand om skorna. Är inte försiktig heller på något sätt"

Alternativ 1 håller nog längst, även utan att ha priset i åtanke.

Nu blir jag nog påhoppad av alla märkesnördar där ute.

Jag tycker väl mest bara att det är festligt hur samma folk som gnäller om djurplågeri och diverse märken som använder dun eller päls samtidigt har mage att gå och köpa kött som inte är lokalproducerat.

"Blöö, hur kan du ha en canada goose-jacka? Du fattar väl att de plågar djuren!? Äh, jag orkar inte diskutera detta mer. Kom nu pelle så går vi på donken, jag är sugen på mcnuggets"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det här med att man får vad man betalar för köper jag inte heller. Åtminstone inte när det kommer till hållbarhet. De extra pengarna är bara ett märkes-tillägg och bekostar möjligen en bättre kvalitetskontroll än de billigaste fabrikaten.

Vad man betalar för är oftast dyrare material i kläderna. Det kan vara Gore-Tex t.ex. som är ett luftgenomsläppande och vattentåligt material.

Om man rör sig mycket, har ett aktivt friluftsliv, jobbar ute mycket där man lätt blir svett, så är detta material outstanding.
Har själv både Gore-Tex och en vanlig jacka av billigare sort och det är en enorm skillnad i hur behagliga de är efter en stund.

Men givetvis finns ett visst märkestillägg också.. det går inte att komma ifrån.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Jag tycker väl mest bara att det är festligt hur samma folk som gnäller om djurplågeri och diverse märken som använder dun eller päls samtidigt har mage att gå och köpa kött som inte är lokalproducerat.

"Blöö, hur kan du ha en canada goose-jacka? Du fattar väl att de plågar djuren!? Äh, jag orkar inte diskutera detta mer. Kom nu pelle så går vi på donken, jag är sugen på mcnuggets"

Exakt, vad jag tänkte skriva också. Tror inte det är många som är så sugna på att se varken köttindustrin eller var pälsen till deras jacka kommer ifrån. Låtsas blunda är mycket enklare.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Vad man betalar för är oftast dyrare material i kläderna. Det kan vara Gore-Tex t.ex. som är ett luftgenomsläppande och vattentåligt material.

Om man rör sig mycket, har ett aktivt friluftsliv, jobbar ute mycket där man lätt blir svett, så är detta material outstanding.
Har själv både Gore-Tex och en vanlig jacka av billigare sort och det är en enorm skillnad i hur behagliga de är efter en stund.

Men givetvis finns ett visst märkestillägg också.. det går inte att komma ifrån.

Fast Goretex är ett varumärke, samma funktion och kemiska blandning finns under andra namn billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Peak performance. Skön varm jacka, som jag snart ska dra fram för sin tredje säsong.

Visa signatur
Permalänk

Sedan förra vintern kör jag på denna:

Fruktansvärt snygg och varm!

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fast Goretex är ett varumärke, samma funktion och kemiska blandning finns under andra namn billigare.

Köpte ett par handskar som det stod goretex (sen när jag tittade närmare var det bara företaget som luras och haft ett extremt likt namn). Men vantarna gick sönder fort i sömmen och när jag insåg varför vantarna blev så varma/svetiga var för hela insidan var klädd med plast. Tydligen ska det vara goretex funktionen, så jag litar inte på något annat än den äkta märknigen.

Men vet du ett annat företag som gör samma sak som gore tex som går att lita på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ja, det finns en hel del märkliga tankar och idéer i tråden.
Hur folk byter jacka vartannat år begriper jag inte. Även en riktigt usel jacka lär hålla många år så länge man inte tänkt ha dem ut i fält eller i övrigt nöta på kläderna. Men vad jag sett är det tuffaste folk gör bärande sina jackor i tråden är att åka snöskoter, vilket är bara några få.

Det här med att man får vad man betalar för köper jag inte heller. Åtminstone inte när det kommer till hållbarhet. De extra pengarna är bara ett märkes-tillägg och bekostar möjligen en bättre kvalitetskontroll än de billigaste fabrikaten.

Håller kläderna längre så kommer det alldeles säkert från att kunderna inte sliter och slänger med jackor för en halv månadslön. Det dyraste plagget, så att säga, jag någonsin köpt är mina Lowa-kängor - men de använder jag varje dag, i alla väder, hela året, hemma och på jobbet, vilket kräver sitt underhåll - och de är på sitt fjärde år nu.

Mr. Borka - Göteborg
Kakann - Umeå

Viss skillnad som du säkert förstår, testa gärna att bo en vinter med hund i Umeå med en billig jacka med någon halv-kass stoppning. En dunjacka som har stoppning så man slipper frysa är dyr, oavsett vilket märke du köper. Sen håller jag med om att det känns lite onödigt att byta jacka ofta, speciellt när de ofta är dyra. Men det finns ju betydligt konstigare saker som folk lägger pengar på än jackor.

Permalänk
Medlem

Jag har en Canada Goose! Väldigt nöjd och sett det som en investering. Inne på mitt 3 år med den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Köpte ett par handskar som det stod goretex (sen när jag tittade närmare var det bara företaget som luras och haft ett extremt likt namn). Men vantarna gick sönder fort i sömmen och när jag insåg varför vantarna blev så varma/svetiga var för hela insidan var klädd med plast. Tydligen ska det vara goretex funktionen, så jag litar inte på något annat än den äkta märknigen.

Men vet du ett annat företag som gör samma sak som gore tex som går att lita på?

Skickades från m.sweclockers.com

U.S. Army’s Soldier System Center in Natick, Mass., performed breathability tests on some common outdoor fabrics. Leading the pack of tested materials was the eVent laminate which, depending on relative humidity, was between 1.3 and 3 times more breathable than the next best material, Gore-Tex XCR. Following this, the results clustered together, with the best-performing materials approximately twice as breathable as the least. In descending order of breathability, the results were: Gore-Tex XCR, Gore-Tex (standard), HydroSeal (The North Face), Membrain (Marmot), Sympatex, Conduit (Mountain Hardwear), and OmniTech (Columbia).
http://www.outdoors.org/publications/outdoors/2006/breatheasy...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Mr. Borka - Göteborg
Kakann - Umeå

Viss skillnad som du säkert förstår, testa gärna att bo en vinter med hund i Umeå med en billig jacka med någon halv-kass stoppning. En dunjacka som har stoppning så man slipper frysa är dyr, oavsett vilket märke du köper. Sen håller jag med om att det känns lite onödigt att byta jacka ofta, speciellt när de ofta är dyra. Men det finns ju betydligt konstigare saker som folk lägger pengar på än jackor.

Jag har spenderat en vinter i Boden så jag är inte helt obekant med kyla. Minus kängorna hade jag på mig kläder till ett inköpspris på ~800kr.

Ingen i tråden har tidigare alls kommenterat pris i relation till stoppning utan bara hänvisat till någon lös kvalitetsuppfattning utan att specifisera vad de menar. Inte heller stoppning och bra isolering behöver kosta mycket pengar.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

U.S. Army’s Soldier System Center in Natick, Mass., performed breathability tests on some common outdoor fabrics. Leading the pack of tested materials was the eVent laminate which, depending on relative humidity, was between 1.3 and 3 times more breathable than the next best material, Gore-Tex XCR. Following this, the results clustered together, with the best-performing materials approximately twice as breathable as the least. In descending order of breathability, the results were: Gore-Tex XCR, Gore-Tex (standard), HydroSeal (The North Face), Membrain (Marmot), Sympatex, Conduit (Mountain Hardwear), and OmniTech (Columbia).
http://www.outdoors.org/publications/outdoors/2006/breatheasy...

Tack Fattar jag listan rätt är Gore-Tex bäst och dom andra sämre (förutom det där eVent laminate då)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tack Fattar jag listan rätt är Gore-Tex bäst och dom andra sämre (förutom det där eVent laminate då)?

Finns andra likvärdiga matriel som är lika bra som Gore-tex och gör samma nytta. Att säga det är bäst stämmer inte helt riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Canada Goose Heli Artic parka år 4. Weltklasse! Se upp för kopior..

Permalänk
Medlem

Duffle coat, alltid.

stil går före funktion, det finns halsduk och tjocka tröjor att ta till om det blir polarvinter.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag har en avkortad skepparrock från typ 60-70-talet
Knappt använd innan mig och riktigt varm.

Gjord i ylle, dubbelknäppt och har knappar med tre kronor på. Så gissar att den kommer från marina försvaret från början. Står inget märke i heller utan bara storleken på en lapp innanför nacken.
Har försökt googla runt en del men kan inte hitta någonting om den på nätet, inte ens en bild :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får se vad det blir. Bor i Stockholm så brukar inte behöva så mycket vinterkläder, Kommer inte ens ihåg vad jag har för vinterjacka faktiskt, inte riktigt behövt använda någon de senaste 2 åren. Ska dock upp och åka skidor runt vemdalen i början på februari så där kan det nog bli lite kallt. Mina skidkläder har jag tyvärr fått slänga eftersom de började bli lite för slitna, så kanske köper något liknande denna så kan jag ha den som vanlig vinterjacka också.

Vad gäller skor kör nog samma vinterkängor jag haft i 8 år nu (om det blir mycket snö), ser väldigt fina ut förutom att de blivit lite nötta på tån. Är det inte snö och slask har jag lite finare boots att använda från t.ex. Carmina, kanske blir ett par till sådana dock.

Permalänk
Medlem

denna har jag, skönt att vara varm när man ute.

Permalänk
Medlem

Blir en sån här i år, inte överdrivet varm. Men varmare än min tunna bomber.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Kör på min nya Sail Racing Glacier Bay Jacket!

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem

Kör på denna

Någon ull-blandning. Riktigt varm och go!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

http://www.johnells.se//men/varumarken/canada-goose-man/jacko...

Kör på Canada Goose Heli-parka Arctic program blir andra året med den nu och är skitnöjd. Den skall helt klart ner i väskan när det bär av till Grönland.