Hur kompetent är svenska polisen egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur kompetent är svenska polisen egentligen?

Hej,

Ännu en tragedi har hänt, denna gång på en skola i Trollhättan.

Men min undran vänder sig inte direkt mot hur något sånt kan hända utan snarare hur kompetent vår svenska poliskår egentligen är. Ännu en gång har en person avlidit efter skador som polisen vållat. Hur svårt kan det egentligen vara att sätta ett skott i ett ben eller någonstans där ett skott inte är dödande.

Nu kanske någon tycker att det inte är så konstigt på grund av att allt går så snabbt när det väl händer, jag köper inte den förklaringen till fullo. Hade dom skickat in mig hade jag antagligen skjutit mig i foten eller något innan jag sprang gråtandes från platsen men en polis ska väl vara tränad för att kunna avlossa ett skott i rätt riktning, en polis i detta fall ska väl kunna vara beredd på vad som händer på platsen redan innan denne kommer till platsen. Men ändå så lyckas dom skjuta någon så felaktigt att personen vid ett senare fall avlider.

Eller har jag helt galet fel?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det är typ omöjligt att skjuta någon i benet som springer emot dig med ett jävla svärd. Sen är det inte säkert att en kula i benet stoppar en ev attack. Nää verkanseld är det enda rätta i den situationen.

Jag tycker förövrigt att det var bra att polisen hade ihjäl idioten så jag slipper bekosta hans fängelsevistelse samt att det blir en dåre mindre i samhället.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Ännu en tragedi har hänt, denna gång på en skola i Trollhättan.

Men min undran vänder sig inte direkt mot hur något sånt kan hända utan snarare hur kompetent vår svenska poliskår egentligen är. Ännu en gång har en person avlidit efter skador som polisen vållat. Hur svårt kan det egentligen vara att sätta ett skott i ett ben eller någonstans där ett skott inte är dödande.

Nu kanske någon tycker att det inte är så konstigt på grund av att allt går så snabbt när det väl händer, jag köper inte den förklaringen till fullo. Hade dom skickat in mig hade jag antagligen skjutit mig i foten eller något innan jag sprang gråtandes från platsen men en polis ska väl vara tränad för att kunna avlossa ett skott i rätt riktning, en polis i detta fall ska väl kunna vara beredd på vad som händer på platsen redan innan denne kommer till platsen. Men ändå så lyckas dom skjuta någon så felaktigt att personen vid ett senare fall avlider.

Eller har jag helt galet fel?

Hur mycket vet man om händelsen? Har läst om liknande händelser där det från polisens sida förklarades att en person med kniv på 5m håll har 50% chans att nå polisen, oavsett vart de skjuter. Hamnar man så nära en galning med kniv eller vad han nu hade måste man naturligtvis ta det säkra före det osäkra och skjuta för att stoppa personen så snabbt det går.

Har vi i Sverige överhuvudtaget ett problem med att personer dör av polisens våld? Galningar med svärd/knivar som blir dödade ser i alla fall jag knappast som ett problem. Hellre 100 sådana dårar som dör än en polis i alla fall.

Edit: Snabb googling ger att polisen de senaste 20 åren har dödat i snitt en person per år. Knappast ett problem alltså.

Permalänk

Har du nånsin skjutit med pistol? Kan säga att det är ganska så svårt att pricka ett sånt litet mål som ett ben om man inte står precis framför särskilt om det är i rörelse. Det är iallafall min uppfattning efter pistolutbildning och skytteträning man gjorde i lumpen.
Finns säkert många lägen man kan ta sig tid o sikta in ett bra skott i knät men det här läget som uppstod i trollhättan låter som att det vore en jävligt dum idé o riskera missa med tanke på de konsekvenser hans fortsatta killingspree kunnat få.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk

Eftersom vi inte vet omständigheterna än så är det för tidigt att säga om det var rätt eller "fel". Låg han på golvet och grät eller sprang han mot dom med draget svärd?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kakann:

Hur mycket vet man om händelsen? Har läst om liknande händelser där det från polisens sida förklarades att en person med kniv på 5m håll har 50% chans att nå polisen, oavsett vart de skjuter. Hamnar man så nära en galning med kniv eller vad han nu hade måste man naturligtvis ta det säkra före det osäkra och skjuta för att stoppa personen så snabbt det går.

Har vi i Sverige överhuvudtaget ett problem med att personer dör av polisens våld? Galningar med svärd/knivar som blir dödade ser i alla fall jag knappast som ett problem. Hellre 100 sådana dårar som dör än en polis i alla fall.

Edit: Snabb googling ger att polisen de senaste 20 åren har dödat i snitt en person per år. Knappast ett problem alltså.

Det är nog betydligt sämre odds för polisen att klara sig än 50%. Läste om det här för ett tag sedan men kommer inte ihåg exakt var, så ni får ta det som ni vill. Oavsett om man är Polis eller inte så vill man inte ha någon med en kniv eller skjutvapen att sikta in sig på en. Finns möjlighet så skall varning ges, självklart, men inte på bekostnad av polisens liv. Ibland blir man trött på att alla är experter men inte själv varit i situationen där någon aktivt försöker ta ens liv.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen inte lätt att träffa något så litet som ett ben på ett rörligt mål med vanlig pistol. Förmodligen oändligt mycket svårare i ett stressat läge, t.ex när någon springer mot dig med ett svärd...

Permalänk
Medlem

Tja hade det varit usa hade han haft 50 kulor i sig, så jag skulle vilja säga mer reserverade om något.

Om vårat svenska fängelse faktiskt hade varit ett fängelse så hade jag gärna bekostat idioters uppdåd.
Men eftersom våra fängelse är en semesterort kan dom lika gärna dö om dom tagit ett liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det är nog betydligt sämre odds för polisen att klara sig än 50%. Läste om det här för ett tag sedan men kommer inte ihåg exakt var, så ni får ta det som ni vill. Oavsett om man är Polis eller inte så vill man inte ha någon med en kniv eller skjutvapen att sikta in sig på en. Finns möjlighet så skall varning ges, självklart, men inte på bekostnad av polisens liv. Ibland blir man trött på att alla är experter men inte själv varit i situationen där någon aktivt försöker ta ens liv.

Nej, precis. Lätt att tro att det "bara är och skjuta i benet" och så löser sig allt. Som du säger är det för det första svårt att träffa och träffar man är det absolut inte säkert att det får stopp på personen. Det kan ju lika gärna slita sönder någon muskel lite bara, ska det verkligen ta stopp måste personen typ bryta benet.

Nej, hotar man polis med kniv eller liknande får man räkna med att bli skjuten. Ingenting konstigt med det.

Permalänk

Sätta ett skott i ett ben eller nån annanstans som inte är dödande...

Jag vet vad du menar men det ska väl vara om man prickar smalbenet då, träffar du någon i låret så finns det risk att du klipper lårpulsådern och då förblöder man rätt snabbt.

Så att skjuta nån i benet som på film är inte så riskfritt.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Har det kommit ut någon information om var gärningsmannen blev träffad? Även om man träffar i benet så är det inte riskfritt. Träffar man tex pulsådern i låret så är personen ganska körd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tycker det är konstigt att svensk polis inte får ha elpistol, för att dem kan skada folk... vad gör inte en pistol då ? jag röstar "Ja" på elpickadoll! Tycker polis handlade rätt dock .

Visa signatur

Moderkort: MSI Z97-G43 GAMING, Minne: Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series, HDD1: Transcend ssd 250 Gb, HDD2: Hdd 500 Gb, CPU: I5 4460, GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB, Tangentbord: Func kb-460 (Mx brown), Mus: Roccat savu, Monitor: benq xl2411z, Nätagg: Be quiet kraft 600W.

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:
När jag hade vakttjänst under lumpen fick vi en lång utläggning av vaktchefen om hur vi skulle bete oss om det kom någon springandes med en kniv mot oss. Var något i still med, "- Halt annars skjuter jag" stannade inte personen så fick det bli varningsskott och först därefter fick man skjuta personen i benet.

Efter utläggningen så sa han "- Glöm allt jag just sagt och gör följande, skjut först och sikta på kroppen där träffytan är som störst. Efter du stoppat personen skjut ett extra skott i luften så att du kan hävda att du sköt ett varningsskott innan."

Tack och lov kom vi aldrig i någon situation där vi behövde ta ställning till ovan.

Står det mellan livet av en Polis eller en galning så vet jag vem jag väljer. Sen är det alltid lätt att komma med åsikter i lugnet bakom sin datorskärm, än fatta beslut mitt i händelsen...

Permalänk
Hedersmedlem

Polisen är väldigt sparsamma när de skjuter, det är en absolut sista utväg endast då det finns risk för någons liv. När man väl behöver skjuta ska det vara effektivt och genomtänkt, man ska inte behöva panga av 5 skott för att man vill försöka träffa benet. Vad händer till exempel med de skott som inte träffar målet? Nej, kroppen siktas det på, den är enklast att träffa och kommer med störst säkerhet avvärja risken. Har det funnits tid har de garanterat varnat personen att han kommer bli skjuten också.

Var det inte så till och med att det var två skott som avlossades och det var ett som träffade? Då har de säkert även siktat på kroppen och ändå missat. Tänk om det skulle försöka på en axel eller benen, hade fått tömma sina magasin i en skola full av barn och personal, hur hade det sett ut?

Permalänk

Som vanligt riktas kritik mot polisen, jag skiter fullständigt vad som hände honom, men det verkar ofta vara fallet i sverige att tidningar och folk tycker lika mycket synd om gärningsmannen som dem gör mot offren.

Något jag verkligen inte förstår, brottslingar(grova sådana) ska rehabiliteras och återinföras in i samhället så fort som möjligt. Helt sjukt.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

Hellre en död gärningsman än en död polis eller civil. Sen kan man så klart försöka se till att alla överlever men tycker inte det är värt att riskera en hederlig medborgares liv för att någon går galen med ett svärd. Alternativet är att man mesar för att "tänk om han dör" och så dör någon annan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hur svårt kan det egentligen vara att sätta ett skott i ett ben eller någonstans där ett skott inte är dödande.

Ta dig till en skjutbana med rörliga mål och testa vet jag. Sen återkommer du med resultat

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte möjligt att pricka nån i benet om de inte attackerar från långt håll, men då är det problemet att träffa nån i benet när denn person springer, man får vara nöjd om man kan pricka största delen av kroppen, ska man garanterat skjuta nån i benet behövs en hagelbössa och att man har den framme och redo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Amerikansk polis har gjort mycket tester på detta och kommit fram till ett säkerhetsavstånd på 7 meter. Men då handlar det om att hinna få iväg två skott mot bålen inte börja sikta in sig mot ett litet mål som ett ben, som dessutom är långt ifrån säkert att det skulle vara icke dödligt.

https://www.youtube.com/watch?v=J_KJ1R2PCMM

Permalänk
Medlem

Lite info från polisen youtube

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att de skjuter så att GM dör imo.
Inga mer skattepengar på GM och personen är inte tillbaka på gatorna igen inom något år.

Sen är det typ omöjligt att träffa t.ex ben som du tycker är bättre. Mitt på kroppen måste man sikta om personen springer mot dig. Pricka på sidorna där inga organ tar skada är för svårt också.

Är personen t.ex 10 meter bort med kniv och du har pistolen i hölster så är du död innan du hinner skjuta.
Du vet folk ramlar inte ihop och dör direkt av ett skott som på film va? Och går man på rätt droger så fortsätter man även med några skott på kroppen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det finns folk som skulle kunna skjuta en sån här gärningsman i benet men det handlar om tävlingsskyttar som lägger ner en heltid eller mer på sin träning. Det är helt orimligt att vanliga poliser ska vara så bra skyttar.

Ingen som har skjutit pistol på riktigt skulle begära att polisen siktar på benen i ett sånt här läge.

Edit: stavfel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av selago:

@KaffeMedKotlett:
När jag hade vakttjänst under lumpen fick vi en lång utläggning av vaktchefen om hur vi skulle bete oss om det kom någon springandes med en kniv mot oss. Var något i still med, "- Halt annars skjuter jag" stannade inte personen så fick det bli varningsskott och först därefter fick man skjuta personen i benet.

Efter utläggningen så sa han "- Glöm allt jag just sagt och gör följande, skjut först och sikta på kroppen där träffytan är som störst. Efter du stoppat personen skjut ett extra skott i luften så att du kan hävda att du sköt ett varningsskott innan."

Tack och lov kom vi aldrig i någon situation där vi behövde ta ställning till ovan.

Står det mellan livet av en Polis eller en galning så vet jag vem jag väljer. Sen är det alltid lätt att komma med åsikter i lugnet bakom sin datorskärm, än fatta beslut mitt i händelsen...

Det är nog verkligheten som vaktchefen lade fram till er, men det är en viss skillnad mellan det militära och det civila. Polisen ska göra sitt yttersta att skydda civila utan att själva åka dit. Militära har samma uppdrag vid behov, men skyddar främst rikets gränser. Kommer någon hit och jävlas så ska dom ha smisk så dom åker hem igen och i det sammanhanget så är skjut först lämpligast.

Permalänk
Medlem

Tycker problemet ligger i att polisen har fel vapen med fel amunition!
Kan inte riktigt förstå att dom inte får ha tasers.

Vi som är lite äldre minns skjutningen på gamla väster i malmö. Minns jag rätt tog det 13 träffar innan dom fick stopp på galningen med svärd.
Bla annat högg han av halva skinkan på en polis.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det är nog verkligheten som vaktchefen lade fram till er, men det är en viss skillnad mellan det militära och det civila. Polisen ska göra sitt yttersta att skydda civila utan att själva åka dit. Militära har samma uppdrag vid behov, men skyddar främst rikets gränser. Kommer någon hit och jävlas så ska dom ha smisk så dom åker hem igen och i det sammanhanget så är skjut först lämpligast.

Ja självklart är det så.

Permalänk
Medlem

Har inte på något sätt sagt att jag skulle gjort ett bättre jobb men en polis som ger sig in i en byggnad för att ta hand om nån kriminell går väl knappast in i byggnaden med pistolen i hölster, en skola är väl något större än en lekstuga och som nämnts tidigare varför har vi inte elpistoler istället.

Tidigare har väl folk avlidit och blivit skadad av knän i ryggar och annat smått och gott

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så har dom tagit upp det med elpistol och dom kom fram till att det inte behövdes för att polisen har OC spray och dom ville inte lägga till en mer sak i bältet på poliserna. Jag har för mig att jag har läst det någonstans

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Ännu en tragedi har hänt, denna gång på en skola i Trollhättan.

Men min undran vänder sig inte direkt mot hur något sånt kan hända utan snarare hur kompetent vår svenska poliskår egentligen är. Ännu en gång har en person avlidit efter skador som polisen vållat. Hur svårt kan det egentligen vara att sätta ett skott i ett ben eller någonstans där ett skott inte är dödande.

Nu kanske någon tycker att det inte är så konstigt på grund av att allt går så snabbt när det väl händer, jag köper inte den förklaringen till fullo. Hade dom skickat in mig hade jag antagligen skjutit mig i foten eller något innan jag sprang gråtandes från platsen men en polis ska väl vara tränad för att kunna avlossa ett skott i rätt riktning, en polis i detta fall ska väl kunna vara beredd på vad som händer på platsen redan innan denne kommer till platsen. Men ändå så lyckas dom skjuta någon så felaktigt att personen vid ett senare fall avlider.

Eller har jag helt galet fel?

Polisens främsta uppgift vid brukande av vapen är att avvärja hotet. Kan ju varit så att personen var i rörelse/i färd med att hugga ner fler personer osv och i sådant fall ör det nog viktigare att bara se till att personen oskadliggörs.

Hade man kunnat "pausa" och fått sätta kulan där det varit mest effektivt hade det väl varit i armen som höll svärdet eller något liknande. Polisen har aldrig som första val att döda då det försvårar utredningen om man inte kan höra den misstänkte gärningsmannen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Om jag kommer ihåg rätt så har dom tagit upp det med elpistol och dom kom fram till att det inte behövdes för att polisen har OC spray och dom ville inte lägga till en mer sak i bältet på poliserna. Jag har för mig att jag har läst det någonstans

Du har säkert rätt
Som förtydligande så klankar jag inte ner på polisens agerande utan dom lagar dom arbetar efter.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Tycker problemet ligger i att polisen har fel vapen med fel amunition!
Kan inte riktigt förstå att dom inte får ha tasers.

Vi som är lite äldre minns skjutningen på gamla väster i malmö. Minns jag rätt tog det 13 träffar innan dom fick stopp på galningen med svärd.
Bla annat högg han av halva skinkan på en polis.

Om det är händelsen på 80-talet som du menar så har polisen sen 2003 ny ammunition.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...