Ärendeinfo och stor varning för Tre(3)
Tjena gamla goa SweClockers!
Detta kan vara intressant för den som vill se vad vi som konsumenter ibland måste göra. Jag har haft en HTC One m7 som flertalet gånger fått stora problem med kameran. Den har varit inne flera gånger, och nu har Tre valt att helt ignorera mig och slår dövörat till när jag börjar hävda vad jag har rätt till. När jag väl pratar med någon på deras kundservice blir det alltid pajkastning mellan verkstaden, HTC och Tre(förmodligen för att slippa notan), och nu har det gått så pass långt att jag varit utan telefonen i åtta veckor.
En anonym säljare på Tre skrev nu senast till mig att: "Teknikerna håller på att jaga HTC för fullt med att få ett nytt saleskit.
Så förhoppningsvis kommer ett nytt komma inom det närmaste.", och trots att det gått åtta veckor verkar ingen vara orolig för att den tidigare rabiata kunden helt lugnat sig, och ingen misstänker att det kanske är lugnet före stormen.
Under de senaste dagarna har jag sammanställt alla dokument och all korrespondens från Tre för att ge en tredje part så mycket underlag som möjligt. Hjälp har jag fått från konsumentvägledare och Telekområdgivarna, och båda står bakom mitt resonemang helt. Den tredje parten som får representera mig är såklart Allmänna Reklamationsnämnden(ARN), då förutsatt att dom tycker att jag har anledning nog att ge mig på Tre på detta sätt, och det tvivlar jag inte en sekund på att dom kommer göra.
Här är mitt sammanfattade kravbrev som nu sänts till flertalet representanter hos Tre, och jag hoppas att något gott kan följa av att dom får sig en näsbränna för oss konsumenter.
Hej,
Trots upprepade påminnelser och muntliga krav har min telefon kopplad till abonnemang 070-xxxx nu efter 56 dagar fortfarande inte krediterats eller åtgärdats. Er kundombudsman(kundombudsmannen@tre.se) som kontaktades via mail 2015-08-27 har heller inte svarat, och varken er kundtjänst eller butiksanställda i xxxx Centrum har hjälpt mig vidare i ärendet. Jag har dessutom blivit nekad lånetelefon av er personal, vilket gör att jag tvingats lösa problemet med egna medel, och har stått utan telefonen jag konstant betalar för i åtta veckor.
Jag har försökt vara väldigt tolerant, men åtta veckor är inte något någon ska behöva leva med. Både antalet avhjälpningsförsök(4) och längden på den nuvarande serviceordern ger mig separat lagrum att betrakta felet som av för mig stor/väsentlig betydelse, vilket ger mig rätten att häva köpet av telefon och tillhörande avtal. Tidigare muntliga överenskommelse om kreditering av telefon är nu att betraktas som förfallen till följd av er obefintliga vilja att lösa denna till synes enkla situation.
Jag kräver nu att köpet hävs i sin helhet för att ge mig möjlighet att införskaffa produkten och tjänsten på annat håll. Om detta ej sker kommer rättsliga åtgärder vidtas. Frågor besvaras på tfn: 070 - xxxx mellan 09:00 och 22:00. Bestridande till detta krav ska lämnas skriftligt till min hemadress, eller till min mail: xxxx .
Jag agerar nu i samråd och med fullt stöd från både Stockholms Stads kommunala konsumentvägledare och Telekområdgivarna, och utformar nu med dessa en ansökan om juridisk representation till Allmänna Reklamationsnämnden(ARN) eftersom att er kundombudsman valt att ej svara på mina tidigare mail. Vid fortsatt utebliven kontakt kommer någon av era medarbetare delgivas i ert säte med denna information.
Detta beteende från er sida är helt förkastligt, och jag kan inte för mitt liv förstå hur ni kan anse att denna möda är mer värd än att ge er kund vad denne lagligt sett besitter rätt till.
Med vänlig hälsning
Lukas xxxxxx
Skickat 2015-10-24 00:12
Jag är helt inställd på att jag har rätten på min sida, och om ARN inte kan hjälpa mig nå ett slut kommer jag med största sannolikhet vända mig direkt till tingsrätten. I mina ögon har Tre klantat sig så fatalt att jag inte kan se annat än att jag har rätten på min sida, och jag är så less på företag som alltid krånglar tills kunden tröttnar och ger sig. Jag studerar för närvarande på ett universitet/högskola, men har nu fram tills våren studieuppehåll, vilket ger mig möjligheten att rikta min fulla uppmärksamhet till att driva detta tills avtalet är avslutat och hela köpet gått tillbaka/hävts.
He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.