Mobil med <5" skärm och <4000:- för syrran?

Permalänk
Medlem

Mobil med <5" skärm och <4000:- för syrran?

Syrran är på jakt efter en ny lur. Hon har haft en iPhone 4 i 3-4 år som dör mer för varje dag. Hon har små händer och ett handikapp som gör det svårt för henne att använda dagens moderna lurar med stora skärmar. Min Oneplus (5.5" är på tok för stor).

iPhone 5c/5s är väl det bästa alternativet men för dyr enligt henne. Därför kan hon tänka sig att prova android och har spanat in Galaxy S5 mini (4.5" skärm) men en snabbtitt på prisjakt säger mig att det inte är något alternativ då majoriteten av användarna verkar otroligt missnöjda.

Sony Z3 compact verkar som en bra lur med relativt liten skärm (4.6") men en oroväckande aspekt är att många hävdar att skärmen spricker lätt vid fall så låga som 20-30cm. Således är den bortsållad då hon tappar luren flera gånger i veckan. Hennes iPhone (visserligen med skal) har överlevt att bli behandlad som en studsboll i alla dessa år.

Vad återstår då? Finns det en bra androidlur som inte har megaskärm eller blir hon tvungen att punga ut 5 lax för en av Apples instegsmodeller?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju många Androidmobiler för <4000:-, det finns ju skal och skärmskydd till dem också... Min gamla Xperia M hade jag inget skal till och den överlevde att tappas utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Alpha? Bättre specs än S5 mini och lite mer premium. 4,7" AMOLED-skärm. Annars kom Z5 compact precis ut men den går nog på 5-6000kr. Annars är det snålt med sub-5" mobiler tyvärr, speciellt om man vill ha en någorlunda skarp skärm och chipset. Finns Windows Phone telefoner också, t. ex Lumia 735, även den med 4,7" 720p OLED-skärm. Billigare också, runt 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det finns ju många Androidmobiler för <4000:-, det finns ju skal och skärmskydd till dem också... Min gamla Xperia M hade jag inget skal till och den överlevde att tappas utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har verkligen inte hittat "många" mobiler som har 4,5"-5" skärm.

Ja, tror det är både overkill och helt otänkbart för en 18-årig tjej

Skrivet av pålis:

Samsung Galaxy Alpha? Bättre specs än S5 mini och lite mer premium. 4,7" AMOLED-skärm. Annars kom Z5 compact precis ut men den går nog på 5-6000kr. Annars är det snålt med sub-5" mobiler tyvärr, speciellt om man vill ha en någorlunda skarp skärm och chipset. Finns Windows Phone telefoner också, t. ex Lumia 735, även den med 4,7" 720p OLED-skärm. Billigare också, runt 2000kr.

Tack för tipset, tål att undersökas. Får inget grepp om det endast är det lägre priset som lockar henne från iPhone eller om hon verkligen vill prova något nytt.

Permalänk

Även om jag gillar WP-telefoner så tror jag inte en 18årig tjej skulle göra det då appar som instagram och liknande inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Ja, tror det är både overkill och helt otänkbart för en 18-årig tjej

Ja, men den lär nog hålla

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tror Tele2 fortfarande har sitt erbjudande där man kan få 1000kr rabatt + betalt för sin gamla telefon om man köper till exempel en Z5 Compact. Jag gav strax under 4000:- för min när jag bytte in min Nexus 5. Tror dock du måste vara kund hos Tele2 eller bli det i samband med köpet (borde gå att säga upp utan bindningstid dock.)

Z5C kräver dock ett vettigt skal om man har svårt att hålla i mobilen då den är otroligt hal att hålla i utan skal.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

En Huawei P8 Lite kanske kan vara något, 5", hög byggkvalitet, minneskort och/eller dubbla SIM, launcher som påminner om iPhone (går att byta såklart), pris som ligger långt under det önskade.

http://s3.pji.nu/product/other/800/3110665.jpg

Permalänk
Medlem

Jag är Sonyfantast men jag skulle ändå rekommendera en titt på Samsung Galaxy A3 och A5. Små och lätta för sin skärmstorlek (4,5" resp 5") och riktigt fin kvalitetskänsla jämfört med tidigare plastorgier från Samsung.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2873886
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2873872

Permalänk

Sony går inte sönder

@DOGE: Jag har en Sony Xperia z3 compact och har haft den i snart ett år. Inte en enda repa trots en del fall mot hårda ytor...Utan skal. Fungerar helt perfekt i övrigt också. Tveka inte, den är värd sitt pris (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Syrran är på jakt efter en ny lur. Hon har haft en iPhone 4 i 3-4 år som dör mer för varje dag. Hon har små händer och ett handikapp som gör det svårt för henne att använda dagens moderna lurar med stora skärmar. Min Oneplus (5.5" är på tok för stor).

iPhone 5c/5s är väl det bästa alternativet men för dyr enligt henne. Därför kan hon tänka sig att prova android och har spanat in Galaxy S5 mini (4.5" skärm) men en snabbtitt på prisjakt säger mig att det inte är något alternativ då majoriteten av användarna verkar otroligt missnöjda.

Sony Z3 compact verkar som en bra lur med relativt liten skärm (4.6") men en oroväckande aspekt är att många hävdar att skärmen spricker lätt vid fall så låga som 20-30cm. Således är den bortsållad då hon tappar luren flera gånger i veckan. Hennes iPhone (visserligen med skal) har överlevt att bli behandlad som en studsboll i alla dessa år.

Vad återstår då? Finns det en bra androidlur som inte har megaskärm eller blir hon tvungen att punga ut 5 lax för en av Apples instegsmodeller?

Sony Z1 compact är tåligare än Z3 compact eftersom baksidan är av plast på den.
Finns fortfarande att få tag i på vissa ställen.
https://www.proshop.se/Mobiltelefon/Xperia-Z1-Compact-White/2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Jag är Sonyfantast men jag skulle ändå rekommendera en titt på Samsung Galaxy A3 och A5. Små och lätta för sin skärmstorlek (4,5" resp 5") och riktigt fin kvalitetskänsla jämfört med tidigare plastorgier från Samsung.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2873886
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2873872

Tackar, ska jämföra A3 mot Galaxy Alpha då den verkar vettig.

Skrivet av SimsanMacs:

@DOGE: Jag har en Sony Xperia z3 compact och har haft den i snart ett år. Inte en enda repa trots en del fall mot hårda ytor...Utan skal. Fungerar helt perfekt i övrigt också. Tveka inte, den är värd sitt pris (:

Hmm får vidarebefordra det till morsan då. Grundade mitt påstående enbart på prisjakts omdömen från användare.

Skrivet av MacAllan:

Sony Z1 compact är tåligare än Z3 compact eftersom baksidan är av plast på den.
Finns fortfarande att få tag i på vissa ställen.
https://www.proshop.se/Mobiltelefon/Xperia-Z1-Compact-White/2...

Samma här, skickar vidare infon. Den låter vettig, om till o med testsidor skriver att skillnaden mellan Z1c och Z3c är otroligt liten lär hon inte märka skillnaden heller. Problemet som uppstår är att hon måste kunna klämma på luren då småsaker vi ej tänker på kan göra att hon inte kan hålla den på ett normalt sett.

Får undersöka hur lik den är Z3c storleksmässigt då den verkar lättare att hitta i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Samma här, skickar vidare infon. Den låter vettig, om till o med testsidor skriver att skillnaden mellan Z1c och Z3c är otroligt liten lär hon inte märka skillnaden heller. Problemet som uppstår är att hon måste kunna klämma på luren då småsaker vi ej tänker på kan göra att hon inte kan hålla den på ett normalt sett.

Får undersöka hur lik den är Z3c storleksmässigt då den verkar lättare att hitta i butik.

Jag har själv en Z1C och den är kanon, storleksskillnaden är endast att Z1c är 1mm tjockare.
Kan jämföra dom här http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6538&idPhone2=5...

Edit: kan även lägga till att är man ingen "power user" märker man ingen skillnad prestandamässigt på Z1C och Z3C, enda synbara skillnaden är att Z3C skärmen ser något större ut.
Sen kommer man dock inte heller få Adroid 6.0 till Z1C, men 5.1.1 finns.

Permalänk
Medlem

Jag har en Z3C, och det enda jag har att klaga på är att den blir ganska rejält varm så fort processorn belastas, och batteritiden verkar inte vara den bästa trots den låga upplösningen på skärmen. Jag har tappat den många gånger och inte spräckt skärmen, men jag har förstås ett skal.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DOGE:

Har verkligen inte hittat "många" mobiler som har 4,5"-5" skärm.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=m=s24174718...

Instämmer med att Sony gör bra mobiler, och är faktiskt den tillverkare som uppdaterar sin telefoner med nya android versioner under en längre tid.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Kör med Sony m4 aqua dual sim och tycker den är bra. Men man måste köra dual sim så man får mer än 8gb minne inbyggt , kameran är dock bland de sämre jag testat i prisklassen.
Fick den genom jobbet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3180962

Skrivet av StuntmanMike:

Även om jag gillar WP-telefoner så tror jag inte en 18årig tjej skulle göra det då appar som instagram och liknande inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Instagram finns faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är hon student?
Isåfall kan hon ju köpa en iPhone 5S från tele2 och byta in en mobil och få 1000kr rabatt. Landar på ca 3800kr då

Permalänk
Medlem

Z3C kan jag rekommendera
Riktigt bra smidig telefon som man ändå har 4,6" skärm på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

@jOnÄTÄn: Jasså! =O Jag vet att det fanns men sen slutade det att fungera via WP. Men det kanske är tillbaka igen nu då! ^^

Permalänk
Medlem

Jag blev av min galaxy s5 mini, och köpte mig därför en ny telefon förra veckan.
Blev en galaxy J5, nöjd med telefon, 5", kostade 1900kr.

Många hatar samsung för deras "bloatware", men någonting har hänt. Min mini hade rätt mycket "onödiga" appar. Min nya J5 har endast 12 ikoner på 2 "skrivbord". Inte alls många program, blev väldigt förvånad när jag startade upp den. Jämfört med min gamla s5 mini. Den kör android 5.1.1

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/mobiltelefoni/specialkampanjer/sonyz5compact/?...

Lite mer än 4000, men en splitterny modell
Edit :4490:-
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊