Permalänk
Medlem

Korrupt gigabyte BIOS + krascher.

Egenbyggd dator 3 år gammal. Inte särskilt datorkunning utan bara tillräckligt för att sätta ihop en dator själv..

För några veckor sedan när datorn hade varit i strömsparläge över natten, startade jag den och fick felmeddelande att bios var korrupt och att den återhämtar backup bios. Detta gjordes och allting verkade okej. Men sedan började datorn att krascha och stänga av sig (utan blue screen) kanske 3-4 gånger i veckan. Detta krascher har hänt både med belastning och utan, fast oftast har det varit under belastning. Har inte haft tid att verkligen gå till botten med detta förrän nu.

Som jag ser det är det två saker som jag kan göra; omformatera datorn för att utesluta mjukvaru och drivrutin problem (har gjort backups så är redo) eller flasha bios vilket jag aldrig gjort förut. Från vad jag förstår är det ganska riskabelt och jag fattar inte riktigt hur det fungerar med att flasha ett backup bios/korrupt bios eller om det ens är möjligt. För om det misslyckas kommer väl moderkortet vara helt oanvändbart.

Om någon har erfarenhet med korrupta bios eller har några andra tips så uppskattas det.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 3570K oklockad
Moderkort: Gigabyte Z77X-D3H
BIOS version: F6 från 2012 (aldrig uppdaterat)
Minne: 2x 4 GB Vengeance 1336 MHz DDR3
Grafikkort: GTX 670
Hårddisk: Samsung 830 SSD
Nätaggregat:Corsair 750W

Temperaturer: 60C processor med full belastning.
grafikkort 70C full belasting

WHO crashed felmeddelande från dump filer
Bugcheck code: 0x101 (0x31, 0x0, 0xFFFFF880009EB180, 0x1)
Error: CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BarnO:

Egenbyggd dator 3 år gammal. Inte särskilt datorkunning utan bara tillräckligt för att sätta ihop en dator själv..

För några veckor sedan när datorn hade varit i strömsparläge över natten, startade jag den och fick felmeddelande att bios var korrupt och att den återhämtar backup bios. Detta gjordes och allting verkade okej. Men sedan började datorn att krascha och stänga av sig (utan blue screen) kanske 3-4 gånger i veckan. Detta krascher har hänt både med belastning och utan, fast oftast har det varit under belastning. Har inte haft tid att verkligen gå till botten med detta förrän nu.

Som jag ser det är det två saker som jag kan göra; omformatera datorn för att utesluta mjukvaru och drivrutin problem (har gjort backups så är redo) eller flasha bios vilket jag aldrig gjort förut. Från vad jag förstår är det ganska riskabelt och jag fattar inte riktigt hur det fungerar med att flasha ett backup bios/korrupt bios eller om det ens är möjligt. För om det misslyckas kommer väl moderkortet vara helt oanvändbart.

Om någon har erfarenhet med korrupta bios eller har några andra tips så uppskattas det.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 3570K oklockad
Moderkort: Gigabyte Z77X-D3H
BIOS version: F6 från 2012 (aldrig uppdaterat)
Minne: 2x 4 GB Vengeance 1336 MHz DDR3
Grafikkort: GTX 670
Hårddisk: Samsung 830 SSD
Nätaggregat:Corsair 750W

Temperaturer: 60C processor med full belastning.
grafikkort 70C full belasting

WHO crashed felmeddelande från dump filer
Bugcheck code: 0x101 (0x31, 0x0, 0xFFFFF880009EB180, 0x1)
Error: CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT

Vilken Rev har du på moderkortet ?
Om du öppnar burken o kolla på moderkortet, så ska de stå längst ner till vänster, i hörnet under PCI portarna..

edit: Såg vilken bios du hade, Men behöver fortf. veta Rev.

edit2: Efter lite googlande så såg ja att de e ett "klassiskt överklockningsfel", Men då du inte kör överklockat, Så kan de bara bero på för låg ström (Enligt vad ja läste".. Här är vad ja skulle göra..

Uppdatera bios till senaste, Sen köra en ren uefi-installation av Windows 7.
När installationen är klar, Skulle ja installera alla senaste drivrutiner från tillverkarna (Intel och Nvidia, Möjligtvis Gigabyte, om det är några speciella drivare som behövs) sen köra Windows Update..

Edit3: Önskar ja kollade ordentligt innan ja postar.. -.- Enda rev. på moderkortet som har F6 är rev 1.0, Ta hem F18i o uppdatera, Nollställ till Default settings, Ställ in AHCI och Uefiboot.. Innan allt detta, Tanka hem Rufus och Windows 7 iso o gör en GPT installations-USB.

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

@Nevil: Tack för svaren. Rev 1.0 precis som du sa ;p

Men är det inte backupbioset som körs nu då main bioset är korrupt? Vilket bios är det jag ska flasha, är lite förvirrad med det här dual bios.

Permalänk
Medlem

sitter själv med ett gigabyte kort. och upplever exakt samma sak. enbart när den skall gå ur vilo-läget. jag stängde av s3 i bios inställningar. samt alla andra S lägen ( vet ej vad dem är för) sen dess har det funkat riktigt mycket bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BarnO:

@Nevil: Tack för svaren. Rev 1.0 precis som du sa ;p

Men är det inte backupbioset som körs nu då main bioset är korrupt? Vilket bios är det jag ska flasha, är lite förvirrad med det här dual bios.

Förmodligen är det backupbioset som körs, Du kan dock bara flasha ett av dom, De andra kommer uppdateras automagiskt..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |