Permalänk
Medlem

pcu överpresterear

har köpt en ny processor i helgen (i7 6700) 3,4ghz men när ja kollar värdet på den så ligger den på ca 4000mhz och blir för varm, undrar nu om det är någon här som kan veta varför detta händer och vad jag kan göra åt saken.
köpte även nytt moderkort asus z170-a.
tack på förhand MVH filip

Permalänk
Medlem

Den ska gå upp i 4GHz så det är helt normalt.
Men hur varm blir den?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie: bara i starten så kommer den upp i 70-80 grader och om ja drar igång något spel så stängs datorn av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norre96:

@Nauie: bara i starten så kommer den upp i 70-80 grader och om ja drar igång något spel så stängs datorn av.

Vad har du för kylare? Vatten, Luft, modell? Har du kontrollerat att du har rätt mängd kylpasta? Sitter kylaren ordentligt fäst?

Permalänk
Medlem

@norre96:

Låter som att du monterat cpukylaren fel, montera av och montera på den igen

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@norre96: vet inte om de kan va något fel på cpu:n eller om ja kanske ska sköpa en radiator och koppla in för att få ned värmen? vad skulle då vara rekomenderat, är inte för rik men kanske kan lägga 1k som max.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: om den är fel monterad hur vet jag vad som är rätt då?

Permalänk

Oroa dig inte, det är intels turbo boost teknologi som ökar klockhastigheten när det behövs mer kräm.
Går den verkligen för varmt? Kolla med program som HWmonitor om den går upp mot 80 grader så är det för varmt. Och det heter CPU inte pcu

Permalänk
Medlem
Skrivet av norre96:

@SwedZi: om den är fel monterad hur vet jag vad som är rätt då?

detta är då mitt första egna bygge sedan ja flyttat hemmifrån, tidigare så är det farsan som har fått hjälpa till med datta byggena (kan ej mycket om detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Donut:

Oroa dig inte, det är intels turbo boost teknologi som ökar klockhastigheten när det behövs mer kräm.
Går den verkligen för varmt? Kolla med program som HWmonitor om den går upp mot 80 grader så är det för varmt. Och det heter CPU inte pcu

haa aa cpu förlåt, har varit seg i skallen nu i ett par dagar då det varit slitsamt på jobbet och har väldigt mycket att hålla koll på.

Permalänk
Medlem

Nåt är fel så köpa nytt är ingen lösning. Montera om kylaren, finns guider eller be nån om hjälp. Så varm ska den aldrig bli i stock oavsett belastning och kylare.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vad har du för kylare? Vatten, Luft, modell? Har du kontrollerat att du har rätt mängd kylpasta? Sitter kylaren ordentligt fäst?

stock kylare, kompisen petade på kylpastan som satt på ifrån börjas så ja åkte in och köpte ny med silver i och tog bort de gammla, "smetade" på lite granna men har ingen aning om vilken mängd som är rätt.

Permalänk
Inaktiv

@norre96:

Okay. Då vi inte har en susning om hur mycket det blev, så ta bort det och gör om. Lägg en prick mitt på processorn, stor som ett okokt riskorn. När du har satt på kylaren så lyft den inte igen och se till att du får bort allt det gamla innan du lägger på nytt.

Kaffe filter och röd aceton kör jag själv med, även om det finns fler alternativ.

Vad gäller stock-kylare så är dom aldrig något att hänga i granen och det kan helt enkelt vara så att den inte pallar med att kyla processorn. Det låter iaf som det när datorn stängs av när du startar spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Nåt är fel så köpa nytt är ingen lösning. Montera om kylaren, finns guider eller be nån om hjälp. Så varm ska den aldrig bli i stock oavsett belastning och kylare.

hittade en guide på hur man monterar men jag fick inte med några skruvar till min cpu så att ja kan skruva fast den sitter ju bara med plast "pluggar" kan detta vara felet?

Permalänk
Medlem

@norre96: Intels stockkylare sitter bara med plastplugg, så inget fel där, kolla dock att de går ned helt i moderkortet så att det inte glappar.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av norre96:

stock kylare, kompisen petade på kylpastan som satt på ifrån börjas så ja åkte in och köpte ny med silver i och tog bort de gammla, "smetade" på lite granna men har ingen aning om vilken mängd som är rätt.

Rätt mängd är ungefär en droppe i 1 riskorns storlek mitt på cpu'n.
Sen finns det inga stockkylare till den modellen, så det är förmodligen från en annan modell och då är frågan om den klarar din cpu.

Om den har "plastpluggar" måste du se till så alla 4 trycks i ordentligt och blir nere samt att skruven sitter rätt så den klämmer mot cpu'n.

Permalänk

Om du vet och kan så kan du kolla i bios efter volten, kan vara att du har nån automatisk överklockningsfunktion som matar på alldeles för hög spänning, vilket inte CPU:n gillar. Men börja med att montera om CPU-kylaren.

Du ska inte behöva köpa nån ny kylare eller radiator, men för ca 3-400 får du en helt okej sådan, om nu det skulle vara nåt fel med ditt exemplar. Så du behöver inte lägga ut några stora summor på en sådan!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Har nu monterat om cpu kylaren och den var "bara" upp i 45 grader efter en om start, mycket bättre än innan då den låg på 80 men 45 är väll ändå inte något att skryta om

Permalänk
Medlem
Skrivet av norre96:

Har nu monterat om cpu kylaren och den var "bara" upp i 45 grader efter en om start, mycket bättre än innan då den låg på 80 men 45 är väll ändå inte något att skryta om

Intels stock kylare är för klen för att kyla skylake, speciellt om du klockar den, skaffa en bättre kylare så ska du se att det blir bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Intels stock kylare är för klen för att kyla skylake, speciellt om du klockar den, skaffa en bättre kylare så ska du se att det blir bättre.

testade att starta cs (inget krävande spel) den gick inte äns upp över 50 grader då så värkar som att det funkar nu.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar <3 blir de nå fler problem så får ja kanske fixa de på nå annat sätt.

Permalänk
Medlem

CS är inte så krävande men ska du spela CPU tunga spel kanske den blir varm. Dock verkar du fått till det nu men blir det problem framöver kan du köpa evo 212 eller liknande. Finns kylare från 300kr och uppåt som är mycket bättre än stockkylaren, alternativt kyler lika bra men är mycket tystare.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.