The elder scrolls online. Free 2 play?

Permalänk
Inaktiv

The elder scrolls online. Free 2 play?

God morgon sweclockers!

Läste igår att Elder scrolls online är free 2 play nu, men kan någon förklara vad "free to play" innebär för dom?

* Har bland annat läst att man köper saker i spelet istället för månadskostnaden. Och på deras egna sida kostar det ingenting förutom själva spelet man måste köpa.

Så nu till min fråga. Vad gäller?

Hälsningar// Panik

Permalänk
Medlem

Du har tillgång till allting i spelet precis som alla andra.

Det finns en "Crown Store" där du kan köpa mestadels vanity items, men även typ xp scrolls, bag space upgrades, mount speed upgrades osv. Inget game changing i alla fall tycker jag.

Som subscriber får du tillgång till alla expansioner "gratis", men annars kostar de 3,000 crowns tror jag det är. Man kan köpa 3,000 crowns för 170 kr tror jag det är.

Ge det en chans, det är mil bättre än vid launch, och är numera ett mycket bra MMO, om inte det bästa. Mycket bra värld, lore, single och multiplayer content osv.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mibsweden:

Du har tillgång till allting i spelet precis som alla andra.

Det finns en "Crown Store" där du kan köpa mestadels vanity items, men även typ xp scrolls, bag space upgrades, mount speed upgrades osv. Inget game changing i alla fall tycker jag.

Som subscriber får du tillgång till alla expansioner "gratis", men annars kostar de 3,000 crowns tror jag det är. Man kan köpa 3,000 crowns för 170 kr tror jag det är.

Ge det en chans, det är mil bättre än vid launch, och är numera ett mycket bra MMO, om inte det bästa. Mycket bra värld, lore, single och multiplayer content osv.

Tror det blir ett köp då! Tack för svar. Kanske ses där då!

Permalänk
Medlem

Spelet är inte F2P (free to play) utan B2P (buy to play) vilket är att man måste köpa spelet och expansionerna för en engångskostnad. Eller om man vill säga det på ett annat sätt, så är spelet prenumerationsfritt. Bara en definitionsfråga egentligen, men de flesta spelen som är helt gratis brukar ha en mer påtvingande cash store.

Är du osäker om du gillar spelet, kolla in streams och gameplay videos och försök få en känsla av hur det är innan du köper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Spelet är inte F2P (free to play) utan B2P (buy to play) vilket är att man måste köpa spelet och expansionerna för en engångskostnad. Eller om man vill säga det på ett annat sätt, så är spelet prenumerationsfritt. Bara en definitionsfråga egentligen, men de flesta spelen som är helt gratis brukar ha en mer påtvingande cash store.

Är du osäker om du gillar spelet, kolla in streams och gameplay videos och försök få en känsla av hur det är innan du köper.

Precis det jag tänkte. Ingenting är ju igentligen gratis så att säga. Spelade faktist betan dom hade och det var roligt men inte värt månadskostnaden tyckte jag.

Men ESO har inget påtvingat cash store system eller liknande utan det är bara att spela på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Men ESO har inget påtvingat cash store system eller liknande utan det är bara att spela på?

Nej, precis. Det är mest fluff i form av pets, skins m.m. Men det finns även nyttiga uppgraderingar som gör det enklare att spela. Typ bag slots, öka hur mycket man kan bära osv. Man måste inte ha dem för att kunna spela spelet med full styrka i combat, men om man ofta får fullt i bags så kanske man tycker att "bag slots" är ett måste.

http://www.elderscrollsonline.com/en-us/crownstore

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Nej, precis. Det är mest fluff i form av pets, skins m.m. Men det finns även nyttiga uppgraderingar som gör det enklare att spela. Typ bag slots, öka hur mycket man kan bära osv. Man måste inte ha dem för att kunna spela spelet med full styrka i combat, men om man ofta får fullt i bags så kanske man tycker att "bag slots" är ett måste.

http://www.elderscrollsonline.com/en-us/crownstore

Då förstår jag. Tack för snabba svar! Blir definitivt ett köp nästa vecka då.

*Föresten, Vart kan jag se hur många som spelar det just nu? Försökt leta på google men inte gett något resultat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Då förstår jag. Tack för snabba svar! Blir definitivt ett köp nästa vecka då.

*Föresten, Vart kan jag se hur många som spelar det just nu? Försökt leta på google men inte gett något resultat...

Du kan se hur många som spelar det via steam i dess Community hub, men det är nog långt ifrån alla iom att det även är dyrast på steam

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LNDL:

Du kan se hur många som spelar det via steam i dess Community hub, men det är nog långt ifrån alla iom att det även är dyrast på steam

Tack !

Permalänk

Köpte det till PS4 för drygt en vecka sedan. Väldigt trevligt spel och det känns ju verkligen som ett Elder Scrolls spel, så gillar du dom är det nog ett rätt säkert köp!
Det känns dock fortfarande rätt stelt i combat precis som i tidigare spel
Sen känns det ju jävligt skumt för min del att spela ett MMO på PS4 utan chatt osv... kommer nog aldrig vänja mig vid det

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av röksvamp:

Köpte det till PS4 för drygt en vecka sedan. Väldigt trevligt spel och det känns ju verkligen som ett Elder Scrolls spel, så gillar du dom är det nog ett rätt säkert köp!
Det känns dock fortfarande rätt stelt i combat precis som i tidigare spel
Sen känns det ju jävligt skumt för min del att spela ett MMO på PS4 utan chatt osv... kommer nog aldrig vänja mig vid det

Ja precis. Får helt enkelt köpa det och skapa mig en egen uppfattning. Vissa i jobbet var missnöjda andra inte

Får se om jag skapar en ny tråd för att adda folk här ifrån. Verkar vara goa gubbar här!

Permalänk
Medlem

Dom har ett rätt bra system imo, i princip samma system som GW2 kör på. Du betalar för grundspelet en gång och sen får du spela hur mycket du vill, finns en cash-shop men den är inte fylld av gamebreaking grejer som ger orättvisa fördelar till dom som betalar utan det är mest kosmetiska grejer och sånt.
Sen får du antingen betala en månadsavgift i TESO för att ha tillgång till de nya områden och sådant som dom släpper, har inte provat själv men någon tidigare i tråden sa att dessa områden även kan låsas upp med crowns som då blir en engångsbetalning per DLC eller expansion.

Fast jag vet inte riktigt vad du får ut från att köpa dom nya områdena med engångsbetalningar. Själv har jag inte spelat på ett tag men jag läste att det ska vara så att månadskostnaden ger dig obegränsad tillgång till nya områden och sånt som inte tillhör grundspelet, dock om du slutar betala månadsavgiften så kan du sedan inte komma in i dessa områden efter att din subscription tagit slut.
Så du kan köpa spelet, spela hur mycket du vill och sen lägga en peng på att köpa en månads premium, ränna runt inne i nåt nytt område som du finner intressant och sen när månaden är slut så får du gå tillbaka till grundspelets områden, dock får du behålla din loot från när du hade tillgång till premium innehållet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheYardbird:

Dom har ett rätt bra system imo, i princip samma system som GW2 kör på. Du betalar för grundspelet en gång och sen får du spela hur mycket du vill, finns en cash-shop men den är inte fylld av gamebreaking grejer som ger orättvisa fördelar till dom som betalar utan det är mest kosmetiska grejer och sånt.
Sen får du antingen betala en månadsavgift i TESO för att ha tillgång till de nya områden och sådant som dom släpper, har inte provat själv men någon tidigare i tråden sa att dessa områden även kan låsas upp med crowns som då blir en engångsbetalning per DLC eller expansion.

Fast jag vet inte riktigt vad du får ut från att köpa dom nya områdena med engångsbetalningar. Själv har jag inte spelat på ett tag men jag läste att det ska vara så att månadskostnaden ger dig obegränsad tillgång till nya områden och sånt som inte tillhör grundspelet, dock om du slutar betala månadsavgiften så kan du sedan inte komma in i dessa områden efter att din subscription tagit slut.
Så du kan köpa spelet, spela hur mycket du vill och sen lägga en peng på att köpa en månads premium, ränna runt inne i nåt nytt område som du finner intressant och sen när månaden är slut så får du gå tillbaka till grundspelets områden, dock får du behålla din loot från när du hade tillgång till premium innehållet.

hmmm När du säger att man måste köpa för att få till gång till de nya områdena (betala i månaden ) så känns det lite ovärt då man kanske ska vara där med andra? Vill nämligen inte betala månaden då jag inte kan spela försen kanske en fredag eller lörda/söndag...

Är du säker på det att man måste betala i månadena för de nya områdena?

Permalänk
Medlem

@anon186265: Är rätt säker på att det är så det ligger till. Allt du behöver veta om ESO Plus finns här: http://www.elderscrollsonline.com/en-gb/news/post/2015/01/21/...

Jag kan dock säga att om du inte har spelat spelet förut så kan det verkligen vara värt en engångsbetalning för själva grundspelet att ha och spela då det finns 3 faktioner, många olika områden att utforska och quests så att det räcker för att hålla den typiska MMO-spelaren underhållen i rätt så många timmar

Körde själv ESO vid launch, vilket var ganska så katastrofalt, provade igen strax efter att dom hade dumpat månadsavgiften för själva grundspelet och kan säga att numera så är det faktiskt ett väldigt bra och roligt spel. Jag har endast en karaktär nära maxlevel och jag har fortfarande massor av quests som jag inte gjort och områden som jag inte har utforskat.

Nu blev jag sugen på att spela ESO igen. Jahapp, blir att tanka det över natten nu då, haha!

Det kan väl tyckas att 5-600kr för grundspelet (på Steam) kan var lite mycket, dock är det väl som vilket AAA spel som helst. Och det är, enligt mig, väldigt mycket spel för pengarna.

Permalänk
Inaktiv

@TheYardbird:

Jaha då förstår jag. Tack för länk! Köper det nog online eller något då det är billigare.
Kanske kan lira i grupp fram över

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

@TheYardbird:

Jaha då förstår jag. Tack för länk! Köper det nog online eller något då det är billigare.
Kanske kan lira i grupp fram över

Nemas problemas!
Finns väl säkert nån såndär sida som säljer produktnycklar till spel rätt billigt som har ett bra pris på spelet om du kollar runt lite.
Javisst, jag hade tänkt att starta en ny karaktär när jag fått ner spelet igen, känner att jag förmodligen skulle ha för lite koll på allting för att tycka att min "main" karaktär skulle vara så rolig att spela med. Så det är bara att skicka ett pm eller så så kan vi nog köra i party nån kväll eller så

Permalänk
Inaktiv

@TheYardbird:

Skickar pm i veckan då. När jag köpt det! blir väl någon gång mot torsdag-lördag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

@TheYardbird:

Skickar pm i veckan då. När jag köpt det! blir väl någon gång mot torsdag-lördag

Jag köpte precis ESO. Hittade det för 200ingen på Spelbutiken.se!

Riktigt billigt i mitt tycke. Bara ett tips!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topfuel:

Jag köpte precis ESO. Hittade det för 200ingen på Spelbutiken.se!

Riktigt billigt i mitt tycke. Bara ett tips!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Jag köpte precis ESO. Hittade det för 200ingen på Spelbutiken.se!

Riktigt billigt i mitt tycke. Bara ett tips!

Kostar över 300 för mig, vilken var det du köpte?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Kostar över 300 för mig, vilken var det du köpte?

Du var för långsam, den var på 50% rea, fick den för 218kr!
Är helt fast, hade kunnat betala fullpris för det. Så jäkla bra spel!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Du var för långsam, den var på 50% rea, fick den för 218kr!
Är helt fast, hade kunnat betala fullpris för det. Så jäkla bra spel!

Fasen Hade tänkt köpa för att kunna göra något när allt annat känns trist

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W