Problem med att "väcka" två skärmar i Ubuntu

Permalänk
Medlem

Problem med att "väcka" två skärmar i Ubuntu

Vet inte hur jag ska sätta en bättre rubrik än detta.

Jag kör ubuntu 14.04, med ett GTX960 kort och drivrutiner från standar repon (har provat nvidias egna, samt från xorg-edgers)
Just nu kör jag I3, som WM. Men har samma problem i Unity.
Båda skärmarna är inkopplade till varsin display-port.

Problemet är att när jag "väcker" systemet, efter power-save, så "vaknar" bara den primära skärmen.
Den sekundära skärmen säget "no input signal).
Det finns två sätt att väcka den sekundära skärmen som jag har hittat:
1: Låsa skärmen igen och vänta till den primära slocknar, och då direkt väcka skärmarna och logga på. (Fattar inte varför det blir annorlunda andra gången.
2: öppna den sekundära-skärmens inställnings meny. (Detta skickar väl någon signal till kortet som börjar skicka ut en ny signal till skärmen.)

Själva problemet, är inte att detta är irriterande, utan att systemet får för sig att det finns bara en skärm och flyttar alla program till den primära skärmen. Antingen dyker de upp på den eller "göms" i bakgrunden någonstans och går inte alltid att få fram. Utan de måste startas om. (Extra irriterande då även den "screen" som programmet körs i flyttas till den primära skärmen)
Den sekundära skärmen kommer upp helt "tom", men får i alla fall rätt bakgrundsbild (alltid nåt).

Jag har testat att pilla på inställningarna till Lightdm (flytta monitors.xml till /var/lib/lightdm/.config/ )
Jag har testat att köra skärmarna som separata X-instanser.
Jag har provat olika WM's, men är ganska säker på att problemet inte ligger där.

Min teori är att det är antingen Xorg, LightDM eller drivrutinerna som spökar. Men vet inte riktigt vad mer jag kan testa/göra.
Är det någon som har något bra tips ?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk

Ubuntu 14.04 är ju ganska gammalt nu så ditt problem ganske är en bugg som är löst i 15.10? Jag skulle nog gissa, som du gjort, att det är nog någon bugg med i Xorg, linux kernel eller någon drivrutin som ställer till det.

Det låter ju som att något i koden glömmer att sätta på alla display-ports när du "väcker" systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Tack för svaret, blir nog till att uppdatera och hoppas att det löser problemet.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Ubuntu 14.04 är ju ganska gammalt nu så ditt problem ganske är en bugg som är löst i 15.10? Jag skulle nog gissa, som du gjort, att det är nog någon bugg med i Xorg, linux kernel eller någon drivrutin som ställer till det.

Det låter ju som att något i koden glömmer att sätta på alla display-ports när du "väcker" systemet.

Eftersom 14.04 är en LTS utgåva så brukar buggar fixas och nya drivrutiner inkluderas i nya kärnor.

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat till 15.10, vilket har skapat andra problem.
Men det här problemet verkar vara löst

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Skrivet av drmagoo:

Jag har uppdaterat till 15.10, vilket har skapat andra problem.
Men det här problemet verkar vara löst

Kul att skärm problemet löste sig iallafall Hoppas du lyckas lösa de andra problemen också.