Är affischen av rimlig kvalité?

Permalänk
Medlem

Är affischen av rimlig kvalité?

Hej,

Jag har sen tidigare köpt en affisch av lite finare kvalité(Gicleetryck) från Allposters.com. Jag villa komplettera med en affisch som allposters tyvärr inte hade i sitt sortiment så jag fick beställa från grandprixposters.com. Efter konversation med företaget så gick de i god för att det skulle vara av samma kvalité som den jag köpte från allposters och de kunde även ordna samma storlek. Företaget sa att de hade 2 versioner inskannade och att de var identiska förutom små marginaler i storleken.

När jag fick affischen jämförde jag det givetvis och tyvärr är det ganska stor skillnad. Pappret är tunnare, färgerna är mer urtvättade, man får lite känslan av att det är utskrivet av en sådan färglaser som de flesta stora IT företag har.

Visst kan det vara så att affishen från början har haft en mer urtvättad look men jag tvivlar då bilderna på nätet säger något annat.

Såhär ser det ut

AllPosters.se

grandprixposters.com

Kan ni se någon skillnad på dem? Kanske svårt att se skillnad på foto?

Jag har skickat klagomål till företaget via mail men från att vara väldigt aktiv på att svara så kom inget svar alls. Jag skickade en påminnelse efter 1 vecka och då fick jag svar om att de hade skickat ett svar och att de skulle kontrollera sin dator "där hemma" vad som hänt. Det kom inget svar så jag skickade påminnelse igen , inget svar och slutligen en sista påminnelse efter 2 veckor, även den utan svar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Den blåa färgen på Monaco syns det tydlig skillnad på. Förutom det så ser det sjukt fult ut med texten som är klippt på den högra, halva 7 borta och botten på Monaco är också avklippt? Personligen hade jag inte stått ut med den biten specifikt (lite OCD-varning).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr är det tydligen inte lätt att fotografera skillnaden, antar att kameran kompenserar på något vis. Provade ta fler foto men blev inte inte bättre. Men ser man dem i verkligheten så ser man skillnad direkt, den från 1967 är klart mer urtvättad i färgerna.

Ang ramen så vet jag att klipper för mycket men jag har inte haft möjlighet att rätta till det, får se om jag kan lämna in och få det fixat(då pappet är väldigt tjockt). Monaco syns dock helt på båda, det är bara vinkeln som gör att det ser ut som om det är klippt. Däremot är 7a klippt i toppen på 1967 vilket man precis ser om man tittar rakt framifrån. Som sagt, hoppas på att hitta en lösning på det där, gick ju inte att skära manuellt med skalpell iallafall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warh0g:

Den blåa färgen på Monaco syns det tydlig skillnad på. Förutom det så ser det sjukt fult ut med texten som är klippt på den högra, halva 7 borta och botten på Monaco är också avklippt? Personligen hade jag inte stått ut med den biten specifikt (lite OCD-varning).

Edit: Ts han före.

Permalänk
Medlem

Jag kan iallafall säga att jag inte rekommenderar säljaren, att man inte svarar på mail efter köpet visar också på att det är något lurt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag hade definitibt bytt. Skillnad i färg och avklippt text hade inte gjort mog särskilt glad.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, det var kanske inte klart, men på fotona ligger det en passepartout ovanpå båda affischer, denna kommer förskuren med ramen och jag har inte verktyg till att skära den själv. Anledningen till att jag tog fotona med passepartout var för att de skulle ligga på plats och inte rulla ihop.

Så i affischerna är båda helt kompletta(vad jag kan se), problemet är att den från grandprixposters.com är märkbart "dassigare" i färgerna. Detta är något hela familjen ser direkt och inte bara min uppfattning. Frågan man kan ställa sig är såklart om original postern var på samma vis men söker man på nätet så ser det ut som att den ska vara precis som den som jag köpte från allposters.

Tyvärr ser det dock inte ut som att det finns så mycket jag kan göra då websidan inte ens svarar på mail efter affären är avklarad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ursäkta, det var kanske inte klart, men på fotona ligger det en passepartout ovanpå båda affischer, denna kommer förskuren med ramen och jag har inte verktyg till att skära den själv. Anledningen till att jag tog fotona med passepartout var för att de skulle ligga på plats och inte rulla ihop.

Så i affischerna är båda helt kompletta(vad jag kan se), problemet är att den från grandprixposters.com är märkbart "dassigare" i färgerna. Detta är något hela familjen ser direkt och inte bara min uppfattning. Frågan man kan ställa sig är såklart om original postern var på samma vis men söker man på nätet så ser det ut som att den ska vara precis som den som jag köpte från allposters.

Tyvärr ser det dock inte ut som att det finns så mycket jag kan göra då websidan inte ens svarar på mail efter affären är avklarad.

Hur har du betalat då? Såg att de hade paypal och kreditkort du kanske kan få tillbaka pengarna den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Hur har du betalat då? Såg att de hade paypal och kreditkort du kanske kan få tillbaka pengarna den vägen.

Kontrollerade nyss och det är mycket riktigt betalt med paypal. Jag får kolla upp hur det fungerar med paypal då, tack!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det var samma blå färg de olika åren?

Svårt att bedöma dock, utan att se originalet.

https://www.google.se/search?q=1967+monaco+grand+prix+poster&...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Visst är färgen på Monaco olika på de två, men det är ju även typsnittet. Risken är väl därför överhängande att färgerna faktiskt är olika även på originalen. Bildsökning på Monaco Grand Prix Posters ger affischer med flera olika nyanser av blått.

Hur det än ligger till är det grymt oseriöst att de inte svarar. Det är enkelt att som företag agera rätt när allting går bra, men det som verkligen skiljer agnarna från vetet är hur man agerar när det blir problem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hjälpsam

Jag reagerade på svärtan, det ser inte ut att avra svart utan en färgmix som används i skrivare när man inte har tillräckligt många olika färgpatroner/toner. Ta ett förstoringsglas och kontrollera svärtan på de båda och se färgprickarna ("pixlarna") om det är svart eller en mix.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Utskrifter är lite av en vetenskap, det kan i många fall vara väldigt svårt att få precis samma utseende/färger/kvalité från olika maskiner ifall de inte har har RIP processering och kör med patone färger. Är de dessutom utskrivna med olika tekniker (bläckstråle/laser) och olika papper så är det i princip omöjligt att få de identiska.

Är affischerna större än A3 format så kan du ganska kallt räkna med det är en vanlig storformats bläckstråle och då är modell på skrivaren och framförallt papperet ganska avgörande för hur bilden kommer upplevas.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Eftersom det handlar om inscannade bilder från 60-talet så tror jag det är lite för mycket begärt att förvänta sig identiska färger, speciellt om de kommer från två säljare. Båda bilderna har säkerligen blivit retuscherade för att passa i tryckform vilket ytterligare förvränger färgerna.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Precis som ett par här är inne på så kan jag förstå om inte de blir identiska eller ens nära vandra i färgskalor även om så var fallet när de första kom i original. MEN när man tittar på en affisch utan att jämföra den med något annat och ändå tycker att bilden är urtrvättad så säger det ändå något. Den som jag köpte först och som kommer från allposters är tryckt med Gicleetryck och den har en märkbart tjockare papper(klart tjockare än vanliga film affischer). Djupet och lystern i denna affisch är riktigt fin och också en anledning till att jag ville ha en till. Den som kommer från grandprixposters.com är dock "tråkig" att titta på, den känns som att jag kunde ha skrivet ut den från en billig bläckstråleskrivare men urtvättade färger.

Det är fullt möjligt att man behandlat dem på förhand på olika vis, allposters versionen kanske är kompletterad med mer färg och kontrast.

Det som ökar misstankarna om att det inte är gjort på korrekt vis är att säljaren beter sig minst sagt underligt efter att jag skickat anmärkningarna. Först svarar man inte på 1 vecka, när jag påpekar att jag önskar svar så får jag svar direkt om att de har skickat svar men att de ska kolla sin dator där hemma vad som hänt. Det kommer inget mail på ytterligare 1 vecka, jag frågar igen, inget svar, jag väntar lite till och ger dem en sista "varning" men det händer ändå inget.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

MEN när man tittar på en affisch utan att jämföra den med något annat och ändå tycker att bilden är urtrvättad så säger det ändå något.

Kan ju också vara så att den bilden du gillar bäst har "kraftigare färger" och är icke i original.
Inte alls konstigt att hjärnan gillar starka färger.

Om du kalibrerar en TV eller datorskärm, korrekt. Så kan det först upplevas som "trist". Men den är "korrekt".

Just sayin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kan ju också vara så att den bilden du gillar bäst har "kraftigare färger" och är icke i original.
Inte alls konstigt att hjärnan gillar starka färger.

Om du kalibrerar en TV eller datorskärm, korrekt. Så kan det först upplevas som "trist". Men den är "korrekt".

Just sayin.

Jo det där känner jag till men min erfarenhet där är att om man inte jämför sida vid sida så märker man inte av det(om inte skillnaden är STOR). I detta fallet var det ganska uppenbart att affichen var urtvättad i färgerna redan utan att ha jämfört den. Det är synd att de e så svårt att få det på foto för det är väldigt uppenbart i verkligheten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har man lovat att något ska vara exakt samma, så ska det vara det. Dock är det totalt orimligt ifall de inte använder exakt samma maskin och samma tidpunkt vilket är väl ganska osannolikt eftersom det är två separata företag du beställt av? Du vet ju inget om vilka processer de använder sig av vid tryckning. Du har köpt grisen i säcken och får väl leva med det...
Passepartout däremot verkar ju vara helt off eller så är bilden inte anpassad. Det tycker jag du ska klaga på.