Excel - behålla länkad formatering i datatabeller i diagram

Permalänk
Lego Master

Excel - behålla länkad formatering i datatabeller i diagram

Så, alltså. Ibland stöter man på sina begränsningar.
Jag har ett par länkade excelfiler där den ena är master och den andra skapar diagram utifrån datan i mastern.
Under varje diagram har jag en datatabell som visar vilka siffror graferna är baserade på. Allt rätt basic så långt.

Saken är den att de sekundära filerna (med diagrammen) ska gå att distribuera i ett fruset tillstånd, i praktiken handlar det om veckorapporter som ska skickas ut med aktuell data som vi fyller i på ett enda ställe. Sen öppnar vi respektive fil så datan uppdateras och skickar ut. Och det fungerar ju, i stort sett.

Problemet är att när nån öppnar diagramfilerna utan tillgång till masterfilen så behålls datan korrekt, men inte formatet på det som visas i datatabellen under graferna på diagramytan. En av raderna innehåller procentformaterad data, men när filerna öppnas utan tillgång till mastern så visas de cellerna som decimaltal istället och jag hittar inget sätt att tvinga de cellerna att vara procentformaterade. Det är ju en tabell i en diagramyta, så de vanliga textformateringsverktygen fungerar inte.

Några förslag? Jag vill helst undvika att ha redundanta celler där jag tvingar formatering och sen kör diagrammen på dem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield