Permalänk
Medlem

100Mbps Duplex

Jag uppgraderade precis till 250mbit från bredbandsbolaget, fick deras router och kopplade in allt, men fick ändå bara 95 på bredbandskollen...

Googla runt lite och man ska tydligen kolla på aktivitetshanteraren om det står 100mbps länkhastighet så kan jag inte få mer än så??

Jag har CAT 5.e på min kabel

Permalänk
Medlem

Tråd redigerad, mitt svar är inte längre aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Varför ändrade du manuellt till 1000Mbps, upplevde du problem innan detta? Låter som ett trasigt nätverkskort eller felaktiga drivisar.

Jag ominstallerade drivrutinerna, så nu har jag ändrat hela tråden istället för detta är anledningen till varför jag ändrade duplex

Permalänk
Medlem

Om jag bara får 100mbit länkhastighet så är det oftast pga en dålig kabel. Ett av uttagen på min Asus-router får bara 100mbit också av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Vad är det för router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad är det för router?

Bredbandsbolagets skit "Technicolor TG784n v3"

Permalänk
Medlem

Prova utan router och se vad du får för resultat.

Vad är det för dator och nätverkskort du provar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Prova utan router och se vad du får för resultat.

Vad är det för dator och nätverkskort du provar med?

Kan inte. Har ingen kabel som är 30m+ för det, väggutaget sitter i köket och mitt rum är liksom i andra änden av lägenheten

Antar att moderkortet är det relevanta, och det är ett Z170 från Asus
"Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V"

Permalänk
Medlem

@totte1015: Om du har en laptop med 1gbit-kort så kan du prova att använda din 30 meter kabel först, och sen en kortare 1gbit närmare routern för att ta reda på om det är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

@totte1015: Om du har en laptop med 1gbit-kort så kan du prova att använda din 30 meter kabel först, och sen en kortare 1gbit närmare routern för att ta reda på om det är problemet.

Har en laptop men den är urgammal och 100% på att det inte är 1Gbit, det är Atheros grejer

Jag sa att jag inte har en 30m kabel, alltså det går en sladd från uttaget till routern>min dator

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så pallar den routern endast 100mbit. Men jag minns inte riktigt.

Antingen kopplar du in en dator in i ditt fiberuttag eller så ringer du BBB och ber dom kolla att länkhastigheten är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har en laptop men den är urgammal och 100% på att det inte är 1Gbit, det är Atheros grejer

Jag sa att jag inte har en 30m kabel, alltså det går en sladd från uttaget till routern>min dator

Atheros är wifi så det är irelevant

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in inkommande i port 4 enligt instruktionerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Har du kopplat in inkommande i port 4 enligt instruktionerna?

Ajjemän, har från väggen till routern rätt, och så från routern till min dator i port 4, som har "G-link" eller något istället för en siffra

Permalänk
Medlem

Samma för mig med Bahnhof.
Din router klarar helt enkelt inte över 100mbit/s.

Du får antingen köra direkt från väggen eller köpa ny router som klarar 1000mbit/s

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

http://www.speedguide.net/routers/technicolor-thomson-tg784n-...
Om detta är lådan du har så stödjer den enbart 10/100 på sina portar, därav kan du inte få ut högre hastighet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan inte. Har ingen kabel som är 30m+ för det, väggutaget sitter i köket och mitt rum är liksom i andra änden av lägenheten

Om du inte har direkt kabel till routern och har installerade kontakter så kanske felet ligger där mellan. Gå in på kontrollpanelen > nätverk och internet > nätverksanslutningar, sedan höger klicka på "anslutning till lokalt nätverk" och välj status, då ser du anslutnings hastigheten, om du ställt ditt kort på auto. Om du inte får 1000 Mbit/1Gbit, så betyder det att anslutning mellan inte klarar den hastigheten, eller så är de fel på kabeln eller kontakten.

Permalänk
Medlem

@totte1015:

Räcker ju med att kolla datasheet för produkten så ser du problemet.
http://www.usa-voip.com/download/1323_ds_technicolor_tg784n-v... t.ex.

WAN porten klarar Gbit länkhastighet medans LAN portarna bara stödjer 10/100Mbps.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

http://www.speedguide.net/routers/technicolor-thomson-tg784n-...
Om detta är lådan du har så stödjer den enbart 10/100 på sina portar, därav kan du inte få ut högre hastighet.

Varför i HELVETE sänder BBB en NY router när jag uppgraderade från 100 till 250, som bara klarar 100?
Ska jag ringa asen imorgon och säga upp det på en gång eller vad fan ska jag göra nu?
Ska jag verkligen köpa ett eget för 600kr+?

Skrivet av VexedRelic:

Om du inte har direkt kabel till routern och har installerade kontakter så kanske felet ligger där mellan. Gå in på kontrollpanelen > nätverk och internet > nätverksanslutningar, sedan höger klicka på "anslutning till lokalt nätverk" och välj status, då ser du anslutnings hastigheten, om du ställt ditt kort på auto. Om du inte får 1000 Mbit/1Gbit, så betyder det att anslutning mellan inte klarar den hastigheten, eller så är de fel på kabeln eller kontakten.

Som sagt, enligt ovan så är det tydligen routern jag har fått som inte ens klarar det
Men å andra sidan har jag CAT 5e kabel, och jag läste att det går att få 1 GBIT "under vissa omständigheter"

Alltså för övrigt.... Internet.... Det måste vara det krångligaste jag någonsin har haft att göra med, och jag luktade på en kurs Datakommunikation och det var det mest.... jävligaste...
UGH!

Skrivet av thadizzy:

@totte1015:

Räcker ju med att kolla datasheet för produkten så ser du problemet.
http://www.usa-voip.com/download/1323_ds_technicolor_tg784n-v... t.ex.

WAN porten klarar Gbit länkhastighet medans LAN portarna bara stödjer 10/100Mbps.

Så du menar att routern kan ta in 1Gbit via TRÅDLÖST, men bara 100Mbps TRÅDBUNDET?
Hur........Alltså......

Also, min laptop är kopplat trådlöst normalt sätt och där får jag bara 40~ish Mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Varför i HELVETE sänder BBB en NY router när jag uppgraderade från 100 till 250, som bara klarar 100?
Ska jag ringa asen imorgon och säga upp det på en gång eller vad fan ska jag göra nu?
Ska jag verkligen köpa ett eget för 600kr+?

Som sagt, enligt ovan så är det tydligen routern jag har fått som inte ens klarar det
Men å andra sidan har jag CAT 5e kabel, och jag läste att det går att få 1 GBIT "under vissa omständigheter"

Alltså för övrigt.... Internet.... Det måste vara det krångligaste jag någonsin har haft att göra med, och jag luktade på en kurs Datakommunikation och det var det mest.... jävligaste...
UGH!

Så du menar att routern kan ta in 1Gbit via TRÅDLÖST, men bara 100Mbps TRÅDBUNDET?
Hur........Alltså......

Also, min laptop är kopplat trådlöst normalt sätt och där får jag bara 40~ish Mbit

Jag har en router som heter Asus rt66u som klarar ca 750mbit via kabel o 400is via wifi, men har redan köpt asus nyaste som ska klara högre då jag får 1gbit fiber om ett par månader .

Om nu BBB ska stå för router som ska klara din nya hastighet så ring dem o be dem skicka ngt som funkar.
Är det ditt ansvar så köp en snabbare än den du har .

Sen byta upp din kabel till kat6 så har du garanterad stöd för 1gbit om nu inte cat5 har de.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Deras router e bara gigabit på port 4 dom andra 3 e bara 100

Skrivet av totte1015:

Jag uppgraderade precis till 250mbit från bredbandsbolaget, fick deras router och kopplade in allt, men fick ändå bara 95 på bredbandskollen...

Googla runt lite och man ska tydligen kolla på aktivitetshanteraren om det står 100mbps länkhastighet så kan jag inte få mer än så??

Jag har CAT 5.e på min kabel

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Varför i HELVETE sänder BBB en NY router när jag uppgraderade från 100 till 250, som bara klarar 100?
Ska jag ringa asen imorgon och säga upp det på en gång eller vad fan ska jag göra nu?
Ska jag verkligen köpa ett eget för 600kr+?

Som sagt, enligt ovan så är det tydligen routern jag har fått som inte ens klarar det
Men å andra sidan har jag CAT 5e kabel, och jag läste att det går att få 1 GBIT "under vissa omständigheter"

Alltså för övrigt.... Internet.... Det måste vara det krångligaste jag någonsin har haft att göra med, och jag luktade på en kurs Datakommunikation och det var det mest.... jävligaste...
UGH!

Så du menar att routern kan ta in 1Gbit via TRÅDLÖST, men bara 100Mbps TRÅDBUNDET?
Hur........Alltså......

Also, min laptop är kopplat trådlöst normalt sätt och där får jag bara 40~ish Mbit

WAN = Wide Area Network
WAN är mot internet i detta fall så har inget med trådlöst att göra. Köp en egen router istället eller be dom skicka en utbytes som fungerar acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

WAN = Wide Area Network
WAN är mot internet i detta fall så har inget med trådlöst att göra. Köp en egen router istället eller be dom skicka en utbytes som fungerar acceptabelt.

Se så kass man kan vara... I alla mina år har jag trott det betydde Wireless Area Network, typ samma som WiFi...

Men då betyder det istället att skiten kan ta emot en gigabit, men ändå bara sända ut 100mbit till datorn?

Jag vill bara ha kött på benen innan jag ringer BBB så dom inte säger "Men gör så så funkar det" så är man idiotförklarad

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Se så kass man kan vara... I alla mina år har jag trott det betydde Wireless Area Network, typ samma som WiFi...

Men då betyder det istället att skiten kan ta emot en gigabit, men ändå bara sända ut 100mbit till datorn?

Jag vill bara ha kött på benen innan jag ringer BBB så dom inte säger "Men gör så så funkar det" så är man idiotförklarad

Porten låter den allafall ta emot upp till gigabit. Om den sedan är snabb nog för det är en annan fråga.
Det kan ju vara möjligt att den kan komma upp i 250mbit/s men utspritt över flera datorer, då varje port är 100mbit. Men det hjälper ju inte direkt dig hur som.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Porten låter den allafall ta emot upp till gigabit. Om den sedan är snabb nog för det är en annan fråga.
Det kan ju vara möjligt att den kan komma upp i 250mbit/s men utspritt över flera datorer, då varje port är 100mbit. Men det hjälper ju inte direkt dig hur som.

Är nog så dom tänkt. Ett annat problem med kassa routers är att SoC'en (datorn i routern) är för slö och brandväggen segar ner trafiken om den är aktiverad. Inte sett det på en router på många år men bygger mina egna men sett det på polares routers från tex telia när brandväggen var på så dök prestandan ner i botten. Kan vara en orsak att dom begränsat portarna till 100Mbit för det fins inte kraft nog att nå Gbit hastigheter med brandsväggsfuktioner på helt enkelt vilket i dag troligen är på som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

http://www.speedguide.net/routers/technicolor-thomson-tg784n-...
Om detta är lådan du har så stödjer den enbart 10/100 på sina portar, därav kan du inte få ut högre hastighet.

Skrivet av thadizzy:

@totte1015:

Räcker ju med att kolla datasheet för produkten så ser du problemet.
http://www.usa-voip.com/download/1323_ds_technicolor_tg784n-v... t.ex.

WAN porten klarar Gbit länkhastighet medans LAN portarna bara stödjer 10/100Mbps.

Rekommenderar er att läsa det ni länkar till igen

Permalänk
Medlem

En lan port är specad till 1Gbit och 3st till 1Mbit frågan är vilken som klarar Gbit då för det verkar inte framgå men det är väl bara att testa sig ram eller ringa support och fråga.

Den är kapabel av 400Mbit enligt databladet så inte direkt äkta Gbit router men bör vara tillräckligt för TS om specen stämmer.

Rätt kass router ändå om jag får säga mitt, 1Gbit har ju varit standard och överkomligt i typ 10 år nu.