Några tankar om vad detta kan bero på? WiFi problem med technicolor

Permalänk
Medlem

Några tankar om vad detta kan bero på? WiFi problem med technicolor

Hej!

Måste bara se om det finns någon här som kan ha en tanke på vad detta MYCKET underliga problem beror på.....

Bakgrund:
Kan mycket om nätverk.
Ny på Telia fiber, och har just fått hem en Techniocolor router. Vet att det inte är någon höjdare, men den får iallafall iptvn att fungera utan att dra ny separat kabel upp till TVn just nu (jag vet att det finns vägar runt detta, men det är inte det jag ville kolla av med er nu.)

Allt fungerar bra med technicolor routern förutom att jag på mina två WiFi AP (Asus av olika modeller) inte kan koppla upp på 2.4 Ghz Wifi. Jag får bara upp att jag inte kan koppla upp till nätverket. Ibland kopplar den upp, men jag får ingen förbindelse till internet. Spelar ingen roll om jag konfigurerar IP manuellt eller automatiskt.

Jag har felsökt i timmar, och den underliga slutsatsen är
- att om jag drar ut WAN kabeln ur technicolor (dvs jag har bara mitt privata nät kvar, inget internet) så funkar allt perfekt! Datorer kopplar upp sig till 2,4 AP och jag kommer in på mina servrar och dylikt.
- 5 GHz wifi samt tråd fungerar perfekt hela tiden både med och utan WAN.
- Samma nätverk har fungerat perfekt på ADSL (ej Telia) tidigare), så det är inget grundfel i det hela....

Några tankar????

Förtydligande
Permalänk
Rekordmedlem

Kan du beskriva hur du kopplat ihop lanet och vilka acesspunkter du använder, du har väl inte routrar som du kallar ap ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Hej, det är routrar, som körs i AP läge.
Jag har testat att köra dem som routrar också, och dubbel NATar jag (dvs kör exvis 192.168.0 på LANet, med 192.168.1 på WiFi router) så fungerar 2,4 GhZ Wifi.
Inte så intresserad av att köra så dock...

Lanet är en ren stjärna
Fiber konverter - Technicolor router . I routern sitter inkopplat:
- ASUS RTN256 (med Wifi och fasta datorer) (10 meter bort)
- Switch (vanlig dum gigabit switch för att få fler utgångar) och därefter Asus RT AC66
(Från switchen går det iväg massa annat till TV apparater och andra rum också.)
- Samt 1 trådad direkt koppling

Permalänk
Rekordmedlem

Du kör alltså Asusarna omkonfade som ap och du ser inte det ssid som de skickar ut på 2,4GHz ? Har du provat att ge alla 3 enheterna olika ssid eller skiljer du dem åt via mac ?
Har du ett giltigt ssid (bara ascii) och har du testat att låsa alla 2,4GHz enheter <= kanal 11 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, jag ser det SSID jag har konfigurerat. Inga dolda SSID, och alla har olika SSID namn. Det är bara inte möjligt att anlsuta sig till dem! Datorerna försöker ansluta sig ett tag, men ger sedan upp (ibland lyckas de ansluta sig till APn, men internet eller LANet nås inte).

Drar jag ut wan sladden ur Telias Technicolour router kan man ansluta sig och nätberka inom LANet.

Har inte försökt köra alla på samma kanal/samma SSID. Verkar överkurs i detta läge om det inte fungerar med olika SSID på olika kanaler....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonkol:

Jo, jag ser det SSID jag har konfigurerat. Inga dolda SSID, och alla har olika SSID namn. Det är bara inte möjligt att anlsuta sig till dem! Datorerna försöker ansluta sig ett tag, men ger sedan upp (ibland lyckas de ansluta sig till APn, men internet eller LANet nås inte).

Drar jag ut wan sladden ur Telias Technicolour router kan man ansluta sig och nätberka inom LANet.

Har inte försökt köra alla på samma kanal/samma SSID. Verkar överkurs i detta läge om det inte fungerar med olika SSID på olika kanaler....

Har du någon form av manuell konf för lanet på klienterna eller använder du dhcp ?
Har du låst klient/ap till olika standarder eller kanalbredder eller liknande ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen manuell konf på något (utom en server samt på själva AParna.)
Klienterna är alla DHCP.

Inte låst dem till något från standardkonfigen.
(Jag har just gjort en fabriksåterställning på allt, och problemet kvarstår som beskrivet)

Underligaste jag varit med om.

Värt att nämna är at 2,4 GhZ WiFi från Technicolorn fungerar. Den var tidigare avstängd då jag tyckte att jag inte skulle behöva den (den täcker inte hela lägenheten, utan det skulle de två AParna göra).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonkol:

Ingen manuell konf på något (utom en server samt på själva AParna.)
Klienterna är alla DHCP.

Inte låst dem till något från standardkonfigen.
(Jag har just gjort en fabriksåterställning på allt, och problemet kvarstår som beskrivet)

Underligaste jag varit med om.

Värt att nämna är at 2,4 GhZ WiFi från Technicolorn fungerar. Den var tidigare avstängd då jag tyckte att jag inte skulle behöva den (den täcker inte hela lägenheten, utan det skulle de två AParna göra).

Kan du på nått sätt visa hur du konfigurerat wifi i apna ? och kanske en skärmdump från inssider ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jonkol Du bör kolla på vilka portar du kopplat in dig på, då Telia levererar digital TV och VOIP på olika VLAN och portar.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrasket:

@Jonkol Du bör kolla på vilka portar du kopplat in dig på, då Telia levererar digital TV och VOIP på olika VLAN och portar.

Nej, en vanlig standard Telia TG7x9 är routad och har endast ett nät på LAN-sidan, dvs det funkar utmärkt att sätta vad som helst i vilken port som helst.

@jonkol: Adresskonflikt? Har du koll så att dina AP inte har en ip som krockar med TG799? Telias router är lite skum för den använder både 192.168.1.1 och .254. Eventuellt även en ytterligare adress.

Testa att sätta .2 och .3 på dina AP, dessa borde vara lediga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nej, en vanlig standard Telia TG7x9 är routad och har endast ett nät på LAN-sidan, dvs det funkar utmärkt att sätta vad som helst i vilken port som helst.

@jonkol: Adresskonflikt? Har du koll så att dina AP inte har en ip som krockar med TG799? Telias router är lite skum för den använder både 192.168.1.1 och .254. Eventuellt även en ytterligare adress.

Testa att sätta .2 och .3 på dina AP, dessa borde vara lediga.

Där ser man, då är det ADSL/VDSL versionen jag tänker på.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrasket:

Där ser man, då är det ADSL/VDSL versionen jag tänker på.

Vet faktiskt inte vad du tänker på. Men Telias TG799 funkar lika oavsett WAN är dsl eller fiber. Ett routat nät och inga dedicerade LAN-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vet faktiskt inte vad du tänker på. Men Telias TG799 funkar lika oavsett WAN är dsl eller fiber. Ett routat nät och inga dedicerade LAN-portar.

Blandar nog ihop detta med dom gamla Zyxel modemen som Telia körde med.

Oh well......

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Aderesskonflikt tvivlar jag på. Men skall ändå ändra adresserna för att testa allt.

AParna är den enda fasta utöver routern och sitter på 9 och 11 och DHCP delar ut adresser över 100.
Och varför skulle en adresskonflikt drabba 2.4 Ghz men inte 5 GHz?

Men tack för förslag ändå! Alla ideer mottages tacksamt!

Skall skärmdumpa när jag kommer hem om en till två dagar....

Permalänk
Medlem

WiFi konfiguration

Här är en skärmdump på en av de icke fungerande WiFi konfigurationerna:
http://imgur.com/gallery/aIVMywf/new

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonkol:

Här är en skärmdump på en av de icke fungerande WiFi konfigurationerna:
http://imgur.com/gallery/aIVMywf/new

Ser ok ut men du kan testa att maximera kompatibiliteten genom att ändra till 20MHz kanalbredd och ändra "B/G protection"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Testade att ändra lite enligt dina tips. Samma syndrom. DVS:
Kan inte koppla upp alls om wan kabeln sitter i telia routern.
Om man drar ut wan kabeln kan man koppla upp utan problem...

Tror jag ger upp och kör på en alternativlösning
Underligaste problem jag varit med om!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonkol:

@mrqaffe:
Testade att ändra lite enligt dina tips. Samma syndrom. DVS:
Kan inte koppla upp alls om wan kabeln sitter i telia routern.
Om man drar ut wan kabeln kan man koppla upp utan problem...

Tror jag ger upp och kör på en alternativlösning
Underligaste problem jag varit med om!

Exakt vad händer ? Vad får du för felmeddelanden? Vilka portar använder du, har du bilder ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Iom att det fungerar när de kopplar bort Technicolor så låter det som att du blir tilldelad ett IP från AP, stämmer det? Om ja så är det då flera DHCP-server i ditt nät och du bör då stänga av det i dina två AP.

Skickades från m.sweclockers.com

Krattstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Iom att det fungerar när de kopplar bort Technicolor så låter det som att du blir tilldelad ett IP från AP, stämmer det? Om ja så är det då flera DHCP-server i ditt nät och du bör då stänga av det i dina två AP.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bara en DHCP server igång, och testat att ha den på samtliga tre enheter (Telia router, och 2 styck asus). En i taget givetvis.
Samt givetvis helt utan DHCP alls med manuellt konfigurerade ip adresser.

Gav upp, och satte en av Asusarna som router och kastade ut telia routern. Allt fungerar perfekt.

Planerar köra TVn helt vid sidan om på en powerline. Eller säga upp TV abbonemanget helt, då det är väldigt låg prio.

Tillskriver problemet en sjuk Telia router. Telia erbjöd sig (läs krävde) att skicka ut någon innan routern byttes ut.
De sade dock att "om felet är ditt, får du betala för hans tid". Detta gick jag inte med på. Felet var så underligt att slutsatsen från Telia killen skulle kunnat bli vad som helst...

Tack alla för goda ideer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vad händer ? Vad får du för felmeddelanden? Vilka portar använder du, har du bilder ?

Glömt och svara på detta. Har ingen skärmdump kvar, men det var något i linja med "kan inte ansluta till detta nätet".

Har inga bilder kvar tyvärr. Lite oklart vad du menar med vilka portar. Har hur som helst gett upp nu, som du säkert säg ovan.

Tack återigen!!!