Min plan för Plex, Owncloud och SMB share

Permalänk
Medlem

Min plan för Plex, Owncloud och SMB share

Hej!
Har slängt ihop en dator till farsan som han ska ha som hemmaserver. Har även en plan för hur jag ska gå tillväga (SSD disken kommer imorn!).
Jag gör tråden för att få lite input på mina idéer när det gäller val av linux dist och filsystem.

Till att börja med!
Servern har inte support för ECC minnen, så jag vill gärna undvika ZFS filsystemet. Därav är FreeNAS ej av intresse. Vilket heller inte funkar i dagsläget på Intels 1151 cpu:er pga. gammal FreeBSD. NAS4Free som kör FreeBSD 10 funkar dock, men ej intresserad av det.

Servern ska stå som Plex media server, Owncloud och även ha en SMB/CIFS share.

Specs:
ASUS B150M-A mATX
Intel Core i3 6100t
8GB DDR4
2x4TB WD Red NAS
1x120GB ADATA SSD

Jag ska köra en Raid-1 på WD Red diskarna för spegling. Hade det varit min server hade jag nog gjort annorlunda, men han vill ha speglingen. Den här raid arrayen kommer jag skapa mha. modertkortets raid-mjukvara. Den ska givetvis vara lagringsvolym.

Linux dist på SSD disken. Här tänkte jag Arch-linux, mest för att jag är bekväm med det.

Är det någon som tycker att jag är helt ute och cyklar? Det filsystemet jag tänkt använda på lagringsvolymen är EXT4. Finns det något annat vettigt?

Permalänk
Medlem

Det blir nog kanon, låter som du inte riktigt behöver någon hjälp med detta. Det är en väldigt enkel setup, där inte så mycket kan gå fel. Personligen hade jag valt debian då det är mitt server-os of choice. Men det är kanske mer en smaksak än ett råd. Debian är fokuserad lite mer på stabilitet, medans arch har satsat på enkelhet.

Fundera kanske att köra ESXi eller annan virtualisering i botten så blir servern mer skalbar om du ska lägga till bitar i framtiden.

Lycka till, och posta om du vill ha hjälp med något under installationen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

ESXi var något nytt för mig! Har bara använt mig av vanlig Virtualiseringsmjukvara typ Virtualbox. Har haft tankar på VM ifall jag skulle vilja bygga vidare på servern. Men av det lilla jag läste nu om ESXi så förstår jag rätt snabbt att det är att föredra!

Permalänk
Medlem

Om du ändå snurrar in på virtualisering så kika även på https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve som är gratis (utan support-subscription).

Tänk på hur du hanterar RAID när du blandar in virtualiseringen, kan bli bökigt om du ska göra det i mjukvara.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Jag ska köra en Raid-1 på WD Red diskarna för spegling. Hade det varit min server hade jag nog gjort annorlunda, men han vill ha speglingen. Den här raid arrayen kommer jag skapa mha. modertkortets raid-mjukvara. Den ska givetvis vara lagringsvolym.

Om du bara tänkt köra linux så skulle jag definitivt rekommendera md-raid, dvs linux mjukvaruraid i stället för moderkortets variant (som antagligen också är någon form av mjukvaruraid), det presterar bra, är stabilt och det finns betydligt mer support att få om du skulle få problem. Personligen skulle jag nog köra md-raid + LVM, mest för att det ger lite mer flexibilitet och smidighet om man vill dela upp raidarrayen i lite olika partitioner, eller för den delen skaffar en till raid1-array och du vill flytta eller utöka den gamla partitionen till den nya arrayen. Dessutom kan LVM-partitioner användas som lagringsbackend för virtualiserat linux på linux med libvirt/kvm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det blir nog kanon, låter som du inte riktigt behöver någon hjälp med detta. Det är en väldigt enkel setup, där inte så mycket kan gå fel. Personligen hade jag valt debian då det är mitt server-os of choice. Men det är kanske mer en smaksak än ett råd. Debian är fokuserad lite mer på stabilitet, medans arch har satsat på enkelhet.

Fundera kanske att köra ESXi eller annan virtualisering i botten så blir servern mer skalbar om du ska lägga till bitar i framtiden.

Lycka till, och posta om du vill ha hjälp med något under installationen.

Skrivet av pwntato:

ESXi var något nytt för mig! Har bara använt mig av vanlig Virtualiseringsmjukvara typ Virtualbox. Har haft tankar på VM ifall jag skulle vilja bygga vidare på servern. Men av det lilla jag läste nu om ESXi så förstår jag rätt snabbt att det är att föredra!

Nu har jag ingen koll på ESXi men LXC/linux containers kanske för virtualisering. Gemensam kärna i botten men valfri dist som userspace.

Permalänk
Medlem

Även om man inte har ECC så är ZFS ett bra filsystem. Själv kör jag "ZFS on Linux" på Arch Linux men sätter man upp ett nytt system från grunden och inte behöver migrera över någon gammal ZFS pool som jag gjort då kanske BTRFS kan vara ett alternativ för dig?

Virtualisera kan man också göra med KVM men det finns fler alternativ än de som redan nämnts i tråden. Själv brukar jag köra "bare metal" så långt som möjligt för att få bästa prestanda. Men har en windows 7 på KVM på skrivbordsdatorn och tycker man får OK prestanda trots allt.

Permalänk

Vill bara inflika att ZFS on linux funkar skitbra, kör den i min filserver utan ECC-minnen hemma.

Permalänk
Medlem

Jo vad jag har förstått det så är det inga problem att köra utan ECC. Det pågår även flera diskussioner om ECC vs non ECC likt en Linux vs Win diskussion. Det som får mig att undvika det är helt enkelt att min far är nojig. Jag själv anser dock att om man inte har åskskydd, ups och brandsäkert rum för servern så är ECC inte lösningen på eventuella risker Lite överdrivet kanske, men du fattar nog.

Skrivet av Gurkläsk:

Vill bara inflika att ZFS on linux funkar skitbra, kör den i min filserver utan ECC-minnen hemma.

Permalänk
Medlem

Intressant! Skulle du även rekommendera md-raid om det ända jag är ute efter är att skapa en raid-1 och sen glömma?

Skrivet av lntg:

Om du bara tänkt köra linux så skulle jag definitivt rekommendera md-raid, dvs linux mjukvaruraid i stället för moderkortets variant (som antagligen också är någon form av mjukvaruraid), det presterar bra, är stabilt och det finns betydligt mer support att få om du skulle få problem. Personligen skulle jag nog köra md-raid + LVM, mest för att det ger lite mer flexibilitet och smidighet om man vill dela upp raidarrayen i lite olika partitioner, eller för den delen skaffar en till raid1-array och du vill flytta eller utöka den gamla partitionen till den nya arrayen. Dessutom kan LVM-partitioner användas som lagringsbackend för virtualiserat linux på linux med libvirt/kvm.

Permalänk
Medlem

Ok! Nu stötte jag på ett problem! Tog förgivet att alla moderkort har RAID-support nu för tiden. Men icke! Kan jag köra md-raid trots att bios inte tillhandahåller RAID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Intressant! Skulle du även rekommendera md-raid om det ända jag är ute efter är att skapa en raid-1 och sen glömma?

Skrivet av pwntato:

Ok! Nu stötte jag på ett problem! Tog förgivet att alla moderkort har RAID-support nu för tiden. Men icke! Kan jag köra md-raid trots att bios inte tillhandahåller RAID?

Ja, definitivt och ja, det är md-drivrutinerna som hanterar raiden, det krävs inget särskilt stöd på moderkortsnivå.

Permalänk
Medlem

Tack! Var ju inte direkt svårt heller! Hittills. Installerade webmin för att hantera mdadm. Tar lite tid att resynca en Raid-1 bara 400min står det. Men det är ju 2st 4TB diskar så

Skrivet av lntg:

Ja, definitivt och ja, det är md-drivrutinerna som hanterar raiden, det krävs inget särskilt stöd på moderkortsnivå.