Permalänk
Medlem

Tangentbord från QPAD

QPAD verkar vara ett rätt så populärt märke bland Sweclockers där dem bland annat fått väldigt höga betyg.

Jag undrar om det är QPAD som designar och om det är deras teknik bakom tangentborden eller dem har enbart lagt sin logga på redan färdiga produkter? Anledningen till min fråga är att det finns ett flertal märken med precis likadana tangentbord som QPADs.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är precis som du misstänker. De lägger på sin logga på redan färdiga tangentbord. Sedan är det ju säkert mindre ändringar som gör tangentbordet unikt i sig. Men i grund och botten är det samma tangentbord som många andra modeller.

Bland annat func KB-460.

Permalänk
Inaktiv

Ingen aning men Qpad dras med tekniska problem. Jag får tjutande ljud när jag kopplad högtalare eller headset till mikrofonen, och måste byta USB port när jag startar om då tangentbordet inte kan hittas. Mer problem än det smakar för 1500 eller vad fan jag gav för det.

Permalänk
Medlem

Här är ett par andra identiska tangentbord.

http://imgur.com/a/7ZfZw

Då undrar jag varför QPAD får så positiv rekommendation när dem bara klistrar på sina märken över allt och säljer det vidare som många andra märken verkar göra? För mig känns det väldigt billigt och oseriöst.

Vilka är det som tillverkar dessa tangentbord?

EDIT: Tillverkarna verkar vara iOne http://www.ione-usa.com/ione-scorpius-u9bl-backlit-mechanical...

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så var Qpad väldigt tidiga med att använda den basen och de enda i sverige när jag köpte mitt MK-85 med den basen. Sedan har det varit ett bra pris ofta samt att det har varit kampanjer ibland som fått många att köpa dem. Jag köpte (eller rättare sagt fick i present) mitt för 1290kr, alltså 40 kr mer än grundpris men då med ett par QH-85 lurar som kostade 550kr då och med något antivirus program. Sedan att de är svenska och har andra bra produkter kan göra att folk gillar dem mer.

FUNC släppte sin KB 460 två år efter QPAD släppte MK 85 och MK 50. Jag är jättenöjd med mitt, bara att det är rött och jag hade velat ha blå belysning på mina bruna brytare, vilket inte fanns då så jag har inte sett problem med LED för jag använder inte belysningen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jimseeN:

Då undrar jag varför QPAD får så positiv rekommendation när dem bara klistrar på sina märken över allt och säljer det vidare som många andra märken verkar göra? För mig känns det väldigt billigt och oseriöst.

För att folk som oftast recenserat tangentbord använder dom i en eftermiddag och iom att det är Cherry MX switchar så känns ju tangentbordet bra just då.

Sen att allt annat är skit runt om märks ju inte direkt, utan det märks när tangentbordet börjar fallera efter några veckor/månader.

Sen kan ju såklart tangentborden hålla länge och fungera bra länge också, men känns spontant som felmarginalerna inte riktigt är i samma klass som de andra märkena, har själv plockat isär tangentborden och komponenterna runt switcharna är ju inte det robustaste jag sett om man säger så.

Så jag säger som jag sagt förr, MK-50 är prisvärt och helt klart mycket tangentbord för pengarna. MK-80/85 är verkligen inte värt pengarna om det inte är någon pågående rea på dom. Och även om det är det så bör tangentborden säljas för mindre än Func tangentbordet som både är billigare och ser bättre ut än Qpads dito.

Permalänk

Har ett MK50, fungerar utmärkt. MK85 är en större gamble som har fler funktioner och kostar mer.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Tycker att man borde vara mer noga med att förklara att det inte är själva QPAD som byggt tangentbordet utan dem enbart är OEM säljare. Jag har alltid fått ett intryck av att QPAD är ett proffsigt företag med mån om att utveckla dem bästa produkterna men i helhet så verkar man bara betala för själva märket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimseeN:

Tack för era svar. Tycker att man borde vara mer noga med att förklara att det inte är själva QPAD som byggt tangentbordet utan dem enbart är OEM säljare. Jag har alltid fått ett intryck av att QPAD är ett proffsigt företag med mån om att utveckla dem bästa produkterna men i helhet så verkar man bara betala för själva märket.

Fast det gäller ju majoriteten av företag i majoriteten av produkter, oavsett område, teknik som kläder.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av huttala:

För att folk som oftast recenserat tangentbord använder dom i en eftermiddag och iom att det är Cherry MX switchar så känns ju tangentbordet bra just då.

Sen att allt annat är skit runt om märks ju inte direkt, utan det märks när tangentbordet börjar fallera efter några veckor/månader.

Sen kan ju såklart tangentborden hålla länge och fungera bra länge också, men känns spontant som felmarginalerna inte riktigt är i samma klass som de andra märkena, har själv plockat isär tangentborden och komponenterna runt switcharna är ju inte det robustaste jag sett om man säger så.

Så jag säger som jag sagt förr, MK-50 är prisvärt och helt klart mycket tangentbord för pengarna. MK-80/85 är verkligen inte värt pengarna om det inte är någon pågående rea på dom. Och även om det är det så bör tangentborden säljas för mindre än Func tangentbordet som både är billigare och ser bättre ut än Qpads dito.

Att MK-80 inte skulle vara prisvärt är bull****, har haft det i 3 år och det har fått utstå allt man kan tänka sig utan några som helst problem. De har de facto ett oerhört gott renommé inom e-sportens elit (och då inte bara sponsrat reklamtrams) för att de levererar och är byggda som en pansarvagn.

För att ta ett exempel inom tillverkning så är det rätt få tillverkare av olika delar till borden som är aktiva på marknaden, ta Cherry tex, ett tyskt företag som gör ca 95% av världens brytare, men också egna tangentbord. Så ser switcharna inte stabila ut på Q-pads bord så gäller det väl alla cherry´s då? Jag vet att vissa av Q-pads headsets finns under annat märke också.

Så det är klart att samma komponenter sitter i många bord, ramar, tangenter etc, men just Q-Pad är väldigt snabba att ta till sig synpunkter från användare, har f.d proffsspelare som ägare/ledning av företaget, och prioriterar robusta grejor, inte rymdskeppsliknande discokulor som många andra kränger för löjligt höga belopp...därför har de ett gott rykte. Det är imponerande inte minst för att de är ett väldigt litet företag jämfört med Razer, Logitech etc...

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Haft mitt MK-85 i 3år nu, köpt begagnat av en kille som hade tangentbordet ett bra tag innan dess.

Idagsläget skulle jag hävda funcs 460 är mer prisvärd än MK-50. Men det beror såklart på pris. Oftast går det att få en av dem för runt 600kr på reor.

Razers grejer skulle jag inte ta i ens med tång. Möjligen deras mikrofon Siren, men den har en helt annan designfilosofi jämfört med deras andra line-up. Detta är såklart en högst subjektiv åsikt om något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av EquinoXXX:

Att MK-80 inte skulle vara prisvärt är bull****, har haft det i 3 år och det har fått utstå allt man kan tänka sig utan några som helst problem. De har de facto ett oerhört gott renommé inom e-sportens elit (och då inte bara sponsrat reklamtrams) för att de levererar och är byggda som en pansarvagn.

För att ta ett exempel inom tillverkning så är det rätt få tillverkare av olika delar till borden som är aktiva på marknaden, ta Cherry tex, ett tyskt företag som gör ca 95% av världens brytare, men också egna tangentbord. Så ser switcharna inte stabila ut på Q-pads bord så gäller det väl alla cherry´s då? Jag vet att vissa av Q-pads headsets finns under annat märke också.

Så det är klart att samma komponenter sitter i många bord, ramar, tangenter etc, men just Q-Pad är väldigt snabba att ta till sig synpunkter från användare, har f.d proffsspelare som ägare/ledning av företaget, och prioriterar robusta grejor, inte rymdskeppsliknande discokulor som många andra kränger för löjligt höga belopp...därför har de ett gott rykte. Det är imponerande inte minst för att de är ett väldigt litet företag jämfört med Razer, Logitech etc...

Läs det jag skrev en gång till och återkom.

Bara för att just ditt tangentbord har hållt betyder det ju inte att alla är bra, sedan får du samma tangentbord för halva priset (exakt samma), på vilket sätt kan du rättfärdiga det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Läs det jag skrev en gång till och återkom.

Bara för att just ditt tangentbord har hållt betyder det ju inte att alla är bra, sedan får du samma tangentbord för halva priset (exakt samma), på vilket sätt kan du rättfärdiga det?

Jag gissar att fenomenet kallas fanboyism.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Läs det jag skrev en gång till och återkom.

Bara för att just ditt tangentbord har hållt betyder det ju inte att alla är bra, sedan får du samma tangentbord för halva priset (exakt samma), på vilket sätt kan du rättfärdiga det?

Jag har väl inte påstått att bara för att mitt bord är bra är alla det, stod det så? (Du kan ju läsa mitt inlägg igen...)

När det gäller produkters rykte och prissättning kan man ju ha oerhört många skilda åsikter, jag ser mig inte som en fanboy för att ha hittat ett tangentbord som håller skitbra, och det är ju inte direkt så att det svämmar över om åsikter att just Q-pads prylar är ruttna, eller hur? Jag hör mycket av det motsatta. Har du kollat vad Cherry (eller Ducky för den delen) tar för sina prylar? Då kanske man kan börja diskutera överprissättning.

Det finns så många exempel på överprissättning samt användning av samma komponenter på den här marknaden så det går ju alltid att hitta saker att klaga på. Tycker du Q-pad suger så gör det, men spela inte allan för att "du monterat isär ett bord och tycker switcharna är instabila"...

Men finns samma grejor för halva priset, what the heck, köp det då, inget att tveka om. Jag har ju svårt att tro att de höga recensioner Q-pad oftast får runt världen beror på mer än en eftermiddagstest av en recensent...dålig kvalitet tenderar att sprida sig som skit i en fläkt bland gamers, så...

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av EquinoXXX:

Jag har väl inte påstått att bara för att mitt bord är bra är alla det, stod det så? (Du kan ju läsa mitt inlägg igen...)

När det gäller produkters rykte och prissättning kan man ju ha oerhört många skilda åsikter, jag ser mig inte som en fanboy för att ha hittat ett tangentbord som håller skitbra, och det är ju inte direkt så att det svämmar över om åsikter att just Q-pads prylar är ruttna, eller hur? Jag hör mycket av det motsatta. Har du kollat vad Cherry (eller Ducky för den delen) tar för sina prylar? Då kanske man kan börja diskutera överprissättning.

Det finns så många exempel på överprissättning samt användning av samma komponenter på den här marknaden så det går ju alltid att hitta saker att klaga på. Tycker du Q-pad suger så gör det, men spela inte allan för att "du monterat isär ett bord och tycker switcharna är instabila"...

Men finns samma grejor för halva priset, what the heck, köp det då, inget att tveka om. Jag har ju svårt att tro att de höga recensioner Q-pad oftast får runt världen beror på mer än en eftermiddagstest av en recensent...dålig kvalitet tenderar att sprida sig som skit i en fläkt bland gamers, så...

För det första är det inte switcharna jag klagat på, det är just dom som är av bra kvalité.
Sedan finns det inte så mycket om Qpad på nätet för det är en rätt liten aktör. Testa att sök på "Xarmor" istället så märker du vad jag pratar om. Det är samma tangentbord fast med annan branding.

När jag vet vad jag pratar om spelar jag hur mycket "allan" jag vill.

Och jag har som sagt inget emot MK-50 som är rätt prissatt, men MK-80/85 är inte valuta för pengarna. Qpad säljer väldigt bra grejer utöver tangentborden, men det är fortfarande bara rebranding på existerande produkter i ett lägre prissegment.

Duckys tangentbord ligger i samma prisklass som MK80/85 och är betydligt robustare.

Permalänk
Medlem

Har testat Qpad MK-50/80/85 och tyckte alla var väldigt sköna och bra. Jag tycker dom är prisvärda, jämfört med exempelvis Ducky som tar nära 2000 kr för sina.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Sitter på ett MK-85, hade ett MK-80 dess förinnan och de fungerar bra tycker jag.
Självklart så finns det tangentbord som de flesta hittar på typ Allibaba eller liknande som ser likadana ut utan någon logga. Det är så den mesta försäljningen och framtagningen av produkter sker i dag. Du letar efter något som är good-enough tweakar det stätter logga på det saluför det efter ett par tester. Sparar multum i utvecklingskostnader.

Vill du ha saker som enbart är framtagna efter eget R&D center som kommer du att behöva betala därefter - men kvaliteten blir inte garanterat bättre för det.

Jag upplever inte några problem med pass-through mic/phone jacket specefikt för QPAD bordet - däremot har jag det lite pga usb portarna i ssytemet ändock.Mest när jag rör på USB mus.

När det kommer till speltangentbord betalar man ofta överpriser för Claes Ohlsson gimmicks med ljus och varierande kvalitet av programvara för programmera egna kommando etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Har testat Qpad MK-50/80/85 och tyckte alla var väldigt sköna och bra. Jag tycker dom är prisvärda, jämfört med exempelvis Ducky som tar nära 2000 kr för sina.

Jag betalar hellre 2000 kr för ett Ducky bord å får en standard botten rad (Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Space) än jag köper ett bord med non standard botten rad å inte kan använda mitt nyinköpta keycaps set till 100% på mitt nyinköpta t-bord.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av huttala:

För det första är det inte switcharna jag klagat på, det är just dom som är av bra kvalité.
Sedan finns det inte så mycket om Qpad på nätet för det är en rätt liten aktör. Testa att sök på "Xarmor" istället så märker du vad jag pratar om. Det är samma tangentbord fast med annan branding.

När jag vet vad jag pratar om spelar jag hur mycket "allan" jag vill.

Och jag har som sagt inget emot MK-50 som är rätt prissatt, men MK-80/85 är inte valuta för pengarna. Qpad säljer väldigt bra grejer utöver tangentborden, men det är fortfarande bara rebranding på existerande produkter i ett lägre prissegment.

Duckys tangentbord ligger i samma prisklass som MK80/85 och är betydligt robustare.

OK, så bra att du vet vad du pratar om då. Då vet säkert också att MK-85 går att plocka upp för 890 kr nu (80 för 790kr) och gått att köpa för runt 1000 - lappen ett bra tag.
Sist jag kollade var det en bra bit under Duckys priser.
Jag förstår att svider när nån klampar in med erfarenheter skiljer sig från dina.
Jag skaffade mitt för 1100 kr för ca 3 år sedan, och kan bara säga att (rebrandat eller ej) det har varit en ypperlig produkt med tanke på vad det stått pall för.

Det är klart det finns bord som är bättre, men du är nog den förste jag stött på som klankar på att det inte är "robust". Möjligt att Ducky är ännu mer robust, finns kanske nån som kommer göra ett titaniuminfattat blytangentbord som bräcker Duckys, who knows?😉

Det är väl som så mycket annat en fråga om tycke och smak...

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem

kan väl gå emot lite gällande mk-50.
jag har haft 3st. ett har gått sönder i en switch. två av dom används hemma och på jobbet.
det första jag hade slutade någon tangent fungera helt och hållet. minns inte vilken det var, men var någon otroligt jobbig, som backspace eller y eller så. då hade det gått nästan ett år
bytte tillbaka det och fick ett nytt, som idag gillar att registrera två knapptryck i flera tangenter. inte hela tiden men det händer flera gånger per dag.
det jag har på jobbet har inte börjat gnälla ännu, men det är bara ~7 månader gammalt.

har fått båda två för 499kr, vilket gör att jag hade köpt ett exakt likadant om inget hade hänt på marknaden under den tiden jag haft det.
många av dom dyrare tangentborden innehåller mycket skit som jag inte gillar, tex LEDs. vilket gör att det är svårt att lägga pengar på ett tangentbord då typ alla över 1000kr fokucerar på att ha så grymma LED funktioner som helst.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av EquinoXXX:

OK, så bra att du vet vad du pratar om då. Då vet säkert också att MK-85 går att plocka upp för 890 kr nu (80 för 790kr) och gått att köpa för runt 1000 - lappen ett bra tag.
Sist jag kollade var det en bra bit under Duckys priser.
Jag förstår att svider när nån klampar in med erfarenheter skiljer sig från dina.
Jag skaffade mitt för 1100 kr för ca 3 år sedan, och kan bara säga att (rebrandat eller ej) det har varit en ypperlig produkt med tanke på vad det stått pall för.

Det är klart det finns bord som är bättre, men du är nog den förste jag stött på som klankar på att det inte är "robust". Möjligt att Ducky är ännu mer robust, finns kanske nån som kommer göra ett titaniuminfattat blytangentbord som bräcker Duckys, who knows?😉

Det är väl som så mycket annat en fråga om tycke och smak...

Skillnaden på dig och mig är att du använder tangentbordet, det har inte gått sönder och du tycker därmed att det är bra. Och ska vi se det på det viset så tycker jag också tangentbordet är jättebra, för det är skönt att använda, inga fel där inte! Det enda som är jobbigt är ju när det slutar fungera.

Jag har plockat isär 3st och kommit fram till samma sak med samtliga, det är undermåligt jobb på PCB och kringliggande delar.

Men jag tycker vi lämnar diskutionen där, då varken du eller jag kommer ändra uppfattning.

Permalänk
Medlem

Haft mitt MK-85 ett bra tag det funkar men det är inte särskilt välbyggt. Skulle inte köpt det om jag visste det jag vet nu då.