Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk

Då har man trillat dit. Fick med:

- En begagnad A7 inkl. extra batteri och väggladdare
- Konvertrar för Canon FD och Leica M
- Ett Canon FD 35-70mm F/4
- Ett Tokina 80-200m F/4

Sen har jag ett Canon FD 50mm 1.8 på väg med posten. Har inte hunnit testa så mycket ännu men snart är det helg. Har ni några användbara tips för en nybörjare på Sony och manuella gluggar?

Säljarbilder:

Dold text

Testing:

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Som synes ovan så köpte jag ett Canon FD 50mm 1.8 S.C. Får dessvärre inte bländarbladen att röra sig. Står fullt öppen hela tiden även om jag snurrar ringen. Har pratat med säljaren som försökt hjälpa mig över telefon och lovar att det inte var nåt fel på det när han skickade. Personen har en lång seriös historik inom foto och annonser.

Märkte då också att det är samma sak med det andra canon:et som jag fick med kameran. Fick en bra länk av nisse-tuta som löste problemet på mitt 35-70 men det fungerar inte på 50mm. Får inte bländaren att reagera ens med objektivet av kameran, hur jag än gör. Tycker jag har provat varenda möjliga variation av att trycka in dom där små stiften, snurrat, ruckat och grejat, men inget går.

Hjälp?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Det skiljer en del mellan FDn och den äldre FD med "breech mount". Den första vrider man hela objektivet vid montering medan den senare metallringen. Ibland kan det komma snett och kräver en del pillande med vridande och intryckande av de små stiften. Enklast är om du har ett gammalt hus och försöker montera där, annars kan adaptern vara behjälplig eller t.o.m det bakre plastlocket. Prova oxå sätta bländarringen i "A"-läge vid montering på huset och därefter gå över till tex. f/8. Du har en svart liten skjutbar plastspak nedtill höger (sett framifrån) som bländar ner den manuella bländaren.

Kanske detta hjälper:
https://www.youtube.com/watch?v=r3-_aZztQzY

Lycka till med pillandet!

Permalänk

Oj! Får se om man vågar sig på det där ^^ sista utvägen. Men tack!

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

@Tinardirith har du testat att flippa den övre spaken på objektivet i den övre bilden (ställer automatic/manual aperture control) och sedan montera objektivet på adaptern?

Går att se en bit ner här

Permalänk
Skrivet av Applet:

@Tinardirith har du testat att flippa den övre spaken på objektivet i den övre bilden (ställer automatic/manual aperture control) och sedan montera objektivet på adaptern?

Går att se en bit ner här

Yes, bländaren ändras inte när jag vrider på ringen efter det.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Yes, bländaren ändras inte när jag vrider på ringen efter det.

På adaptern sitter en rörlig ring ofta märkt Lock<->Open. Tittar du på insidan av adaptern och rör ringen ser du att den flyttar ett stift. Med adaptern monterad på ett FD-objektiv petar detta stift på en pigg i objektivet.

Ställer du in en manuell bländare på en FD-glugg händer ingenting såvida inget petar på detta stift, Lock-läge på adaptern.

Man kan säga att FD-gluggar alltid jobbar med full öppning, oavsett A- eller manuell bländare. Först vid exponeringen kommer förinställd bländare att via det rörliga stiftet att ställas in.

Bakgrunden är att du skall kunna sätta en manuell bländare, säg f/16, utan att det blir mörkt i sökaren. Först i exponeringsögonblicket kommer ett stift i kameran att peta på armen i objektivet varvid den på bländarringen inställda bländaren sätts. Smart.

Permalänk

Jo det är ju en smart konstruktion, men fungerar inte för mig hur jag än gör, inte heller vid exponering. Kanske får lov att plocka isär ändå. Jag fick det gratis av säljaren då vi inte hittade en lösning tillsammans, mycket schysst av honom. Lite oväntat ^^ Så det är ju inte hela världen om jag skulle råka paja nåt.

Nu känner jag så här.. Har Minolta mindre krångel i konstruktionen? Har ju sneglat på deras 50mm F/1.7 också. Har man större chans att hitta nåt smidigt där?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Jo det är ju en smart konstruktion, men fungerar inte för mig hur jag än gör, inte heller vid exponering. Kanske får lov att plocka isär ändå. Jag fick det gratis av säljaren då vi inte hittade en lösning tillsammans, mycket schysst av honom. Lite oväntat ^^ Så det är ju inte hela världen om jag skulle råka paja nåt.

Nu känner jag så här.. Har Minolta mindre krångel i konstruktionen? Har ju sneglat på deras 50mm F/1.7 också. Har man större chans att hitta nåt smidigt där?

Minolta har ingen pigg. M42 har pigg och jag har också någon 50mm liggandes som jag inte får liv i.
Du kan kolla efter c/y också.
Men Minolta 50/1.7 är en juvel så kör på en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Jo det är ju en smart konstruktion, men fungerar inte för mig hur jag än gör, inte heller vid exponering. Kanske får lov att plocka isär ändå. Jag fick det gratis av säljaren då vi inte hittade en lösning tillsammans, mycket schysst av honom. Lite oväntat ^^ Så det är ju inte hela världen om jag skulle råka paja nåt.

Nu känner jag så här.. Har Minolta mindre krångel i konstruktionen? Har ju sneglat på deras 50mm F/1.7 också. Har man större chans att hitta nåt smidigt där?

Tydligen har den gått i baklås. Jag har lyckats låsa upp genom att montera gluggen på huset + lite pill.
Finns youtube video hur du skruvar isär. Tror inte du skall behöva skruva särskilt mycket. Se till att ha rätt mejslar och anteckna vad du gör.

Minolta och Konica är enklare (dummare). Deras 50:or (1.7-2.0) är hyfsade, den smuttaste enl. mig är Minoltas 50 f/2.0 däfföatt den e liten å kompakt + tecknar skarpt i kanterna redan från f/4.0. Konicas pannkaka 40 f/1.8 är OK men inget man skriver hem till svärmor om, typ. Konicas 50 f/1.7 är hypad under senare tid, visst är den bra men det finns alternativ enl. mina tester. Får du den <400:- slå till.

Skall du ha en riktig rackarökare till 50:ia -> Canon FDn 50 f/1.4 eller FD 50/1.4 SSC. "Tyvärr" har folk upptäckt detsamma senaste året så priserna har hamnat >1000:- men fortfarande prisvärd enl. mig.

Zeiss Planar 50 är också ruggigt bra, 1-2 papp beroende på bländare. Äldre Zeiss Jena 50 kan ofta fås för <500 och gör ett bra jobb.

Olympus och Nikon är också bra grejor men helt klart överprisade enl. mig. Går att hitta lika bra från andra för halva priset.

Sist men inte minst Leica R objektiv, billigare än M. Finns få gluggar som är så välbyggda som Leicas, som stridsvagnar. Optiskt för sin tid är de ofta oöverträffade. Dyra, ja, men stiger i pris.

Permalänk

Jag har exakt samma problem med Canon FD 1.8

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Testade en billig "Kina-Booster" med vintage objektiv på en Panasonuic G7.
Skrev lite mer info och tankar här: http://www.gunpowdervideo.com/?p=736

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Testade en billig "Kina-Booster" med vintage objektiv på en Panasonuic G7.
Skrev lite mer info och tankar här: http://www.gunpowdervideo.com/?p=736

https://www.youtube.com/watch?v=F2K30vpnFU0

Har gjort några filmer med sådan också. $99 focal reducer. De är helt OK faktiskt!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Har gjort några filmer med sådan också. $99 focal reducer. De är helt OK faktiskt!

// A

För priset är det oslagbart. Däremot var jag inte så impad av G7an så den försvann och kina boostern följde med.
Har en Nikon till BMPCC från Metabones men ingen bmpcc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

För priset är det oslagbart. Däremot var jag inte så impad av G7an så den försvann och kina boostern följde med.
Har en Nikon till BMPCC från Metabones men ingen bmpcc

Njae, jag håller nog med om G7. Problemet är när man blandar konsumentmaskiner med proffsmaskiner i konsumentprisklassen.
Man vänjer sig fort vid de andra och då känns maskiner som G7 ... fel

Jaha, så nu har du Nikon till BMPCC konverter. Då behöver du bara en BMPCC.
Känner jag dig rätt blir det en M och inte P

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Videojämförelse på lite gammelgluggar:

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Äntligen kom adaptern, UV och variabelt ND-filter. Objektivet kom förra veckan. Otroligt fint skick med original kartong, emballage och till och med papper ^^

Edit: Åh gud va härligt.. Allt är tight och mjukdraget. Sitter gjuten både adaptern på kameran och objektivet på adaptern. Till skillnad mot tidigare nämnda Canon FD som jag kunde rucka på allt som ett tilt-shift nästan. Gudomlig bokeh, ja nu är jag som frälst.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Permalänk
Medlem

Maste verkligen ta tag i filmandet med min BMPCC. En av anledningarna att det inte har blivit av ar att jag inte har en focal reducer till mina EF objektiv, vilket gor det ratt jobbigt att filma handheld. Men nu nar det har borjat komma ut lite mer planboksvanliga varianter borjar jag tagga till lite.
Sa, till min fraga. Jag har ett Sigma 18-50/2.8 som jag anvander mest, det ar utan manuell blandarkontroll. Finns det nagon vettig focal reducer med inbyggd blandarkontroll med en prislapp runt 1000 sek?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Maste verkligen ta tag i filmandet med min BMPCC. En av anledningarna att det inte har blivit av ar att jag inte har en focal reducer till mina EF objektiv, vilket gor det ratt jobbigt att filma handheld. Men nu nar det har borjat komma ut lite mer planboksvanliga varianter borjar jag tagga till lite.
Sa, till min fraga. Jag har ett Sigma 18-50/2.8 som jag anvander mest, det ar utan manuell blandarkontroll. Finns det nagon vettig focal reducer med inbyggd blandarkontroll med en prislapp runt 1000 sek?

Nej. Inte i EF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej. Inte i EF.

Typiskt
Far val hitta nagon annan losning. Tack for svaret!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Köpte en adapter för DSLR objektiv på videokameror idag. Är ju trevligt. Men jag fick även riktiga juveler på köpet

Carl Zeiss Jena Flektogon 35mm f2.4
Carl Zeiss Jena 135mm f3.5
Voigtlander Color-Ultron 50mm f1.8
Super-Takumar 55mm f1.8
Jupiter 85mm f2
Chinon 28mm f2.8

Kollar man senast sålda på ebay är de värda över 5K.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Nisse-Tuta:

Köpte en adapter för DSLR objektiv på videokameror idag. Är ju trevligt. Men jag fick även riktiga juveler på köpet

Carl Zeiss Jena Flektogon 35mm f2.4
Carl Zeiss Jena 135mm f3.5
Voigtlander Color-Ultron 50mm f1.8
Super-Takumar 55mm f1.8
Jupiter 85mm f2
Chinon 28mm f2.8

Kollar man senast sålda på ebay är de värda över 5K.

http://forumbilder.no/images/2015/11/15/IMG_20151115_192851.md.jpg

Har du hunnit prova Chinon´en än? Är på jakt efter en bra glugg kring 24-30mm som inte kostar en förmögenhet

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har du hunnit prova Chinon´en än? Är på jakt efter en bra glugg kring 24-30mm som inte kostar en förmögenhet

Ja jag testade den snabbt. Verka helt ok.
Har haft en Vivitar och en Tokina 24mm f2.8. Bägge var trevliga och kostade bara någon hundring.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har nyligen beställt hem en Sony A6000 med kitobjektivet + zoomobjektiv. Jag är sugen på att skaffa ett "vintage" objektiv för att ta makrobilder. Är det någon som kan tipsa mig om ett bra sådant + vilken adapter som behövs? Gärna så bra pris som möjligt såklart. Tack på förhand!

/Salle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle83:

Hej, jag har nyligen beställt hem en Sony A6000 med kitobjektivet + zoomobjektiv. Jag är sugen på att skaffa ett "vintage" objektiv för att ta makrobilder. Är det någon som kan tipsa mig om ett bra sådant + vilken adapter som behövs? Gärna så bra pris som möjligt såklart. Tack på förhand!

/Salle

Canon FD 50/3.5 har fått bra omdömen. Jag har testat den och det stämmer. BRA KÖP. Kan fås för 600 +- 100 beroende på skick. ebayadapter för $10 duger bra. Kompakt och lätt.

Skall du ha nåt bättre så rekas Vivitar Series 1/Tamron/Tokina 90/2.5, byggd som en stridsvagn, ruggigt bra särskilt på FF. 800+-200 beroende på modell/skick. Jag har Vivitaren å den är superskarp. Kräver motljusskydd ($5 på ebay) då annars "flärar" och "ghostar" i motljus.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett ställe att köpa o sälja vintage objektiv,
https://www.facebook.com/groups/989865247730174/

Framförallt sälja har jag på sistone gjort enbart i olika facebook grupper. Billigare helt enkelt

Permalänk
Medlem

Någon som har tipps på fasta objektiv 30-35mm som passar på Sony A-fattningen eller med adapter. Får gärna vara manuellt, tycker det är kul. Har redan ett 50mm f1.7, men tycker det är lite för lång brännvidd stundvis på APS-C. Vill helst ha ett F1.4 men upp till 1.8 funkar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff:
Kanske lite fel tråd att ge sådana här tips, men Sigma har en 30mm f1.4 till a-mount som är rätt schysst. Hade en till Canon för ett par år sedan. Såldes på grund av byte till fullformat (gluggen är endast aps-c)