Permalänk
Medlem

Ny mobil under 4000kr

Som rubriken lyder, dags att skaffa ny mobil. Budgeten ligger på runt 4000, har kollat en del på OnePlus One, LG G3 och Note 3/4. Vad tror ni om dem och kom gärna med egna förslag. Ska köpa begagnat för att få ner priset så 4000 ny är max.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Rivera: Med eller utan abonnemang? Halebop ger rätt schyssta rabatter om man binder upp sig på ett avtal + att de går på Telias nät

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

@Rivera: Med eller utan abonnemang? Halebop ger rätt schyssta rabatter om man binder upp sig på ett avtal + att de går på Telias nät

Mitt nuvarande halebop abonnemang går ut om först ett år så måste köpa olåst, kommer från s5 mini. Tack för snabbt svar ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

JA!!!! GRYM TELEFON TILL ÄNNU GRYMMARE PRIS!!!! GRYM SKÄRM OCH GRYMT BATTTERI!!!!
......Nej men seriöst, bästa mobilen under 4000 var frågan, inte sämsta luren med lollipop från electroworld... då kan man ju lika gärna skaffa iPhone... det där sista var dock inte sant.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivera:

Som rubriken lyder, dags att skaffa ny mobil. Budgeten ligger på runt 4000, har kollat en del på OnePlus One, LG G3 och Note 3/4. Vad tror ni om dem och kom gärna med egna förslag. Ska köpa begagnat för att få ner priset så 4000 ny är max.

Tack på förhand

Jag hade en oneplus one tidigare och jag var grymt nöjd, den funkade felfritt hela tiden jag hade den.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

tn panel på mobil måste vara det sämsta som går att sätta där. 480x854 upplösning, Spreadtrum SC7730S 1.2ghz och 2000mAh batteri. man får verkligen vad man betalar för.

op:
jag sitter på en oneplus two som jag fick för 4000 med frakt (hyggligt lätt att hitta invite idag). men hade jag fått välja hade jag valt oneplus one i efterhand. dock endast för att jag inte bryr mig om hur mycket telefonen uppdateras och så. hört att den ska ha småproblem med skärmen dock
tjejen älskar dock kameran på min opt, så gillar du att ta bilder så är den ett stort plus

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivera:

JA!!!! GRYM TELEFON TILL ÄNNU GRYMMARE PRIS!!!! GRYM SKÄRM OCH GRYMT BATTTERI!!!!
......Nej men seriöst, bästa mobilen under 4000 var frågan, inte sämsta luren med lollipop från electroworld... då kan man ju lika gärna skaffa iPhone... det där sista var dock inte sant.....

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för fel på den där telefon då? 1000kr är ett bra pris, vad kan du göra på en telefon för 4000kr som du inte kan göra på den för 1000kr?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Alla telefoner kan väl göra i princip samma sak, men det som spelar roll i det här sammanhanget är hur bra telefonen gör det jobbet. En telefon för 1000 är ju inte lika bra på att utföra jobbet som en för 4000. Det kan handla om kvalitet, livslängd, batteritid, funktioner, utseende, storlek, upplösning osv osv osv

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tn panel på mobil måste vara det sämsta som går att sätta där. 480x854 upplösning, Spreadtrum SC7730S 1.2ghz och 2000mAh batteri. man får verkligen vad man betalar för.

op:
jag sitter på en oneplus two som jag fick för 4000 med frakt (hyggligt lätt att hitta invite idag). men hade jag fått välja hade jag valt oneplus one i efterhand. dock endast för att jag inte bryr mig om hur mycket telefonen uppdateras och så. hört att den ska ha småproblem med skärmen dock
tjejen älskar dock kameran på min opt, så gillar du att ta bilder så är den ett stort plus

Jo samma här, jag skulle välja opo med nfc före op2. jag tar mycket bilder men då är det med min dslr, går man för kamera vore ju LG g3 smart. Jag har hört att oneplus support är helkass o med tanke på att deras telefoner ofta kommer med problem så är jag osäker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad är det för fel på den där telefon då? 1000kr är ett bra pris, vad kan du göra på en telefon för 4000kr som du inte kan göra på den för 1000kr?

Det skulle vara ganska lite man kunde göra på den där skiten utan att den hängde sig direkt. Och skärmen ska vi inte prata om........😍🔫

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Jag hade en oneplus one tidigare och jag var grymt nöjd, den funkade felfritt hela tiden jag hade den.

Ja, men frågan är hur den förhåller sig till LG g3 eller en note 3. Vad har du för något nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivera:

Jo samma här, jag skulle välja opo med nfc före op2. jag tar mycket bilder men då är det med min dslr, går man för kamera vore ju LG g3 smart. Jag har hört att oneplus support är helkass o med tanke på att deras telefoner ofta kommer med problem så är jag osäker

Skickades från m.sweclockers.com

har aldrig förstått mig på nfc så för mig har det inte varit ett problem.
har inte handskats med oneplus supporten, har däremot hört att den var hemsk under opo eran men blivit bättre under opt starten. vet dock inte hur mycket bättre.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

har aldrig förstått mig på nfc så för mig har det inte varit ett problem.
har inte handskats med oneplus supporten, har däremot hört att den var hemsk under opo eran men blivit bättre under opt starten. vet dock inte hur mycket bättre.

En annan anledning för mig att välja opo är att det är Micro usb, usb c är framtiden men vi lever i nutiden så det är en nackdel för mig. Plus att jag alltid predikat för mina iphoneägande vänner om Micro usb standarden när de vill låna laddare....

De sa att de förbättrat sin support men jag har sett många klagomål sedan dess, om man dock köper begagnad då finns ju inte risken till att få ett fabrikatsfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inom den budgetenramen kan jag rekommendera Huawei P8 som brukar ligga strax under 4k, riktigt trevlig lur med utomordentlig byggkvalité. En väldigt mysig lur för det priset!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivera:

Mitt nuvarande halebop abonnemang går ut om först ett år så måste köpa olåst, kommer från s5 mini. Tack för snabbt svar ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, då har jag lite följdfrågor! Bra kamera eller ej? Batteri? Krav på skärm osv osv?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Alright, då har jag lite följdfrågor! Bra kamera eller ej? Batteri? Krav på skärm osv osv?

Ja, bra kamera är alltid trevligt men det är inte det viktigaste för mig. Angående skärm så vill jag ha en stor (har alltid haft kompakta mobiler av ngn konstig anledning) 5,5 tum är perfekt, QHD käns lite overkill idag men det blir nog snart standard, 1080p är minimum. Bra batteri är viktigt så 3000mah är bra men det beror såklart på resten av mobilen om det hållerhåller eller inte. 3gig ram är nice o stock android ska det helst vara så annars flashar jag nog cyanogenmod på den. Typ så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Inom den budgetenramen kan jag rekommendera Huawei P8 som brukar ligga strax under 4k, riktigt trevlig lur med utomordentlig byggkvalité. En väldigt mysig lur för det priset!

Den verkat riktigt bra och riktigt snygg är den också, dock tvivlar jag på batteriet och mjukvaran, är det någon som vet om man kan installera cyanogenmod, eller någon annan stocklikanande rom på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Motorola X Play (alt. Moto X 2014 som jag själv har) bör ju åtminstone vara med i diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivera:

JA!!!! GRYM TELEFON TILL ÄNNU GRYMMARE PRIS!!!! GRYM SKÄRM OCH GRYMT BATTTERI!!!!
......Nej men seriöst, bästa mobilen under 4000 var frågan, inte sämsta luren med lollipop från electroworld... då kan man ju lika gärna skaffa iPhone... det där sista var dock inte sant.....

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Christley:

tn panel på mobil måste vara det sämsta som går att sätta där. 480x854 upplösning, Spreadtrum SC7730S 1.2ghz och 2000mAh batteri. man får verkligen vad man betalar för.

op:
jag sitter på en oneplus two som jag fick för 4000 med frakt (hyggligt lätt att hitta invite idag). men hade jag fått välja hade jag valt oneplus one i efterhand. dock endast för att jag inte bryr mig om hur mycket telefonen uppdateras och så. hört att den ska ha småproblem med skärmen dock
tjejen älskar dock kameran på min opt, så gillar du att ta bilder så är den ett stort plus

Jag tolkade det som att du frågade om en budget telefon för max 4000 inga specifika krav på telefonen heller.
Jag bytte just från en xperia som kostade 5000 till en Huwaei P8 LITE för 1400 och är nöjd. Fungerar både att surfa, ringa, sms'a gps, dubbla sim kort och går skiten sönder köper jag en ny, lätt värt att spara 3000:- på något som gör samma sak om man inte har några specifika krav som drar upp priset.

Tänker inte tvinga dig att köpa en billig telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag tolkade det som att du frågade om en budget telefon för max 4000 inga specifika krav på telefonen heller.
Jag bytte just från en xperia som kostade 5000 till en Huwaei P8 LITE för 1400 och är nöjd. Fungerar både att surfa, ringa, sms'a gps, dubbla sim kort och går skiten sönder köper jag en ny, lätt värt att spara 3000:- på något som gör samma sak om man inte har några specifika krav som drar upp priset.

Köp vad som passar dig helt enkelt, annars får du nog förklara lite bättre vad du är ute efter

Förlåt om jag var otydlig men jag menade iallafall att jag ville ha tips på den bästa luren under 4000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rivera: Jag har dåliga erfarenheter från xperia'n annars hade jag nog rekommenderat en xperia z3 compact eller z3 dom ligger just under 4000, vattentät, reptålig relativt snabb, bra storlek "compact = ingen riktig compact enligt mig".
Men dom självspricker och fuktspärrarna löser ut lätt kan även lösa ut vid laddning = good bye garanti & reklammation. Verkar inte helt ovanligt heller
Men det är ju förra generationen också, jaja lycka till i mobilletandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivera:

Ja, bra kamera är alltid trevligt men det är inte det viktigaste för mig. Angående skärm så vill jag ha en stor (har alltid haft kompakta mobiler av ngn konstig anledning) 5,5 tum är perfekt, QHD käns lite overkill idag men det blir nog snart standard, 1080p är minimum. Bra batteri är viktigt så 3000mah är bra men det beror såklart på resten av mobilen om det hållerhåller eller inte. 3gig ram är nice o stock android ska det helst vara så annars flashar jag nog cyanogenmod på den. Typ så...

Skickades från m.sweclockers.com

För 1080p har jag gillat att ha telefonen runt 5", känns som en bra gräns.

Provat någon Nexus-lur någon gång? Nexus 5X är väl annars att rekommendera. Duglig kamera, ok batteritid som går att öka med Qualcomms app + ny rom och kernel and so on!

Har tidigare haft Nexus 4 och 5, de har hållit rätt bra på det lilla batteriet de haft!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

@Rivera: Batteritiden räcker gott och väl för en hel dag vid normalt användande. Sen gillar jag personligen mjukvaran/gränsnittet och tycker dom lyckats bra med att göra det enkelt för användaren. Detta är ju självklart väldigt subjektivt.
Jag vågar dock inte svara på om det finns tex CM osv. Det vet säkert andra bättre.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

För 1080p har jag gillat att ha telefonen runt 5", känns som en bra gräns.

Provat någon Nexus-lur någon gång? Nexus 5X är väl annars att rekommendera. Duglig kamera, ok batteritid som går att öka med Qualcomms app + ny rom och kernel and so on!

Har tidigare haft Nexus 4 och 5, de har hållit rätt bra på det lilla batteriet de haft!

Nej jag har aldrig ägt en nexus men är riktigt sugen, 5 känns dock lite onödigt då den inte är bättre en LG g3. Jag kollade på 5x men den är dyr och finns inte på blocket än. Det lutar mer åt G3 eller Note 3... beslutsångest 😢🔫

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad är det för fel på den där telefon då? 1000kr är ett bra pris, vad kan du göra på en telefon för 4000kr som du inte kan göra på den för 1000kr?

Det finns mobiler som är flerfaldigt bättre i bottenprisklassen. Till exempel Moto G, 1290:-

(Och ja, uppdatering till Lollipop finns tillgänglig för Moto G)

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pl4yGround:

Inom den budgetenramen kan jag rekommendera Huawei P8 som brukar ligga strax under 4k, riktigt trevlig lur med utomordentlig byggkvalité. En väldigt mysig lur för det priset!

En riktig oprisvärd telefon med dålig gpu, dåligt gränssnitt och riktig dålig kamera. Nej Nexus 5X är ett mycket bättre val! Andra alternativ kan vara LG G3, Motorola X2 som man kan få för runt 2k begagnade på Blocket. En beggad Nexus 5 kan också vara ett alternativ om du hittar en för mellan 1500-2000kr.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Oj, haha. Träffade jag en öm punkt? Kollar du både recensioner och faktiska prestandatester så kan du se att du överdriver något. För det priset är det en bra telefon, jag som har en kan intyga att den faktiskt är trevlig. Men det är klart att om du tycker att gränsittet är dåligt så är det ju så det är!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pl4yGround:

@Klappis: Oj, haha. Träffade jag en öm punkt? Kollar du både recensioner och faktiska prestandatester så kan du se att du överdriver något. För det priset är det en bra telefon, jag som har en kan intyga att den faktiskt är trevlig. Men det är klart att om du tycker att gränsittet är dåligt så är det ju så det är!

Öm punkt? Varför tror du det? Nu har jag inte ägt en själv men läs bara runt på lite recensioner på nätet om den så förstår du. Så du tycker den är bättre än Nexus 5X som kostar lika mycket? Jag hoppas du skojar? Kameran på P8 är ett skämt och jag är då den som knappast bryr sig mycket om kameror på en mobiltelefon. Att GPUn är långsammare än den på en Nexus 5 säger också mycket. Sedan ska vi inte börja prata om uppdateringar på P8:an som mer eller mindre kommer vara obefintlig! Ja säger att den ska få 6.0 men det har den inte fått än. Att den saknar något trivialt som 802.11ac och stöd för 5ghz bandet är ett skämt. Det enda som P8:an är bra på är cpu prestanda och materialvalet.

Läs Nordichardwares recencion på P8 så förstår du nog.