Separation bostadsrätt (juridikhjälp)

Permalänk
Avstängd

Separation bostadsrätt (juridikhjälp)

Hej!

Jag har en fråga till någon som vet:

Äger 50% av en bostadsrätt som jag och min föredetta bodde i.
Vi separerade i april i år och jag flyttade ut.
Hon bor kvar i lägenheten men har inte råd att lösa ut mig.
Eftersom jag äger 50% av lägenheten och har lagt en insats samt att den kommer säljas med vinst är
jag väldigt angelägen att få mina pengar..life goes on..

Hur länge kan hon bo kvar enligt lag innan hon måste "lösa" ut mig? Finns det någon bestämd tid som max?

Tacksam för svar!

Permalänk
Sötast

Har hon ej möjlighet att ta bolån för att utlösa?

Permalänk
Medlem

@makn:

Om jag minns rätt så har du i princip rätt att kräva att få ut pengar för din del av bostadsrätten, kan hen inte lösa ut dig så kan du tvinga igenom en försäljning så länge motparten inte har mycket starka skäl att bostaden inte säljs.

Permalänk
Medlem

@makn: Du kan nog kräva det direkt vid separationen (säger min känsla, ej kollat lagtext), sen är det upp till henne att lösa det, inte ditt problem. Om du inte får dina pengar tar du det till länsrätten.

Eller så låter du henne sitta med dina pengar tills hon "har lust" att ge dig dem...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tror inte hon har någon rätt till att kräva få bo i bostaden om det inte är barn involverade.
Kan hon inte lösa ut dig så är det försäljning som gäller om inte du tillåter något annat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror inte hon har någon rätt till att kräva få bo i bostaden om det inte är barn involverade.
Kan hon inte lösa ut dig så är det försäljning som gäller om inte du tillåter något annat.

Jo vi har två gemensamma barn. Men nu har jag varit snäll i över ett halvår. Finns det någon tid i lagen som hon har på sig att skaffa en ny lägenhet alt lösa mig??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Har hon ej möjlighet att ta bolån för att utlösa?

Tydligen inte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av makn:

Jo vi har två gemensamma barn. Men nu har jag varit snäll i över ett halvår. Finns det någon tid i lagen som hon har på sig att skaffa en ny lägenhet alt lösa mig??

Skrivet av makn:

Tydligen inte.

Då tror jag det är lämpligare att du kontaktar en jurist som kan kika på ärendet. Oftast kostar det ett par tusenlappar men det är inga pengar jämfört med att du går runt och grämer dig på detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hej!

Jag har en fråga till någon som vet:

Äger 50% av en bostadsrätt som jag och min föredetta bodde i.
Vi separerade i april i år och jag flyttade ut.
Hon bor kvar i lägenheten men har inte råd att lösa ut mig.
Eftersom jag äger 50% av lägenheten och har lagt en insats samt att den kommer säljas med vinst är
jag väldigt angelägen att få mina pengar..life goes on..

Hur länge kan hon bo kvar enligt lag innan hon måste "lösa" ut mig? Finns det någon bestämd tid som max?

Tacksam för svar!

Tror inte där är någon tid satt för detta, däremot kan du gå miste om din rätt till halva om du väntar för länge.
Så tolkar jag iaf sambolagen 8§
https://lagen.nu/2003:376

Edit:
Tror inte heller hon kan kräva att få sitta kvar utan att betala, hon kan däremot få förtur till lgh om hon har större behov pga t.ex. barnen.
Men om hon inte kan lösa ut dig är det försäljning som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Tror inte där är någon tid satt för detta, däremot kan du gå miste om din rätt till halva om du väntar för länge.
Så tolkar jag iaf sambolagen 8§
https://lagen.nu/2003:376

Edit:
Tror inte heller hon kan kräva att få sitta kvar utan att betala, hon kan däremot få förtur till lgh om hon har större behov pga t.ex. barnen.
Men om hon inte kan lösa ut dig är det försäljning som gäller.

Jo hon vet att jag vill ha min del av lägenheten. Fast jag har varit snäll och inte tjatat även om hon såklart vet att jag vill och är i behov av min andel.
Anledningen är våra barn. Men nu har det gått ett halvår efter separationen och hon bör ha fått tag i en annan bostad på den långa tiden, så nu tänker jag inte vara lika snäll längre.

Permalänk
Medlem

Värdera , lös ut.
Annars får ni sälja o sen dela på pengarna.
Tvist/osämja? , kontakta en jurist.

Lycka till.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Jo hon vet att jag vill ha min del av lägenheten. Fast jag har varit snäll och inte tjatat även om hon såklart vet att jag vill och är i behov av min andel.
Anledningen är våra barn. Men nu har det gått ett halvår efter separationen och hon bör ha fått tag i en annan bostad på den långa tiden, så nu tänker jag inte vara lika snäll längre.

Ja att kicka ut henne på studs efter separationen bara för att du vill sälja hade ju inte varit schysst. Men om hon inte sökt efter lägenhet än så tycker jag inte att det är mer än rätt att hon får börja på heltid med det nu.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Värdera , lös ut.
Annars får ni sälja o sen dela på pengarna.
Tvist/osämja? , kontakta en jurist.

Lycka till.

Om de säljer lägenheten, bör inte TS få först och främst halva summan, + sin del av utlösningen personligen av ex'et sen?
Jag är verkligen inte insatt i juridik, men detta känns ju mest moraliskt rätt i alla fall.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av schkutt:

Ja att kicka ut henne på studs efter separationen bara för att du vill sälja hade ju inte varit schysst. Men om hon inte sökt efter lägenhet än så tycker jag inte att det är mer än rätt att hon får börja på heltid med det nu.

Ja risken är att det blir bekvämt att bo kvar. Jag själv fick tag i en lgh (hyres) på 1 månad genom att ligga i och tjata.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid höra med http://www.lawline.se/
De kommer nog ge dig en bra rikt linje för vad som kommer hända och hur du ska göra.

Permalänk
Medlem

Gå och träffa en jurist, här blir det mest gissningar från folk som inte har koll. Det enda jag kommer ihåg från JÖKen är att du iaf ska ansöka om bodelning inom ett år från dess att ni separerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Jo hon vet att jag vill ha min del av lägenheten. Fast jag har varit snäll och inte tjatat även om hon såklart vet att jag vill och är i behov av min andel.
Anledningen är våra barn. Men nu har det gått ett halvår efter separationen och hon bör ha fått tag i en annan bostad på den långa tiden, så nu tänker jag inte vara lika snäll längre.

Jo, men vad jag menade är att man har 1 år på sig att kräva sin del på ett juridiskt korrekt sätt, annars finns det risk att man förlorar den rätten och då kan hon bara förneka att du sagt något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Jo, men vad jag menade är att man har 1 år på sig att kräva sin del på ett juridiskt korrekt sätt, annars finns det risk att man förlorar den rätten och då kan hon bara förneka att du sagt något.

ska ta kontakt med en jurist inom kort. återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hej!

Jag har en fråga till någon som vet:

Äger 50% av en bostadsrätt som jag och min föredetta bodde i.
Vi separerade i april i år och jag flyttade ut.
Hon bor kvar i lägenheten men har inte råd att lösa ut mig.
Eftersom jag äger 50% av lägenheten och har lagt en insats samt att den kommer säljas med vinst är
jag väldigt angelägen att få mina pengar..life goes on..

Hur länge kan hon bo kvar enligt lag innan hon måste "lösa" ut mig? Finns det någon bestämd tid som max?

Tacksam för svar!

Det här är en väldigt knepig situation vill jag tro. Det bästa du kan göra är att ta kontakt med en duktig advokat/jurist som har erfarenhet när det gäller sambolagen.

Okej det verkar ju ändå rätt tydligt när man läser 8 paragraf. Du har helt enkelt full rätt att begära bodelning inom ett år från den dag då samboförhållandet upphörde och bodelning utgår ifrån boets värde/bostadens värde den dag då det upphörde.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det inte svårare än att tala om för henne att hon antingen löser ut dig nu eller att ni tar kontakt med en mäklare för omedelbar försäljning. Vägrar hon begär du en formell bodelning (måste göras inom ett år vid samboskap, det räcker med att en av parterna vill ha bodelning, man kan alltså inte vägra). Kommer ni ändå inte överens ansöker du om en bodelningsförättare hos tingsrätten.

Jag var med om en rätt knepig situation för ett antal år sedan. Slutade med att jag läste på och la fram min dåvarande sambos alternativ. Så fort jag började nämna formell bodelning och tingsrätt så gav det hela med sig ganska snabbt. Vi gjorde upp helt på egen hand utan att ens göra en formell bodelning och jag löste ut henne för en rimlig peng för båda personer.

Permalänk
Inaktiv

Alternativet är att hon skriver på en revers där hon är skyldig att ge dig halva beloppet efter försäljning efter avdrag på skatter och lån. Sen skriver du att det måste ske inom 5 år på marknadsmässigt pris.

Skickades från m.sweclockers.com