Doom i alpha-version får systemkrav

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Macatonia:

Lite löjligt när man kan ha samma quickbinds man hade i quake 3...
Ang vapen, tänk på BF4 vilket otroligt jävla arbete de har lagt ned på att göra vapnena. Allt från ljud, animering, magasinbytesanimation etc etc the list goes on.

Arbetet i det här spelet: typ 0. Vi har säkerligen gamla sköna rocketlaunchern som gör 100 damage på direkt träff och splashar. Sen har vi granatkastaren, railgun och plasmakanonen. Sen har vi gamla sköna minigunnen ifrån quake 1. Och självklart BFG från Quake 3.
Förmodligen också en yxa eller motsvarande samt några skitvapen som är basen.

EDIT: googlade lite, här är vapnena.
Weapons[edit]
Chainsaw samma som Q1
Combat shotgun Samma som Q1
Super shotgun Samma som Q1
Heavy assault rifle Typ som machine gun i quake 1
Plasma rifle Samma som Q3
Chaingun Samma som Q1
Rocket launcher Samma som Q1
BFG Samma som Q3
Multiplayer weapons[edit]
Repeater Innovation, om man kan kalla det de...
Vortex rifle Rail gun, i.e Quake 3
Static cannon Lightning gun med en twist, man måste röra sig för att batteriet inte ska ta slut
Gauss cannon Vapen som är gjort för deras nya game mode där man blir en demon, det här vapnet dödar demonen och one-shottar spelare.

Men vad vet jag? Det kanske blir dunderkul

Chainsaw första Doom
Combat shotgunDoom
Super shotgun Doom II
Heavy assault rifle quake hade inget machinegun, nailgun däremot och detta liknar inte, vet inte vad man ska jämföra med
Plasma rifle doom
Chaingun Doom
Rocket launcher Doom
BFG Doom

NÄMEN?! HAR DOM ANVÄNT SAMMA VAPEN SOM I TIDIGARE SPEL I SAMMA SERIE!?!?!?!?!

Permalänk
Medlem

Fatta vad mycket skit de skulle få om dessa vapen INTE var med

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

" Jag vill ju bara lira mitt Quake, Quake, Quake, Quake. Farsan vill skriva i Word... "

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

@Macatonia: Flera av de där vapnen fanns med redan i de första Doom spelen så det känns lite konstigt att referera till Quake.

Visste inte det då min 486a inte klarade av att köra Doom Om jag kommer ihåg rätt, det var 22 år sedan after all

Permalänk
Medlem

Reflexerna är inte direkt vad de var för ~20 år sedan när man körde Doom men man blir ändå lite intresserad. Såg snyggt ut och hög fokus på action.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Säger inte att BF4 inte är välgjort, men för mig spelar det ingen roll att det finns så mycket vapen där. Jag använder bara de jag har som favoriter ändå. Dessutom blir ju väldigt många snarlika när det finns så många olika modeller. Sen om vi ändå pratar tycke och smak, jag har aldrig haft i närheten så roligt med BF4 som jag haft med ex. Quakespelen. Men det är klart, spelen har ju i princip inget gemensamt annat än att de är fps.

Jo absolut jag förstår dig, men det man måste faktorera in är att vi var barn när Quake 1 kom. Man kan inte göra ett spel med den enda marknadsföringen att sälja till nostalgiker.

Över tid så förändras man, det som var roligt när man var barn är inte roligt längre

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Reflexerna är inte direkt vad de var för ~20 år sedan när man körde Doom men man blir ändå lite intresserad. Såg snyggt ut och hög fokus på action.

Jo men vafan, dom är väll fortfarande rätt heta?

Permalänk

Men holy fuckballs vilka req systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Jo men vafan, dom är väll fortfarande rätt heta?

Jag har märkt när jag kör vissa fps lir, cod, bf, att vissa siktar en smula snabbare och det gör stor skillnad. Såg en bekants ~15-åriga grabb lira efter en middag hos dem, så snabbt de i den åldern lycka sikta in sina head shots var sanslöst. Det tvingar en å andra sidan att bli bättre på taktik för att vinna, att leta vägar runt att man inte är lika snabb. Sen finns det ju fps'liren som där den mikroskillnaden inte är lika betydelsefull, armored warfare tex

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Lite löjligt när man kan ha samma quickbinds man hade i quake 3...
Ang vapen, tänk på BF4 vilket otroligt jävla arbete de har lagt ned på att göra vapnena. Allt från ljud, animering, magasinbytesanimation etc etc the list goes on.

Arbetet i det här spelet: typ 0. Vi har säkerligen gamla sköna rocketlaunchern som gör 100 damage på direkt träff och splashar. Sen har vi granatkastaren, railgun och plasmakanonen. Sen har vi gamla sköna minigunnen ifrån quake 1. Och självklart BFG från Quake 3.
Förmodligen också en yxa eller motsvarande samt några skitvapen som är basen.

EDIT: googlade lite, här är vapnena.
Weapons[edit]
Chainsaw samma som Q1
Combat shotgun Samma som Q1
Super shotgun Samma som Q1
Heavy assault rifle Typ som machine gun i quake 1
Plasma rifle Samma som Q3
Chaingun Samma som Q1
Rocket launcher Samma som Q1
BFG Samma som Q3
Multiplayer weapons[edit]
Repeater Innovation, om man kan kalla det de...
Vortex rifle Rail gun, i.e Quake 3
Static cannon Lightning gun med en twist, man måste röra sig för att batteriet inte ska ta slut
Gauss cannon Vapen som är gjort för deras nya game mode där man blir en demon, det här vapnet dödar demonen och one-shottar spelare.

Men vad vet jag? Det kanske blir dunderkul

Har du ens spelat Quake1-3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

" Jag vill ju bara lira mitt Quake, Quake, Quake, Quake. Farsan vill skriva i Word... "

Vi ska bli den 1337 klanen i stan, vi är inga barn. Det är bara fixa lite skit. osv

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

...överdrivet våld har du i spelet Hatred kanske där man går omkring och skär halsen på oskyldiga människor och poliser där har du ett lagom skadat spel..

Hahaha vad fan...
Undersökningar har ju visat gång på gång att det inte finns något samband mellan spel och våldshandlingar i det verkliga livet. Här verkar det nästan som om utveklarna har satt det som ett mål att motbevisa detta...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Är detta en trailer för Unreal Tournament 2016? Ser ju asbra ut. Vapnen påminner mig om första UT och banorna från UT2013. Nej men vad tusan, det är ju Doom står det ju
Kunde ha svurit på att jag såg en trailer av Unreal Tournament!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Jo absolut jag förstår dig, men det man måste faktorera in är att vi var barn när Quake 1 kom. Man kan inte göra ett spel med den enda marknadsföringen att sälja till nostalgiker.

Över tid så förändras man, det som var roligt när man var barn är inte roligt längre

Jag gillar fortfarande Quake3 bättre än BF4

Men håller med dig helt om nostalgiker poängen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Doom? Detta ser mer ut som Quake. Jag vill ha en riktigt bra SP story. Tyckte Doom 3 var riktigt bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

de har spelat in allt med gamepads. Alla satt vid datorerna och spelade med gamepads...

Så det här kommer förmodligen bli ett multiplattform-spel där hastigheten på spelet har dragits ner för att spelare på konsolerna ska kunna hinna med. Man går ju skitlångsamt och det ser inte ut att finnas nån hastighet alls.

Tack för att PC-spelarna hamnar i baksätet - igen!

Permalänk

Synd att de ska döpa om spelen. Doom 4 heter det.

Presentatören ser ut som om han fått nervgift injicerat i ansiktsmusklerna så att han är oförmögen till all slags mimik när han "säger saker", som t.ex. "Enjoy, everyone!"

I övrigt inga synpunkter. Id rockar, fragga på.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Asså man kan inte göra exakt samma spel 6 gånger och tro att det kommer att slå igenom. Världen förändras, gamers vill ha annat.
Om du inte vågar vara unik så kan du lika väl bara skita i att göra fina spel och göra mer lönsamma projekt som typ bejeweled och motsvarande.

Tom vapnena är samma, kom igen...
Doom1, doom2, quake1 quake 2, doom3, quake 3, quake 4, Doom...
Alla de här spelen är exakt likadana. Det här är ett exempel när Kreaktiviteten är totalt död.

Jodå det går nostalgi säljer, speciellt när konceptet var riktigt bra från första början.
Sedan om det är ett antal år imellan spelen så går det absolut.
Doom II: Hell on Earth (1994)
Quake III Arena (December 1999)

När det är så länge sedan går det garanterat
Köpte själv Doom 3 BFG för det skulle följa med Doom/Doom2 trodde givetvis det var remastrade versioner.
Men det var det tyvärr inte...
Hur många har inte tjatat på Id Software om riktiga uppföljare till ovan nämnda Doom II och Q3 Arena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Att FX-8350 ligger kvar, beror ju på att det är den starkaste från AMD, tills dess att dom rullar ut något bättre.
Hur den klarar DOOM återstår att se, GTA-V laggade för polarn med FX-8350, tills han bytte till I5 4690K.
Då flöt det som vatten sen.
/Lifooz

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Minimum: 8350
Recommended: 8350...

Jisses... Det ser inte så bra ut för AMD.

Tror ni två missat poängen här.
Jag tror mer att spelet är extremt multitrådat och kan använda AMDs alla kärnor. När det går så kan dessa 8350 ge mycket prestanda, så länge man kan kyla dem så klart. De bör verkligen inte komma med en stockkylare, utan man bör tvingas handla en vettig istället.

4 kärnig i5a fungerar nog bra så länge som inte spelet vill ha mer än 4 trådar, eller kan beräknas bra nog på 4. Men det behöver inte betyda att det fungerar sämre på en 8350 om det fungerar med 8 trådar också.
Just detta visas ju med att de vill ha en i7a på 1080p, även om det är en lågt klockad sådan. De behöver helt enkelt inte mer kraft, men de vill helst ha 8 trådar, eller så får du ha en kraftig 4kärnig sak för att kompensera.

Skrivet av Friterad:

Alla dom är ju i princip 8350 fast klockade högre, t.o.m 8320 kanske? Bara att köpa den billigaste 83xx cpu'n och överklocka så gott det går. 9xxx är ju bara skräp

Ont. i5 och 660/7870 för 720p? What the f...

Jo att AMDs CPUer är typ samma är väl en sak. Men det är binnade lite också, så jag tvivlar på att de lägst klockade kommer vara lika enkla att nå hög prestanda. Samtidigt är detta också varför vi tvingas betala premium pris för OC Intel CPUer... för där tänker de precis som du

Och i5 och 660/7870 är inte långt ifrån vad konsolerna har (de har tom mindre CPU kraft), så för 720p förstår jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo att AMDs CPUer är typ samma är väl en sak. Men det är binnade lite också, så jag tvivlar på att de lägst klockade kommer vara lika enkla att nå hög prestanda. Samtidigt är detta också varför vi tvingas betala premium pris för OC Intel CPUer... för där tänker de precis som du

Och i5 och 660/7870 är inte långt ifrån vad konsolerna har (de har tom mindre CPU kraft), så för 720p förstår jag det.

Dock kan du inte överklocka dom flesta av Intels cpu'er, vilket dom flesta (alla?) AMDs är upplåsta.

Men 720p minimum, är det med andra inställningar på lägsta då eller? Konsolerna hade säkerligen kunnat köra 1080p fast med mycket lägre på andra inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dock kan du inte överklocka dom flesta av Intels cpu'er, vilket dom flesta (alla?) AMDs är upplåsta.

Jag har överklockat min ena i5-3350p till 3,7Ghz (3,1Ghz stock) och ena arbetsdator (i5-2500) till 4.0Ghz. (Kylningen blev lite för svag sen, annars hade det nog gått till 4.1 iaf.)

Båda dessa är låsta, båda dessa har använt turboklock justering och har BLK 100.0 (det går att nå 3,8 med min 3350p med lite BLK klock, men jag tyckte inte det var lönt att pilla med.) Båda korten kör på P67 chipset, så inga officiella OC moderkort heller.

Så det går inte att klocka "hej vilt" nej, men du kan faktiskt få en hel del ur även en skräp i5a som 3350p med vettigt moderkort. Med tanke på AMDs prestanda så är dessa två alternativen fullt okej. 3350p CPUn kostade mig 250kr.. moderkort 300kr. Begagnade, ja, men har fungerat felfritt i 1,5år nu iaf.

Skrivet av Friterad:

Men 720p minimum, är det med andra inställningar på lägsta då eller? Konsolerna hade säkerligen kunnat köra 1080p fast med mycket lägre på andra inställningar.

Inte utan CPU optimeringar. Glöm inte att deras CPU är en laptop version 8 kärnig sak. Den är rätt svag i rå beräkningskraft. Kan mycket väl vara det som håller den tillbaka.

Samtidigt så verkar "spelbar" på konsol vara 30-60fps, medan folk förväntar sig 60+ fps på PC. Så det är väl upp till vad det är för nivå vi pratar om.

Sen får man inte glömma att det är Aplha stadie. Optimeringar är inte gjorda, och maxade texturer är nog inte på än.

Permalänk
Medlem

Ser sjukt kul ut, som en riktigt gedigen efterföljare till Quake 3.

Permalänk

@Alpha77:

Ja fast de måste börja med att sälja skins. Det är ju framtiden.
Fatta hur bra ID software hade gått ifall man kunde köpa skins i Quake3. Man hade bas-skinnet, sen fick man fler när man expade och kunde även köpa några

Permalänk
Medlem

Quake 3 vibbar deluxe här också.. Undra hur de tänkte..

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|