Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Är det en direktspelare? alltså, att man måste föra över filen till telefonen/ipaden? Har du kollat på Plex?

Nej man måste inte föra över filen, men man kan det om man vill. Jag kör allt via en NAS, förutom när jag reser och lägger in filerna på plattan. Gillar Infuse väldigt mycket mer än Plex, vet inte ens hur jag skulle kunna köra Plex utan att dra in en kraftfull HTPC som kan sköta transcoding.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Aktsu:

Nej man måste inte föra över filen, men man kan det om man vill. Jag kör allt via en NAS, förutom när jag reser och lägger in filerna på plattan. Gillar Infuse väldigt mycket mer än Plex, vet inte ens hur jag skulle kunna köra Plex utan att dra in en kraftfull HTPC som kan sköta transcoding.

Jag kör Plex på min Synology DS213+, strömmar allt från den till smarttvn, plattan och telefonen över wifi och 3G äter, allt jag kastar på den förutom just HEVC till tvn, men det kan jag med min iPhone 6 plus. Riktigt smart faktiskt. När jag vill ha en film/serie tar jag ned dem från en sida till min DS download väljer vilken mapp det skall läggas i och vipps så steamar jag saker jag precis laddat ned från min plex. Perfekt när man är på landstället eller uppe i fjällen. Tar man ned filen som är stor hemma, strömmar den till telefonen - super då jag har fri data

Kanske är liknande med Infuse?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Med TV:n ansluten till datorn så uppskattar man 4K. Även om man helt klart klarar sig utan det.

Skulle nog inte byta tillbaka igen om jag ska va ärlig.

Ja ja, det är där skon klämmer för din del, du vill bara rättfärdiga att du slängt ut alldeles för mycket pengar i onödan på en TV, då förstår jag varför du vill försvara det ända nerifrån tårna.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ja ja, det är där skon klämmer för din del, du vill bara rättfärdiga att du slängt ut alldeles för mycket pengar i onödan på en TV, då förstår jag varför du vill försvara det ända nerifrån tårna.

Tror inte att du heller så gärna skulle byta tillbaka till en 28" CRT-TV ifrån en 55" LCD?

Vet inte riktigt om man kan kalla det för slöseri, att köpa en tv för 10.000 kr när man inte köpt någon tv på 20 år. Vore väl just för att det är en sak man överlever utan isåfall, men då är vi nog alla på detta forum rejäla slösare. xD

Permalänk
Medlem

Största no för mig är priset. Sedan hoppas jag apple har fixat den så kallade hotspot buggen. Har man otur så råkar man ut för buggen vilket medför till att man får inte igång ATV utan en mobiltelefon. ATV hittar därmed inte wifi av sig själv som det påstås alternativt låser sig ut mot till exempel YT. 4K bryr jag mig inte ett dugg alls om så länge inte det kommer bättre utbud.

Permalänk
Medlem

Dom verkar inte ha fixat 24p-stöd denna gången heller, så blir tyvärr inget köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Tror inte att du heller så gärna skulle byta tillbaka till en 28" CRT-TV ifrån en 55" LCD?

Vet inte riktigt om man kan kalla det för slöseri, att köpa en tv för 10.000 kr när man inte köpt någon tv på 20 år. Vore väl just för att det är en sak man överlever utan isåfall, men då är vi nog alla på detta forum rejäla slösare. xD

Jag sitter med en 32" CRT TV idag och är inte ett dugg imponerad utav en LCD TV, bilden är inte så bra på dem och absolut inte på de större skärmarna.
Gav du 10.000kr för din TV så är det inte mycket till 4K i den, det är som när folk köpte en TV som det stod HD ready på, det gjorde den inte till en äkta HD TV.

"Frågan är då om du måste köpa en Ultra HD redan idag? Med stor sannolikhet är svaret 'nej'. Några TV-sändningar i Ultra HD kommer vi inte att se de närmaste åren och äkta Ultra HD-material är sällsynt än så länge."

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/platt_tv.html

"Hur kan jag njuta av Ultra HD i dagsläget?

Även om nya filmer numera spelas in i Ultra HD-upplösning finns det i dagsläget väldigt få sätt att faktiskt spela upp dem i samma upplösning i sitt eget hem. Det finns enstaka mediaspelare som klarar av den nya högre upplösningen men det absolut vanligaste än så länge är att man istället skalar upp t.ex. Full HD 1080p-material från Blu-ray-skivor (eller digitalt lagrat material).

Däremot finns det videokameror och stillbildskameror som kan spela in/ta bilder i så hög upplösning att man kan njuta av materialet i dess fulla upplösning.

Utöver ovanstående produkter kan man även skicka Ultra HD-upplöst material via datorer med tillräckligt kraftfulla grafikkort."

https://www.netonnet.se/Content/Info/Ultra_HD/

Så för att utnyttja din 4K upplösning fullt ut så kollar du alltså på egentagna stillbilder eller sånt du möjligtvis filmat själv, det låter ju som en god investering.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

INGA problem med HEVC, FLAC

Jag kan inte gå in på det mer än att det Redan finns Appar ! ( Flertal att välja mellan men vi kommer att gå igenom dom bästa i en tidning
XXXXX i Nov

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Jag sitter med en 32" CRT TV idag och är inte ett dugg imponerad utav en LCD TV, bilden är inte så bra på dem och absolut inte på de större skärmarna.
Gav du 10.000kr för din TV så är det inte mycket till 4K i den, det är som när folk köpte en TV som det stod HD ready på, det gjorde den inte till en äkta HD TV.

"Frågan är då om du måste köpa en Ultra HD redan idag? Med stor sannolikhet är svaret 'nej'. Några TV-sändningar i Ultra HD kommer vi inte att se de närmaste åren och äkta Ultra HD-material är sällsynt än så länge."

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/platt_tv.html

"Hur kan jag njuta av Ultra HD i dagsläget?

Även om nya filmer numera spelas in i Ultra HD-upplösning finns det i dagsläget väldigt få sätt att faktiskt spela upp dem i samma upplösning i sitt eget hem. Det finns enstaka mediaspelare som klarar av den nya högre upplösningen men det absolut vanligaste än så länge är att man istället skalar upp t.ex. Full HD 1080p-material från Blu-ray-skivor (eller digitalt lagrat material).

Däremot finns det videokameror och stillbildskameror som kan spela in/ta bilder i så hög upplösning att man kan njuta av materialet i dess fulla upplösning.

Utöver ovanstående produkter kan man även skicka Ultra HD-upplöst material via datorer med tillräckligt kraftfulla grafikkort."

https://www.netonnet.se/Content/Info/Ultra_HD/

Så för att utnyttja din 4K upplösning fullt ut så kollar du alltså på egentagna stillbilder eller sånt du möjligtvis filmat själv, det låter ju som en god investering.

Mycket vettigt ! 2020 Ska det börjas rulla ut 4K här i USA" Centrala LA" & lilla SWE brukar ligga 1-3 År efter !
Värt att Tänka På !

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag kör Plex på min Synology DS213+, strömmar allt från den till smarttvn, plattan och telefonen över wifi och 3G äter, allt jag kastar på den förutom just HEVC till tvn, men det kan jag med min iPhone 6 plus. Riktigt smart faktiskt. När jag vill ha en film/serie tar jag ned dem från en sida till min DS download väljer vilken mapp det skall läggas i och vipps så steamar jag saker jag precis laddat ned från min plex. Perfekt när man är på landstället eller uppe i fjällen. Tar man ned filen som är stor hemma, strömmar den till telefonen - super då jag har fri data

Kanske är liknande med Infuse?

Jag streamar bara innanför wifi egentligen. Är jag på andra platser vill jag ha det på plattan redan. Vad jag har kunnat läsa på nätet kan man bara drömma om att transcoda saker med Plex på de svagare Synology varianterna, så det krävs helt enkelt att det filformat man har från början. Krävs rätt mycket CPU för att transcoda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaa:

Ingen support för FLAC eller HEVC, blir då inget köp för mig
Spel och musik kan man göra med sin mobil/surfplatta/spelkonsol.

Den har ju inte ens audio ut, ska du dunka in den i en HDMI-reciever känns inte FLAC särskilt nödvändigt vilket som. JAg antar att man kan grena ut digitalt ljud från HDMI men det känns bara omständigt. Missnöjd att de inte sparade optiska ut..

Dock de som klagar på att den inte har 4K så ser jag inte poängen. Denna makapär har ungefär lika lång livslängd som en smartphone, kanske något år till, kostar inte en förmögenhet. När 4K material är tillgängligt kommer också en 4K Apple TV finnas. Köp den då och sluta muttra. Det är appstoren man vill åt, har själv en HTPC som klara 4K och skulle byta alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag sitter med en 32" CRT TV idag och är inte ett dugg imponerad utav en LCD TV, bilden är inte så bra på dem och absolut inte på de större skärmarna.
Gav du 10.000kr för din TV så är det inte mycket till 4K i den, det är som när folk köpte en TV som det stod HD ready på, det gjorde den inte till en äkta HD TV.

"Frågan är då om du måste köpa en Ultra HD redan idag? Med stor sannolikhet är svaret 'nej'. Några TV-sändningar i Ultra HD kommer vi inte att se de närmaste åren och äkta Ultra HD-material är sällsynt än så länge."

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/platt_tv.html

"Hur kan jag njuta av Ultra HD i dagsläget?

Även om nya filmer numera spelas in i Ultra HD-upplösning finns det i dagsläget väldigt få sätt att faktiskt spela upp dem i samma upplösning i sitt eget hem. Det finns enstaka mediaspelare som klarar av den nya högre upplösningen men det absolut vanligaste än så länge är att man istället skalar upp t.ex. Full HD 1080p-material från Blu-ray-skivor (eller digitalt lagrat material).

Däremot finns det videokameror och stillbildskameror som kan spela in/ta bilder i så hög upplösning att man kan njuta av materialet i dess fulla upplösning.

Utöver ovanstående produkter kan man även skicka Ultra HD-upplöst material via datorer med tillräckligt kraftfulla grafikkort."

https://www.netonnet.se/Content/Info/Ultra_HD/

Så för att utnyttja din 4K upplösning fullt ut så kollar du alltså på egentagna stillbilder eller sånt du möjligtvis filmat själv, det låter ju som en god investering.

Valde mellan två modeller för samma pris, varav den ena hade 4K. Så enkelt var det. Enda nackdelen är ju att 4K-materialet verkligen äter upp hårddiskutrymmet på NAS:arna. xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Valde mellan två modeller för samma pris, varav den ena hade 4K. Så enkelt var det. Enda nackdelen är ju att 4K-materialet verkligen äter upp hårddiskutrymmet på NAS:arna. xD

Samt att det knappt finns något 4K material att tillgå såvida du inte filmat det själv med en kamera som har 4K

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Samt att det knappt finns något 4K material att tillgå såvida du inte filmat det själv med en kamera som har 4K

Ja det finns ju redan mer än vad man hinner se under en livstid iallafall. ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja det finns ju redan mer än vad man hinner se under en livstid iallafall. ^^

Fast inget man vill se under en livstid. Skämt å sido, lägg ner. Det är coolt att du har en 4K TV. Alla här skulle säkert vilja ha en, men utbudet är för magert ännu för att motivera det. Inget program på TV är 4k. Väldigt lite material på "internet" och netflix är 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Fast inget man vill se under en livstid. Skämt å sido, lägg ner. Det är coolt att du har en 4K TV. Alla här skulle säkert vilja ha en, men utbudet är för magert ännu för att motivera det. Inget program på TV är 4k. Väldigt lite material på "internet" och netflix är 4k.

Som jag sa så valde jag den för att det var samma pris på denna med 4K. Jag var inte på jakt efter just en 4K-tv.

Och eftersom jag använder den främst till datorn och spelkonsolerna så vore det ju, när jag ser på det såhär i efterhand, dumt att inte ha högre upplösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja det finns ju redan mer än vad man hinner se under en livstid iallafall. ^^

Uppskalat material ja, men inte rent 4K material som det är när det filmas.

"Strömmande, direktsänt eller på skiva?

Enligt ryktet skulle den första 4K Blu-ray-spelaren med HEVC-stöd visas på CES 2015, och vi har letat utan att hitta någon. Faktum är att många vi pratat med är tveksamma till om det överhuvudtaget kommer någon sådan spelare. För hur många vill egentligen tillbaka till de fysiska plastskivorna?

Japp, visst finns vi – ett mindre antal entusiaster och bildnördar som inser vitsen med att inte komprimera sönder innehållet. Och det är naturligtvis ännu viktigare för högupplöst material i allt bättre kvalitet.

Men för den stora massan är det kanske viktigare att få 4K-material strömmande än att kvaliteten hålls intakt. Och då blir inte ett nytt rymligare Blu-ray-format särskilt högprioriterat. Tyvärr."

http://nytestat.se/4k-film-och-ultra-hd-material-pa-ces-2015/

Så äkta 4K har du inte tillgång till.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Uppskalat material ja, men inte rent 4K material som det är när det filmas.

"Strömmande, direktsänt eller på skiva?

Enligt ryktet skulle den första 4K Blu-ray-spelaren med HEVC-stöd visas på CES 2015, och vi har letat utan att hitta någon. Faktum är att många vi pratat med är tveksamma till om det överhuvudtaget kommer någon sådan spelare. För hur många vill egentligen tillbaka till de fysiska plastskivorna?

Japp, visst finns vi – ett mindre antal entusiaster och bildnördar som inser vitsen med att inte komprimera sönder innehållet. Och det är naturligtvis ännu viktigare för högupplöst material i allt bättre kvalitet.

Men för den stora massan är det kanske viktigare att få 4K-material strömmande än att kvaliteten hålls intakt. Och då blir inte ett nytt rymligare Blu-ray-format särskilt högprioriterat. Tyvärr."

http://nytestat.se/4k-film-och-ultra-hd-material-pa-ces-2015/

Så äkta 4K har du inte tillgång till.

Jodå, det är vad som ligger på två av mina NAS:ar. Om det inte bröt mot upphovsrätten skulle jag kunna lägga upp en länk.

Men nu lämnar vi det stickspåret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Jodå, det är vad som ligger på två av mina NAS:ar. Om det inte bröt mot upphovsrätten skulle jag kunna lägga upp en länk.

Men nu lämnar vi det stickspåret.

Så du känner filmskaparna alltså? Hur har du annars fått tag på det?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så du känner filmskaparna alltså? Hur har du annars fått tag på det?

Öh va? Han skrev ju i princip rakt ut att han tankat pirattorrents. Finns gott om 4k rippar från Amazon osv som ändå har ok utbud i USA (för jag antar det är webrippar han sitter på, för annars finns det inte mycket material). Netflix och Amazon on demand har väl typ 10 serier å femtio filmer om man slår ihop det.

De ser helt ok ut, beror lite på källa men 17Mbps hevc (formatet på strömmarna) kan se hyfsat transparent ut, men beror lite på vad det är för material och hur ren bilden är. Men skulle tippa på att man lika gärna kan tanka en bluray ist. Är framför allt för strömmande film 4k/hevc är ett rejält lyft mot tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Samt att det knappt finns något 4K material att tillgå såvida du inte filmat det själv med en kamera som har 4K

Inget 4k material? Vet du hur stor porrindustrin är? En del är även filmat 5k och sedan nedskalat till 4k.

Porrindustrin är ledande när det gäller nya filmtekniker. Och Japan ska man knappt nämna, de är ju galna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, jag hänger inte riktigt med. 4K har ju funnits länge?

Jag såg min första film i äkta 4K år 2007 i april. Det var en kortfilm av Peter Jackson som heter Crossing the line. Redan då fanns lösningar för att redigera 4K i Applemiljö.

2009 spelades bl.a District9 in helt i 4K (ja Peter Jackson var tidig att plocka upp 4K). Det var såklart KAOS i efterbearbetningen med tanke på de enorma datamängderna, men det funkade.

Sedan 2010 har workflow för 4K inte varit speciellt problematiskt och idag är det inga konstigheter alls. Det finns massor av material att få tag på.

Och, ja jag väntar på min nya Apple TV oavsett.

Permalänk
Medlem

Fick min ATV4 idag, ska bli kul att testa i helgen!

4K, FLAC och HEVC etc, om det är ett SKALLKRAV köp någonting annat!

Det finns flera Applikationer till iOS som stödjer FLAC t.ex. VOX, någon av dem kommer med största sannolikhet till ATV4.
Läste på nätet att hårdvaran i ATV4 klarar av 4K men den använder det inte idag, stöd kanske kommer med kanske en uppgradering? kanske aldrig? Bryr mig inte, har en HD TV och skulle jag köpa en 4K, se nedan.
HEVC eller andra nyheter, om detta blir en viktig standard som Apple behöver så lär det komma i nästa version. Köp den, vi pratar om en burk som kostar <2000 kr. Du ska inte använda nuvarande livet ut, livslängden är till nästa version.

Apple's produkter är på gott och ont Apples produkter och Apple är i första hand intresserade av att man ska köpa material av dem och då stödjer produkterna det som Apple behöver....Vill man ha ultimat flexibilitet så kanske det är en HTPC som gäller?
Vill inte försvara avsaknad av funktioner men efter att ha kört Apple produkter i typ 10 år så är det uppenbart att sätter man flexibilitet över enkelhet/användarvänlighet så kanske man ska välja produkter från ett annat företag och ja, detta driver mig till vansinne ibland och man vill "strypa" dem för avsaknad av den ena eller andra. Jag lider mest av avsaknad av en vettig desktop och det är vi aldrig se

Jag köpte ATV4 för att den stödjer Netflix och den har Apps och med tanke på att det finns en JÄVLA MASSA iOS Apple så kan det komma mycket kul till ATV4

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd

Fy fan vad bra support Apple har, det står på sidan att man kan fråga supporten om man har några som helst frågor, detta är konversationen som helt plötsligt avbröts av någon konstig anledning:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugligan:

Den har ju inte ens audio ut, ska du dunka in den i en HDMI-reciever känns inte FLAC särskilt nödvändigt vilket som. JAg antar att man kan grena ut digitalt ljud från HDMI men det känns bara omständigt. Missnöjd att de inte sparade optiska ut..

Dock de som klagar på att den inte har 4K så ser jag inte poängen. Denna makapär har ungefär lika lång livslängd som en smartphone, kanske något år till, kostar inte en förmögenhet. När 4K material är tillgängligt kommer också en 4K Apple TV finnas. Köp den då och sluta muttra. Det är appstoren man vill åt, har själv en HTPC som klara 4K och skulle byta alla dagar i veckan.

Jag skickar min digitala ljudsignal via hdmi genom tv'n och ut genom optiskt, fungerar utmärkt så jag ser inte problematiken angående FLAC som du nämner - snarare, varför skulle lossless ljud inte vara särskilt nödvändigt om du har grejer som är anpassade för det?

Permalänk
Medlem

Installerade min ATV4 igår och installerade Youtube, Netflix, SVT, Mixcloud och VideoExplorer.

Pucken är som alla säkert sett högre än den gamla. "Apple Wii" kontrollern fungerar bra att navigera med men visst blir det tok av klumpiga fingrar ibland men det är nog en vanesak.
Gui är rejält utvecklat från äckliga gamla "Frontrow" som ATV3 såg ut som. Det är inte kanonsnyggt men och det finns rejält med utvecklingspotential! Alla App:ar jag testat ser mer eller mindre lika ut.
Dock så beter sig vissa App:ar lite underligt ibland men det lär vara första versionsfel eller FFE.

Den hittade också min Mac och iTunes ATV kan nu visa remotebibliotek på ett snyggt sätt med omslag, klar uteveckling.

Tyvärr så fanns inte Spotify ännu

Jämnfört med ATV3 är ATV4 en trevlig utveckling och med Apps så är skyn the limit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Fy fan vad bra support Apple har, det står på sidan att man kan fråga supporten om man har några som helst frågor, detta är konversationen som helt plötsligt avbröts av någon konstig anledning:
http://i.imgur.com/N3BwwTa.png

Plex finns inte ännu. Det finns ett alternativ som heter VideoExplorer, tycker det stod att den är kompatibel med Plex.
Den är i en typisk 1:à version så den är basic men utvecklarna skriver att mer är att vänta. Den verkar kunna spela många format men inga Bells och whistles.
Fördelen med denna är att den kan jobba direkt mot share på min nas så man slipper strulet med Plex indexeringstrassel.
Nackdelen är att RAR-stöd inte fungerar, det verkar finnas för jag fick ljud ur en RAR innan VideoExplorer kraschade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimy09:

Alltså, jag hänger inte riktigt med. 4K har ju funnits länge?

Jag såg min första film i äkta 4K år 2007 i april. Det var en kortfilm av Peter Jackson som heter Crossing the line. Redan då fanns lösningar för att redigera 4K i Applemiljö.

2009 spelades bl.a District9 in helt i 4K (ja Peter Jackson var tidig att plocka upp 4K). Det var såklart KAOS i efterbearbetningen med tanke på de enorma datamängderna, men det funkade.

Sedan 2010 har workflow för 4K inte varit speciellt problematiskt och idag är det inga konstigheter alls. Det finns massor av material att få tag på.

Och, ja jag väntar på min nya Apple TV oavsett.

ALL film är inspelad i 4K, redan på 60-talet var det så men sedan skalas den ner, även i dag, så äkta 4K är väldigt begränsat idag.
Det som finns på 4K idag är först nedskalat (för att få plats på en BluRay skiva) sedan uppskalat FRÅN BluRay och spelare som klarar av det är väldigt begränsat än så länge det med då de fortfarande inte är överense om en standard.

Skrivet av cider123:

Fy fan vad bra support Apple har, det står på sidan att man kan fråga supporten om man har några som helst frågor, detta är konversationen som helt plötsligt avbröts av någon konstig anledning:
http://i.imgur.com/N3BwwTa.png

Annars finns Simple X

"Simplex är en app som låter dig komma åt ditt Plex-bibliotek och strömma till din nya Apple TV. Plex har tidigare meddelat att de också håller på med en officiell version av sin klient, men i väntan på den verker Simplex vara en riktigt snygg och smidig lösning. Gränssnittet påminner det inbyggda som används i exempelvis Apples egna app Filmer. Om appen visar sig fungera bra är det rentav möjligt att den blir att föredra framför Plex egna app."
/99mac.se

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

ALL film är inspelad i 4K, redan på 60-talet var det så men sedan skalas den ner, även i dag, så äkta 4K är väldigt begränsat idag.
Det som finns på 4K idag är först nedskalat (för att få plats på en BluRay skiva) sedan uppskalat FRÅN BluRay och spelare som klarar av det är väldigt begränsat än så länge det med då de fortfarande inte är överense om en standard.

Det du refererar till är alltså mediat FILM, alltså 35mm etc?

Det jag refererar till i min post är 4K DIGITAL inspelning till minneskort eller disk och sedan helt digital post i 4K. Jag är väl medveten om att det inte finns någon vettig BluRay-lösning ännu, men det finns ju filer som man laddar ner. Ett lagligt exempel (mycket är ju tyvärr inte lagligt) är denna http://timescapes.org/products/default.aspx

Inte "ALL" film är inspelad i 4K. Rätt mycket är plåtat digitalt i 2K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

ALL film är inspelad i 4K, redan på 60-talet var det så men sedan skalas den ner, även i dag, så äkta 4K är väldigt begränsat idag.
Det som finns på 4K idag är först nedskalat (för att få plats på en BluRay skiva) sedan uppskalat FRÅN BluRay och spelare som klarar av det är väldigt begränsat än så länge det med då de fortfarande inte är överense om en standard.

Annars finns Simple X

"Simplex är en app som låter dig komma åt ditt Plex-bibliotek och strömma till din nya Apple TV. Plex har tidigare meddelat att de också håller på med en officiell version av sin klient, men i väntan på den verker Simplex vara en riktigt snygg och smidig lösning. Gränssnittet påminner det inbyggda som används i exempelvis Apples egna app Filmer. Om appen visar sig fungera bra är det rentav möjligt att den blir att föredra framför Plex egna app."
/99mac.se

Missförstå mig inte nu, din grundläggande poäng i det du skriver här är rätt, dock är mycket av det du skriver fortfarande fel.

All film är inte alls inspelad i 4k, först å främst om man tittar på filmer som är inspelade på fotografisk film (som jag antar att du menar när du pratar om 60tal) så är det väldigt svårt att säga att den har en si eller så hög upplösning då det beror på vilken storlek man plåtar med och en mängd andra faktorer så påverkar hur mycket information man kan lyfta ur tex 35mm film. För det andra så är det även mycket som filmas digitalt som fortfarande kör 2k, även om de använder kameror som klarar upp till 5k (oblivion tex).

Sen måste jag poängtera igen att 4k är endast en upplösning, du verkar tro att bara för UHD bluray inte är släppt än så är allt annat "fejk" (specifikationen är förövrigt spikad sen en tid tillbaka), finns fortfarande streaming, bio och filbaserat 4k material att del av idag. Bara för att eventuellt en 1080p bluray ser bättre ut betyder inte att det andra är mindre 4k för det.

Sen antar jag att du prata om "mastered in 4k" bluray? Dessa är givetvist inte 4k då lagras i 1080p. Dock ser ju all 1080p bättre ut på en 4k tv än en 1080p (om man jämför tv-apparater med annars likvärdiga bildegenskaper) så det är ju iaf alltid nått man kan trösta sig med om man har en 4k tv idag för bortsett från om man föredrar streaming framför skivor och bio är det som du säger rätt tomt med 4k iom att UHD bluray inte är släppt.

Skickades från m.sweclockers.com