Samsung "Project Valley" är smart telefon med vikbar skärm

Permalänk
Melding Plague

Samsung "Project Valley" är smart telefon med vikbar skärm

Vikbara skärmar väntas få sitt kommersiella genombrott i mobiltelefoner under 2016. Först ut med tekniken väntas bli Samsung med modellen "Project Valley".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är sjukt intressant. Känns som vissa filmer från 80- och 90-talet helt plötsligt blir verklighet. Som med mycket annat kommer de säkert ha många barnsjukdomar. Men tänk er om några år då har man kanske en repfri skärm som går att vika ihop smidigt i fickan. Underbart!

Permalänk
Medlem

Perfekt för Fold it. Det fanns en Android klient om jag minns rätt?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

at last!!! helt klart attraktivt att kunna ha en tablet som är lika stor som en telefon i fotprint när den är ihopvikt.
Bara det är galet men längtar verkligen efter att flexible displays blir standard så vi får mer okrossbara/tåliga skärmar. aka.
Aldrig mer skal!

Dock tror jag inte det kommer slå igenom på större skala först under 2017

Permalänk
Medlem

Ser framför mig att man äntligen kan få till den där utrullbara skärmen som dom hade i filmen "Red Planet" från år 2000.

http://www.imdb.com/title/tt0199753/
https://www.youtube.com/watch?v=PFeVHOmEvi8

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Antar att den inte kommer kunna vikas (alltså krökning med väldigt liten radie), bara krökas. Så har det iaf verkat utifrån de demonstrationer av böjbara skärmar som hittills har visats.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

klart spännande!

Permalänk
Medlem

Vad är den faktiska nyttan med en sån skärm på en telefon? Jag menar, i regel behöver ju telefonen ändå vara i fullt format för att vara användbar. Om de inte uppfunnit något nytt där ser jag inte direkt meningen med att jag kan vika ihop telefonen och få en tjockare klump i fickan.

Om något borde det kunna vara intressantare i laptops, som i sitt naturliga användningsområde är i en vinkel (tangentbord mot skärm). Att ha en skärm som fortlöper ner en bit mot tangentbordet kan jag faktiskt tänka mig är användbart på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Antar att den inte kommer kunna vikas (alltså krökning med väldigt liten radie), bara krökas. Så har det iaf verkat utifrån de demonstrationer av böjbara skärmar som hittills har visats.

Kan se detta implementeras framgångsrikt i wearables som följer kroppen mer naturligt än dagens, av olika anledningar, relativt hårda produkter. Nästa problem är väl att kunna ha något form av repskydd för en böjbar skärm som ändå tål lite, men det kanske redan finns?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

Nu gäller det ju att skaffa vikbara batterier och moderkort :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vad är den faktiska nyttan med en sån skärm på en telefon? Jag menar, i regel behöver ju telefonen ändå vara i fullt format för att vara användbar. Om de inte uppfunnit något nytt där ser jag inte direkt meningen med att jag kan vika ihop telefonen och få en tjockare klump i fickan.

Om något borde det kunna vara intressantare i laptops, som i sitt naturliga användningsområde är i en vinkel (tangentbord mot skärm). Att ha en skärm som fortlöper ner en bit mot tangentbordet kan jag faktiskt tänka mig är användbart på ett annat sätt.

Jag och många med mig gillar stora skärmar, dock är 5,5-6 tum någonstans övre gränsen för vad man kan få plats med i en ficka, så om jag får få en 10 tums skärm som bara tar 5 tum i fickan kommer jag bli överlycklig.

Givetvis är sådant tillämpbart för laptops också, tänk att ha en ultrabook med 24 tums skärm.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Okej jo fint men hur fungerar det i praktiken, nuförtiden har ju alla smarttelefoner ett skal som är runtom skärmen. Kommer det alltså bara finnas en skärm eller hur/vad?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Vore riktigt coolt att göra en skärm som är som en "penna" som man kan ha med sig i bilen eller sommarstugan och sen bara rulla ut och ansluta valfri källa till.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Nu gäller det ju att skaffa vikbara batterier och moderkort :/

Skickades från m.sweclockers.com

Batterier är ju redan på gång, också det från Samsung:

http://www.sweclockers.com/nyhet/21237-samsung-utvecklar-bojb...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av epple:

Kan se detta implementeras framgångsrikt i wearables som följer kroppen mer naturligt än dagens, av olika anledningar, relativt hårda produkter. Nästa problem är väl att kunna ha något form av repskydd för en böjbar skärm som ändå tål lite, men det kanske redan finns?

Har visat en tunn skärm för några år sen dom kunde slå med hammare på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

The flip-phone is back

Permalänk
Medlem

Suck... Jag trodde vi var klara med viktelefoner. Det är så 90-tal.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänker bara på hur "skarven" kommer se ut efter några månaders vikande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

mobiler är onödigt.. folk klarade sig med televerkets gråa telefoner hemma förut och telefonkiosker,

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

mobiler är onödigt.. folk klarade sig med televerkets gråa telefoner hemma förut och telefonkiosker,

Nej vi ska orangea fasta telefoner så klart, som televerkets gamla bilar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tidigare konceptvideo.

Gissar runt 7.5"
En ev. framtida utrullad skärm (eller \__/ 3-vikt.. hmm) lär bli runt 10" (motsvarar 5.5" maxmått). Om nu inte folk går med på längre pinnar eller bredare bildformat.

stavning
Permalänk
Medlem

Vet inte hur pass pålitlig källan är, men rätt häftig länk

EDIt: hittade nu att denna "leak" fanns redan 2013 länk
Så min första länk är irrelevant.

@hejsann var före att länka exakt samma concept som jag -_-

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Avstängd

Coolt att det är tekniskt möjligt.

Personligen anser jag det vara helt ointressant dock.
Skulle hellre vilja ha en skärm som drar mindre ström eller ett skärmglas som inte går sönder när man tappar mobilen i marken.