Permalänk
Medlem

Android vs windows

Hej

Fråga till er som kör båda android och Windowsphone, Vad har de olika för för/nackdelar?
Vilket rek. ni?

Ös på med tankar och åsiker och blanda inte in iOS tack

Permalänk
Medlem

Det finns mycket fler appar till android, och större urval av rolig hårdvara att välja på. Bättre integration med Googles tjänster.

Å andra sidan är Windows lättdrivet (man måste inte ha värsta CPUn för att det skall flyta på smidigt), och integrerar bra med Microsofts tjänster.

Permalänk
Medlem

Android känns mer leksak medans WP känns mer Business.

Jag föredrar WP alla dagar i veckan framför Android.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen Windowsphone. Så jag kan inte ge hands on råd tyvärr.

Skulle jag fundera på att byta skulle jag först kolla så att alla appar jag använder i Android fanns.
Finns många trevliga telefoner med win som OS så

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av klacko:

Hej

Fråga till er som kör båda android och Windowsphone, Vad har de olika för för/nackdelar?
Vilket rek. ni?

Ös på med tankar och åsiker och blanda inte in iOS tack

Har iPhone 6, LG G4, Lumia 930.

Ska köpa Lumia 950XL när WP10 blir på riktigt.!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Android känns mer leksak medans WP känns mer Business.

Du vet inte vad du pratar om. Googla på Samsung MDM så får du se. Används i kommunen här, bl.a. inom vården.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Gick från en adriod till wp lumina 930. Må säga att jag trivs mycket bättre med wp. Nakdelen är vissa appar, men det kommer nog lösa sig.
Vet inte varför wp är mer resurs effektivt och krånglar mindre än Android, menar Samsung å co borde ju ha medlen att gör andriod bättre... Antar de inte behöver då de säljer endå ^_^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Jag trivs också bättre med WP. Det är intuitivt, lättdrivet, snabbt och snyggt. I WP10 skall det dessutom finnas möjlighet att köra androidappar vilket skulle eliminera den största och (ur mitt perspektiv) enda nackdelen med WP.

Permalänk
Medlem

@synapz: Blev du lessen? Självklart kan du hitta företags användning för alla plattformar men generellt tycker jag Android är för mycket hopp och lek och för ostabilt.

Jag jobbar med några av Sveriges största bolag där dom uteslutande kör WP pga säkerhet & produktivitet samt administration medans android oftast säljer till benkes elfirma och Iphone säljs oftast till dom företagen som inte är så priskänsliga men vill ha flashiga saker typ skatteredovisningsfirmor,advokater osv.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Gick från en adriod till wp lumina 930. Må säga att jag trivs mycket bättre med wp. Nakdelen är vissa appar, men det kommer nog lösa sig.
Vet inte varför wp är mer resurs effektivt och krånglar mindre än Android, menar Samsung å co borde ju ha medlen att gör andriod bättre... Antar de inte behöver då de säljer endå ^_^

Skickades från m.sweclockers.com

Några speciella appar du saknar?

Permalänk

Android har mycket mera appar och då menar jag MYCKET MERA APPAR

Visa signatur

i3 550 asus nvidia 650e 1gb 1tb 4 ram

Permalänk
Medlem

Enda jag kommer på är viaplay, så jag byte till netflix

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Jag bytte från WP (Nokia 925) till Android (z3 compact) igen och kunde inte vara nöjdare. Visst fungerar WP bra på alla sätt och vis, men jag kände mig "instängd". Med Android, root och appar som exempelvis Tasker kan jag göra ganska mycket vad jag vill.

Sen det som irriterade mig mest var att jag aldrig kunde spela in mina samtal i WP samt att min bank vägrade göra en app till WP. "Många" (utbudet var inte så bra) appar kändes ofärdiga i jämförelse mot iOS och Android.

Men detta är bara mina subjektiva åsikter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Några speciella appar du saknar?

Ja alla appar, inkl de som Microsoft själva utvecklar för IOS och Android. Så fort det går att köra Androidappar på WP10 så kommer dock läget ändras.

Permalänk
Medlem

Min känsla efter att ha testat dem tre stora operativsystemen för mobiltelefoner är att WP är det absolut mest stabila operativsystemet som jag har haft händerna på. Sen att det finns mer appar till dem andra operativsystemen stämmer bra. Däremot så ser jag det fortfarande som så att mycket av apparna som finns till IOS och Andriod är skräp i olika utgåvor snarare än faktiskt nytta, även om det självklart finns en hel del bra appar som saknar på WP.

Kort och gott WP är snabbare och stabilare medans är man app-kåt så bör man inte välja WP.

Permalänk
Medlem

Största fördelen med wp är ju enkelheten och att det flyter jävligt bra på de enheter jag testat inklusive lumia 625 som kostade <2000 kr. Fortfarande rapp med wp 8.1. Två år gamla androidlurar för samma pris är ju oftast en mardröm. Dock ska det mycket till för att jag ska byta ut min privata LG G4 tack vare superb kamera och apputbudet bl a Nordeas bankapp som dumpades förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Några speciella appar du saknar?

Icabanken

Permalänk
Medlem

Ledsen, varför skulle jag vara det. Jag säger bara att Android används av offentlig förvaltning utan problem och dessutom används Androidtelefoner av många här på arbetsplatsen (IT kundservice) och ingen av dem, inklusive jag själv som har en Samsung S5 just nu, tycker att Android är "hopp och lek" eller ostabilt. Det finns iofs massor med Iphones och Ipads i kommunen också men har inte sett endast ett par WPs sedan jag började som IT-tekniker 1998. Så nej, jag är inte "lessen".

Skrivet av Hymer:

@synapz: Blev du lessen? Självklart kan du hitta företags användning för alla plattformar men generellt tycker jag Android är för mycket hopp och lek och för ostabilt.

Jag jobbar med några av Sveriges största bolag där dom uteslutande kör WP pga säkerhet & produktivitet samt administration medans android oftast säljer till benkes elfirma och Iphone säljs oftast till dom företagen som inte är så priskänsliga men vill ha flashiga saker typ skatteredovisningsfirmor,advokater osv.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Gick från en adriod till wp lumina 930. Må säga att jag trivs mycket bättre med wp. Nakdelen är vissa appar, men det kommer nog lösa sig.
Vet inte varför wp är mer resurs effektivt och krånglar mindre än Android, menar Samsung å co borde ju ha medlen att gör andriod bättre... Antar de inte behöver då de säljer endå ^_^

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan svara på det fetmarkerade. Svaret är enkelt. Samsung är inte android utan en modifierad variant som är baserad på det. Nexustelefonerna däremot kan man säga kör android. Och där finns det inga problem med effektivitet och resuskrävande. Inte heller ostabilt.
Lite som att såga windows på pc efter man köpt en lenovo med 40 trialprogram och fan vet allt.

Angående trådens topic har jag inte testat någon telefon med wp, däremot testat https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lx.launcher... till android vilket såklart inte är samma sak men liknande iaf. Men sämre utbud på appar samt att googles tjänster är rätt kassa gör att jag inte kommer testa på någon inom snar framtid. Om dessa 2 fixas så är jag dock inte främmande på att prova på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Jag kan svara på det fetmarkerade. Svaret är enkelt. Samsung är inte android utan en modifierad variant som är baserad på det. Nexustelefonerna däremot kan man säga kör android. Och där finns det inga problem med effektivitet och resuskrävande. Inte heller ostabilt.
Lite som att såga windows på pc efter man köpt en lenovo med 40 trialprogram och fan vet allt.

Angående trådens topic har jag inte testat någon telefon med wp, däremot testat https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lx.launcher... till android vilket såklart inte är samma sak men liknande iaf. Men sämre utbud på appar samt att googles tjänster är rätt kassa gör att jag inte kommer testa på någon inom snar framtid. Om dessa 2 fixas så är jag dock inte främmande på att prova på.

Aaa klart bloat stuff hade ju wp kanske med fått om Leonov släpte en

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Jag kör en Lumia 735 (4G, 4,7" skärm, WP8.1) i jobbet och en iPhone 6S privat. Har även en del Android bakrund då jag jobbar på IT-avd.

Det är svårt att jämföra rätt av med Android eftersom det finns så många versioner samt paketeringar. Men om man ska försöka sig på att generalisera och då använda Nexus plattformen vs WP så finns det mkt gott att säga om båda systemen.

Gränssnitt är en smaksak och jag lutar nog mer åt Androiden jämfört med WP.
Anledningen är att jag tycker att WP är lite för sterilt och känns lite tråkigt med sina fyrkanter som är enfärgade. Det verkar dock som WP10 som släpps inom kort ser något roligare ut.

Hastighet är precis som tidigare inlägg poängterat, WP är lättdrivet och rullar på bra på enklare hårdvara.

Något som stör mig är att man har dålig koll på vad man delar ut från WP, det är ofta appar vill ha rätt att komma åt dina telefonlistor och diverse annat och så kan man inte stänga av det.
Sen så retar det mig att program man tagit bort såsom Lumia junket som följer med envisas med att installeras på nytt så fort en uppdatering ska på.

Det känns dock som WP har rejält potential och tror att med WP10 så det lyfta rejält.

När det gäller android så är det som folk säger, mer appar. Men det är förvånansvärt lite appar som man saknar på WP faktiskt. Alla de större apparna finns på WP och det är nog bara Nordea appen jag saknar.

Det är hyffsat lite bloatware på WP om man väljer Lumia nallarna, och det är skönt än om man jämför men många av Android tillverkarna.

Sen har du såklart fördelar att WP patchas och fixas snabbare än många Android nallar då det är upp till respektive telefonleverantör att pusha ut uppdateringar.

Mitt tips är att gå och klämma lite på dom i butiken, upplever du inte GUI,t som ett problem och inte är bunden till Goggles alla tjänster så ge den ett försök. De flesta lurarna som säljs känns även prisvärda.

Permalänk
Medlem

Nu har jag nyss provat android när jag köpte en z5 compact efter några år av windowstelefoner. Jag bytte tillbaka till min gamla lumia 930 med WP efter två veckor. Känns som att det inte hänt ett skvatt med android sedan jag köpte min första WP.

Nej, för mig blir det inga fler androidtelefoner på ett bra tag.
Vill ha en rapp och stabil telefon så jag kommer hålla mig till WP.
Saknar inte någon app heller med wp.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

En användarandel på 1,24% talar sig eget språk.
http://gs.statcounter.com/#mobile_os-SE-monthly-201507-201509...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nu har jag nyss provat android när jag köpte en z5 compact efter några år av windowstelefoner. Jag bytte tillbaka till min gamla lumia 930 med WP efter två veckor. Känns som att det inte hänt ett skvatt med android sedan jag köpte min första WP.

Nej, för mig blir det inga fler androidtelefoner på ett bra tag.
Vill ha en rapp och stabil telefon så jag kommer hålla mig till WP.
Saknar inte någon app heller med wp.

Efter några år med WP telefoner, har inte hänt ett skvatt på Android fronten?

Kan du dra den om Rödluvan också, kör både Android och iOs, och det har hänt skitmycket på båda fronterna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Proffsmoddare

Android:
+Många tillgängliga appar
+Hög kvalite på appar
+Många telefoner att välja på
-Långsamt
-Instabilt
-Buggigt
-Fult och ofärdigt UI

Windows:
+Snabbt
+Stabilt
+Konsekvent och snygg design
-Lägre kvalite på vissa appar
-Färre tillgängliga appar
-MS dödade Nokia

Min personliga åsikt efter ca sex år med olika androidlurar/roms och ett år med wp 8.1.

Kort sagt, jag trivs med wp.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Efter några år med WP telefoner, har inte hänt ett skvatt på Android fronten?

Kan du dra den om Rödluvan också, kör både Android och iOs, och det har hänt skitmycket på båda fronterna!

Skickades från m.sweclockers.com

Rödluvan? Jag talar bara om hur jag upplever det. Menar du att jag tycker fel?
Om det nu hänt så skitmycket kan du väl tala om vad det är.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Rödluvan? Jag talar bara om hur jag upplever det. Menar du att jag tycker fel?
Om det nu hänt så skitmycket kan du väl tala om vad det är.

Haha 😂

2011 Android 2.3
2015 6.0 finns,men jag använder 5.11 och det är stor skillnad på 2.3 och 5:an

http://www.androidauthority.com/android-2-3-gingerbread-vs-an...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Har haft Windowsphone i 3 år nu och gick precis över till android, kommer aldrig gå tillbaka..

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Sitter med en Lumia 830 och kan inte rekommendera WP till min värsta fiende, avsaknaden av appar och de appar som finns håller en låg kvalité, undvik säger jag bara. Väntar på en Nexus 6P men kollar även på en iPhone 6s+ som skulle bli min första iPhone isf.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Hade en Lumia 920 i drygt 2 1/2 år men har nu bytt till en One Plus 2. Jag gillar WP som operativ då det har trevligt användagränssnitt samt att det är rappt. Som jag ser det är appläget ett stort problem. Tyvärr saknas en hel del appar t.ex. SEB, Försäkringskassan samt en hel del mindre appar för betalning av parkering mm. Sedan tenderar kvalitén på appar tyvärr vara sämre än på Android och iOS.

Många av de fördelar som WP hade för några år sedan med bra officeintegration, here maps osv är inte längre unika för WP vilket minskar orsaken att välja WP före t.ex. Android.

Största problemen med Andriod enligt min mening är att det är tungt att dra runt samt att det aldrig känns helt polerat, alltid något som inte riktigt funkar som det ska.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS