Radeon och Geforce testas med DirectX 12 i SLI-liknande konfiguration

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej jag menar inte att de ska snacka skit om grejerna. Vad en handfull nördar skriver på ett forum är inte så relevant i det stora hela. Det jag menar är att den typen av "skandal" inte har någon direkt betydelse för Nvidia så om de fick för sig att låsa ner och hindra den här tekniken hade ganska exakt inget hänt. Några tekniksidor hade skrivit en artikel. Några forumanvändare hade varit upprörda och en vecka senare har alla glömt hur arga det var och inte ett piss förändras. Så i praktiken har Nvidia inget direkt att förlora på en sådan manöver. Det blir ju aldrig några påtagliga negativa effekter.

Ja varför ska man bojkotta ett företag som hittar på dumheter om det innebär att det blir lite jobbigt för dig själv? Ser du hur lite även en sådan stor "skandal" som 970 faktiskt påverkade Nvidia? Vad tror du då att ännu en nedlåsning hade fått för praktiska konsekvenser för Nvidia?

Precis som med det mesta så kan majoriteten väldigt lite om området och bryr sig inte särskilt mycket heller. Dom flesta jag spelar med skiter fullständigt vad som händer, om det står fel siffror på specifikationer eller vad det nu kan vara. Det måste vara rejäla skandaler för att påverka dom. Och nej det var ingen sådan rejäl skandal kring 970. Den presterade precis som tidigare, alltså ingen direkt påverkan för dom flesta. Även om jag inte lämnade tillbaka 970it så kan det mycket väl betyda att dom förlorar mig som framtida kund, beroende på hur stor skillnad i prestanda det blir mellan AMD och Nvidia givetvis.

Blir lite jobbigt? Inte vad jag skulle kalla att få mindre för pengarna och en massa onödig tid som inte ger något mer än att "bojkotta" Nvidia. Nej tack. Lika idiotiskt som att stödköpa för att man kanske kanske vinner på det i framtiden. Troligtvis inte.

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi kommer få en 10%-20% prestandaboost vilket är extremt högt för en api förbättring . Vi får se hur Vulcan presterar men siffrorna som ökar prestandan med ca 50% kan vi glömma när vi ska köra spel real time .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Låter underbart när VR är på ingång!

Permalänk
Medlem

Är inte det här i stort sett det enda spelet som finns för Direct X 12 just nu? Och det är inte ens i närheten av att vara färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

*raderat inlägg* /Najk

Skalningen är ju lite väl - så där - så jag tycker "SLI-liknande konfiguration" är passande
Hade det vart 90%+ skalning hade jag också klagat.

Trams av användaren kevve1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du menar att folk ska snacka skit om sagt företag i veckor, månader, år? Tror inte folk glömmer, bara så att man inte vill lägga ner tid på att klaga 24/7 helt enkelt. Tvivlar starkt på att du fortfarande klagar på forum om saker som hände för flera månader sedan bara för att.

Hur blind kan man vara? Varenda tråd som handlar om Nvidia/AMD har ju folk skrivit om 970it. Funderat på varför man inte byter sina kort också? För många inklusive mig själv hade det betytt att man förlorar på det, medan en del helt enkelt inte fick byta. Var ligger logiken i att jag ska förstöra för mig själv för att bojkotta ett företag?

Jag har sett minst en tråd per dag de senaste 2 veckorna från folk som frågat efter synpunkter på ett planerat datorbygge, och i varenda en har de utgått från ett GTX 970 för att de "hört att den var bäst". Gemene man har ingen aning om Nvidias båg.

Skrivet av Friterad:

Blir lite jobbigt? Inte vad jag skulle kalla att få mindre för pengarna och en massa onödig tid som inte ger något mer än att "bojkotta" Nvidia. Nej tack. Lika idiotiskt som att stödköpa för att man kanske kanske vinner på det i framtiden. Troligtvis inte.

Vad i hela helsike svamlar du om? Att återlämna en produkt pga falsk marknadsföring alternativt bojkotta densamma är ju för fasiken precis vad man ska göra för att inte storföretagen ska fista en bäst de vill. Och du sitter och idiotförklarar alla som använder konsumentmakten och vägrar låta sig bedras rakt av.

(detta är varför jag aldrig får "lajks", låter asförbannad i vart och vartannat inlägg )

Stavfel/typo
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag har sett minst en tråd per dag de senaste 2 veckorna från folk som frågat efter synpunkter på ett planerat datorbygge, och i varenda en har det utgått från ett GTX 970 för att de "hört att den var bäst". Gemene man har ingen aning om Nvidias båg.

Vad i hela helsike svamlar du om? Att återlämna en produkt pga falsk marknadsföring alternativt bojkotta densamma densamma är ju för fasiken precis vad man ska göra för att inte storföretagen ska fista en bäst de vill. Och du sitter och idiotförklarar alla som använder konsumentmakten och vägrar låta sig bedras rakt av.

(detta är varför jag aldrig får "lajks", låter asförbannad i vart och vartannat inlägg )

Har inte sett många som specifikt sagt att 970 varit bäst, utan man har antagit att Nvidia överhuvudtaget är bäst eftersom dom säljer betydligt bättre och precis som Intel finns i fler färdiga datorer. Gemene man har ingen aning om varken Nvidia eller AMD mer än att dom gör grafikkort.

Att återlämna produkten i det här fallet hade betytt för mig att jag hade fått köpa något annat kort och när detta hände så var 970 kung i sin prisklass. Dessutom hade jag inte fått en lika bra deal (spel på köpet). Så varför skulle jag byta kortet? Den blev inte magiskt sämre bara för att det framkom att dom ljög om specifikationerna. Jag idiotförklarar handlingar där man förstör för sig själv för att bojkotta ett företag. Om man däremot inte förlorar på det eller också t.o.m vinner på det så är det något helt annat dock.

"lajks" får man för att någon håller med, eller snarare för att någon utav dom som håller man bryr sig tillräckligt om att klicka på "gilla". Tror inte det spelar så stor roll om du verkar förbannad eller ej då det finns många inlägg som ger intyg av att skrivaren är förbannad som får många gillningar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av smygolf:

Finns där något om det stöds med 3st Gpu:er?

Om man tittar på DX12 från "molnfri höjd" så kommer det framgå rätt snabbt att det inte finns någon teoretisk gräns för hur många GPUer som kan användas. I praktiken kommer effekten av att lägga till fler GPUer lär rätt snabbt avta och vid någon läge kommer den för de flesta problem negativ.

Så hur DX12 ut från "molnfri höjd"?

Absoluta grunden är att det finns en eller flera GPUer och varje GPU har exakt en s.k. "direct command queue" där man postar jobb som man vill ska utföras.

+-----+ +-------+ | GPU +---+ CMD-Q | +-----+ +-------+

För att se något på skärmen måste bestämma en eller flera (typiskt två för dual-buffering) minnesareor som innehåller informationen som ska gå till skärmen. Dessa minnesareor är associerade med en GPU och ligger in något DX kallar "swap-chain". För att illustrera en "swap-chain" för dual-buffer

Visas Förbreds | | v v +-----------+ +-----------+ | Buf A + + Buf B + | Frame N + + Frame N+1 + +-----------+ +-----------+ Nästa bildruta Förbreds Visas | | v v +-----------+ +-----------+ | Buf A + + Buf B + | Frame N+2 + + Frame N+1 + +-----------+ +-----------+

Vill en utvecklare köra AFR mellan två GPUer låter man bara Buf A vara något som ena GPUn hanterar och Buf B hanteras av den andra. Är 99% säker på att man ha Buf A och Buf B i VRAM på den GPU där skärmen sitter, så varannan bild kommer behöva kopieras från enda GPUn till den andra men det är en standardfunktion i DX12 vilket är en stor orsak till att man kan kombinera t.ex. en AMD och Nvidia GPU.

AFR är i min mening inte speciellt roligt, det är för mycket problem med den tekniken. Då DX12 i grunden bara är en "direct queue" och potentiellt noll eller flera "compute queues" (dessa är en delmängd av "direct" queue, de kan inte utgöra grafik men väl andra beräkningar) per GPU så finns det mycket annat man kan göra. T.ex. så kan man rendera det mesta av spelet på en kraftig dGPU för att sedan köra post-processing på en iGPU, det är vad som beskrivs i MSDN blogginlägget som länkas i artikeln.

En annan uppenbar användning av iGPU vore att använda den till fysikberäkningar eller liknande för att undvika att stjäla kraft från huvud GPUs grafikarbete.

En tredje vore att en GPU gör vissa delar av skärmytan (varje frame) medan en annan gör andra delar och den ena GPUn kopierar sin information till den andra som sammanfogar information och visar den. T.ex. lokal multiplayer skulle kunna ge varje spelar en "egen" GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man tittar på DX12 från "molnfri höjd" så kommer det framgå rätt snabbt att det inte finns någon teoretisk gräns för hur många GPUer som kan användas. I praktiken kommer effekten av att lägga till fler GPUer lär rätt snabbt avta och vid någon läge kommer den för de flesta problem negativ.

Så hur DX12 ut från "molnfri höjd"?

Absoluta grunden är att det finns en eller flera GPUer och varje GPU har exakt en s.k. "direct command queue" där man postar jobb som man vill ska utföras.

+-----+ +-------+ | GPU +---+ CMD-Q | +-----+ +-------+

För att se något på skärmen måste bestämma en eller flera (typiskt två för dual-buffering) minnesareor som innehåller informationen som ska gå till skärmen. Dessa minnesareor är associerade med en GPU och ligger in något DX kallar "swap-chain". För att illustrera en "swap-chain" för dual-buffer

Visas Förbreds | | v v +-----------+ +-----------+ | Buf A + + Buf B + | Frame N + + Frame N+1 + +-----------+ +-----------+ Nästa bildruta Förbreds Visas | | v v +-----------+ +-----------+ | Buf A + + Buf B + | Frame N+2 + + Frame N+1 + +-----------+ +-----------+

Vill en utvecklare köra AFR mellan två GPUer låter man bara Buf A vara något som ena GPUn hanterar och Buf B hanteras av den andra. Är 99% säker på att man ha Buf A och Buf B i VRAM på den GPU där skärmen sitter, så varannan bild kommer behöva kopieras från enda GPUn till den andra men det är en standardfunktion i DX12 vilket är en stor orsak till att man kan kombinera t.ex. en AMD och Nvidia GPU.

AFR är i min mening inte speciellt roligt, det är för mycket problem med den tekniken. Då DX12 i grunden bara är en "direct queue" och potentiellt noll eller flera "compute queues" (dessa är en delmängd av "direct" queue, de kan inte utgöra grafik men väl andra beräkningar) per GPU så finns det mycket annat man kan göra. T.ex. så kan man rendera det mesta av spelet på en kraftig dGPU för att sedan köra post-processing på en iGPU, det är vad som beskrivs i MSDN blogginlägget som länkas i artikeln.

En annan uppenbar användning av iGPU vore att använda den till fysikberäkningar eller liknande för att undvika att stjäla kraft från huvud GPUs grafikarbete.

En tredje vore att en GPU gör vissa delar av skärmytan (varje frame) medan en annan gör andra delar och den ena GPUn kopierar sin information till den andra som sammanfogar information och visar den. T.ex. lokal multiplayer skulle kunna ge varje spelar en "egen" GPU.

Tack som f-n för förklaringen!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.5*

Tagit bort fanboysnack, flamebait och annat trams, vänligen återgå till topic.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning
Ska bli roligt att få labbar i mellan korten 😈
För bästa prestanda

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

...EDIT: Hittade namnet på lösningen, Lucid Virtu/Hydra. Mitt Asrock Z77-moderkort har till och med lösningen, aldrig använt det då prestandavinsten var för dålig...

Fungerade ju i 3Dmark Men inte så mycket annat...
Bland det första jag stängde av på mitt z77-kort!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tangentbord:

Fungerade ju i 3Dmark Men inte så mycket annat...
Bland det första jag stängde av på mitt z77-kort!

Hehe, skulle väl vara det då.