PewDiePie: "Betaltjänsten Youtube Red är en konsekvens av Adblock"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Det är lätt att skylla på Adblock och uBlock och dylika tjänster. Jag antar att en stor del tittare inte skulle titta alls om det inte fanns annonsblockerare.

Det stämmer. Om jag går in på youtube när jag använder Microsoft edge och man får någon osmaklig reklam kastad i ansiktet stänger jag av direkt. Orkar inte sitta och titta på skräpreklam för att få se på en kort videosnutt. Tänker heller inte betala en hög månadskostnad för något man använder så pass lite. Är hellre utan Youtube helt då. Precis som med tv.
Man klarar sig bra utan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon5930:

Fast går det inte att tjäna pengar på dessa jobb så är även jag beredd att ifrågasätta om det är något vettigt att syssla med. Speciellt på heltid.

Nu är arbetsmarknaden som den är förstås, att folk är villiga att försöka få inkomster på "nya" vis är självklart bra men går det inte att gå runt så är man troligen på fel spår.

Självfallet!

Men problemet här är inte att det saknas möjlighet att etablera ett yrke inom online-media, problemet är att folk vill ha kakan och spara den samtidigt.
Minst 9 av 10 personer jag känner använder YouTube, Facebook eller dylikt dagligen, men nästan ingen av dem skulle kunna tänka sig att betala eller stänga av AdBlock... och då känner jag lite, vad ger dem ens rätten att konsumera innehållet då?

Det är inte konstigt att fler och fler företag ställer sig bakom PayWalls idag, när folk tänker att allt ska vara gratis och lättillgängligt.
Jag kan förstå om reklamen är irrelevant, som någon nämnde så är jag som man kanske inte direkt intresserad av tamponger och bindor.
Men Google's tjänster tycker jag ändå har gjort ett bra jobb med att skräddarsy reklamen helt okej, tillräckligt för att jag ska överleva 15-30 sekunder reklam iaf.

Annars kommer nu alternativet på 10dollar att slippa se reklamen, och då även få tillgång till Offline-läge+Play Music, det är en sjukt bra deal sett till mängden innehåll man får för pengarna! Bara att sätta perspektiv på det, bio idag kostar fan 215kr med 3D, 185kr utan, för 2 timmar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Så du vill att internet ska bestå av företagssidor, Sweclockers och ett fåtal andra sidor? Vilken fantastisk internetupplevelse! Ja, adblock skadar de som håller på med reklamfinansierat arbete så det han säger är väl rimligt? ivf så låter du rätt gnällig du med.

Men problemet är väl inte reklamen? Problemet är väl, i detta fallet, hur vissa sidor visar reklamen? Position, mängd, längd, volym.

Varför har youtube fortfarande inte uppdaterat sitt adressystem så uploaderns namn är tillgänglig där. Varför kan jag inte häva adblock blockeringen för www.youtube.com/u/Ethoslab/* så att alla hans videos inte är blockerade av adblock?

Vill fortfarande använda adblock för när man surfar in på en random video (t ex via reddit). Att se på ibland en 15 sekunders reklam för en video på samma tid är inte värt det.

För att inte tala om krav för kvalitén på reklamerna. Senast jag försökte inte använda adblock på youtube så hade vi (kanske fortfarande) Samsung reklamen som förstör ens öron. Aldrig i livet jag vill behöva sänka volymen VARJE gång jag ska kolla på en video. Supportar gärna de jag subbar till på alternativa metoder än youtubes egna väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tala gärna om vilken balk, stycke, samt paragraf i Svea Rikes Lag som ger dig stöd för ditt påstående. Är det en åsikt så glömde du lägga till "Jag tycker att".

Sjäv tänker jag bekymmersfritt fortsätta njuta av reklamfritt, gratis innehåll. Är man så jävla dum i huvudet att man plöjer ner pengar i något och sedan förväntar sig att få tillbaka investeringen när man inte har lagligt stöd för den förhoppningen får man skylla sig själv, eller hitta ett annat sätt.

Sen att du skriver "allt folk gör på internet" visar ju bara att du inte läst mitt inlägg. Det finns massor av innehåll på internet för vilket kunden avkrävs ersättning för att få ta del av det. Det har man i nuläget inget stöd i lagen för att få ta del av gratis, oavsett vad man tycker, men då reklamfinansierat innehåll är tillgängligt för allmänhelen i kombination med att Adblock inte är olagligt så är man dum i huvudet om man förväntar sig ersättning i form av reklamintäckter. Ingen är ålagd enligt lag att agera efter sprättars moral och då kan man heller inte sitta och moralisera över de som låter bli. Det är slöseri med energi och man framstår bara som präktig.

Med ditt resonemang återstår det ju bara betaltjänster. Jag hade gladeligen betalat 100 kr per månad
för att ta del av sweclockers material men min plånbok hade inte klarat av 20-30 sådana utbetalningar varje månad för alla de sidor jag stödjer. Sweclockers med flera behöver reklamintäkterna för att överleva. Jag förstår varför adblock används men att inte var ödmjuk inför de problem som det medför är oroväckande. Att du sen kallar de som ser problemet för sprättar och präktiga är ju ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

Samma anledning till varför det är reklam i tunnelbanan och på bio. Reklamintäkterna subventionerar slutpriset på tjänsten.

För att SF har problem med sin vinst på 100miljoner+

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

Så du vill att internet ska bestå av företagssidor, Sweclockers och ett fåtal andra sidor? Vilken fantastisk internetupplevelse! Ja, adblock skadar de som håller på med reklamfinansierat arbete så det han säger är väl rimligt? ivf så låter du rätt gnällig du med.

Usch vilken hemsk omvänd marknadsanalys, lite skrämmande faktiskt.

Adblock skadar de som förlitar sig på reklam lika lite som lunchrestauranger skadas av att du tar med dig matlåda till jobbet... Jag är inte en självskriven kund till dem, passar det inte får de antingen producera nåt som JAG tycker är värt att betala för eller så väljer jag gratisalternativet eller skiter i det helt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Det där var en väldigt naiv inställning. Om inte reklam fungerade skulle man inte fortsätta spendera så mycket pengar på det. Många av de som inte tror de bryr sig är de som inte förstår hur reklam fungerar.

Det är också konstigt att du inte ens reflekterar över riktad reklam när det är en Google-ägd sida som diskuteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs hela mitt inlägg i ett sammanhang.

När jag skriver tampongreklam till män och du skriver riktad reklam ser du att det existerar en diskrepans däremellan? Det vill säga att den riktade reklamen ibland är missriktad. Således bryr jag mig inte om det är Google eller Gud som annonserar - den är missriktad. Vilket är en anledning jag blockerar reklamen. Så varför skulle jag reflektera över den? Hur vet du att jag inte redan reflekterat över det, men utelämnat det.

Jag är mer än övertygad om att reklam fungerar, varför jag blockerar den. Jag är även väldigt övertygad om att annonsköparnas marknadsteam chansar på att det skall fungera. Om man når en miljon ögon, två procent uppfattar medvetet, 98 omedvetet. 0,5 procent klickar, 0,02 procent köper. 0,5 tittar efter varan i butikshyllorna, 0,2 köper varan i butikshyllorna. Priset för verkningsgraden i olika kanaler vägs (om de är professionella) och en marknadsbudget allokeras ut på olika kanaler.

Däremot vågar jag påstå att viss reklam är slösade pengar. Men sådant berättar inte annonssäljbolagen något om eftersom de inte har intresse av att informera annonsköparna om verkligheten. De är intresserade av att frisera verkligheten för att få sälja mer av sina annonstjänster.

Jag kan upplysa annonsköparna att om Google skickar tampongreklam till mig, så kommer jag inte köpa tamponger för det. Inte ens för att få en hejdundrande rymdfylla. Google skulle tjäna pengar om man rationaliserade bort en massa servrar efter några månaders nedladdningsmoratorium. Då skulle en massa obskyra videor kunna raderas och lagringsutrymme sparas efter att de som verkligen är intresserade av dessa videor laddat ner dem lokalt.
Då skulle Googles behov av en massa ström minska, man skulle kunna skrota gammal utrustning och skala ner sin verksamhet. Det skulle bli billigare för dem att driva sin verksamhet när lågvolymvideor raderats. Hade man sedan gjort detta kontinuerligt och raderat en gång om året så skulle man kunna banta sin verksamhet, minska sina kostnader, inte behöva ha så stora annonsintäkter för att driva sin rejält mindre maskinpark och ändå ha pengar över att köpa nya flygplan till grundarna.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd

Vill jag se reklam så tittar jag på TV. Nu har jag inte haft en TV på flera år så jag slipper eländet och reklamavbrott är en av anledningarna till att jag inte har TV. Ja, förutom att det bara är hjärndöd sörja på TV då.

Jag känner absolut ingen skuld av använda adblock. Har det avaktiverat på siter som jag gillar som t.ex. SweC men att sitta och kolla reklam på youtube är inget jag känner mig manad till att göra.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man använder adblock från första början är ju för att reklamen någon gång börjat störa alldeles för mycket. Youtube är en av dom helt enkelt. Googles framgång har ju till stor del att göra med att dom skippade den "störande" reklamen som andra sökmotorer hade, och bakade in det snyggt i sökresultaten istället. Sen är ju inte youtubes reklam relevant för fem öre till det man tittar på heller.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Så vad är ett riktigt jobb? lägga asfalt, snusa och bygga på kulmagen?

YouTube, Twitch eller eSport är inte något mindre jobb än de som rensar toaletterna på skolor eller vänder papper som sekreterare för någon överbetald egenföretagare.

Hoppas du såg efter. Låt mig referera till

Men låt mig skriva att jag anser en städerska är mer jobb än en Dota2-hoppare. Låt mig även ställa frågan:
Vill du helst städa toaletter eller spela Dota2?

Efter fredagspanelen kom det en kommentar som hänvisade till följande video rörande riktigt arbete.

Fredagspanelen bidrog med inspiration samt visade vikten av att motionera regelbundet
Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Hur man än vrider och vänder på det så är det så att ju mindre pengar som pumpas in (direkt via betalningar eller reklamintäkter) desto mindre tjänster och material finns det att välja på.

bandbredd, lagring, säkerhet, skapande av media och tjänster etc kostar. Idag kan man få programvara som tjänst gratis (google apps t ex) och allt möjligt utan att betala om man inte vill. Jag klandrar inte någon som använder adblocker men man ska vara medveten att det funkar inte om alla gör det. Dessutom, om man väljer att vitlista sina favorit-sidor som man vill stödja så gör man det ju svårare för nykomlingar och hämmar konkurrensen.

Det ska bli intressant att se vad som kommer hända nu, reklambranschen verkar bättra sig:
http://www.idg.se/2.1085/1.639942/annonsblockerare

Jag hoppas konsumenter kommer bli mer flexibla i valet av tjänster, vi sitter fast vid Facebook, youtube, skype etc för att det inte finns så bra alternativ för att det inte finns så många användare och då blir villkoren successivt sämre. Jag tycker faktiskt att reklam är ett bra sätt att finansiera innehållet på internet, det är bra för mångfalden. Vad är alternativet? Att vi har någon som vi betalar till och som i sin tur fördelar pengarna enligt eget tycket? Copyswede? Eller att vi betalar för varje tjänst? Eller att massor av innehåll helt enkelt försvinner? Finns det några fler hållbara utvecklingar?

Permalänk
Medlem

Jag blockerar annonser för annonser är annonser, oavsett vilken sida man är inne på och varför diskriminera?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Men problemet är väl inte reklamen? Problemet är väl, i detta fallet, hur vissa sidor visar reklamen? Position, mängd, längd, volym.

Varför har youtube fortfarande inte uppdaterat sitt adressystem så uploaderns namn är tillgänglig där. Varför kan jag inte häva adblock blockeringen för www.youtube.com/u/Ethoslab/* så att alla hans videos inte är blockerade av adblock?

Vill fortfarande använda adblock för när man surfar in på en random video (t ex via reddit). Att se på ibland en 15 sekunders reklam för en video på samma tid är inte värt det.

För att inte tala om krav för kvalitén på reklamerna. Senast jag försökte inte använda adblock på youtube så hade vi (kanske fortfarande) Samsung reklamen som förstör ens öron. Aldrig i livet jag vill behöva sänka volymen VARJE gång jag ska kolla på en video. Supportar gärna de jag subbar till på alternativa metoder än youtubes egna väg.

Mycket bra lösning! den har jag inte tänkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Adblock är inte olagligt så torka krokodiltårarna din förbannade sprätt! Det är vår mänskliga rättighet att fjärna oss från den skamlösa exploateringen av folks privatliv som riktad reklam innebär.

Sluta gnäll och lobba för att Adblock ska bli olagligt istället om det är så jävla viktigt... Eller så kan du göra som hederligt folk och leverera innehåll som folk är beredda att betala för. Bland annat därför har jag adblock avaktiverat på Swecklockers och ett fåtal andra sidor.

Instämmer för det mesta. All riktad reklam är totalförbjuden i min dator. Men kurerad reklam som riktar sig till en viss målgrupp istället för en individ välkomnar jag med öppna armar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Annonserna på Youtube är för många och för långa, skulle aldrig tittat på youtube om inte adblock funnits.

Har använt det så länge jag kan minnas och har inga planer på att sluta med det, eller betala 9.99$, men kanske 3-4$

Ska väl nämnas att jag slutat titta på TV PGA all reklam, blir bara ett o annat program på SVT numera.
TV har man för att titta på film knappt inget annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

4 av 10. Tror jag inte på eller får man addblocker förinstallerat på nya datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Annonsblockare och Popupblockare är ett resultat av för många och irriterande annonser, Youtube Red är i så fall ett resultat av irriterande annonser. Orsak och verkan helt enkelt!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kote:

Med din logik så ska även hemsidor som drivs tack vare intäkter från annonser stängas ned. Sweclockers, Youtube, Facebook etc.

Nu är det så att det existerar dubbel annonsering på Youtube och andra ställen.
Du har den egentliga annonseringen som man kan blockera, men du har även infomercials där "produktestare" förevisar produkter på olika sätt. Vissa skriker sig hesa och gör tramsiga grimaser, medan andra håller en mer sansad ton och tydligt berättar att de säljer produkten.

Jag är övertygad om att Facebook hade kunnat drivas om varje användare fick erlägga en krona eller tio om året för att driva servrarna. Hade Zuckerberg sålt av sitt aktieinnehav hade han säkert kunna driva en del av Facebook gratis under en tid. Men det är väl som med godhet, kan du inte få människor att skänka pengar till behövande startar du en tävling där man kan vinna en semesterresa om man skänker pengar till behövande. Vilket inte är underligt när anställda ständigt och jämt får höra att de måste hålla uppe sin konkurrenskraft. Om de måste hålla uppe sin konkurrenskraft, varför skall då inte tiggaren på gatan hålla uppe sin konkurrenskraft? Man är sig själv närmast och ofta räcker inte näsan längre.

De behövande hade kunnat vara anställda och "vända papper åt någon dryg entreprenör" som någon skrev på sidan 3, men av någon anledning har samhället och medmänniskorna definierat dem som obehövda. Annars hade de ju inte suttit där de sitter.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför någon skulle bry sig om någon enstaka Youtube:ares åsikter. Speciellt inte när det anspelar lite på att det skulle vara synd om kanalskapare som tjänar mindre pengar när folk helt enkelt inte vill slösa sin tid. Youtube var nog fasiken bättre innan man slängde runt partnerskapen till allt och alla och användarna skapade material i huvudsyfte att underhålla, utbilda eller bara ventilera åsikter - hellre än att jaga låtsaspengar.

Youtube är i ett ganska konstigt skick just nu. Jag skulle aldrig gå in på sidan utan Adblock och skript så jag kan plocka bort enstaka kanaler från att rekommenderas till mig hela jäkla tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag motsätter mig är de som vill få det till att man skulle ha någon slags plikt att låta bli adblock bara för att de gör det. Så är det inte. De kan såklart låta bli adblock och titta på reklamen om de vill, men att lacka och keffa ur på folk som inte gör det är bara onödigt. Det är en rättighet vi har i Sverige att säga "ingen reklam tack!" vare sig det gäller brevlådan eller internet, och när andra människor då pratar om att de vill begränsa mina fri och rättigheter är det klart att jag blir sur. Jag sitter väl inte här och predikar för att de borde börja använda adblock heller.

Ja men du måste inte gå ut på de hemsidor som har reklam, det äe det jag menar.
Du går in aktivt på en sida för att ta del av informationen, trots att du vet att där finns reklam, men tar bort den genom en blocker.
Du blir inte skickad/påtvingad reklam. Det är inte tvunget för dif att besöka sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Jag tycker det låter som en bra ide, jag kör Adblock för jag hatar reklamen, men betalar gärna för att få slippa den så man kan stödja de man ser på.

Jag ogillar inte reklam. En del reklam är kul och givande, men det är en ofta begränsad del. Om inte kan man ju i alla fall slänga ur sig nåt sarkastiskt ibland framför skärmen/tv:n.

Däremot, vad det gäller youtube förstår jag det som att de (youtube) kan välja var i ett videoklipp det ska vara reklam och hur många ggr. (gissningsvis om ett videoklipp eller en kanal har många visningar och prenumeranter vill de väl maximera annonstillfällen på de kanalerna)
Jag har sett ett antal videos på 30 min eller mer där det är kanske 5-6 avbrott på oregelbunda ställen. I en del fall kan det vara så att kanalägaren får välja var inslagen ska vara.
Oavsett, jag kan bli rätt sur när det kommer 2 reklaminslag på under 5-10 min. Ibland går något fel och man refreshar en video vilket oftast leder till att reklam visas om som en del av början på videon.
Det blir en jäkla massa reklam på vissa sajter, men i swec fall mäktar man ju med det då det inte blir tjatigt.
Ibland är blockering generellt trevligt för surfupplevelsen om sajter är alltför aggresiva i var och hur de framställer sin reklam.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Jag är absolut inte troende på något sätt men, AMEN FOR ADBLOCK!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Såg någon video där Boogie2988 gick igen vad Red var. Vad jag fattade så gynnar det i princip bara de stora kanalerna och de mindre får bara svårare att slå sig in. Klart pewdiepie håller YT om ryggen när han tjänar mest på det. The greed is real in this one

YT Red Delar ut efter antalet minuter du ser. Google tar 45% av dina 10$, delar sedan på de resterande 55%. Så om det gynnar stora eller inte vet jag inte om man kan säga. Ja, det gynnar kanaler som har många minuter tittade, men helt ärligt, känns inte det som en bättre lösning än per startad video som det är nu? Enligt gamla systemet ger en 30s video och en 45minuters video samma intäkt, vilket känns grymt orättvist. Delningen i YT red delar upp pengarna exakt efter vad du tittat på den månaden. Så skulle inte säga att det gör det svårare att slå sig in.

Jag välkomnar detta som bara den, jag har för många intressanta kanaler för att kunna stödja alla via tex patreon, så detta blir mycket smidigt för mig. Synd att de skulle inkludera play music bara, hade hellre sett en endast reklamfritt/supporter tier som kostade 3-5 $ i månande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

4 av 10. Tror jag inte på eller får man addblocker förinstallerat på nya datorer?

Nu är jag inte helt hundra men kan tänka mig att en del datorer som kommer med förinstallerade med vissa antivirus-program kan ha vissa filter som ska stoppa så kallad malvertising. (Malware som sprids med med hjälp av reklam.) En annonsblockerare (och i vissa fall en scriptblockerare) är i själva verket ett bra sätt att skydda sig i dagsläget mot malvertising. Google råkade ju ut för sådant förra året.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Jag är absolut inte troende på något sätt men, AMEN FOR ADBLOCK!

Jag hörde att adblock addons ibland selektivt släpper genom reklam för att de får betalt för det. Oavsett om det är sant eller inte så har jag hållt mig till hosts filer ett tag nu. De är väl inte mer säkra, men allt här i världen handlar ju om förtroende och inte minst på interwebsen!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phoenixdisciple:

Självfallet!

Men problemet här är inte att det saknas möjlighet att etablera ett yrke inom online-media, problemet är att folk vill ha kakan och spara den samtidigt.
Minst 9 av 10 personer jag känner använder YouTube, Facebook eller dylikt dagligen, men nästan ingen av dem skulle kunna tänka sig att betala eller stänga av AdBlock... och då känner jag lite, vad ger dem ens rätten att konsumera innehållet då?

Det är inte konstigt att fler och fler företag ställer sig bakom PayWalls idag, när folk tänker att allt ska vara gratis och lättillgängligt.
Jag kan förstå om reklamen är irrelevant, som någon nämnde så är jag som man kanske inte direkt intresserad av tamponger och bindor.
Men Google's tjänster tycker jag ändå har gjort ett bra jobb med att skräddarsy reklamen helt okej, tillräckligt för att jag ska överleva 15-30 sekunder reklam iaf.

Annars kommer nu alternativet på 10dollar att slippa se reklamen, och då även få tillgång till Offline-läge+Play Music, det är en sjukt bra deal sett till mängden innehåll man får för pengarna! Bara att sätta perspektiv på det, bio idag kostar fan 215kr med 3D, 185kr utan, för 2 timmar.

Ganska få i min bekantskapskrets som faktiskt blockerar reklam. Undantaget är de mer IT-intresserade då såklart. Jag begriper mig inte riktigt på hur man kan stå ut med reklamen men samtidigt är de flesta av dessa också TV-tittare. Just reklamen i TV är en av två anledningar att jag öht slutade att se på TV, den andra anledningen är helt enkelt att jag vill titta när jag har tid och lust.
Men visst, de gör väl sitt samtidigt. Tittar man mycket så är jag också av åsikten att man antingen ser reklamen eller betalar för tjänsten. Själv använder jag youtube så pass lite att jag inte kan motivera att se en massa reklam eller betala för det.

Paywalls är här för att stanna. Själv har jag inte sett någon sida eller tjänst som varit bra nog att motivera att betala för. Jag tar hellre vettig reklam som är riktad till läsarna, som Sweclockers gör än att betala för en massa sidor. Finns i regel alternativ att välja bland.
Personligen gillar jag inte Google, litar heller inte på dom. Reklamen är för mig irrelevant men samtidigt är jag tacksam att de (ännu?) inte börjat visa i Android, den enda av deras tjänster/produkter jag faktiskt "måste" använda. Andra har väl större tur antar jag, hade jag använt Google istället för DuckDuckGo kanske reklamen stämt bättre förstås.

Även om vi har lite olika åsikter i frågan så tycker jag ändå ditt resonemang är vettigt här. Det finns ju helt klart olika vis att se på frågan och användarens behov men också etik och moral påverkar ju såklart också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

För att SF har problem med sin vinst på 100miljoner+

Finns väl inget fel med att ha ett lönsamt företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Med ditt resonemang återstår det ju bara betaltjänster. Jag hade gladeligen betalat 100 kr per månad
för att ta del av sweclockers material men min plånbok hade inte klarat av 20-30 sådana utbetalningar varje månad för alla de sidor jag stödjer. Sweclockers med flera behöver reklamintäkterna för att överleva. Jag förstår varför adblock används men att inte var ödmjuk inför de problem som det medför är oroväckande. Att du sen kallar de som ser problemet för sprättar och präktiga är ju ännu värre.

Jag har inte sagt att man inte får ha reklam i sina tjänster. Jag har påpekat det orimliga i att gnälla om att en inkomstkälla som till sin natur varierar kraftigt, och som dessutom inte är tvingande för konsumenten, inte ger en tillräckliga inkomster. Det enda problemet jag ser är att vissa uppenbarligen har orealistiska förväntningar på hur juridik och "moral" samspelar.

Skrivet av ilsk3n:

Ja men du måste inte gå ut på de hemsidor som har reklam, det äe det jag menar.
Du går in aktivt på en sida för att ta del av informationen, trots att du vet att där finns reklam, men tar bort den genom en blocker.
Du blir inte skickad/påtvingad reklam. Det är inte tvunget för dif att besöka sidan.

Och om jag gillar innehållet men inte reklamen? Jag kan gå in på sidan, titta på innehållet och slippa reklamen, och ingen kan stoppa mig för det är helt lagligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Borde man inte kunna ändra på det istället och erbjuda fler saker gratis genom reklam.
Typ offentliga toaletter som finansieras av en reklamskylt eller matställen där man kan äta gratis i utbyte mot att man ser anonser tryckta på servetten etc. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Nu är jag inte helt hundra men kan tänka mig att en del datorer som kommer med förinstallerade med vissa antivirus-program kan ha vissa filter som ska stoppa så kallad malvertising. (Malware som sprids med med hjälp av reklam.) En annonsblockerare (och i vissa fall en scriptblockerare) är i själva verket ett bra sätt att skydda sig i dagsläget mot malvertising. Google råkade ju ut för sådant förra året.

Bra poäng. Tänkte inte på det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.