Vad är dessa? |Högtalare|

Permalänk

Vad är dessa? |Högtalare|

Hallå där, jag hittade dessa högtalare som var special tillverkade av en gammal Hi-Fi affär som inte längre existerar. Det är min fars högtalare och dom har väl ungefär 30år på nacken, jag kunde spela ett par låtar innan "foamet" runt omkring gick sönder och det börja låta helvete.

Jag har absolut noll koll vad detta är, är det en woofer eller vad är det?

Här har vi den andra högtalare som fortfarande har sin driver insatt.

Dold text

Eftersom att det är ett two-way speaker system skulle jag anta att det är en Mid/Low frekvens "driver"

På lappen står det
"SHAB
SINUS HÖGTALARE AB
WR 8280 FXA 8 ohm
Made in Sweden"

Sinus högtalare AB har dock lagt ner så tror inte det hjälper
Om nån undrar så väger den 1,681 kg..
Så för att sammanfatta lite, vad heter dessa? Tänkte köpa ett par nya att sätta in då jag gillar trä chassit.

Jag är ganska mån om ljudkvalité då jag har Sennheiser HD700 som huvud enhet för musik och IE80's som in-ears men jag har noll koll om högtalarsystem så detta är okänd mark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystiska Prästen:

Hallå där, jag hittade dessa högtalare som var special tillverkade av en gammal Hi-Fi affär som inte längre existerar. Det är min fars högtalare och dom har väl ungefär 30år på nacken, jag kunde spela ett par låtar innan "foamet" runt omkring gick sönder och det börja låta helvete.

Jag har absolut noll koll vad detta är, är det en woofer eller vad är det?

Dold text

Eftersom att det är ett two-way speaker system skulle jag anta att det är en Mid/Low frekvens "driver"

På lappen står det
"SHAB
SINUS HÖGTALARE AB
WR 8280 FXA 8 ohm
Made in Sweden"

Sinus högtalare AB har dock lagt ner så tror inte det hjälper
Om nån undrar så väger den 1,681 kg..
Så för att sammanfatta lite, vad heter dessa? Tänkte köpa ett par nya att sätta in då jag gillar trä chassit.

Jag är ganska mån om ljudkvalité då jag har Sennheiser HD700 som huvud enhet för musik och IE80's som in-ears men jag har noll koll om högtalarsystem så detta är okänd mark

Om dom INTE är spräckta, så lämna in dom för att få nya gummi-lister.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Hifikit servar högtalare och har säkert ersättare.
http://www.hifikit.se/

Permalänk
Medlem

Dagens ungdom som inte kan skilja en hästsko från en faxmaskin...
Du har ett baselement och en diskant per högtalare. Du kan ersätta den torkade kantupphängningen på baselementen med ny om du så önskar. Med tanke på hur snajdigt kablarna är kapade och kondensatorerna som kanske behöver bytas ut är det kanske lite fel fokus att försöka återställa dem.
Hur högtalarna låter är lite lurigare, de ser inte särskilt välbyggda ut. Knacka runt på baffeln (framsidan) och de övriga sidorna för att få ett intryck av hurpass kraftigt konstruerade de är, de skall vara styva och stumma, inte låta som en garderob.
Vad väger varje högtalare? I den storleken borde det vara sisådär 20kg styck och uppåt, ligger de långt under det är de ungefär lika roliga som att montera elementen i ovan nämnda garderob.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | Asus Strix GTX 1060 6GB | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har för mig brorsan fick ett par gamla högtalare och köpte kantgummi på nätet, bytte själv. Inte dyrt.

Bättre alternativ om man är osäker på hur mycket det är värt att lägga på dem..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Lifooz @lassep1l1s @Karaff Tack för svaren, troligtvis så ska jag försöka fixa det själv

@twit Hahha, ditt svar gjorde min dag, lödkolven är redo så förhoppningsvis blir kablarna ett lätt jobb.
Högtalarna är faktiskt ett riktigt stabilt bygge, ingen garderob här inte. De väger 17 kg styck så det bör inte vara några problem

Du låter så negativ, ska ta och försöka återställa dom som en utmaning.

Permalänk
Hedersmedlem

@Mystiska Prästen

Helt rätt inställning

Går att köpa nya skumkanter på bl.a. Ebay och LPshop

Lite matnyttig information:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=17604

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska absolut inte spela på dem om kanterna är trasiga för då förstörs talspolarna men det är inte så svårt att kanta om dem, det är ett vanligt jobb som en högtalarservice/pa firma eller hifibutik gör åt dig om du inte gör jobbet själv. Kanter är billigt på Ebay och anlitar du en firma för det så kostar det nog kring 500 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.