Permalänk
Medlem

"Privat" Geotagging

Hej alla!

Jag såg efter att ha använt min fars mobil hur fint det verkar vara med geotagging på bilder man tar med telefonen. Ser sjukt mysigt ut att kunna leta efter bilder på en karta så man vet var man var när man tog den etc. Nu till problemet:

Jag har spenderat ganska mycket tid och energi på att bli mindre google/facebook/whatever förföljd. Jag synkar kontakter och kalender via egen server. Mailen ligger på en separat leverantör som jag betalar för att slippa datamineing och jag har alltid platstjänster avslaget. Ligger även verktyg som ghosery i webbläsaren och allt som går att göra opt-out ur har jag gjort. Jag vill dock fortfarande kunna om möjligt geotagga bilder (att göra det är inget problem för privacy, de synkas mot egenhostat owncloud). Är det någon som känner till ett sätt/en app som kan ange en position till bilder UTAN att blanda in googles tracking? Jag behöver inte meterprecision, att kunna se vilken stad/stadsdel bilden är tagen i skulle vara nog för min del.

Tack för er hjälp!

Edit: Det är en motoX play, så android 5.1 är det som gäller

Glömde viktig info
Permalänk
Medlem

Är det Android du pratar om då, eller?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander:

Ajdå, den infon kanske skulle varit med. Ja det är android (En moto X ifall det spelar roll). Förtydligar första inlägget