Jag har frågat bra många människor angående vad de använder mobil till och blir ganska fundersam!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Du kan vara hur spydig du vill, du får inte mer rätt för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, du förstår inte det du läser, du är en av dessa personer som beskrivs i min signatur, så det är meningslöst att förklara för dig med.

Skrivet av iFerz:

Tror dock androider är att föredra med deras interaktion med Google och att slippa iTunes (programmet är rikssämst) och dessutom enklare att få över bilder till datorn.

Och iTunes har du inte behövt på 4 år + att samtliga appar från Google (Maps, Youtube, Google+, Google Search, Google Translate, Gmail etc.) fungerar exakt lika bra på Android som på iOS för Google har inget speciellt ekosystem runt dem som Apple har med sina saker, så detta är ett direkt fel påstående.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som sagt, du förstår inte det du läser, du är en av dessa personer som beskrivs i min signatur, så det är meningslöst att förklara för dig med.

Har argumenten tagit slut, är det därför du är så otrevlig?

Permalänk
Medlem

Jag har haft HTC, Sony, Huawei och Samsung och jag kan säga att om jag får ranka mina telefoner i fallande ordning så har S2, S5 och min nuvarande S6 Edge+ varit dom bästa.

När det gäller vilket OS som är enklast och mest intuitivt så skulle jag vilja påstå att Android är lättare att använda och navigera än IOS helt enkelt för att min far som nyligen slutade dubbelklicka i browsers har lättare för att använda min Android än sin egna Iphone 6.

Förutom det så upplever jag att det är mer problem med Iphone lurarna men personer som äger (oftast leasar) Iphones verkar vara fanboys n fangirls i större utsträckning. Jag hade gladeligen skaffat en Iphone dagen dom tillverkar en smartphone som är störst, bäst och vackrast.. samt att dom öppnar upp sitt OS, slutar censurera och avaskaffar Itunes.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Har argumenten tagit slut, är det därför du är så otrevlig?

Man bemöter folk som man blir bemött, så vad vill du? Att jag inte har lust att argumentera med någon som ändå inte förstår det han läser ser jag inget fel i.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Man bemöter folk som man blir bemött, så vad vill du? Att jag inte har lust att argumentera med någon som ändå inte förstår det han läser ser jag inget fel i.

Lustigt att du skriver så när det är du som först börjar att vara otrevlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Lustigt att du skriver så när det är du som först börjar att vara otrevlig.

Om du tycker det är otrevligt att säga att det inte är någon idé att förklara något för någon som vägrar förstå så är det upp till dig.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Man bemöter folk som man blir bemött, så vad vill du? Att jag inte har lust att argumentera med någon som ändå inte förstår det han läser ser jag inget fel i.

Man bemöter folk som man vill bli bemött. Men visst, ber du om att bli illa bemött så må så vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vad använder man sin mobil till?

Ringer inte ofta, sms: ar sällan.

Surfa har jag alltid gjort mycket. Är inte medlem på några sociala saijter som Facebook så det slipper jag. Miniräknaren är också bra att ha ibland.

Har kört smartphone till mestadels surf sedan Nokia N90 kom ut. Livet har blivit lättare med allt bättre mobiler. Var en revolution när iPhone och Samsung kom. Tog den första Galaxy S därför att väntelistan på HTC Desire var enormt lång. Där kom brytpunkten till ett bättre liv.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Vet om en kommun som helt dissat Apple å därav sparat in miljon belopp per år

Vilken kommun då ?
Jag skall göra ett seriöst försök att få våran kommun att göra sammalunda.

Permalänk
Medlem

@johnny: Ja mänskigheten är idioter som inte kan tänka längre än näsan räcker.,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Vet om en kommun som helt dissat Apple å därav sparat in miljon belopp per år

Vad är det de sparat på att inte köpt?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad är det de sparat på att inte köpt?

Pengar kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Pengar kanske?

På att inte köpt vad? Ställer frågan då samtliga kommuner som köpt in iPad's till kommunens politiker har gjort stora besparingar på att göra det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Förstår inte riktigt ditt svar, mina kunder och bekanta vill ha telefoner som klarar deras behov och som jag sett det så är deras behov väldigt simpla. Att de skiter i namnet på Soc, gpu och versionen av OS förstår jag och därför undrar jag varför det bråkas så mycket om olika OS och tillverkare då de alla verkar kunna leverara inom deras ramar.

Teknologi och gadgets... eh... vad skiljer när det kommer till val av telefon och varför är det viktigt?

Jag förstår inte vad det är som är så sensationellt. Människor blir ju väldigt religiösa när det handlar om märkesvaror eller stora inköp. Bilmärken är ju ett väldigt bra exempel, men även smartphones. Oftast har det mer med vana att göra än något annat, eftersom de flesta varianter erbjuder liknande funktioner. I övriga fall skulle jag nog säga att lite trångsynthet också hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som sagt, du förstår inte det du läser, du är en av dessa personer som beskrivs i min signatur, så det är meningslöst att förklara för dig med.

Du, det passar mig utmärkt. Tråden skulle må bättre om du bara slutade "förklara" för oss alla. Hej på dig!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Du, det passar mig utmärkt. Tråden skulle må bättre om du bara slutade "förklara" för oss alla. Hej på dig!

Där har du väl ändå dig själv att skylla när du vägrar förstå vad du läser och med tanke på din signatur, vad gör dig "bättre"?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv

Man har subjektiva åsikter och känslor om saker som ofta bygger på allt annat utom fakta.
Om någon påstår att man har fel tar man det av någon anledning väldigt personligt och vill försvara sig och berättar gärna hur fel dom har.
Den perfekta världen för många är väl när vi alla tycker om exakt samma sak och alla är vita geremaner..

Permalänk
Medlem

Twenty-first Century zombies.Android/apple junkies.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Där har du väl ändå dig själv att skylla när du vägrar förstå vad du läser och med tanke på din signatur, vad gör dig "bättre"?

Kanske för att den inte är riktad mot andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Förstår inte riktigt ditt svar, mina kunder och bekanta vill ha telefoner som klarar deras behov och som jag sett det så är deras behov väldigt simpla. Att de skiter i namnet på Soc, gpu och versionen av OS förstår jag och därför undrar jag varför det bråkas så mycket om olika OS och tillverkare då de alla verkar kunna leverara inom deras ramar.

Teknologi och gadgets... eh... vad skiljer när det kommer till val av telefon och varför är det viktigt?

Jag skulle våga påstå att de flesta telefoner idag fyller majoritetens behov.
Det du måste tänka på är att de finns de som bara bryr sig om att det fungerar men även de som bryr sig om HUR det fungerar.
Person A kanske är nöjd med en långsammare smartphone för att han kan kolla sina mail, göra sina samtal osv osv och Person B kan mycket väl ha samma behov, men vill att allting ska flyta på smidigare och gå snabbare.
Person A nöjer sig då med en billigare simpel telefon medans Person B vill ha något mer högpresterande.
Sen just OS är mest en smaksak, jag föredrar personligen android telefoner.
Inte för att iPhones är dåliga, tycker att de är utmärkta telefoner men jag klarar inte av att använda iOS då det gör mig galen av diverse anledningar.

Kortfattat:
Telefonens OS är en smaksak, allt passar inte alla.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Där har du väl ändå dig själv att skylla när du vägrar förstå vad du läser och med tanke på din signatur, vad gör dig "bättre"?

Har tanken att du kanske förklarar lika illa som du uppför dig någonsin slagit dig? Eller är du så upptagen med att vara vidrig, nedlåtande och patetisk att du inte kan tänka så långt? Jag sa aldrig att jag är "bättre" - bara att du är spydig och att det har du inget för. Du verkar också ha något "litet" behov av att få sista ordet hela tiden, vare sig du har ett vettigt argument eller inte och vet du vad? Det är ok. Posta du ytterligare ett svar på detta, jag ska inte säga något om saken så får du vinna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kan bara hålla med, maken till ologiskt, inkoherent sk*tprogram har jag aldrig skådat...

Nya uppdaterade versioner duggar in tätt, utan några synliga förbättringar.

Exakt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Idag behöver man väl inte alls använda iTunes?

Man behöver inte ens ansluta iPhonen till datorn för att överföra filer om man inte vill. Det går att använda "molntjänster" eller andra appar. Samma gäller för Androidlurarna.

För att kunna föra över bilder har jag alltid haft problem, speciellt via iTunes.. Sen tänkte jag mig i huvudet hos min mormor som exempel, att slippa det extra ansträngande med Dropbox t.ex. Det var där jag menade att Android hade en "enklare" approach.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som sagt, du förstår inte det du läser, du är en av dessa personer som beskrivs i min signatur, så det är meningslöst att förklara för dig med.

Och iTunes har du inte behövt på 4 år + att samtliga appar från Google (Maps, Youtube, Google+, Google Search, Google Translate, Gmail etc.) fungerar exakt lika bra på Android som på iOS för Google har inget speciellt ekosystem runt dem som Apple har med sina saker, så detta är ett direkt fel påstående.

iTunes har behövts för i princip allt jag velat göra med min iPhone, delat internet, fört över bilder, filmer osv osv.

Sen pratade inte jag om apparna med just Maps, YouTube och liknande, som jag nämnde har majoriteten av familjen i-enheter och även jag så jag vet om det. Det jag gjorde var att sätta mig in i en oteknisk person synpunkt, där du knappast kan säga att iPhones är enklare än Androider för att föra över filmer, musik, bilder osv.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iFerz:

iTunes har behövts för i princip allt jag velat göra med min iPhone, delat internet, fört över bilder, filmer osv osv.

Sen pratade inte jag om apparna med just Maps, YouTube och liknande, som jag nämnde har majoriteten av familjen i-enheter och även jag så jag vet om det. Det jag gjorde var att sätta mig in i en oteknisk person synpunkt, där du knappast kan säga att iPhones är enklare än Androider för att föra över filmer, musik, bilder osv.

Just för att föra över musik, film och bilder krävs iTunes ja, men det var inte dessa saker jag tolkade att du menade om krav på iTunes eftersom att föra över bilder, musik och film inte är ett krav för att mobilen ska fungera, men å andra siden är det väldigt enkelt att göra dessa båda saker, musik är bara drag and drop i iTunes, samma med film (om du för in det i VLC), bilder är det bara att välja vilken mapp du vill föra in och synka.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Vilken kommun då ?
Jag skall göra ett seriöst försök att få våran kommun att göra sammalunda.

Skellefteå

Skrivet av Rajat:

Vad är det de sparat på att inte köpt?

Duh...

Skrivet av Rajat:

På att inte köpt vad? Ställer frågan då samtliga kommuner som köpt in iPad's till kommunens politiker har gjort stora besparingar på att göra det.

Ja denna kommun kom fram med enkel statistik att framhålla 2 system varvid ena var avsevärt dyrare gör det inte skäligt på något sätt.
Låg vad jag förstod bara 1 månad från att frågan lyftets till att underlag för att slå på bort apple fattades.
"Överilat" Här har dom tittat på 3 poster.
Inköp
Underhåll/Service
System
På ingen post var det vinnande med Apple
Android är billigare.
Android går att serva av egna tekniker.
Android har i princip alla appar gratis även inom system/server sektorn.

Lycka till att framställa Apple som vinnande koncept, ser framimot

Skrivet av Rajat:

samtliga kommuner som köpt in iPad's till kommunens politiker har gjort stora besparingar

bevis ang detta uttalande.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Skellefteå
Duh...
Ja denna kommun kom fram med enkel statistik att framhålla 2 system varvid ena var avsevärt dyrare gör det inte skäligt på något sätt.
Låg vad jag förstod bara 1 månad från att frågan lyftets till att underlag för att slå på bort apple fattades.
"Överilat" Här har dom tittat på 3 poster.
Inköp
Underhåll/Service
System
På ingen post var det vinnande med Apple
Android är billigare.
Android går att serva av egna tekniker.
Android har i princip alla appar gratis även inom system/server sektorn.

Lycka till att framställa Apple som vinnande koncept, ser framimot
bevis ang detta uttalande.

Ok, de köpte Androidplattor istället, jag tolkade det som att de inte köpte några plattor alls och fortsatte att stanna kvar med pappersutskick och där besvarar sig det du vill ha bevis på av sig självt, besparingen ligger i pappershanteringen.
För att ta ett exempel så kan vi titta på Halmstad kommun där de kollade på bl.a dessa saker:

Det totala utskicken av möteshandlingar till kommunstyrelsen under ett år motsvarar en ungefär 120 meter hög stapel av A4-papper enligt en uträkning som Anders Bergenek, administrativ chef på stadskontoret i Halmstad kommun, har gjort.
Handlingarna till ett enda sammanträde i samhällsbyggnadsutskottet i januari 2011 kostade 23.000kr att printa ut.

Då är det kostnaden för bara ETT möte med 1 nämnd, alla nämnder har ett möte i månaden utom en månad på sommaren då de har ledigt och Halmstad har 19 nämnder. Tar vi då 23.000x19=437.000 så är det kostnaden för att printa ut handlingarna för nämndemöten 1 månad (sen tillkommer utskott som också har möten samt att Kommunstyrelsen har möte varannan vecka men jag räknar inte med dessa då man ändå får ett hum av kostnaderna). Ta sedan denna summa 437.000x11=4.807.000 så får du fram årskostnaden på att skaffa fram handlingarna, men det stoppar inte där, det lösgörs personalresurser eftersom kopiering och manuell hantering har varit tidsmässigt omfattande samt att de minskar miljöpåverkan och pappershanteringen EFTER möterna, återvinningen kostar också kommunen pengar.
I kommunfullmäktige sitter det 71 personer och ger du alla dem en iPad Air 2 16GB WiFi + Cellular (då detta är ett krav eftersom de måste kunna få hem handlingarna var de än är) så kostar det kommunen 5995x71=425.645, det är alltså MINDRE i inköp än vad det kostar att printa ut handlingar till alla nämndemöten 1 månad, sen tillkommer ett surfabonnemang, men dessa kan jag inte räkna på då kommuner har helt andra individuella priser då de sluter avtal med Telia.

Edit: En snabb Googling motsäger dock det du säger om Skellefteå om att de dissat iPad.

"120 av Skellefteås politiker har försetts med iPad för att kunna läsa nämnder och ska via dem kunna logga in på intranätet."

http://norran.se/nyheter/politiker-pa-kommunwebb-37537

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

iTunes har behövts för i princip allt jag velat göra med min iPhone, delat internet, fört över bilder, filmer osv osv.

Skrivet av Rajat:

Just för att föra över musik, film och bilder krävs iTunes ja

Nej, iTunes är inte ett krav där heller och inte varit det på många år. Även om jag nu i princip helt gått över till streamade tjänster så går det utmärkt att föra över media-filer via http, ftp, samba och en mängd andra sätt på de populära mediaspelarna. Och vad gäller bilder så har jag använt Image Capture eller nu Photos (möjligt att det inte finns något alternativ om man kör Windows, har inte använt det på evigheter heller så ingen koll där). Delat internet vet jag inte vad som någonsin har haft med iTunes att göra...Som sagt, inte öppnat iTunes på många år nu så det är långtifrån något krav.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Nej, iTunes är inte ett krav där heller och inte varit det på många år. Även om jag nu i princip helt gått över till streamade tjänster så går det utmärkt att föra över media-filer via http, ftp, samba och en mängd andra sätt på de populära mediaspelarna. Och vad gäller bilder så har jag använt Image Capture eller nu Photos (möjligt att det inte finns något alternativ om man kör Windows, har inte gjort det på evigheter heller så ingen koll där). Delat internet vet jag inte vad som någonsin har haft med iTunes att göra...Som sagt, inte öppnat iTunes på många år nu så det är långtifrån något krav.

Ok, det visste jag inte, men ser å andra sidan inte iTunes som ett problem 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

På samtliga företag jag jobbat har man fått välja telefon fritt. Folk väljer oftast samma OS som de haft tidigare och/eller har hemma då de investerat pengar i ekosystemet och inte behöver irritera sig på hur menyer och snabbfunktioner fungerar.

Kör själv iPhone privat och växlar mellan Windows Phone och Android (Nexus) på jobbet. Privat vill jag ha en mobil som går ner i fickan och som har en bra kamera och bra ljud, på jobbet vill jag ha bra standby-tid och lite större skärm för mail mm.

Eftersom vi kör Office 365 på på jobbet har alla mobila plattformar utmärkt stöd mail, kalender etc.