Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem

@murzoo
Jag betvivlar att min skärm skulle lida av ett så ovanligt tillverkningsfel att endast mitt exemplar uppvisar denna form av IPS-glow. Ni andra som inte ser det måste väl ändå missa något?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

@murzoo
Jag betvivlar att min skärm skulle lida av ett så ovanligt tillverkningsfel att endast mitt exemplar uppvisar denna form av IPS-glow. Ni andra som inte ser det måste väl ändå missa något?

Nu har jag skickat tillbaks min så kan inte testa, men även jag reagerade på denna glow, jag har dock alltid släkt så kan inte svara på om min var lika kraftig i ljust rum.

Det jag märkte var att "låg" jag ner i stolen så jag fick en vinkel nerifrån och upp mot skärmen så var IPS-glowen betydligt mindre. Satt jag som man skulle blev den värre då jag fick en vinkel som var lite ovanifrån och ner.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av superapan:

En undran, vad har du haft tidigare? Jag märker av tydlig "IPS-glow".
Bild #3. Kameran på ett par tre meters avstånd. Ingen glow, men så här långa armar har jag inte :p.
http://s8.postimg.org/c130xwesx/Photo_2015_10_26_19_48_42_1596.jpg

Med tanke på exponeringen i övrigt och att du kör med med brightness på 15 tycker jag att det ser ganska ljust ut. Inte alls på den nivå testexemplaret hade i vinklar. Då höll jag mig mest runt brightness 50 och gick det att ana en (för tekniken typisk) uppljusning av de undre hörnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nu har jag skickat tillbaks min så kan inte testa, men även jag reagerade på denna glow, jag har dock alltid släkt så kan inte svara på om min var lika kraftig i ljust rum.

Det jag märkte var att "låg" jag ner i stolen så jag fick en vinkel nerifrån och upp mot skärmen så var IPS-glowen betydligt mindre. Satt jag som man skulle blev den värre då jag fick en vinkel som var lite ovanifrån och ner.

Skrivet av Laxpudding:

Med tanke på exponeringen i övrigt och att du kör med med brightness på 15 tycker jag att det ser ganska ljust ut. Inte alls på den nivå testexemplaret hade i vinklar. Då höll jag mig mest runt brightness 50 och gick det att ana en (för tekniken typisk) uppljusning av de undre hörnen.

Jag kör på brightness 26. Tittade igår kväll. Antingen så ger kameran en lite skev bild, eller så har du mer än vad jag har. Det är allt jag kan säga

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hade skickat tillbaka med distansköpslagen och köpt en ny.

Så någon annan stackare får den skärmen istället då och sen cirkulerar skärmen fram och tillbaka.

Reklamation är kanske mer rätt istället för att utnyttja distans.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tomika:

Så någon annan stackare får den skärmen istället då och sen cirkulerar skärmen fram och tillbaka.

Reklamation är kanske mer rätt istället för att utnyttja distans.

Det blir ju en demo-vara som står tydligt va det är för fel på den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det blir ju en demo-vara som står tydligt va det är för fel på den.

Så är inte alltid fallet. Se netonnet tex. Returnerad vara och beskrivningen för ek sådan. Står inte alls vad det är för fel på produkten, detta då man förmodligen inte ska nyttja distanslagen för att REKLAMERA en produkt.

Visa mig gärna en artikel som är Returnerad via distanslagen där ett fel på produkten framgår tydligt.

Står fast vid att det är fel att skicka åter en skärm på fel sätt bara för att det är lätt att missbruka. Det finns reklamation av en anledning.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tomika:

Så är inte alltid fallet. Se netonnet tex. Returnerad vara och beskrivningen för ek sådan. Står inte alls vad det är för fel på produkten, detta då man förmodligen inte ska nyttja distanslagen för att REKLAMERA en produkt.

Visa mig gärna en artikel som är Returnerad via distanslagen där ett fel på produkten framgår tydligt.

Står fast vid att det är fel att skicka åter en skärm på fel sätt bara för att det är lätt att missbruka. Det finns reklamation av en anledning.

Jag aldrig behövt skicka tillbaka, men ja bättre reklamation då!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Vet inte om det är mer liv i denna tråd eller i recensionstråden... men min fråga:
Ni som fått skärmen, är den värd priskillnaden (ca 2500kr) mot PG278Q Swift?
Tacksam för snabbt svar då jag funderar på att beställa idag.....
Obs spelar bara spel, ingen bildredigering eller annat.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crumpets:

Kan man verkligen reklamera en vara för 1 död pixel?

Det är 2 pixel som inte funkar om man se på bilden.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Jag kör på brightness 26. Tittade igår kväll. Antingen så ger kameran en lite skev bild, eller så har du mer än vad jag har. Det är allt jag kan säga

Kameran stämmer väl med vad jag ser. Jag ska åka förbi en kompis som har en MG279Q och jämföra innan jag agerar. Tack för informationen!

Skrivet av xxxPaladinxxx:

Ni som fått skärmen, är den värd priskillnaden (ca 2500kr) mot PG278Q Swift?

Jag tycker man också kan fråga sig om det är värt skillnaden mot MG279Q. Jag anser inte att G-sync är värt kostnaden.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superapan:

Kameran stämmer väl med vad jag ser. Jag ska åka förbi en kompis som har en MG279Q och jämföra innan jag agerar. Tack för informationen!

Jag tycker man också kan fråga sig om det är värt skillnaden mot MG279Q. Jag anser inte att G-sync är värt kostnaden.

Enligt min anledning bara därför jag köper dessa skärmar.
G-SYNC är fan helt jävla guld värt.

FY FAN för tearing och stuter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av superapan:

Kameran stämmer väl med vad jag ser. Jag ska åka förbi en kompis som har en MG279Q och jämföra innan jag agerar. Tack för informationen!

Jag tycker man också kan fråga sig om det är värt skillnaden mot MG279Q. Jag anser inte att G-sync är värt kostnaden.

Notera att han frågade om den var värd 2500kr mera än PG278Q och inte MG279Q
Skillnaden mellan PG278Q och PG279Q är att PG278Q har TN panel och nu denna IPS

Skrivet av tvelander:

Enligt min anledning bara därför jag köper dessa skärmar.
G-SYNC är fan helt jävla guld värt.

FY FAN för tearing och stuter.

Exakt det han sa! G-Sync är guld värt, känns jobbigt att gå tillbaks till mina gamla dell skärmar enbart.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Garderoben:

Notera att han frågade om den var värd 2500kr mera än PG278Q och inte MG279Q
Skillnaden mellan PG278Q och PG279Q är att PG278Q har TN panel och nu denna IPS

Och andra utgångar + 165Hz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Liten off-topic fråga

Hur nära sitter ni vid skärmen? Själv så sitter jag ca 60 cm från min skärm.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zxhosting:

Liten off-topic fråga

Hur nära sitter ni vid skärmen? Själv så sitter jag ca 60 cm från min skärm.

40-50?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av superapan:

Kameran stämmer väl med vad jag ser. Jag ska åka förbi en kompis som har en MG279Q och jämföra innan jag agerar. Tack för informationen!

Jag tycker man också kan fråga sig om det är värt skillnaden mot MG279Q. Jag anser inte att G-sync är värt kostnaden.

Skrivet av Garderoben:

Notera att han frågade om den var värd 2500kr mera än PG278Q och inte MG279Q
Skillnaden mellan PG278Q och PG279Q är att PG278Q har TN panel och nu denna IPS

Exakt det han sa! G-Sync är guld värt, känns jobbigt att gå tillbaks till mina gamla dell skärmar enbart.

Skrivet av tvelander:

Och andra utgångar + 165Hz

yes, är med på 165Hz, dock verkar det vara mer en gimmick, och G-syncmodul v2, är denna uppdaterad med något mer än utgångar? dvs kvalite, överhettning osv?

anledningen till frågan är att jag kan köpa swiften för 6470kr och då skiljer det drygt 2500kr och då det enligt swecs test var lite mer eftersläpningar i denna jämfört med Swiften så undrar jag om någon har uppdaterat och har någon kommentar/åsikt/jämförelse mellan dessa skärmar.

PS har redan bestämt mig för att jag vill ha en skärm med G-sync. DS

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Usch vad tragiskt det här känns. Fick hem skärmen för några timmar sedan och den är fan helt underbar vad gäller bildkvalité...inga trasiga pixlar, fantastisk färgreproduktion och flytet av 144 Hz (kan inte köra 165 pga grafikkortet) är så gött. Stativet superbt och materialen ser på ytan ut att vara av hög kvalité... så känns förjävligt, men den måste tyvärr tillbaka.

Felet? Hela bezeln kring skärmen sitter löst. I nedre vänster och högerkant sitter den fast, men uppe i vänster hörn går bezeln att rubba på mer och mer ju längre upp man kommer, och höger översida sitter så löst att den glappar och skakar om man rör vid den. Skulle förmodligen inte orka bry mig, men detta har även inverkan på backlightbleeden då det läcker igenom ljus där bezeln sitter som lösast (det blir alltså mindre om man för hand lägger lätt tryck på dom punkterna). Och just på högersidan är det så kraftigt att det är synbart med en nästan kritvit bakgrund (även med brightness på under 30) och ser förjävligt ut. Mycket tråkigt för vad som annars ser ut att vara en utomordentligt bra skärm...

Förhoppningsvis är nästa exemplar bättre... för potentialen i den här skärmen känns enorm.

Permalänk
Medlem

Känns helt fantastiskt märkligt att en premium-skärm som denna ska ha de problem ni rapporterar om här. Recensionen fick mig att hoppas på i princip obetydlig IPS-glow, men det var väl för mycket att hoppas på, 9000 kr till trots.

Läste tftcentrals recension av skärmen: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg279q.htm

"If manufacturers were to combine an IPS panel like this with a polarizer film to reduce that glow, it would be very welcome!"

Nog skulle väl det finnas en marknad för människor som är villiga att betala extra för att reducera glow? Jag skulle definitivt vara villig.

Permalänk
Medlem

@superapan:

Jag har haft en Samsung S27A950D 120hz TN-monitor.

Sitter visserligen aldrig i en vinkel där jag skulle märka av IPS-glow, tittar bara rakt framifrån. Använder en Samsung SyncMaster S27850T som sekundär monitor och den är betydligt behagligare att se film på, också bättre svärta.

Dvs, min ROG Swift PG279Q används enbart till skrivbordssysslor såsom Spel, mail, web, excel, word etc.

Upplever inte heller någon form av BLB med en helsvart bild, skärmen verkar oerhört uniform.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk

Ser ut som jag kommer få en ny skärm, status på ärendet ändrades till väntar på ny enhet.

Hoppas bara jag får en felfri verkar vara en del som haft problem. Vill gärna inte få en som har döda pixlar för då kan jag inte ens lämna tillbaks den...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Ser ut som jag kommer få en ny skärm, status på ärendet ändrades till väntar på ny enhet.

Hoppas bara jag får en felfri verkar vara en del som haft problem. Vill gärna inte få en som har döda pixlar för då kan jag inte ens lämna tillbaks den...

Det är ju bara att lämna tillbaka den om den har något fel varför skulle du inte kunna lämna tillbaka den?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det är ju bara att lämna tillbaka den om den har något fel varför skulle du inte kunna lämna tillbaka den?

Reklamationsregler. Pixelpolicy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ripsaw:

Hela bezeln kring skärmen sitter löst.

Jag har upptäckt samma problem. Övre högra hörnet glappar bezeln ett par millimeter, vilket påverkar BLB just där. Jag funderar på att skapa ett RMA-ärende pga detta.

Är det någon mer som har klämt i hörnen på sin skärm?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag fick min skärm den 26:e, har använt den åtskilliga timmar denna vecka och är mycket nöjd.

Jag har under de senaste 4 månaderna bytt ut mina 8år gammla 1920x1200 TN skärmar som kostade 4-5k styck när det begav sig och som fortfarande tuffar på utan döda pixlar eller större problem.
På jobbet så har jag haft allt mellan TN paneler och IPS paneler under denna tid, och privat så har jag längtat efter att byta ut skärmarna mot vettiga IPS paneler i flera år.

Så när g-sync kom ut började hoppet komma om att det snart skulle finnas skärmar jag med gott sammvete kunde lägga en större peng på igen, precis som det var för 8år sedan med mina snordyra EIZO skärmar.

Nu sitter jag här med en Asus PG279Q och en Dell U2515H och är kanon-nöjd med allt utom strömknappen på Dell skärmen samt att Windows 7 och DP skärmar verkar vara lite småskakigt, t.ex så detekterar inte alltid Windows att skärmarna existerar där när jag startar dom.
Men det ger mig ju bara ytterligare en anledning till att lägga lite tid på en Windows 10 uppgradering, och tills dess så behöver jag ju bara stänga av och starta den drabbade skärmen igen för att Windows skall ta sin alzheimers medecin och komma med i matchen.

Mitt betyg på just PG279Q skärmen är ett solkart "11 utav 10 starka ostbågar"

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Är det inte fler här på forumet som har den och vill dela med sig av sina intryck?

Jag är lite sugen på den, men på overclock.net verkar det vara väldigt mycket gnäll på ips-glow.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Är det normalt med så mycket IPS-glow på min skärm?

Den första bilden visar området, den andra ljusstyrkan (då den första bilden blir lite ljusare pga kameran).
Högra hörnet har dessutom lite backlight bleed.

Man undrar vad är fördelen med IPS och bättre synvinklar om man nu får IPS-glow istället....

Permalänk
Medlem

@RilleL: Spontant säger jag ja, det är ungefär som min ser ut. Kläm i övre högra hörnet och se om ramen sitter löst - verkar vara vanligt förekommande.

Grejen med IPS glow att det mest syns i mörka partier. En TN ser ju ut så alltid...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har haft min i fem dagar och är väldigt nöjd. Om jag koncentrerar mig och vill se glow så visst det finns där men om jag spelar så märker jag inte av det överhuvudtaget. Betyg A.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 8700k - ASUS Gtx 1080ti 11GB Strix gaming - Corsair 3000MHz DDR4 16 Gb - EVGA Supernova G2 750w - Fractal Design Define S - Samsung 850 evo 500 Gb - Asus TUF Z370 Plus-Gaming - W10 Home - Asus PG279Q - Mionix Naos 8000 - Gigabite Osmium Aivia (MX Red) - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2 -Massdrop Minimic - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RilleL:

Man undrar vad är fördelen med IPS och bättre synvinklar om man nu får IPS-glow istället....

Därför att IPS-panelen i högre grad behåller färger, ljusstyrka och tonkurva.

En TN-panel i samma vinkel som IPS-glow-effekter uppstår istället får helt fel färger, tappar ljusstyrka och får fel tonkurva så att bilden sotar igen eller blir väldigt grådassig. Kanske till och med "bronzing", inverterade färger (svart blir ljusare än mörkgrått) ifall det är en enklare/sämre TN-panel.

Mycket handlar om vad man är van med sedan innan och därför blir bytet TN <-> IPS-teknik(er) främst en fråga om att vänja sig. Har man vant sig vid hur en TN-panel beter sig kan det bli en liten omställningsprocess, för att inte säga överraskning. Samma sak upplever IPS-användare när de sätter sig vid en TN-panel.

TN-paneler har samma glow-fenomen för sig. Svärtan blir mycket ljusare. Den relativa förändringen jämfört med "IPS-glow" är faktiskt högre. Men då skärmen också tappar väldigt mycket ljusstyrka, kanske så mycket som 70 procent vid 30 grader H+V, blir det inte lika tydligt. Det blir istället mer ett jämngrått blask där IPS-panelen lyser lika starkt som tidigare men också visar en ljusare svärta.

Att TN-skärmar från början ofta har lite klenare belysning, kring 200-250 nits, samt tappar mycket ljus i vinkel kan också leda till att man är ovan med sin nya IPS-baserade skärm och kör den för ljusstarkt. PG279Q kan ju bränna på nästan 400 nits. Innan man ställt in brightness-reglaget rätt kommer det att lysa mer från svärtan.