Varför finns ingen andrahandsmarknad för PC-spel?

Permalänk
Medlem

Varför finns ingen andrahandsmarknad för PC-spel?

Jag har tidigare varit en inbiten konsolperson men är för tillfället begränsad till PC-spel och något jag alltid funderat kring och blivit irriterad över är den obefintliga andrahandsmarknaden och den stora motviljan hos utvecklarna när det kommer till just PC-spel.

Idag ska nästan alla spel registreras eller aktiveras via nätet och man tvingas skapa olika konton för att kunna spela sina spel men till vilken nytta? Kopieringsskyddet för alla större spel är knäckta inom en vecka, ibland t.o.m. innan officiell release så det känns orimligt att det skulle vara för att förhindra piratkopiering och den enda slutsatsen jag kan dra är att det handlar om ekonomiska intressen.

Jag har flera spel som jag har klarat ut, tröttnat på eller inte ens hunnit spela men som jag inte har möjlighet att ge bort då de är knutna till mina profiler. Dels känns det lite trist rent ekonomiskt eftersom jag aldrig spelar om ett spel och samtidigt inte heller kan få tillbaka några pengar för dem och än värre är att det inte ens går att överföra dem till andra spelare som kanske inte har råd att unna sig så många spel och som säkert skulle uppskatta dem enormt.

När Xbox One skulle lanseras gick Microsoft ut med att spelen skulle låsas så att de bara kunde spelas på ett visst antal konsoler men var tvungna att backa p.g.a. den enorma motreaktion de fick men när det gäller PC-spel verkar det vara mer eller mindre vedertaget att spel ska vara begränsade och låsta på alla möjliga krångliga sätt. Varför?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Tycker att du svarar på din egen fråga, d.v.s att de flesta PC-spel nuförtiden kräver aktivering/inloggning via någon server för att komma åt vissa funktioner.

Visst kan man tycka att det skulle fungera att sälja en hårdkopia av t.ex. Far Cray 4 för en hundring eller två bara för att kunna spela genom singleplayerläger, men det har ju piratkopieringsmarknaden redan löst, så de enda incitamenten för att fortfarande köpa spel är att komma åt multiplayerfunktionerna och slippa använda de där 20 sekunderna till att kopiera crackfilen till rätt mapp.

Känns som att man ska ha ett rätt välbetalt jobb för att 20 sekunder av ens liv ska motsvara andrahandspriset av ett spel...

Permalänk
Medlem

För att de flesta spel idag har en cd-key som man måste registrera på en tjänst som steam eller origin. Ska du sälja ett spel måste du sälja hela kontot.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

För att de flesta spel idag har en cd-key som man måste registrera på en tjänst som steam eller origin. Ska du sälja ett spel måste du sälja hela kontot.

Men varför är det på det viset? Det är som sagt både krångligt för oss konsumenter som tvingas skapa konton på Origin, Uplay, Windows Live och allt vad det heter och samtidigt hindrar det att spel säljs vidare. Det skulle enkelt kunna lösas genom att en produktnyckel endast kan vara registrerad på ett konto i taget men varför låsa produktnyckeln till detta konto i all oändlighet? Konsolspel är i regel lite dyrare än PC-motsvarigheten men då kan man sälja vidare spelet och få tillbaka en del av inköpspriset alt. byta det mot andra spel/skänka bort det, något som är totalt omöjligt när det kommer till PC-spel.

Jag köper inte riktigt att det skulle vara för att förhindra piratkopiering eftersom i stort sett alla kopieringsskydd knäcks inom ett par dagar och även de spel som kräver onlineregistrering och div. konton går att spela utan att ha en lagligt inköpt kopia. Som det ser ut idag drabbas bara ärliga kunder som bestraffas genom att behöva genomgå en massa krångliga procedurer för att ens kunna starta de spel man har köpt.

Det är dessutom väldigt märkligt att det inte existerar något liknande system för konsoler. Microsoft fick massiv kritik för sin idé om att låsa spel till en specifik konsol men när detsamma görs i ett PC-spel höjer ingen på ögonbrynen trots att det är exakt samma sak. Är det för att det 'alltid har varit så' och att det är mer eller mindre accepterat på PC-marknaden idag?

Då handlade det dessutom om att spelen endast skulle kunna registreras fem gånger vilket jag kan tycka är ganska rimligt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Idag säljs spel som en licens inte som en produkt. Du köper alltså inte produkten ett spel utan licensen att få spela spelet. Därmed har sådana här tjänster så som steam osv kunnat undgå lagar som handlar om just kravet för andrahandsförsäljning som t.ex är en lag i Tyskland.

Om det är rätt eller fel lämnar jag orört. Men det är så bolagen som säljer spel ser på saken. Samma sak med ångerrätten på spel via t.ex steam med flera fanns inte tills för ett par månader sedan. Igen för att spelen inte såldes som produkter utan som licenser, som är en tjänst har inte samma regler och lagar för ångerrätt som en produkt.

Igen om det är rätt eller fel ur konsumenters ögon är något jag lämnar orört.

Och givetvis är det en finansiell anledning bakom det. Bolagen tjänar ju mer pengar på att du köper nytt, det är ju bara gamestop som tjänar på att du köper begagnat inte utvecklarna eller förlaget. Så ifrån utvecklares vinkel är begagnade spel direkt negativt för dem. Det innebär att de får mindre pengar. Dock tror jag det är mer förlagen som är skurken i dramat.

Värt att notera är att nästa alla sådana här konton får man inte sälja enligt användaravtalet. Blir man påkommen kommer kontot stängas och säljaren kommer få en väldigt arg köpare efter sig osv osv.

Återigen, rätt eller fel lämnar jag till andra att diskutera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle vara riktigt smidigt om det kunde vara så att ett spel får bara vara reggat på ett konto i taget som @ågren är inne på.

Sen att köparen får koden och knappar in den på sitt konto och därefter genereras en ny unik spel-nyckel för nya ägaren.

Men i det stora hela handlar det om säljaren är ärlig eller ej.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har det någonsin funnits en andrahandsmarknad för PC-spel egentligen? Det beror rätt tveklöst på kopieringen. Det har gått att kopiera PC-spel ändå från början. Bara trycka in en andra diskett och skriva "copy". Med konsoler gick inte det. Piratkopior var ytterst sällsynta, fungerade ofta inte helt och kostade ändå en liten slant. Det har alltid funnits väldigt stora hinder för piratkopieringen på konsolsidan just pga inlåsningen, så det går lika bra att köpa begagnat på så vis. Enklare för köparen, skönt för säljaren att det finns en andrahandsmarknaden.

Då det alltid varit snorenkelt att kopiera på PC, började man så småningom med CD-nycklar. Då blev det istället det som kopierades och spreds. Sedan infördes begränsningar att max 1-2 installationer fick användas med samma nyckel, sen blev man permabannad online, alternativt spelet låst. Att köpa begagnat innebar då en risk att inte kunna spela online. Därigenom uppstod utvecklingen att orientera framför allt PC-spel mot online, så att det fanns incitament att köpa spelet, då det i regel är väldigt svårt att kringå kopieringsskyddet och ändå kunna spela online. Singleplayerspel ses numer som högriskprojekt, då bortskämda PCMR anser sig ha rätten att kopiera "dåliga" spel.

Skrivet av Arazand:

@ågren: Idag säljs spel som en licens inte som en produkt. Du köper alltså inte produkten ett spel utan licensen att få spela spelet. Därmed har sådana här tjänster så som steam osv kunnat undgå lagar som handlar om just kravet för andrahandsförsäljning som t.ex är en lag i Tyskland.

Så har det egentligen alltid varit med spel, film och musik. Du köper en licens. När det bara fanns fysiska medium var mediumet din licens. Egentligen får man inte sälja vidare en sådan licens, men alla insåg ju att det är praktiskt omöjligt att stävja. Några försök har dock ändp gjorts. Nintendo förde en kamp i början på 90-talet mot flera TV-spelaffärer i Sverige, och säkerligen andra länder också, där de försökte få det förbjudet att sälja begagnade spel. De förlorade till sist, men det tog rätt många år ändå, så det var inte helt självklart.

Det är först nu med den fullständiga digitaliseringen som det har kunnat implementerats fullt ut och gått upp för folk att det är så det ligger till.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

För att utvecklarna vill kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Microsoft tänkte också göra så att man inte kunde sälja spel vidare man köpt till Xbox One, men ändrade sig när folk blev som tokiga.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Jag har tidigare varit en inbiten konsolperson men är för tillfället begränsad till PC-spel och något jag alltid funderat kring och blivit irriterad över är den obefintliga andrahandsmarknaden och den stora motviljan hos utvecklarna när det kommer till just PC-spel.

Idag ska nästan alla spel registreras eller aktiveras via nätet och man tvingas skapa olika konton för att kunna spela sina spel men till vilken nytta? Kopieringsskyddet för alla större spel är knäckta inom en vecka, ibland t.o.m. innan officiell release så det känns orimligt att det skulle vara för att förhindra piratkopiering och den enda slutsatsen jag kan dra är att det handlar om ekonomiska intressen.

Jag har flera spel som jag har klarat ut, tröttnat på eller inte ens hunnit spela men som jag inte har möjlighet att ge bort då de är knutna till mina profiler. Dels känns det lite trist rent ekonomiskt eftersom jag aldrig spelar om ett spel och samtidigt inte heller kan få tillbaka några pengar för dem och än värre är att det inte ens går att överföra dem till andra spelare som kanske inte har råd att unna sig så många spel och som säkert skulle uppskatta dem enormt.

När Xbox One skulle lanseras gick Microsoft ut med att spelen skulle låsas så att de bara kunde spelas på ett visst antal konsoler men var tvungna att backa p.g.a. den enorma motreaktion de fick men när det gäller PC-spel verkar det vara mer eller mindre vedertaget att spel ska vara begränsade och låsta på alla möjliga krångliga sätt. Varför?

Skrivet av Ricerunner:

Tycker att du svarar på din egen fråga, d.v.s att de flesta PC-spel nuförtiden kräver aktivering/inloggning via någon server för att komma åt vissa funktioner.

Visst kan man tycka att det skulle fungera att sälja en hårdkopia av t.ex. Far Cray 4 för en hundring eller två bara för att kunna spela genom singleplayerläger, men det har ju piratkopieringsmarknaden redan löst, så de enda incitamenten för att fortfarande köpa spel är att komma åt multiplayerfunktionerna och slippa använda de där 20 sekunderna till att kopiera crackfilen till rätt mapp.

Känns som att man ska ha ett rätt välbetalt jobb för att 20 sekunder av ens liv ska motsvara andrahandspriset av ett spel...

Skrivet av Blupparen:

För att de flesta spel idag har en cd-key som man måste registrera på en tjänst som steam eller origin. Ska du sälja ett spel måste du sälja hela kontot.

Skrivet av Arazand:

@ågren: Idag säljs spel som en licens inte som en produkt. Du köper alltså inte produkten ett spel utan licensen att få spela spelet. Därmed har sådana här tjänster så som steam osv kunnat undgå lagar som handlar om just kravet för andrahandsförsäljning som t.ex är en lag i Tyskland.

Om det är rätt eller fel lämnar jag orört. Men det är så bolagen som säljer spel ser på saken. Samma sak med ångerrätten på spel via t.ex steam med flera fanns inte tills för ett par månader sedan. Igen för att spelen inte såldes som produkter utan som licenser, som är en tjänst har inte samma regler och lagar för ångerrätt som en produkt.

Igen om det är rätt eller fel ur konsumenters ögon är något jag lämnar orört.

Och givetvis är det en finansiell anledning bakom det. Bolagen tjänar ju mer pengar på att du köper nytt, det är ju bara gamestop som tjänar på att du köper begagnat inte utvecklarna eller förlaget. Så ifrån utvecklares vinkel är begagnade spel direkt negativt för dem. Det innebär att de får mindre pengar. Dock tror jag det är mer förlagen som är skurken i dramat.

Värt att notera är att nästa alla sådana här konton får man inte sälja enligt användaravtalet. Blir man påkommen kommer kontot stängas och säljaren kommer få en väldigt arg köpare efter sig osv osv.

Återigen, rätt eller fel lämnar jag till andra att diskutera.

Det är inget fenomen som uppstått på senare tid, så att man måste registrera med cd-key har inget med saken att göra, andrahandsmarknaden på PC-spel har ALLTID varit för 25kr på loppis (och då är det bra betalt).

Skrivet av Gibbe:

Har det någonsin funnits en andrahandsmarknad för PC-spel egentligen? Det beror rätt tveklöst på kopieringen. Det har gått att kopiera PC-spel ändå från början. Bara trycka in en andra diskett och skriva "copy". Med konsoler gick inte det. Piratkopior var ytterst sällsynta, fungerade ofta inte helt och kostade ändå en liten slant. Det har alltid funnits väldigt stora hinder för piratkopieringen på konsolsidan just pga inlåsningen, så det går lika bra att köpa begagnat på så vis. Enklare för köparen, skönt för säljaren att det finns en andrahandsmarknaden.

Då det alltid varit snorenkelt att kopiera på PC, började man så småningom med CD-nycklar. Då blev det istället det som kopierades och spreds. Sedan infördes begränsningar att max 1-2 installationer fick användas med samma nyckel, sen blev man permabannad online, alternativt spelet låst. Att köpa begagnat innebar då en risk att inte kunna spela online. Därigenom uppstod utvecklingen att orientera framför allt PC-spel mot online, så att det fanns incitament att köpa spelet, då det i regel är väldigt svårt att kringå kopieringsskyddet och ändå kunna spela online. Singleplayerspel ses numer som högriskprojekt, då bortskämda PCMR anser sig ha rätten att kopiera "dåliga" spel.

Så har det egentligen alltid varit med spel, film och musik. Du köper en licens. När det bara fanns fysiska medium var mediumet din licens. Egentligen får man inte sälja vidare en sådan licens, men alla insåg ju att det är praktiskt omöjligt att stävja. Några försök har dock ändp gjorts. Nintendo förde en kamp i början på 90-talet mot flera TV-spelaffärer i Sverige, och säkerligen andra länder också, där de försökte få det förbjudet att sälja begagnade spel. De förlorade till sist, men det tog rätt många år ändå, så det var inte helt självklart.

Det är först nu med den fullständiga digitaliseringen som det har kunnat implementerats fullt ut och gått upp för folk att det är så det ligger till.

Det är ju just det som inte har funnits.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Men tänk om man kunde sälja vidare sina Steam-spel. Försäljningen på nya spel skulle minska något oerhört! Där har du en del av förklaringen.
Ett begagnat Steam-spel skulle vara som nytt så varför köpa det nytt?

Permalänk
Medlem

Andrahandsmarknaden har ersatts av Steam-reor m.m.
Den finns för att spelförsäljarna är giriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Har det någonsin funnits en andrahandsmarknad för PC-spel egentligen? Det beror rätt tveklöst på kopieringen. Det har gått att kopiera PC-spel ändå från början. Bara trycka in en andra diskett och skriva "copy". Med konsoler gick inte det. Piratkopior var ytterst sällsynta, fungerade ofta inte helt och kostade ändå en liten slant. Det har alltid funnits väldigt stora hinder för piratkopieringen på konsolsidan just pga inlåsningen, så det går lika bra att köpa begagnat på så vis. Enklare för köparen, skönt för säljaren att det finns en andrahandsmarknaden.

Då det alltid varit snorenkelt att kopiera på PC, började man så småningom med CD-nycklar. Då blev det istället det som kopierades och spreds. Sedan infördes begränsningar att max 1-2 installationer fick användas med samma nyckel, sen blev man permabannad online, alternativt spelet låst. Att köpa begagnat innebar då en risk att inte kunna spela online. Därigenom uppstod utvecklingen att orientera framför allt PC-spel mot online, så att det fanns incitament att köpa spelet, då det i regel är väldigt svårt att kringå kopieringsskyddet och ändå kunna spela online. Singleplayerspel ses numer som högriskprojekt, då bortskämda PCMR anser sig ha rätten att kopiera "dåliga" spel.

Jag vet inte hur scenen ser ut idag men på tidigare konsoler (PS1, PS2, Xbox 360 m.m.) var det oerhört lätt att piratkopiera spel och så har det nog varit ända sen man gick över till digitala medier istället för kassetter. Att det aldrig har funnits någon andrahandsmarknad för PC-spel beror helt och hållet på att utvecklarna gjort det besvärligt att sälja vidare spel som i exemplet med CD-keys. Om det fanns ett välfungerande system för registrering av produktnycklar skulle vidareförsäljning och byten inte vara några som helst problem.

Skrivet av Jonny Myran:

För att utvecklarna vill kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Microsoft tänkte också göra så att man inte kunde sälja spel vidare man köpt till Xbox One, men ändrade sig när folk blev som tokiga.

Det var lite det jag var inne på, att det ändå känns helt accepterat för PC-spel eftersom det alltid varit så men det verkar vara svårt att implementera det på konsolsidan. Kanske för att det där ses som en ny och väldigt begränsande affärsmodell som inte accepteras bland kunderna?

Skrivet av zyy:

Men tänk om man kunde sälja vidare sina Steam-spel. Försäljningen på nya spel skulle minska något oerhört! Där har du en del av förklaringen.
Ett begagnat Steam-spel skulle vara som nytt så varför köpa det nytt?

Då kan vi konstatera att det uteslutande beror på ren girighet. Men varför finns det incitament till att utveckla konsolspel i såna fall där det ju finns en fungerande andrahandsmarknad? Är roten till problemet att utvecklarna tar för givet att de flesta väljer att piratkopiera PC-spel samtidigt som de köper konsolspel? Jämför man försäljningssiffror säljer PC-spel oerhört bra men det kanske beror på att man är tvungen till att köpa nytt eftersom någon andrahandsmarknad inte existerar.

Ditt resonemang skulle kunna appliceras på i stort sett vilka varor och tjänster som helst men jag har svårt att tro att det skulle gå att införa inom någon annan bransch än den för digital underhållning.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Steam är f.ö. ett utmärkt exempel på hur en andrahandsmarknad skulle kunna fungera då det är den enskilt största plattformen för försäljning av PC-spel. Säg att man kan sälja spel man tröttnat på och få tillbaka 50% av nypriset som är låsta till Steam-kontot. Win-win i min mening. Jag själv får tillbaka en del pengar som kan användas för att köpa nya spel och en annan spelare får möjligheten att göra sig ett fynd.

Det skapar merförsäljning snarare än uteblivna intäkter då prisskillnaden för ett nytt spel oftast är betydligt större än de pengar man skulle få tillbaka vid begagnatförsäljning. Det skulle även kunna göras utan att produktnyckeln säljs vidare med ett slags inbytessystem vilket i så fall skulle innebära noll förlust för Steam/utvecklarna.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag vet inte hur scenen ser ut idag men på tidigare konsoler (PS1, PS2, Xbox 360 m.m.) var det oerhört lätt att piratkopiera spel och så har det nog varit ända sen man gick över till digitala medier istället för kassetter. Att det aldrig har funnits någon andrahandsmarknad för PC-spel beror helt och hållet på att utvecklarna gjort det besvärligt att sälja vidare spel som i exemplet med CD-keys. Om det fanns ett välfungerande system för registrering av produktnycklar skulle vidareförsäljning och byten inte vara några som helst problem.
Det var lite det jag var inne på, att det ändå känns helt accepterat för PC-spel eftersom det alltid varit så men det verkar vara svårt att implementera det på konsolsidan. Kanske för att det där ses som en ny och väldigt begränsande affärsmodell som inte accepteras bland kunderna?
Då kan vi konstatera att det uteslutande beror på ren girighet. Men varför finns det incitament till att utveckla konsolspel i såna fall där det ju finns en fungerande andrahandsmarknad? Är roten till problemet att utvecklarna tar för givet att de flesta väljer att piratkopiera PC-spel samtidigt som de köper konsolspel? Jämför man försäljningssiffror säljer PC-spel oerhört bra men det kanske beror på att man är tvungen till att köpa nytt eftersom någon andrahandsmarknad inte existerar.

Ditt resonemang skulle kunna appliceras på i stort sett vilka varor och tjänster som helst men jag har svårt att tro att det skulle gå att införa inom någon annan bransch än den för digital underhållning.

Läste du ens vad jag skrev?

De tekniska hindren för att kopiera konsolspel är väldigt mycket större än på PC. Även med skivmedium måste du modda maskinen för mellan 500-1500 kronor för att den ska läsa skivorna, så det är inget som fungerar "out of the box" och bara kräver pillande. Och med en moddad maskin ryker garantin, du riskerar fel pga ingreppet och du får inte tillgång till onlinedelen. En del sådant går att stänga av, men råkar man missa det är maskinen permanent bannad. Alltså inte ditt konto, utan själva maskinen, så maskinen går bara att sälja vidare till en av de få som också sysslar med piratkopiering. Ergo du riskerar väldigt mycket och trösklarna är höga till att gå piratvägen på konsoler, men nästan ingenting alls på PC-sidan.

Det finns absolut inget intresse från spelutgivarna att tillhandahålla en andrahandsmarknad. Att det har funnits en är en sidoeffekt av fysiska medium. Men när det försvinner så försvinner också andrahandsmarknaden. Glöm att det kommer komma en digital motsvarighet. Att det är billigare digitalt är delvis för att folk ska acceptera det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är ju just det som inte har funnits.

Var inte du 40+ ?

Jag har själv en ganska stor samling spel i STEAM-biblioteket som jag inte använt på lång tid. Tyvärr så är de bara "liggande" där eftersom man inte kan ge bort enstaka spel, man måste isåfall ge bort hela STEAM-kontot. Vilket jag tycker är totalt värdelöst. Vore det inte bättre om man kunde ge bort spelen när man är klar med dem?

Förr var det ju inga som helst problem, innan den digitala låsningen kom på spelen. GOG är den bästa affären för digitalt distribuerade spel idag, då de inte använder sig av DRM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Var inte du 40+ ?

Jag har själv en ganska stor samling spel i STEAM-biblioteket som jag inte använt på lång tid. Tyvärr så är de bara "liggande" där eftersom man inte kan ge bort enstaka spel, man måste isåfall ge bort hela STEAM-kontot. Vilket jag tycker är totalt värdelöst. Vore det inte bättre om man kunde ge bort spelen när man är klar med dem?

Förr var det ju inga som helst problem, innan den digitala låsningen kom på spelen. GOG är den bästa affären för digitalt distribuerade spel idag, då de inte använder sig av DRM.

Jo, vad har det med saken att göra? Det fanns ingen marknad på begagnade PC-spel för 20 år sedan heller, den var lika död då som den är idag.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jo, vad har det med saken att göra? Det fanns ingen marknad på begagnade PC-spel för 20 år sedan heller, den var lika död då som den är idag.

Man kan väl bara beklaga att du inte kände till den då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Man kan väl bara beklaga att du inte kände till den då.

Vad skulle jag känna till? En marknad som inte existerade. Marknaden för PC spel har varit obefintlig jämt såvida det inte rörde sig om samlarsaker, och den marknaden är inte annorlunda idag, men för vanliga utgåvor utav spel har den varit helt borta, i bästa fall hamnade dem på någon loppis för struntsummor.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad skulle jag känna till? En marknad som inte existerade. Marknaden för PC spel har varit obefintlig jämt såvida det inte rörde sig om samlarsaker, och den marknaden är inte annorlunda idag, men för vanliga utgåvor utav spel har den varit helt borta, i bästa fall hamnade dem på någon loppis för struntsummor.

Att det fanns en marknad för begagnade PC-spel förr. Idag är den i stort sett obefintlig på grund av DRM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Att det fanns en marknad för begagnade PC-spel förr. Idag är den i stort sett obefintlig på grund av DRM.

Det var borta då med, det är inte DRM's fel att den inte finns idag, du är helt ute och hittar på saker just nu. Du kan sälja spel begagnat som har DRM skydd utan problem, men det är inte där skon klämmer för DRM har ingenting med begagnatmarknaden att göra.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det var borta då med, det är inte DRM's fel att den inte finns idag, du är helt ute och hittar på saker just nu. Du kan sälja spel begagnat som har DRM skydd utan problem, men det är inte där skon klämmer för DRM har ingenting med begagnatmarknaden att göra.

Låg en butik nästan längst upp på Storgatan i Linköping, nära Filbyter. De hade ett ganska hyffsat begagnatutbud. Handlade en hel del där. Spelbutikerna i Norrköping var också ganska bra. Du besökte inte dem va?

Visserligen så finns det ju en hel del även idag, på t.ex. eBay, Blocket eller Tradera. Men som sagt så är ju ORIGIN och STEAM-spel låsta till ett konto så där kan man tyvärr inte sälja enskilda spel om man inte har ett spel per konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Tycker att du svarar på din egen fråga, d.v.s att de flesta PC-spel nuförtiden kräver aktivering/inloggning via någon server för att komma åt vissa funktioner.

Visst kan man tycka att det skulle fungera att sälja en hårdkopia av t.ex. Far Cray 4 för en hundring eller två bara för att kunna spela genom singleplayerläger, men det har ju piratkopieringsmarknaden redan löst, så de enda incitamenten för att fortfarande köpa spel är att komma åt multiplayerfunktionerna och slippa använda de där 20 sekunderna till att kopiera crackfilen till rätt mapp.

Känns som att man ska ha ett rätt välbetalt jobb för att 20 sekunder av ens liv ska motsvara andrahandspriset av ett spel...

Sen finns det ju också folk som helt enkelt inte vill piratkopiera spel och ta andras verk. Så det är ju också en anledning till att fortfarande köpa spel.

Just DRM som Steam och Origin är sånt som skulle kunna göra att andrahandsförsäljning på PC skulle kunna vara en grej, genom att man skulle kunna flytta spelet till ett annat konto. Men de har ju absolut ingen anledning att göra det möjligt då det bara kostar pengar för dem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

GOG har bra system, men få bra spel. Det mesta GOG har är sträckgubbespel som ser för djävligt dåliga ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Låg en butik nästan längst upp på Storgatan i Linköping, nära Filbyter. De hade ett ganska hyffsat begagnatutbud. Handlade en hel del där. Spelbutikerna i Norrköping var också ganska bra. Du besökte inte dem va?

Visserligen så finns det ju en hel del även idag, på t.ex. eBay, Blocket eller Tradera. Men som sagt så är ju ORIGIN och STEAM-spel låsta till ett konto så där kan man tyvärr inte sälja enskilda spel om man inte har ett spel per konto.

Dessa spel är inte ens fysiska spel, så nu vet jag inte ens vad du jämför, det är som att jämföra en musik CD med en mp3-fil...och varför skulle jag åka till Norrköping eller Linköping för att titta ifall de har en marknad för begagnade spel, då är det ju t.o.m billigare att köpa det nytt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

På den tiden då vi tvingades höra på en CD-spelare som lät som en dammsugare varje gång vi skulle spela våra ärligt köpta spel fanns det inget som hindrade att vi lånade ut eller sålde spelen när vi var färdiga med dem. Visst fanns det en begagnatmarknad men jag tror inte så många faktiskt brydde sig. De flesta jag känner har i alla fall kvar alla sina gamla spel. Själv bytte jag in något enstaka spel men bara om jag råkat köpa något riktigt uselt som jag visste att jag aldrig skulle vilja spela igen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Dessa spel är inte ens fysiska spel, så nu vet jag inte ens vad du jämför, det är som att jämföra en musik CD med en mp3-fil...och varför skulle jag åka till Norrköping eller Linköping för att titta ifall de har en marknad för begagnade spel, då är det ju t.o.m billigare att köpa det nytt.

När köpte du ett PC-spel senast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

När köpte du ett PC-spel senast?

3 månader sedan, vad har det med saken att göra?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

En sak ni missar är risken om ens konto blir hackat och det går att ge bort spel, d.v.s. hackaren kan skicka vidare spelen till andra konton om de inte är låsta till ett, något som kan bli väldigt jobbigt och skulle definitivt vara attraktivt för många av dessa människor som inte vet skillnaden mellan mitt och ditt.
Bara kolla på hur hårt Steam trading är reglerat, trots det så är det många som blir lurade på sina CS:GO skins.

Jag håller med Rajat, den begagnade marknaden på PC-spel har alltid varit dålig och precis som han säger så har jag även vänner vars gamla PC-spel innan den digitala tiden blev kvar i förrådet medan konsolspelen såldes vidare.

Visst önskar även jag att jag kunde ge eller sälja bort spel från mitt Steam, Origin och Uplay bibliotek som är idag på ca 200 spel. Många i listan kommer jag aldrig spela igen och det finns även en hel del som kommit med t.ex. humble bundle som jag inte ens vill överhuvudtaget ha men kom p.g.a. alla spel var inbakade i en nyckel.
Men likaväl är det skönt att veta att de spelen finns kvar där om mitt konto skulle på något magiskt sätt bli hackat och att det inte finns en risk för att de hamnar på en massa andra konton som säljer sen vidare spelen för att göra en vinning på andras bekostnad.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

3 månader sedan, vad har det med saken att göra?

Eftersom de flesta nya PC-spelen kräver onlineaktivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Var inte du 40+ ?

Jag har själv en ganska stor samling spel i STEAM-biblioteket som jag inte använt på lång tid. Tyvärr så är de bara "liggande" där eftersom man inte kan ge bort enstaka spel, man måste isåfall ge bort hela STEAM-kontot. Vilket jag tycker är totalt värdelöst. Vore det inte bättre om man kunde ge bort spelen när man är klar med dem?

Förr var det ju inga som helst problem, innan den digitala låsningen kom på spelen. GOG är den bästa affären för digitalt distribuerade spel idag, då de inte använder sig av DRM.

Man kan ju skapa familj på steam och dela spelen med kompisar.
Men visst ge bort till randoms blir svårare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.