Hur tänker folk vad gäller design?

Permalänk
Medlem

Hur tänker folk vad gäller design?

Hej,

Jag har funderat på en sak ett bra tag och känner att jag måste fråga.
De flesta telefoner som säljs idag har fruktansvärt dålig batteritid. Detta till stor del på grund av att telefonerna ska göras så tunna som möjligt, vilket enligt mig är onödigt.

Väldigt många köper ett skal till sin telefon för att den ska hålla, vilket ökar vikten och tjockleken. Förutom det så tar många med sig en laddare vart de än går (erfarenheten säger att det mest gäller iPhone-användare).

Detta gör att den otroligt tunna telefonen inte längre är så tunn, lätt eller smidig att ta med sig. Så varför gör görs inte telefonerna istället ett par millimeter tjockare? Den extra tjockleken skulle kunna både kunna utnyttjas till ett större batteri OCH telefonerna skulle kunna göras mer hållbara. Jag personligen skulle gärna köpa en sån telefon.

En telefon som man måste köpa ett skal till för att den ska tåla vardagsanvändning är en felkonstruerad telefon.

Eller vad säger ni?

EDIT: Jag läste igenom texten och insåg att den inte blev så bra skriven, skyller på att jag är bakis

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med jag kör fortfarande med min Galaxy S4 och det var inte föränn jag köpte mitt incipio dual pro skal som gjorde att den blev lite enklare hålla i lite rejälare och inte kändes som man höll ett smörgåsrån i näven.

Bättre dom hade satsat på lite tjockare telefoner för då hade batteritiden förmodligen kunnat göras bättre men inte nog med det mer möjlighet för kylning så vissa telefoner inte blir så varma som dom blir idag, samt lite mer robusta.

Jag har verkligen 0 förståelse för varför alla telefoner ska göras så tunna som dom görs idag alla som gör recensioner på telefoner gnäller alltid på en sak oavsett telefon "Det kunde varit bättre batteritid" och det är något man hör var och varannan individ gnälla på också, samt man ser när folk går använder sina powerbanks från och till, men fortfarande ser man telefoner som ska vara tunnare osv helt obegripligt.

Design framför funktionalitet och prestanda.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag känner också igen detta beteendet där folk har med sig laddaren på restauranger osv bara för att förlänga batteritiden något. Tordes vara enklare att ha med en batteribank eller liknande.

Sen så har väl mycket med hur vi använder våra mobiler idag. Många både arbetar och har det sociala i mobilen.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en repad telefon som nästan alltid är ansluten till ett externt 16 Ah batteri, hade gärna haft allt ihopbygt till en stor, stöt och vattentålig enhet med minst samma batterikapacitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det inte en tävling om vem som har tunnast telefon?
Att man sen får plugga i laddaren när man kommer till jobbet är väl orelaterat?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Satsa på mer robusta modeller.

Högre batteritid och bättre kylning hade helt klart varit att föredra. Har i dag en Galaxy S4 och instämmer med kommentaren högre upp om den modellen.

Permalänk
Medlem

Tjockare telefon och större batteri framför spegeltunn och minimalt batteri alla dagar i veckan.
Sitter med en LG G4 i dagsläget och var i början oerhört imponerad över batteritiden som klarade sig i 2 dygn med ful användning. Dessvärre verkar effekten ha avtagit sig och batteriet har stabiliserat sig på att klara sig nu ungefär 1-1½ dag utan laddning.

Skulle ha avvaktat Droid Turbo 2 som kommer Europa senare i år.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Säljer bättre av någon anledning. Ovan är ett prakt exempel där dem pressade varenda mm och resultatet blev kasst med endast två uttag. Ett för ljud och ett för allt annat, inklusive laddning. Resultatet är att man får ha med sig en påse adaptrar för att kunna göra något vettigt med den.

Måste ge beröm till Sony vars ZX Compact serie bryter trenden. Något tjockare men marknadens bästa batteritid såvitt jag vet. Den pressar inte antalet pixlar utan har hellre bättre batteri tid, vilket man får av lägre upplösning utav flera skäl. (Smartphones marknaden.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Något som är extra irriterande är när kameran sticker ut för att telefonen är för tunn. Fyll ut resten av telefonen med mer batteri bara, så har vi löst 2 problem på en gång.

Permalänk
Medlem

I grund och botten är det "vi" kunderna som bestämmer. Om vi säger att vi vill ha bättre batteritid men ändå gladeligen köper de nya tunna modellerna så fortsätter de göra dem.

Egentligen fungerar det på samma sätt som man brukar säga om barnuppfostran: "Barnen gör inte som du säger utan de gör som du gör."
Detta kan översättas i detta sammanhang till att: "Tillverkaren gör inte det du säger att du vill ha utan de gör istället mer av sådant som du köper!"

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

I grund och botten är det "vi" kunderna som bestämmer. Om vi säger att vi vill ha bättre batteritid men ändå gladeligen köper de nya tunna modellerna så fortsätter de göra dem.

Egentligen fungerar det på samma sätt som man brukar säga om barnuppfostran: "Barnen gör inte som du säger utan de gör som du gör."
Detta kan översättas i detta sammanhang till att: "Tillverkaren gör inte det du säger att du vill ha utan de gör istället mer av sådant som du köper!"

Men det är ju svårt att köpa något bättre om de inte finns.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag säger bara HTC One, stryktåligare telefon får man fan leta efter. Hade min One X i 3 år, tappades i asfalt när jag cyklade i full fart. Ner från en lift på jobbet 2-3 meter osv. Knappt en spricka i den och fullt funktionabel.
Har nu en m9 som också har fått ta en hel del stryk, (kakelgolv från 2 meters höjd är väl det värsta fallet) helt utan att någonting har hänt med den.
Vid normal användning räcker batteriet gott och väl i två dagar åtminstone. Det får ändå anses väldigt bra för en telefon i dagens läge.

Men jag ser vart du kommer ifrån, allt för mycket fokus läggs på fel saker. Men det beror ju mycket på konsumtionssamhället i sig, bygger man hållbara mobiler med grym batteritid kommer folk inte byta telefoner lika ofta. Således mindre profit.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

funktionalitet > form

men verkar som det inte är alltid folk tänker så

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv

Hade en gång en Nokia med ett extra biffigt batteri, räckte en månad mellan laddningarna.

Har förgäves försökt få Apple att bygga bärbara med en slutning för vanlig 2-polig nätkabel, alltså samma som Apple TV och deras routrar. Med dagens effektivaste (men då lite dyrare) kraftaggregat så kan kraften bli så liten att den inte märks på en bärbar. Då skulle man slippa den där klumpiga laddaren i väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Väldigt många köper ett skal till sin telefon för att den ska hålla, vilket ökar vikten och tjockleken.

En telefon som man måste köpa ett skal till för att den ska tåla vardagsanvändning är en felkonstruerad telefon.

Jag hade köpt ett skal även om den var 1 cm tjockare. Ett skal vill jag ha för att undvika repor. Det hade blivit repor på telefonen även om den var tjockare. Min tele är runt 1,5 år gammal (inte SÅ gammal, men ändå) och den har inte en endaste liten minirepa på sig, vilket den hade haft UTAN skal, oavsett tjocklek.

Jag ser hellre en telefon med denna design än en som väger mer/tjockare etc. Min batteritid på min telefon med min användning är absolut 0 problem med överhuvudtaget.

Sen det här med att folk säger att "batteritiden var bättre förr, jag kunde ha en månad mellan laddningarna". Jo, hur ofta använde du din gamla telefon till surf, hålla på med appar, ladda ner, spela spel (som för övrigt var extremt krävande, Snake...:O), kolla youtube-klipp och allt vad man gör?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Men det är ju svårt att köpa något bättre om de inte finns.

Men det är inte sant, det finns alltid alternativ från vissa andra tillverkare om batteritid är primära kravet. Men om de modellerna inte säljer lika bra för att folk tycker de ser "tråkigare ut" så växer inte det segmentet på marknaden.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Min z3 compact är nog den mest perfekta telefon jag haft.

Bra storlek, ok batteritid.

Jag har dessutom skal, flip case på den & storleken är fortfarande perfekt.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Men det är ju svårt att köpa något bättre om de inte finns.

Då får man väl skippa att köpa något?
Det finns dock ofta telefoner med t.ex bättre batteri om man kollar bort från "toppen".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

projekt ara är lösning på era problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhybner:

projekt ara är lösning på era problem

Skrivet av Projekt Aras sida:

Designed exclusively for 6 billion people.

Vilka är miljarden som inte får något då? Är alla födda på söndagar är förbjudna att handla?

Intressant idé men tror inte så mycket på den. Blir väldigt mycket dött utrymme som en integrerad lösning hade utnyttja utan problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@UtterN: Det där är ju mer än vad som behövs för vardagsanvändning.
Själv äger jag en LG G4, som är tjockare än många andra telefoner. Men så slår den också (nästan) alla dagens telefoner på de flesta punkter, inkl batteritid.

@tudz: Där sa du något! Fattar inte hur tillverkarna tänkte, skulle man tappa telefonen så blir ju en utstickande kamera otroligt utsatt. Det är det enda minuset på G4:an

Självklart styrs marknaden av vad folk köper, men då kan man fråga sig varför i princip alla köper en papperstunn telefon, för att sedan klaga på batteritiden?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag hade köpt ett skal även om den var 1 cm tjockare. Ett skal vill jag ha för att undvika repor. Det hade blivit repor på telefonen även om den var tjockare. Min tele är runt 1,5 år gammal (inte SÅ gammal, men ändå) och den har inte en endaste liten minirepa på sig, vilket den hade haft UTAN skal, oavsett tjocklek.

Vad spelar det för roll om telefonen har en repa? Plockar du av skalet och beundrar din repfria telefon? Jag har svårt att förstå mig på hela tankegången med skal. En telefon är till för att användas, likt en cykel. Inte sätter du väl ett skal eller skyddsplast på din cykel för att den kan få en repa när den står i cykelstället?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Ja, ett batteri som räckte typ en vecka istället för knappt en dag vore ju smutt. Så kunde man sitta och lira snake hela dagarna utan att behöva oroa sig.

Vad gäller skal så har jag aldrig riktigt fattat "varför?". Har tappat min telefon ett otal gånger, den verkar inte mer benägen att gå sönder än telefonerna på nokias och ericssons storhetstid.

Känns mest som superenkel merförsäljning...
- Fin ny smal telefon du köpt! Men går den inte sönder lätt när den är så tunn?
- Oj, det tänkte jag inte på! Klart den är skör när den är så tunn!
- Det har vi tänkt på! Här kan du köpa till skal och fodral i alla tänkbara former!

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Vad spelar det för roll om telefonen har en repa? Plockar du av skalet och beundrar din repfria telefon? Jag har svårt att förstå mig på hela tankegången med skal. En telefon är till för att användas, likt en cykel. Inte sätter du väl ett skal eller skyddsplast på din cykel för att den kan få en repa när den står i cykelstället?

Sådär kan du tänka om precis allting ang. repor. Spela roll om min bildskärm har en fet repa på sig någonstans, min TV eller någonting annat. Nej, du behöver inte ha ett skydd på en cykel som står i ett cykelställ, eller en TV som står på sin plats hela sin livslängd, eller din datorskärm. En telefon förflyttar sig, en telefon tappas lätt, en telefon blir lätt repig, sprucken skärm etc. Kan jag undvika att min skärm blir repig med ett skärmskydd? Varför ska jag då vara utan? Den är ju till för att användas...

"Plockar du av skalet och beundrar din repfria telefon", nej, jag har ett genomskinligt. Jag vill inte ha repor etc på mina ägodelar, kan jag undvika det så gör jag. För övrigt är mitt skal extremt tunt och känns inte direkt av. Dessutom använder jag det för att min telefon inte ska vara hal, och den ÄR otroligt hal om jag har den i fickan utan skal etc. Och nej, jag vill inte tappa min telefon och få en fet repa på baksidan, på skärmen, eller att den helt enkelt går sönder för att den ramlar pga att den är hal.

"spela roll om min bil får en repa, en bil ska användas". Förstår inte ditt tankesätt?

Ett sånt använder jag. Och jag kan garantera dig att det där skalet har räddat min telefon bra många gånger. Dessutom, har jag min telefon liggandes på bordet och startar den genom dubbelklick på skärmen, vilket också betyder att den åker runt på bordet ofta, vilket skulle medföra ytterligare massa repor, "men spela roll om jag får 50k repor". ^o)

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A