Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Är väl inte windows 10/MS fel om en del hårdvara har problem..Väl inte MS som gör drivrutinerna??

För mig fungerade Windows 10 out of the box..Men däremot var en del tillverkare väldigt långsamma med att släppa bra uppdaterade drivrutiner.
ASUS och Samsung för min del..
Nvidia fungerade klockrent direkt.Samma sak med Creative ( Kors i taket )

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Win10 trummar på kalas fint, kan dock få små lagg om jag fipplar i webläsaren för mycket men inget allvarligt.

Skulle gärna se att de tog tillbaka nåt Aero liknade utssende.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Det gör mig inget att du försöker förlöjliga mig. Du får det att låta som att jag är en liten tomte på en stubbe i skogen, för jag är ju inte aktiv i branschen och i mitt jobb struntar jag fullkomligt i att följa upp vilka uppdateringar som görs?

Vad har WAAS med antalet uppdateringar att göra?

(Nu är jag dock en liten tomte som hoppar och skriker när årets idrottshändelse avgörs: Rugby World Cup.)

Jag försöker inte förlöjliga dig men det är ett märkligt uttalande att det är ovanligt många uppdateringar. Jämfört med vad? Windows 10 har aldrig släppts förut och jag vet inte hur man ska kunna jämföra releasen med någon annan version av Windows eftersom att Windows 10 är den första där tanken är att uppdatera det ofta, snabbt och under en mycket lång tid (sista versionen av Windows?).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Några saker som MS måste fixa:
*Fixa skalningen nån gång. Har en full hd 10.6 skärm och allt är jättelitet. Skalar man i Windows så blir all text suddig som tusan. Och vissa saker skalar inte alls. Förstår inte hur man kan köra en unified OS som ska funka på alla plattformar om man inte grejar skalning ens.

*Ställa in vad som händer när man trycker på textrutor med penna respektive fingrar. Ibland när jag trycker på pennan så poppar ett fält upp som man ska skriva i som sedan översätts till riktiga tecken. Den gissar alltid fel.
Kör man med touch via fingrar så kommer tangentbordet aldrig fram automatiskt och man måste trycka på den lilla tangentbordsknappen varenda gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Och det menar du att min 88-åriga dementa pappa skulle klara av, han som nätt och jämnt klarar av att läsa sina mejl och då bara under förutsättning att allt ser precis likadant ut. Det skulle vara en katastrof för honom att få in Windows 10, han skulle inte längre klara av att logga in därför att det inte ser likadant ut. Jag kan inte heller hålla på och besöka honom varje vecka för att sortera bland uppdateringarna.

Det var jättejobbigt för honom att byta från XP till Windows 7 för 3-4 år sen och då fungerade han nästan normalt till skillnad från idag.

Hade det inte varit bättre att byta till en Linux dist, typ Linux Mint som lär se likadant ut i 100 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag försöker inte förlöjliga dig men det är ett märkligt uttalande att det är ovanligt många uppdateringar. Jämfört med vad? Windows 10 har aldrig släppts förut och jag vet inte hur man ska kunna jämföra releasen med någon annan version av Windows eftersom att Windows 10 är den första där tanken är att uppdatera det ofta, snabbt och under en mycket lång tid (sista versionen av Windows?).

Jag gillar idén med uppdatering allt eftersom med förbättringar men hur är det tänkt att om man vill formatera och blåsa rent systemet.

Blir ju en del att installera då, eller är det tex tänkt att de ska komma en ny ISO fil som är fullt uppdaterad som släpps en gång i halv året eller är idé att köra på likt tidigare med service pack?

Vad har du för tankar kring detta?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag försöker inte förlöjliga dig men det är ett märkligt uttalande att det är ovanligt många uppdateringar. Jämfört med vad? Windows 10 har aldrig släppts förut och jag vet inte hur man ska kunna jämföra releasen med någon annan version av Windows eftersom att Windows 10 är den första där tanken är att uppdatera det ofta, snabbt och under en mycket lång tid (sista versionen av Windows?).

Ärligt talat så snurrar du nu in dig i ett resonemang som jag inte ens orkar lägga ner någon tid på. Läs och följ rapporteringen av de uppdateringar som varit. Det jag skrev var inte unikt som om det vore en uppenbarelse från klarblå himmel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hade det inte varit bättre att byta till en Linux dist, typ Linux Mint som lär se likadant ut i 100 år?

Jovisst, hade jag insett i förväg hur svårt det skulle bli med bytet så, men nu visst jag ju inte det förrän efteråt och då var det ju inte bra att byta gränssnitt en gång till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Jag gillar idén med uppdatering allt eftersom med förbättringar men hur är det tänkt att om man vill formatera och blåsa rent systemet.

Blir ju en del att installera då, eller är det tex tänkt att de ska komma en ny ISO fil som är fullt uppdaterad som släpps en gång i halv året eller är idé att köra på likt tidigare med service pack?

Vad har du för tankar kring detta?

Det som jag har upptäckt är att Microsoft kör ganska hårt med "kumulativa uppdateringar" i Windows 10. Varje ny kumulativ uppdatering innehåller alla tidigare kumulativa uppdatering vilket leder till att antalet uppdateringar inte blir särskilt många när man har gjort en ren installation.

Angående nya ISO-filer m.m. kan jag tänka mig att de uppdateras var tredje månad, men det är bara spekulation.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

många problem med wake from sleep, tror det mest beror på AMD's drivrutiner dock. rätt surt när man har brottom och får börja med att reboota burken. (hallå, ilandsproblem, 15 sekunder extra!!!)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Är väl inte windows 10/MS fel om en del hårdvara har problem..Väl inte MS som gör drivrutinerna??

För mig fungerade Windows 10 out of the box..Men däremot var en del tillverkare väldigt långsamma med att släppa bra uppdaterade drivrutiner.
ASUS och Samsung för min del..
Nvidia fungerade klockrent direkt.Samma sak med Creative ( Kors i taket )

Delvis är det MS fel att det blir problem här eftersom dom som standard har inställningen att uppdatera drivrutiner och att man inte på ett enkelt sätt kan stänga av MS update.
Många har ju råkat ut för snurren att dom installerat egenvalda drivrutiner som sedan direkt installerats över av MS update, detta innan vederbörande hittat avstängningen för driver update.

I det stora hela är lanseringen ungefär vad jag förväntat mig, dvs en hel del felrättningar i början.
Det som däremot stör mig något fruktansvärt är deras sätt dom lanserat uppgraderingen med popups och nedladdat material utan mitt godkännande samt deras sätt dom utformat MS update.
Det är min dator och jag skall på ett enkelt sätt kunna se vilka uppdateringar som finns och sedan välja vad jag vill installera och vad jag inte vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksw:

många problem med wake from sleep, tror det mest beror på AMD's drivrutiner dock. rätt surt när man har brottom och får börja med att reboota burken. (hallå, ilandsproblem, 15 sekunder extra!!!)

Och vakna från energisparläge har aldrig funkat med Windows. Mina stationära datorer vaknar efter 10 sekunder ändå. Och ja, jag vet att man ska in i enhetshanteraren och leta reda på wifkort, möss mm och stänga av vakna funktionen, men hur många vet det? Och funkar ändå inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det som jag har upptäckt är att Microsoft kör ganska hårt med "kumulativa uppdateringar" i Windows 10. Varje ny kumulativ uppdatering innehåller alla tidigare kumulativa uppdatering vilket leder till att antalet uppdateringar inte blir särskilt många när man har gjort en ren installation.

Angående nya ISO-filer m.m. kan jag tänka mig att de uppdateras var tredje månad, men det är bara spekulation.

Kollade på vilka uppdateringar som installerats nu. Men kan man på något enkelt sätt se vilken storlek det rör sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Delvis är det MS fel att det blir problem här eftersom dom som standard har inställningen att uppdatera drivrutiner och att man inte på ett enkelt sätt kan stänga av MS update.
Många har ju råkat ut för snurren att dom installerat egenvalda drivrutiner som sedan direkt installerats över av MS update, detta innan vederbörande hittat avstängningen för driver update.

I det stora hela är lanseringen ungefär vad jag förväntat mig, dvs en hel del felrättningar i början.
Det som däremot stör mig något fruktansvärt är deras sätt dom lanserat uppgraderingen med popups och nedladdat material utan mitt godkännande samt deras sätt dom utformat MS update.
Det är min dator och jag skall på ett enkelt sätt kunna se vilka uppdateringar som finns och sedan välja vad jag vill installera och vad jag inte vill.

Ja men varför vill man inte uppdatera sitt OS??
Många av mina kunder har fått mycket problem just för att dom slagit av update och suttit med motorvägar in i datorn.
Var väl den anledningen som MS valde att göra så..Kan däremot hålla med om att man ska ha mer kontroll över vad som uppdateras.Smyga in uppdateringar som tex är enbart för att samla in data från användaren är så fel så som dom gjorde i win7/8

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja men varför vill man inte uppdatera sitt OS??
Många av mina kunder har fått mycket problem just för att dom slagit av update och suttit med motorvägar in i datorn.
Var väl den anledningen som MS valde att göra så..Kan däremot hålla med om att man ska ha mer kontroll över vad som uppdateras.Smyga in uppdateringar som tex är enbart för att samla in data från användaren är så fel så som dom gjorde i win7/8

Visst vill man uppdatera sitt OS, men det sker faktiskt då och då att det kommer uppdateringar som ställer till problem och då vill man kunna plocka bort dessa tills det är löst.
Sen vill jag även själv avgöra när jag uppdaterar utan att följa något schema eller liknande, likadant skall jag inte behöva stänga av att drivrutiner inte skall uppdateras utan det skulle varit ett tillval som jag kan aktivera om jag vill ha det så.

Hade inte heller sagt något om MS update varit som det är som standard, bara jag enkelt kunnat gå in och avaktivera det på samma sätt som man kan i W7.

Permalänk
Medlem

Hur stor plats tar en ren installation av Windows 10 allt som allt?

Permalänk
Medlem

*poff*
Återigen så försöker MS forcera W10 uppdateringarna på min dator.
Trots att jag upprepade gånger dolt dom.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Svensktiger:

*poff*
Återigen så försöker MS forcera W10 uppdateringarna på min dator.
Trots att jag upprepade gånger dolt dom.

KB3102810 kommer iaf som "optional" men saknar info @ Microsoft. Inte ens Google har indexerat något om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur stor plats tar en ren installation av Windows 10 allt som allt?

För mig, Windows 10 tog mindre plats än Windows 7 och Windows 8.1, men minns inte exakt. Minns att jag blev förvånad över hur lite plats det tog upp, typ 11 gb eller nåt (?) men det låter ju orimligt lite. Någon kanske vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 10 är lätt deras bästa operativsystem hittils. Skulle säga att det är större än steget mellan xp->w7. Alla ni som gnäller som fan på pop upen bara uppdater så löser sig allt.

Permalänk
Skrivet av andropen:

För mig, Windows 10 tog mindre plats än Windows 7 och Windows 8.1, men minns inte exakt. Minns att jag blev förvånad över hur lite plats det tog upp, typ 11 gb eller nåt (?) men det låter ju orimligt lite. Någon kanske vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte exakt, men inte stort. Win 10 ligger inte över 12 Gb om jag inte har fel. Såg på min virtuella att 64 bit tog 8GB när jag prova det för några månader sen (betan då), men osäker exakt vad den ligger på nu med alla uppdateringar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Min tog en hel del plats men jag får göra en ren installation senare. Det verkar behövas, för efter datorn gått i viloläge så går det inte få liv i skärmen igen utan att göra en hardreset. Detta fenomen har aldrig inträffat innan jag uppgraderade operativsystemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tjurskit att dom har tagit bort den analoga(?) klockan i Windows 10.. När man trycker där nere till höger dvs..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Hur stor plats tar en ren installation av Windows 10 allt som allt?

Min Windows-mapp tar i skrivande stund 14GB (build 10576)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

KB3102810 kommer iaf som "optional" men saknar info @ Microsoft. Inte ens Google har indexerat något om den.

Det är väl denna? https://support.microsoft.com/en-us/kb/3102810

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Hur stor plats tar en ren installation av Windows 10 allt som allt?

Skrivet av andropen:

För mig, Windows 10 tog mindre plats än Windows 7 och Windows 8.1, men minns inte exakt. Minns att jag blev förvånad över hur lite plats det tog upp, typ 11 gb eller nåt (?) men det låter ju orimligt lite. Någon kanske vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Några gigabyte mindre än tidigare versioner av Windows i alla fall. Enligt den här bilden kan en ren installation använda 7,8GB om det är en dator/surfplatta som har 32GB lagringsutrymme. Alltså 46% mindre än tidigare versioner av Windows, i bästa fall.

http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/03/16/how-win...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MultiMan:

Då jag skrev mitt inlägg pekade den Microsoft-länken till samma ställe - men visade noll och intet. Det har varit rätt vanligt det senaste halvåret.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Min tog en hel del plats men jag får göra en ren installation senare. Det verkar behövas, för efter datorn gått i viloläge så går det inte få liv i skärmen igen utan att göra en hardreset. Detta fenomen har aldrig inträffat innan jag uppgraderade operativsystemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske har för lite ledigt utrymme så att hibernationsfilerna inte ryms.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske har för lite ledigt utrymme så att hibernationsfilerna inte ryms.

33,6GB ledigt har jag

Permalänk

tycker det är awesome!
Aldrig haft så här snabb uppstartning till windows, går på 0.5 sek typ och allt går så jävla mycket snabbare!
Känns som man har en mac dator

Tycker dock det är segt att man måste själv göra en kopia av "Den här datorn" "kontrollpanelen" etc, tycker det är stört skönt o ha dom på skrivbordet så man klicka sig in där snabbt..