Batman: Arkham Knight fortsatt buggfest – köpare erbjuds pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Som jag förstått det är videominnet en stor del av problemet. Skillnaden mellan en PS4, som har 8 GiB ram med hög bandbredd som delas av GPU och CPU, och en PC med 2 GiB vram på grafikkortet är ganska stor. Dåligt optimerat, med andra ord. Jag gissar att de utvecklade spelet enkom för konsol och underskattade hur svårt det skulle vara att porta allt grafiskt lull-lull som de försökte åstadkomma med en vid det här laget ganska gammal version av Unreal Engine.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta stämmer. Eftersom GPU och CPU i konsollerna delar på minnet behöver utvecklarna inte bemöda sig om att optimera hur minnet används. Det finns inget separat "grafikminne". På PC däremot, där man har 8 - 16GB långsamt RAM men kanske bara 2 - 4GB mycket snabbare VRAM måste användningen av grafikminnet hanteras i koden så att texturer m.m. som används i den nuvarande scenen alltid finns på grafikkortet. Får man slut på grafikminne blir resultatet extremt låg/ojämn FPS och stuttering.
När väl 6-8GB VRAM blir mainstream kommer detta inte längre vara ett problem, men det är en bit kvar dit.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag installerade det igen för ett par dagar sen, och jag tycker det är helt spelbart, fortfarande dåligt optimerat, men spelbart, ligger på 70-90 FPS, det är ibland det är stora FPS drops, men över lag så tycker jag det fungerar helt ok.

Det är ju fortfarande inte acceptabelt att det är så pass dåligt, men ändå, det går ju att spela det nu i alla fall, det var ju i stort sett omöjligt innan.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Skall man vända sig till Nvidia för att kolla om man får nått tröstspel istället? Batman ingick i mitt graffekortsköp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Skall man vända sig till Nvidia för att kolla om man får nått tröstspel istället? Batman ingick i mitt graffekortsköp

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer ju få alla de andra batman spelen på steam och Fallout4 är snart så du har göra tills dess

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Skrivet av winne:

Du kommer ju få alla de andra batman spelen på steam och Fallout4 är snart så du har göra tills dess

Hade alla dem sedan innan och Fallout 4 intresserar mig inte ett öre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hoppas hoppas hoppas att detta inte leder till att WB/Rocksteady överger PC-plattformen. Batman-serien har varit bra spel och vill kunna ta del av kommande titlar från den studion utan att behöva köpa en konsoll.

Jag hoppas verkligen att de gör just det. Det här är oacceptabelt. Hellre att de skippar en plattform än att göra trasiga spel som folk ändå inte kan spela. Det bästa botemedlet vore att lägga ner samarbetet med Warner Brothers.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hoppas hoppas hoppas att detta inte leder till att WB/Rocksteady överger PC-plattformen. Batman-serien har varit bra spel och vill kunna ta del av kommande titlar från den studion utan att behöva köpa en konsoll.

Jag tycker tvärtemot. Har dom så dålig respekt för PC-plattformen att dom skiter fullständigt i den, så kan dom hålla sig borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hoppas hoppas hoppas att detta inte leder till att WB/Rocksteady överger PC-plattformen. Batman-serien har varit bra spel och vill kunna ta del av kommande titlar från den studion utan att behöva köpa en konsoll.

Ja detta är också en bieffekt jag är riktigt rädd för! Inte bara WB, utan det kan smitta av sig till fler förläggare. Exempelvis så har Ubisoft en historia av trasiga Assassins Creed-releaser till PC. Det vore hemskt för plattformen om de får för sig att överge den.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Buggfest?

Permalänk
Medlem

Glöm inte att skylla det mesta på Iron Galaxy Studios som gjorde porten från början...eller gjorde, de petade på den med ett halmstrå i några veckor och sen blev det som det blev.

https://www.facebook.com/Iron-Galaxy-Studios-345423010494/?fr...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Glöm inte att skylla det mesta på Iron Galaxy Studios som gjorde porten från början...eller gjorde, de petade på den med ett halmstrå i några veckor och sen blev det som det blev.

https://www.facebook.com/Iron-Galaxy-Studios-345423010494/?fr...

Är snarare så att det är grundföretaget som varit snåla och outsourceat som ska beskyllas tycker jag. Låt någon annan göra hafsjobb för en billig penning, men man har mage att ta fullpris av kunden. Det är fin moral det. Jo jo.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är snarare så att det är grundföretaget som varit snåla och outsourceat som ska beskyllas tycker jag. Låt någon annan göra hafsjobb för en billig penning, men man har mage att ta fullpris av kunden. Det är fin moral det. Jo jo.

Har Rocksteady gjort alla versioner (konsoll + PC) själv tidigare?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

När nästa batman säljer dåligt är det i alla fall lätt att lista ut orsaken. Piratkopiering.

Varför det nu skulle vara försvars bart förstår jag inte. "förra spelet var skit, så jag snor det andra" Idioti om jag får tycka till.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Varför det nu skulle vara försvars bart förstår jag inte. "förra spelet var skit, så jag snor det andra" Idioti om jag får tycka till.

Tror det var ironi, speltillverkarna skyller ofta på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Hur kan spelet vara så trasigt? Dom har ju liksom en grund att stå på när dom använder samma grafikmotor som till Asylum och City, och dom var det inga problem med!

Permalänk
Medlem

Hoppas det är blir en stor reminder till alla speltillverkare att PC-spelarna fortfarande har makten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spelade igenom det efter det släpptes igen förra veckan. Mycket bättre jämfört med i somras. Maxad grafik på 1440p med allt gameworks påslaget. Hade i överlag stabil fps på över 60. När man körde batmobile kunde det droppa ganska friskt men annars flöt det på bra. Saknade bara SLI stöd.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Unity verkar var bra mycket bättre och jag spelade det från release och vist fan hade det problem med prestanda grafiska buggar o.s.v... MEN nått många glömmer är att main story faktiskt var ganska solid och det dom flesta hakade upp sig på var texturer som muppade eller någon häst springer igenom ett hus o.s.v som är störande men inte spel avgörande så prioriteringen låg rätt även om det var för framstressat ska det inte behöva vara sånt vid release men arkham verkar ligga ganska många nivåer över det och är i det närmaste ett trasigt spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Varför det nu skulle vara försvars bart förstår jag inte. "förra spelet var skit, så jag snor det andra" Idioti om jag får tycka till.

Skrivet av Videoapan:

Tror det var ironi, speltillverkarna skyller ofta på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ironi, ja. Videoapan kan det här med internet

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

du får iaf tillbaks pengarna av dom ..när dom inte behövt.. alla förbokar ändå nästa spel. Ubisoft gav bara bort ngt dlc, till ett spel som fortfarande va trasigt.,(unity)
Det är som att köpa en förtorkad grillkorv på statoil, men istället för pengarna tillbaks så erbjuder dom gratis räksallad.. det gör fortfarande inte att den blir ätlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det här blev ju ett clusterfuck av sällan skådade proportioner.

I klass med Simcity (2013).

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Ironi, ja. Videoapan kan det här med internet

Till viss del förstod jag det. Tyckte bara det behövde sägas

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

I klass med Simcity (2013).

Njae. Det gick ju iaf att spela utöver serverproblemen. Sen att det var ett fördummat spel för barn och Simsgenerationen var ju en helt annan sak (och något som de som läst previews från vettiga siter redan förutspått).
Det lämnade ju vägen öppen för Cities: Skylines vilket får sägas vara det bästa som kunde hända stadssimulatorerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har Rocksteady gjort alla versioner (konsoll + PC) själv tidigare?

Vet inte, men har de outsourceat tidigare så har de åtminstonne kollat att det funkar, eller bara haft flyt med konverteringem så kan det ju också vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Det som förvånar mig är hur konsollversionerna inte har buggproblem, då hårdvaran är ungefär samma som en vanlig budget PC. Det är klart, datorer har ju oändligt många fler konfigurationsalternativ, men ändå.
Vad är det för buggar i PC versionen som orsakade så mycket problem? Optimering? Krascher?

Hårdvaran är ju skitsaksamma, det är helt olika operativsystem och SDK:er som ligger ovanpå.

Det är ju flera år av parallellt utvecklande, så det blev ju som jag sa redan från början när alla blev så nöjda över att dom skulle gå in och fixa PC-versionen, det finns ingen Quickfix.
Firman som gjorde portningen fuckade upp totalt. Enda intressanta är ju till vilken grad dom var medvetna om detta och vilka beslut/kompromisser som togs (fast det vet vi ju, dom började sälja trasig kod). Exakta detaljer lär vi aldrig få veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vet inte, men har de outsourceat tidigare så har de åtminstonne kollat att det funkar, eller bara haft flyt med konverteringem så kan det ju också vara.

Inte undersökt saken så noga men det hade vart intressant att veta. Varför gick det så jäkla fel denna gången? I början kändes det som att Iron Galaxy Studios fick ta all skit men det kanske är orättvist om de bara fick några veckor på sig att göra ett jobb som tar flera månader.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inte undersökt saken så noga men det hade vart intressant att veta. Varför gick det så jäkla fel denna gången? I början kändes det som att Iron Galaxy Studios fick ta all skit men det kanske är orättvist om de bara fick några veckor på sig att göra ett jobb som tar flera månader.

Fast då tackar man väl nej om man har minsta uns av yrkesstolthet? De måste ju fatta att de knappast lär få nya uppdrag av någon efter den här katastrofen till portning?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast då tackar man väl nej om man har minsta uns av yrkesstolthet? De måste ju fatta att de knappast lär få nya uppdrag av någon efter den här katastrofen till portning?

Absolut men vi lär nog aldrig få reda på sanningen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

NVIDIA the way it's meant to be played =P

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Absolut men vi lär nog aldrig få reda på sanningen.

Nej, eftersom båda parter tappat all heder och samvete hur de än vrider på det. Det är kört.

En liten möjlighet till upprättelse finns dock om de hjälps åt att identifiera exakt vad som gick åt helvete, upprättar en åtgärdsplan, samt håller hela den processen offentlig. Men det lär inte hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.