Permalänk
Avstängd

NDA när man anlitar frilansare?

Jag sitter på en appide och affärsplan som jag själv tycker är otroligt bra. Jag är nu i det stadiet då jag letar efter frilansare som kan utveckla appen åt mig då jag själv bara har programmerat lite C# och Java. Jag hade ju då självklart tänkt anlita indier, men hur vet man att hen inte snor ideen rakt av och gör den till sin egen? är indier hala att handskas med eller skriver man på något NDA när man gör detta?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte lita på någon indier i alla fall. Och tror inte att du kan göra så mycket åt det om dom snor din idé.

Permalänk
Medlem

Jobbar som IT-Konsult och då är det inga konstigheter med NDA. Min erfarenhet säger att problematiken är inte NDA, det är snarare att det är få som har pengar att betala vad det kostar att få professionella personer att bygga din lösning.

Skall du outsource utomlands så hade jag varit mer tveksam. Det är också en hel del arbete med detta och inget man bör göra själv om man är ovan beställare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Jag sitter på en appide och affärsplan som jag själv tycker är otroligt bra. Jag är nu i det stadiet då jag letar efter frilansare som kan utveckla appen åt mig då jag själv bara har programmerat lite C# och Java. Jag hade ju då självklart tänkt anlita indier, men hur vet man att hen inte snor ideen rakt av och gör den till sin egen? är indier hala att handskas med eller skriver man på något NDA när man gör detta?

Du finns aldrig några garantier att ingen stjäl din idé och gör den till sin egen. Du kan muta in rättigheter i diverse länders patentverk där du har som avsikt att lansera din produkt vilket kan försvåra plagiat.
Problematiken uppstår såklart om din idé stjäls och du väljer att ta strid, de kommer processa dig urfattig genom att dra ut på processen men nya inlagor, invändningar, etc...
Sekretessavtal skall väl dessutom skrivas under med båda parter närvarande....?

Min erfarenhet av indier är inte att de är hala, snarare irriterande fyrkantiga. Å andra sidan har jag bara haft kontakt support för diverse Företag. Indisk support är nog de enda jag någonsin slängt på luren i ren uppgivenhet.... utom säljare men det räknas inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Någonting som är viktigt att komma ihåg är att de flesta sitter på idéer, säkert flera tusentals, som alla hade kunnat vara en succé. Problemet är att ta en idé till en färdig produkt. Så mitt tips är att inte oroa dig så mycket, en idé är en idé. Din idé är inte värt ett ruttet lingon förrän det finns en produkt.

Ett exempel på det jag menar... flygande bilar. Vilken genial idé! Men så finns det lilla problemet att faktiskt kunna bygga en flygande bil.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Ett kontrakt du inte kan garantera påföljderna vid avtalsbrott är rätt meningslöst. Antag att du skriver ett vattentätt bindande kontrakt och den andra parten bryter avtalet, vad kan du då göra? Utan något som stödjer din yrkan på värdet på IP stölden lär inget rättsväsen bry sig, och det lär kosta en noterbar summa att lyckas få ut någon form av skadestånd, speciellt om du ska jaga rätt på en person på andra sidan jorden.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. Så det här med frilansare verkar ju vara en dålig idé. Att kontakta ett företag som levererar appen är ju då det andra alternativet vilket kommer bli en saftigare summa. Rekommenderar ni företag från utlandet eller i Sverige som fixar sådant? Om jag kommer med en bra affärsplan till banken så finns väl chansen att jag beviljas lån även när det gäller appar? För att leta efter en potentiell investerare är väl meningslöst eftersom en ide inte är värd något precis som ovan nämnt? Dessutom lär jag ju få ett dåligt avtal då jag inte är så viktig, jag kom ju bara på ideen liksom

Känner verkligen inte för att släppa denna idéen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Tack för svaren. Så det här med frilansare verkar ju vara en dålig idé. Att kontakta ett företag som levererar appen är ju då det andra alternativet vilket kommer bli en saftigare summa. Rekommenderar ni företag från utlandet eller i Sverige som fixar sådant? Om jag kommer med en bra affärsplan till banken så finns väl chansen att jag beviljas lån även när det gäller appar? För att leta efter en potentiell investerare är väl meningslöst eftersom en ide inte är värd något precis som ovan nämnt? Dessutom lär jag ju få ett dåligt avtal då jag inte är så viktig, jag kom ju bara på ideen liksom

Känner verkligen inte för att släppa denna idéen.

Outsourca eller ett ta ett lokalt företag är en bra fråga. Fördelarna du får om du outsourcar är priset. Dock ställer detta betydligt mer krav på beställaren. Tar du ett lokalt företag så får du en betydligt närmare relation samt stöd. Om detta är den första IT-tjänst du beställe så kan jag inte rekommendera outsourca.

Tänk på att bara för att du betalar så kan IT projekt gå åt helvete, sanolikheten att detta sker är betydligt mindre om du väljer ett lokalt företag.