Tomb Raider (2013) på en Celeron J1900

Permalänk
Medlem

Tomb Raider (2013) på en Celeron J1900

Satte ihop en dator helt nyligen men problemen hoppade sig fort. Det visade sig att jag inte kunde överföra min Windowslicens till min nya dator, grafikkortet lät något fruktansvärt och ska nu lämnas tillbaka. Testade installera Linux Mint men får en svart skärm när jag startar datorn efter installationen. Så jag har inte fått spela mitt nyköpta Tomb Raider. Lite otåligt som jag blivit håller jag precis på att installera Tomb Raider på min Gigabyte BRIX J1900, med en Celeron J1900 @ 1,99GHz, 4Gb RAM och endast inbyggd grafik. Ska bli ganska spännande att se om jag över huvud taget kan få spelet spelbart, med lägsta inställningar och kanske en upplösning på 480p. Återkommer med mera data när jag fått, eller försökt få, igång spelet.

Permalänk
Medlem

Ok, så jag fick igång spelet. Menyerna blev inte smidiga förrän jag ställde in lägsta möjliga grafik och en upplösning på 800x600. Även med dessa inställningar fick i benchmarken min fps på 17, max fps på 30,1 och medel fps på 22,8. Kvaliteten på texturerna var så dåliga att jag osökt kom att tänka på Duke Nukem 3D. Tomb Raider Underworld ser bättre ut än detta spel, men jag antar att det spelet använder mindre polygoner vilket ger mer resurser över till texturer.

Så nu ska jag roa mig med världens fulaste Tomb Raider (2013)! Kul

Permalänk
Medlem

bilder?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

jag spelade drygt halva tomb raider på mitt land på min skoldator. En tvåkärnig i5 2450m med hd3000. Det var lägsta inställningarna i 720p i kanske 20 frames eller lite mer. Det var jobbigt att spela efter ett tag...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Varsågod! (Fast just den här bilden ser ju ganska nice ut. Spelade spelet ett tag men blev ganska illamående, så jag märker att framsen är dåliga...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

jag spelade drygt halva tomb raider på mitt land på min skoldator. En tvåkärnig i5 2450m med hd3000. Det var lägsta inställningarna i 720p i kanske 20 frames eller lite mer. Det var jobbigt att spela efter ett tag...

Stackars dig! Hoppas du hade kräkpåse nära till hands

Permalänk
Medlem

Måste ge eloge både till dig som orkar prova på en sån dator och till de som gjort spelet, det varkar skala bra

Lyckades frista min dator rätt bra när spelet var nytt, tror inte jag maxade det med en 4670k + radeon 7950 (båda oklockade). Minns att min polare var avundsjuk på att han inte kunde få TressFx-hår på sitt gtx260

Skrivet av AMD-Hippie:

Varsågod! (Fast just den här bilden ser ju ganska nice ut. Spelade spelet ett tag men blev ganska illamående, så jag märker att framsen är dåliga...)
http://s13.postimg.org/sm5eoketj/image.jpg

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Stackars dig! Hoppas du hade kräkpåse nära till hands

Jag spelade i lite då och då under 3 dagar och efter det så hade jag en bultande huvudvärk som inte riktigt försvann på en vecka. Det tog över en månad innan jag spelade tomb raider igen men då på hemdatorn i 1440p, 60 frames på relativt höga inställningar. Riktigt roligt spel. Tog ca 18 timmar totalt att spela igenom det och att ha hittat typ allt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag spelade i lite då och då under 3 dagar och efter det så hade jag en bultande huvudvärk som inte riktigt försvann på en vecka. Det tog över en månad innan jag spelade tomb raider igen men då på hemdatorn i 1440p, 60 frames på relativt höga inställningar. Riktigt roligt spel. Tog ca 18 timmar totalt att spela igenom det och att ha hittat typ allt

Tack för varningen. Jag mår inte bra, det gör jag inte. Ska nog avvakta att spela det till jag kan få igång det på min bättre dator.

Permalänk

När jag läste rubriken trodde jag det var in-home streaming du snackade om!
Detta är ett riktigt soffspel enligt mig, så om du har denna datorn till HTPC testa att använda dig av in-home streaming det är riktigt kul att spela med handkontroll! (Fungerar faktiskt perfekt med mus och tangentbord med!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

När jag läste rubriken trodde jag det var in-home streaming du snackade om!
Detta är ett riktigt soffspel enligt mig, så om du har denna datorn till HTPC testa att använda dig av in-home streaming det är riktigt kul att spela med handkontroll! (Fungerar faktiskt perfekt med mus och tangentbord med!)

Hade inte sett att man kunde göra det. Praktiskt om man har en speldator som låter mycket... Ja man skulle kunna bygga värsta ångmaskinen, gömma den i källaren och sen sitta och mysa med sina favoritspel på en fläktlös Celerondator eller nått.

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

Hade inte sett att man kunde göra det. Praktiskt om man har en speldator som låter mycket... Ja man skulle kunna bygga värsta ångmaskinen, gömma den i källaren och sen sitta och mysa med sina favoritspel på en fläktlös Celerondator eller nått.

Nu har jag ju en 1a men det fungerar riktigt bra att köra en lättare linux/windows dator (i mitt fall en bärbar kopplad till tvn) och streama över nätverket, man kan även köpa den nya Steam link..

Sen mest så du vet detta med, detta fungerar även att göra med icke steam spel genom att lägga till dessa spelen i steam genom "Add A Game" knappen alltså kan man helt plötsligt köra BF# i soffan också! (Allt detta på en Linux dator med)