Copyswede vinner mot Samsung i tingsrätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. DMCA är en amerikansk lag. Den gäller givetvis inte här och kommer inte heller införas i svensk lag.

Jag syftade inte på att DMCA ordagrant skulle kunna komma att införas utan att en liknande lag skulle göra det. Men det hade visst redan hänt.

Skrivet av Söderbäck:

Vi har nämligen en svensk lag redan som reglerar att man inte får kringgå kopieringsskydd.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Är inte helt säker på detta, men vad menas med "allmänheten". Om jag knäcker DRM för att kopiera en låt till en kompis, räknas min kompis som "allmänheten" då?

Skrivet av Söderbäck:

Följande paragraf (§52e) begränsar även programvara och liknande för att knäcka skydd.

https://lagen.nu/1960:729

Frågan är väl om det verkligen räknas som piratkopiering. Det är väl snarare överträdelsen av själva skyddet som är brottet medan privatkopieringen skulle fortsätta vara privatkopiering. Men det är hårklyveri utan någon djupare poäng ;).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Piratkopiering
Japp, det gör det i sådana fall. Piratkopiering betyder "olaglig kopiering av upphovsrättskyddade verk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Om filmen/musiken är kopieringsskyddat får man inte privatkopiera utan det blir piratkopiering då.
Privatkopiering är föråldrat och finns väl knappt idag.
Och korruption... Dom missbrukar vår lag och sitt förtroende för egen vinning. Har inte kollat siffror men kan inte tänka mig annat att mycket försvinner på vägen hos dom. Känns som korruption tycker då jag.

Skrivet av Söderbäck:

Näe. DMCA är en amerikansk lag. Den gäller givetvis inte här och kommer inte heller införas i svensk lag.
Vi har nämligen en svensk lag redan som reglerar att man inte får kringgå kopieringsskydd.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Följande paragraf (§52e) begränsar även programvara och liknande för att knäcka skydd.

https://lagen.nu/1960:729

Frågan är väl om det verkligen räknas som piratkopiering. Det är väl snarare överträdelsen av själva skyddet som är brottet medan privatkopieringen skulle fortsätta vara privatkopiering. Men det är hårklyveri utan någon djupare poäng ;).

Du har dock den sista meningen " Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359)." PC för alla pratade med justitiedepartementet och fick detta svar när de pratade om att kringgå DRM för att se en film du äger i din mobil.

Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?
– Nej. Det är förbjudet att kringgå kopieringsspärrar och annat som används för att hindra eller begränsa kopiering av till exempel musik eller film. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet. Är det olagligt?
– Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, till exempel genom att man köpt en cd-skiva.

Källa

En klart självklar sak att få göra enligt mig (vem orkar fiddla med DVD/CD när man kan ha en mediaserver?). Detta förutsätter fortfarande att du ÄGER originalet, och eftersom fler och fler bara streamar så försvinner deras grund mer och mer kan man tycka. Även jag som faktiskt fortfarande köper CD för att lägga på en server lagrar den faktiskt bara på en plats, jag streamar från mig själv

La in källan
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fufuheo:

Är inte helt säker på detta, men vad menas med "allmänheten". Om jag knäcker DRM för att kopiera en låt till en kompis, räknas min kompis som "allmänheten" då?

Allmänheten är vi alla del av. Du kan egentligen hoppa över det ordet när du läser lagtexten utan att innebörden förändras.

Skrivet av fufuheo:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Piratkopiering
Japp, det gör det i sådana fall. Piratkopiering betyder "olaglig kopiering av upphovsrättskyddade verk".

Fast näe. Det där håller jag inte med om. Eller jo, det sista - Piratkopiering betyder "olaglig kopiering av upphovsrättskyddade verk". håller jag med om.
Men att kringgå ett kopieringsskydd är inte samma sak som att piratkopiera. Att olovligen kopiera något man inte får är att piratkopiera, men inte nödvändigtvis att pilla på kopieringsskyddet. Det är alltså sant, men irrelevant för sammanhanget.

Alltså paragraf 52 d tar inte bort din rätt att privatkopiera. Det står ingenstans att denna förverkas enligt någon lagtext. Däremot är det såklart fysiskt omöjligt att privatkopiera om mediet är skyddat från kopiering. Men du har kvar rätten att privatkopiera. Det paragraf 52 begränsar är istället din rätt att pilla på skyddet för mediet. Skulle du spilla isär skyddet så har du alltså begått ett brott oavsett om du faktiskt sedan kopierar något eller ej.

Så om jag skulle ta bort skyddet på en DVDfilm utan att röra/flytta eller ens läsa själva filmen så bryter jag mot §52 d. Helt utan att ha kopierat något. Det skulle inte jag kalla piratkopiering direkt.
Om man efter att olovligen ha pillat bort kopieringsskyddet nu ändå skulle vilja göra sig en DVDkopia på sin köpta DVDfilm, ja då vill jag påstå att man har rätten till det. För vi har rätt att privatkopiera. Man har alltså olovligen kringgått ett säkerhetssystem, men man har inte piratkopierat för kopieringen har man ju lov att göra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brodholm:

Detta låter som en ypperlig ide. Någon bör undersöka juridiskt huruvida detta är en acceptabel form av redovisning. Har inget annat krav än att redovisa tillhandahållits så är det ju inte "fel" eller falsk fakta på något vis.

Att redovisa på detta sättet känns lika rimligt som tolkningen av privatkopieringen så varför inte.

Kan du länka till artikeln där IBM gjorde detta? Hade varit intressant att läsa.

Hittar inget vid en snabb googling, men i minnet har jag att det gällde den här SCO-Linux-affären där SCO (helt utan grund) påstod att de hade Copyright över Linux-koden. IBM tvingades lämna ut någon annan closed source i en av dessa multipla turer och man skrev ut hundratusentals eller miljontals rader kod på papper och lämnade över. Jag hoppas att det inte är en vandringssägen, men hittar inget just nu.

Edit: Har sökt och sökt, men "IBM", "printer" och "paper" och "source code" är ju inte precis precisa söktermer. *Kan* Sweclockers ha tagit upp nyheten tidigare?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du har rätt i mycket. Mängden privatkopiering bör avspeglas i avgifterna vilket copyswede medvetet inte vill kännas vid.
Men det här med att försöka påstå att de plockar in pengar för piratkopiering istället håller inte. Det är så jädra lätt att skjuta ner det argumentet. För var är beläggen för detta? Den typen av belägg finns inte och om den här frågan faktiskt når fram till beslutsfattare så kommer det avfärdas som missförstånd för lagen har aldrig givit copyswede rätt att samla in pengar för piratkopiering och belägg för detta finns ej. Så det argumentet kan man vifta bort med ett "nej". Det är känslobaserat snarare än faktabaserat.

Här blev det lite snedspår och ludderi ;).
För det första kan du inte applicera USAs lagar på den svenska ersättningsmodellen som copyswede är en del av. Det är olika juridik och olika organisationsupppbyggnad. För det andra så har ditt exempel inte med kopieringsrättsfrågor att göra (antar att det inte är direkta mediakopieringsfester du menar) så copyswede är inte involverat här utan det handlar om uppspelningsrättigheter och ersättningar som andra organisationer tar hand om. I Sverige sköter STIM detta.
Fel organisation, fel upphovsrättsområde och fel juridisk bas. Intressant, men inte applicerbart här.

Ja det finns flertalet källor. Frågan var väl snarare varför copyswede inte vill kännas vid att de själva tar beslut om indrivning av pengar.
Jag skulle nog inte säga att domstolarna har något med framtagandet av ersättningsnivåer att göra. Snarare är det så att copyswede själva tar fram underlag och tar fram siffrorna själva. Det domstolen kan bistå med sedan när ersättningsnivåerna sedan börjat användas är att ge dem legitimera befintlig nivå om någon instans är missnöjd med upplägget och sedan förlorar i rätten. Men det här är lite lurigt, för lagen som copyswede använder för att få drivan in avgifter på tom lagringsmedia är knappast specifik med vad som är rimliga ersättningsnivåer. De kan göra lite som de själva vill med nivåer och omfång så här kommer domstolarna inte ha invändningar.

Det var inte USA:s lagar det var frågan om. Det är att det är skillnad på hur man ser på saker och ting. Vet inte hur deras begränsningar ser ut på antalet personer som man får dela till. Det som skiljer är begreppet nära vänner.
Exemplet är de gränser som gällde förr på hur man fick privatkopiera men de har sannolikt med de utspel som skett genom åren ha blivit betydligt mer begränsade. Vissa personer har tyckt att det inte ska vara mer än två tre personer och helst ingen alls. Ibland förekommer det idag de som anser att man inte ska få byta media, har även råkat ut för att det ligger samma media men spelas det upp av olika operativ så går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du har dock den sista meningen " Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359)." PC för alla pratade med justitiedepartementet och fick detta svar när de pratade om att kringgå DRM för att se en film du äger i din mobil.

Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?
– Nej. Det är förbjudet att kringgå kopieringsspärrar och annat som används för att hindra eller begränsa kopiering av till exempel musik eller film. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet. Är det olagligt?
– Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, till exempel genom att man köpt en cd-skiva.

Källa

En klart självklar sak att få göra enligt mig (vem orkar fiddla med DVD/CD när man kan ha en mediaserver?). Detta förutsätter fortfarande att du ÄGER originalet, och eftersom fler och fler bara streamar så försvinner deras grund mer och mer kan man tycka. Även jag som faktiskt fortfarande köper CD för att lägga på en server lagrar den faktiskt bara på en plats, jag streamar från mig själv

Det är den som skapat verket som är ägare. Vi andra har en form av licens och kan se höra eller vad det är för något. Han kan sälja rättigheter men ägandet går bara att förflytta genom arv(av vad jag vet). Det vi betalat för vet vi oftast vad som gäller idag. Hur våra rättigheter ser ut nästa år eller om ytterligare 10 år vet vi inget om. Normalt har vi t.x. avtalslagar men de lyder inte under upphovsrätten. Så om 10 år kanske du inte har rätt att lyssna på din inköpta musik (fast tror inte att det blir så). Inget som säger att vi har kvar kopieringsrätten heller.
Sen har du dina inköpta verk på en hårddisk och du kör backupprogram så får även de kopieringsskyddade filerna följa med (de gör oftast det men kan bero på kopieringssätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är den som skapat verket som är ägare. Vi andra har en form av licens och kan se höra eller vad det är för något. Han kan sälja rättigheter men ägandet går bara att förflytta genom arv(av vad jag vet). Det vi betalat för vet vi oftast vad som gäller idag. Hur våra rättigheter ser ut nästa år eller om ytterligare 10 år vet vi inget om. Normalt har vi t.x. avtalslagar men de lyder inte under upphovsrätten. Så om 10 år kanske du inte har rätt att lyssna på din inköpta musik (fast tror inte att det blir så). Inget som säger att vi har kvar kopieringsrätten heller.
Sen har du dina inköpta verk på en hårddisk och du kör backupprogram så får även de kopieringsskyddade filerna följa med (de gör oftast det men kan bero på kopieringssätt).

Jag menade givetvis som i att du äger ett exemplar av skivan (och inte laddat ner den eller bränt den från en kompis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du har rätt i mycket. Mängden privatkopiering bör avspeglas i avgifterna vilket copyswede medvetet inte vill kännas vid.
Men det här med att försöka påstå att de plockar in pengar för piratkopiering istället håller inte. Det är så jädra lätt att skjuta ner det argumentet. För var är beläggen för detta? Den typen av belägg finns inte och om den här frågan faktiskt når fram till beslutsfattare så kommer det avfärdas som missförstånd för lagen har aldrig givit copyswede rätt att samla in pengar för piratkopiering och belägg för detta finns ej. Så det argumentet kan man vifta bort med ett "nej". Det är känslobaserat snarare än faktabaserat.

Absolut, "argumentet" kring piratkopieringen är helt känslobaserat och är inget som bör nämnas i juridiska sammanhang. Bakgrunden för känslan är dock observationer på artister/rättighetsinnehavare och deras reaktioner när de ser sina verk på PirateBay eller liknande sidor.
Så även om det är privatkopiering som avgiften avser så tror jag starkt på att mycket energi och drivkraft (om vi bortser från övrig girighet) kommer från en irritiation över att känna sig bestulen. Det resulterar i att rättighetsinnehavarna tar till stridsyxan, varpå många säkerligen backar upp Copyswede ännu mer.
Men ja, piratkopiering och privatkopiering har ingen starkare länk än så i detta sammanhang.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av R.Boberg:

Absolut, "argumentet" kring piratkopieringen är helt känslobaserat och är inget som bör nämnas i juridiska sammanhang. Bakgrunden för känslan är dock observationer på artister/rättighetsinnehavare och deras reaktioner när de ser sina verk på PirateBay eller liknande sidor.
Så även om det är privatkopiering som avgiften avser så tror jag starkt på att mycket energi och drivkraft (om vi bortser från övrig girighet) kommer från en irritiation över att känna sig bestulen. Det resulterar i att rättighetsinnehavarna tar till stridsyxan, varpå många säkerligen backar upp Copyswede ännu mer.
Men ja, piratkopiering och privatkopiering har ingen starkare länk än så i detta sammanhang.

Ja säkerligen. Det kan säkert finnas en emotionell koppling där bakom kulisserna.
Jag var nog bara lite insnöad på att vässa argumenten mot copyswede specifikt vilket gav lite tunnelseende från mitt håll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om vi nu tvingas betala extra för privatkopieringen, varför finns det kopieringsskydd då?

Precis!
Får vi också tillbaka pengar när de flesta kopieringsskydd stoppar vår lagliga rätt att privatkopiera?
Eller rättare sagt stoppar oss från att på laglig väg privatkopiera?

Inte?
...

Skivbolaget: Nej ni får inte kopiera denna skiva, ni riskerar fängelse om ni lyckas göra så genom diverse 3:e parts program.
Upphovsmannen: Ni får inte kopiera min skiva och jag ska ha pengar ifall att min media någonsin ges ut på ett medium som saknar kopieringsskydd som ger er möjlighet att nyttja er lagliga rätt. *Lipar, flinar och springer till banken*

Haha suck för detta land

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja säkerligen. Det kan säkert finnas en emotionell koppling där bakom kulisserna.
Jag var nog bara lite insnöad på att vässa argumenten mot copyswede specifikt vilket gav lite tunnelseende från mitt håll.

Eftersom privatkopieringsersättningen är en kompensation för just PRIVATkopiering vilket i praktiken knappt förekommer längre, men Copyswede ändå gör allt för att berättiga och t.o.m. utöka omfattningen av ersättningen så måste det betyda något av följande.

- Copyswede och de de företräder är giriga och försöker driva in så mycket pengar de kan för ett inkomstbortfall från PRIVATkopiering som inte förekommer längre.

- Copyswede och de de företräder är kriminella och försöker driva in så mycket pengar de kan för ett inkomstbortfall från PIRATkopiering som de retar sig på men inte har någon laglig rätt att driva in pengar för.

Giriga anser de ju sig inte vara utan de tycker tvärtom synd om sig själva att de inte tjänar tillräckligt med pengar. Då kvarstår bara ett alternativ och därmed är det inte så konstigt att kopplingen till piratkopiering görs.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nipe:

Eftersom privatkopieringsersättningen är en kompensation för just PRIVATkopiering vilket i praktiken knappt förekommer längre, men Copyswede ändå gör allt för att berättiga och t.o.m. utöka omfattningen av ersättningen så måste det betyda något av följande.

- Copyswede och de de företräder är giriga och försöker driva in så mycket pengar de kan för ett inkomstbortfall från PRIVATkopiering som inte förekommer längre.

- Copyswede och de de företräder är kriminella och försöker driva in så mycket pengar de kan för ett inkomstbortfall från PIRATkopiering som de retar sig på men inte har någon laglig rätt att driva in pengar för.

Giriga anser de ju sig inte vara utan de tycker tvärtom synd om sig själva att de inte tjänar tillräckligt med pengar. Då kvarstår bara ett alternativ och därmed är det inte så konstigt att kopplingen till piratkopiering görs.

Det är ett roligt retoriskt upplägg, men resonemanget saknar belägg och faller därmed under konspirationsteorier.

I slutändan ska den här frågan behandlas juridiskt och politiskt om ett nytt lagförslag ska läggas fram och då gäller det att ha bra belägg och få bort argument som egentligen inte håller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är ett roligt retoriskt upplägg, men resonemanget saknar belägg och faller därmed under konspirationsteorier.

I slutändan ska den här frågan behandlas juridiskt och politiskt om ett nytt lagförslag ska läggas fram och då gäller det att ha bra belägg och få bort argument som egentligen inte håller.

Vad är det för belägg som saknas?

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nipe:

Vad är det för belägg som saknas?

Det saknas belägg för att copyswede plockar in pengar för att ersätta inkomstförluster för piratkopiering.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det saknas belägg för att copyswede plockar in pengar för att ersätta inkomstförluster för piratkopiering.

Tja som jag förklarade tidigare så är det ju de själva som indirekt säger det. De kan ju såklart ha fel och att det egentligen är det första alternativet som är rätt, men vem är jag att säga emot dem.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Det är du som inte förstått.

Att bli emotsagd är inte samma sak som åsiktscensur, utan en del av yttrandefriheten. Om jag tycker att du har fel måste jag få säga det utan att få kommentarer tillbaks om PK, förbud och åsiktscensur.

PK: du ska inte misshandla någon
Icke-PK: MIN YTTRANDEFRIHET ÄR I FARA

Oj vad baklänges. Åsiktsfriheten ger mig rätt att säga emot dig. Prova säga emot en feminist eller stativist på till exempel aftonbladet. De anmäler dig, och de förösker se till att ditt facebookkonto blockeras. Det är vad PK handlar om. PK är att man inte får nyttja sin yttrandefrihet i vissa av politiker utvalda ämnen oavsett validitet. Straffet att bryta mot PK är statlig ostracism eller "hatbrott" om du inte finner dig i censuren. Varför kan inte en muslim som hetsar på religiösa grunder mot homosexuella dömas för "hets mot folkgrupp" medans om en jude eller kristen gör det så döms vi.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Oj vad baklänges. Åsiktsfriheten ger mig rätt att säga emot dig. Prova säga emot en feminist eller stativist på till exempel aftonbladet. De anmäler dig, och de förösker se till att ditt facebookkonto blockeras. Det är vad PK handlar om. PK är att man inte får nyttja sin yttrandefrihet i vissa av politiker utvalda ämnen oavsett validitet. Straffet att bryta mot PK är statlig ostracism eller "hatbrott" om du inte finner dig i censuren. Varför kan inte en muslim som hetsar på religiösa grunder mot homosexuella dömas för "hets mot folkgrupp" medans om en jude eller kristen gör det så döms vi.

Du låter som en som vill missbruka yttrandefriheten för att utföra det som är lagbrott i Sverige.
Kan man inte uttrycka sig någorlunda vettigt" utan måste ta till obsceniteter eller hetsa mot folkgrupp eller liknande kan man hålla sin mun stängd. Att du ens skriver "hatbrott" inom citationstecken säger ju en hel del, som om det inte fanns. Speciellt i dagens Sverige.

Dom flesta i Sverige tycker exempelvis inte att det är ok att hata andra människor pga hudfärg, religion, sexualitet osv. Därför har vi lagar mot just detta. Och därför är samhället politiskt korrekt. För vi är trötta på all skit.

Jag är PK men försöker inte tysta dig, däremot tycker jag att du har fel. Blanda inte ihop det för mycket för att du inte klarar av kritik eller kan uttrycka dig sakligt.

Tröttsam diskussion, som att lära dagisbarn att det är fel att slåss och sen behöva förklara sig till förbannelse för något som borde vara självklart.

Permalänk
Medlem

Här är vad de lutar sig på i domslutet:
Det är URL, 26 k §.
När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar
på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning
av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter
har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de
kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna
skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag
(2005:359).

Sedan lutar de sig mot de tidigare domarna i hovrätten, där det bland annat fastslagits att (telefonerna då i de fallen) sålts till privatpersoner, att det går att kopiera ljud och rörliga bilder på anordningarna, att det FÖREKOMMER att anordningarna rent faktiskt används för privatkopiering, och ett knippe andra mindre viktiga argument så som tillgänglighet, storlek på diskar osv.

Det här är intressant, eftersom "förekommer" faktiskt skiljer sig rätt mycket från sådant som skulle vara "särskilt avsett för".
Märk väl också att inget avseende fästs vid URL 26 k §, 2 st, punkt 1, som säger att det inte finns fog att ta ut ersättning om föremålet ska användas till ANNAT än framställning av exemplar av verk för privat bruk. I grund och botten, en telefon som inte ska användas till just privatkopiering (eller en dator/surfplatta osv) omfattas alltså inte av det här.

Det som satt importörer och säljare i klistret däremot är att de tidigare ingått branschavtal vad det verkar. Copyswede listar dessa branschavtal i utvecklingen av sin talan:
Copyswede har, efter förhandlingar med branschorganisationer och representativa sammanslutningar
av berörda företag, träffat branschavtal om de närmare villkoren som ska tillämpas
när privatkopieringsersättning uttas för ett antal olika anordningstyper. I dagsläget tilllämpas
dessa branschavtal vid tillverkning/import av följande anordningar:
a) Oinspelade videokassetter
b) Oinspelade ljudkassetter
c) Inspelningsbara CD-skivor
d) Inspelningsbara DVD-skivor
e) Minidiscs
f) Videospelare med inbyggd hårddisk
g) Set-top boxar med inbyggt minne
h) DVD-spelare med inbyggt minne
i) TV med inbyggt minne
j) Mp3-spelare med internt minne
k) Övriga mediaspelare med inbyggt minne (t.ex. iPod Touch)
l) USB-minnen
m) Externa hårddiskar

Jag misstänker att framförallt f-m, att det finns branschavtal här, är det som ställer till det, eftersom det där handlar om diverse lagringsutrymme. Hade branschen satt ner foten där, då hade det nog sett annorlunda ut, för då hade Copyswede behövt föra en talan som verkligen bevisade på likheten med lagringsutrymme kontra tidigare kassetter/inspelningsbara CDs, medan importörer/säljare kunnat trycka på just olikheten.

Samsung hävdar å sin sida just det, att dessa anordningar inte är särskilt ägnade för privatkopiering. De gör också gällande att privatkopiering inte är dessa anordningars primära funktioner, men det är här det biter dem i arslet, för på det skrivs sedan i domen att "Emellertid behöver inte privatkopiering vara en anordnings primära funktion för att den ska vara särskilt ägnad för ändamålet. Exempelvis erläggs privatkopieringsersättning för tv-apparater och DVD-spelare med inbyggd hårddisk samt CD- och DVDskivor. Att dessa anordningar naturligtvis kan användas – och stundom också i första hand
används – för annat än privatkopiering saknar betydelse".

Branschens slapphet att tidigare sätta ner foten slår här tillbaka, och eftersom det finns branschpraxis, så är det i princip att betrakta som ett principbeslut. Båda sidor har sedan tidigare varit överens om gällande förfarande etc.

Sedan tydliggör också domstolen tolkningen "särskilt ägnad åt" i det här fallet. Det visar sig att det i arbetet med lagen i riksdagen ges väldigt små möjligheter att undanta enheter. Detta framhålls på sidan 10 i domen:
"Av förarbetena till 26 k § URL framgår tydligt att anordningar endast i undantagsfall skulle
kunna undantas ersättningsplikten på den grunden att de inte är särskilt ägnade för privatkopiering.
Endast anordningar som är ”oägnade” för privatkopiering eller ”i praktiken mycket
sällan används” för nämnda ändamål faller utanför ersättningsordningen (prop. 1997/98:156
s. 26)."

Solna tingsrätt går sedan vidare och förklarar om konformitet med EU-rätt, och slår med det spiken i kistan för Samsung:
"EU-domstolen har slagit fast att kompensation för privatkopiering är motiverad så snart nå-
gon tillhandahåller fysiska personer – i deras egenskap av privatanvändare – anordningar
med vilka det är möjligt att privatkopiera. I enlighet med det synsätt som alltid gällt för
svenskt vidkommande behöver anordningen således inte de facto användas för privatkopiering
för att ersättning ska vara motiverad. I stället ska redan rättighetshavarnas eventuella
skada (vilken uppstår genom att privatpersoner tillhandahålls möjligheten att privatkopiera)
kompenseras."

De säkrar också här med antagandet att enheter kan vara multifunktionella, men att EU-domstolen fastslagit att det är rimligt att anta att en användare använder en utrustning fullt ut, vilket då i det här fallet betyder: Om det går att använda utrustning till privatkopiering, är det rimligt att anta att alla som innehar utrustningen gör det.

Intressant blir det däremot i domskälen. Tingsrätten staplar en helsikes massa argument för varför privatkopieringsersättningen inte skulle vara tillämplig, och hänvisar till allt möjligt, allt från att Copyswede varit senare än vanligt med att begära ersättning enligt branschpraxis på nya anordningar, till hänvisning av förarbeten och inlägg från regeringen i arbetet med lagen, till vissa domar inom EU-rätt, men landar ändå i att de kan göra en "extensiv bedöming", dvs att domar från då EU-rätten ger möjlighet att ta ut svängarna i bedömningen. Dessutom läggs mycket krut på undersökningar gjorda av bl.a TNS Sifo på uppdrag av Copyswede, som visar just hur mycket privatkopiering förekommer.

Hur ser det ut på sista raderna då? Som följer:
"Slutsatser
Anordningarna är ”i hög grad lämpliga” för privatkopiering. De används rent faktiskt i en
omfattning som överstiger vad som kan tillåtas enligt Infosoc-direktivet. Vid sådant förhållande,
och eftersom det inte framkommit något som kan leda till en annan bedömning, ska
Anordningarna betraktas som ”särskilt ägnade” för privatkopiering. Det uttalande som gjordes
i samband med 2005 års lagstiftning, som formellt inte hade status av lagförarbete, får
därmed anses ha förlorat den betydelse det kan ha haft. Samsung är på grund av det anförda
skyldigt att till Copyswede lämna redovisning för Anordningarna.

Domslutet
Enligt 26 m § andra stycket URL ska näringsidkaren på begäran av organisationen lämna
redovisning i de hänseenden som tidigare nämnts. Av lagtexten eller förarbetena framgår
inte klart hur redovisningsskyldigheten ska fullgöras. Den talan som Copyswede nu för om
så kallad materiell edition får dock anses ligga i linje med lagstiftningen. I yrkandet ligger att
Samsung alternativt kan välja att inge en av auktoriserad revisor bestyrkt sammanställning.
Även detta alternativ, som synes ligga i Samsungs intresse, får godtas."

Jag vill framhålla att domar är offentliga handlingar, så ingen citerad text omfattas av upphovsrätt.

För att summera:
* Branschen har klantat till det genom att låta sig viggas in i att betala ersättning för viss utrustning som har hårddiskar, som DVD-spelare etc.
* Domstolen väljer att ta ut svängarna och lägga större vikt vid intresset för att ersättningen ska kunna tas ut än omvänt.
* Det finns förarbeten som talar för att det ska vara svårt att undanta anordningar från ersättningen, men också vissa som talar för att exempelvis datorer ska undantas. Här gick tingsrätten, antagligen med grund av att de gått på att ta ut svängarna, enligt det första alternativet.
* Copyswede kör mycket på branschpraxis och liknande, som gör att de "anser det självklart" att den och den anordningen också omfattas av ersättningen, "eftersom de här anordningarna gör det".
* En måttligt duktig advokat borde ha kunnat plocka fram alla de argument tingsrätten staplar för att styrka att ersättningen inte ska utgå, men jag ser lite spår av det i Samsungs anförande, utan deras jurister verkar mer ha snöat in på begreppet "särskilt ägnade åt".
* En viss teknikanalfabetism kan tyckas skönjas.

Hoppas det här gav en liten inblick för de som är intresserade, det blev mycket text, men domen är på 46 sidor. Hoppas det bidrar till att förklara det lite i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Du låter som en som vill missbruka yttrandefriheten för att utföra det som är lagbrott i Sverige.
Kan man inte uttrycka sig någorlunda vettigt" utan måste ta till obsceniteter eller hetsa mot folkgrupp eller liknande kan man hålla sin mun stängd. Att du ens skriver "hatbrott" inom citationstecken säger ju en hel del, som om det inte fanns. Speciellt i dagens Sverige.

Dom flesta i Sverige tycker exempelvis inte att det är ok att hata andra människor pga hudfärg, religion, sexualitet osv. Därför har vi lagar mot just detta. Och därför är samhället politiskt korrekt. För vi är trötta på all skit.

Jag är PK men försöker inte tysta dig, däremot tycker jag att du har fel. Blanda inte ihop det för mycket för att du inte klarar av kritik eller kan uttrycka dig sakligt.

Tröttsam diskussion, som att lära dagisbarn att det är fel att slåss och sen behöva förklara sig till förbannelse för något som borde vara självklart.

Wow, både personangrepp och nedsättande.
Jag tycker det inte heller det är ok att hata människor. Min poäng är att när staten driver eller reglerar nånting historiskt sett så gör de ett sjukt dåligt jobb. Varför skulle politiskt korrekta lagar så som skyddloven som infördes under Quissling i Norge vara bra? Politiskt korrekt innebär helt enkelt att du inte FÅR tycka en viss sak eller uttrycka den med hot om bestraffning. (Definierat av de som just då styr landet)
Så länge som vi har uttryckfrihet så får vem som hellst tycka vad de vill och pressfriheten garanterar att du får skriva vad du vill så länge du inte hetsar eller sprider panik (exempel skrika att det brinner för att skapa panik fastän så inte är fallet) Jag försvarar inte "felaktiga" åsiklter, men jag försvarar bara att man har rätt att tycka och tänka vad man vill och det lika människovärdet.

Politisk korrekthet innebar i Nazityskland att hata judar, att institutionellt hata oss samer i sverige osv. (sista koncentrationslägret i sverige stängdes 1969. ref: rasbiologiska instituted reg norrland)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Politiskt korrekt innebär helt enkelt att du inte FÅR tycka en viss sak eller uttrycka den med hot om bestraffning. (Definierat av de som just då styr landet)
...
Politisk korrekthet innebar i Nazityskland att hata judar, att institutionellt hata oss samer i sverige osv. (sista koncentrationslägret i sverige stängdes 1969. ref: rasbiologiska instituted reg norrland)

För mig har inte PK något med hot och bestraffning att göra utan handlar mer om att följa den enkla vägen enligt det som anses göra dig till en god och fin människa enligt den rådande sociala och moraliska normen. Kontra att gå emot strömmen och lyfta fram en mindre bekväm åsikt som även om den är mer verklighetsförankrad ofta innebär en påtaglig risk att bli stämplad som en dålig människa.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Här är vad de lutar sig på i domslutet:
***wall of text ***

Tackar för intressant läsning. Kontentan är ändå att det är extremt krystat och tungrott och totalt saknar sunt förnuft och verklighetsförankring. Samhället förändras snabbare än någonsin och att det tar ens 10 år för rättsväsendet att komma ifatt är ett hån mot samhället. De borde tvärtom prioritera att sätta dit opportunister som Copyswede för att avskräcka sådant för samhället hämmande och destruktivt beteende istället för att som nu uppmuntra det.

Dessutom om URL 26 k §, 2 st, punkt 1 är formulerad precis som du skriver borde den ju ensam fälla hela resonemanget, alltså ingen mening att ens diskutera något annat om man nu ändå inte ska göra några seriösa och sunda avvägningar.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Tackar för intressant läsning. Kontentan är ändå att det är extremt krystat och tungrott och totalt saknar sunt förnuft och verklighetsförankring. Samhället förändras snabbare än någonsin och att det tar ens 10 år för rättsväsendet att komma ifatt är ett hån mot samhället. De borde tvärtom prioritera att sätta dit opportunister som Copyswede för att avskräcka sådant för samhället hämmande och destruktivt beteende istället för att som nu uppmuntra det.

Dessutom om URL 26 k §, 2 st, punkt 1 är formulerad precis som du skriver borde den ju ensam fälla hela resonemanget, alltså ingen mening att ens diskutera något annat om man nu ändå inte ska göra några seriösa och sunda avvägningar.

Ja, jag håller helt med, och lite det jag menade med att det verkar vara teknikanalfabeter. Copyswede använder rätt taktik däremot, "så här har det varit innan, produkterna liknar varandra, så det är självklart att det gäller!".
Vad Samsungs advokater borde gjort är att dels trycka benhårt på URL 26 k §, 2 st punkt 1, dels gjort efterforskningar om förarbetena till lagen, och sedan i min mening slutligen framhävt att framför allt datorer köps av konsumenter för skapande, inte kopiering. Låsa det vid det, verkligen bygga på och blåsa upp det. Varför köper en person en dator? Skriva dokument, kanske skapa musik, editera filmklipp (och ladda upp dem på youtube), koda appar, spel, program etc, etc. Och vad används då lagringsutrymmet till? Inte privatkopiering, privatlagring.
På det sättet verkligen framhäva datorn möjligheter utifrån dess förmåga att kalkylera, och så hänvisa till domstolsledamöter (hur använder ni era datorer?). Men de snöar in helt på "särskilt avsedd för", och går skandalöst nog inte ens igenom vad just det begreppet innebär i den här lagen.
Så, rättsväsendet borde hänga med, men i grund och botten så är svenska domstolar i sådana här ärenden låsta till att döma utifrån vad som presenteras, i stort. Så felet ligger nog snarare i att Telia/Samsung osv anlitar dyra advokater, som det visar sig inte kan ämnet sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Ja, jag håller helt med, och lite det jag menade med att det verkar vara teknikanalfabeter. Copyswede använder rätt taktik däremot, "så här har det varit innan, produkterna liknar varandra, så det är självklart att det gäller!".
Vad Samsungs advokater borde gjort är att dels trycka benhårt på URL 26 k §, 2 st punkt 1, dels gjort efterforskningar om förarbetena till lagen, och sedan i min mening slutligen framhävt att framför allt datorer köps av konsumenter för skapande, inte kopiering. Låsa det vid det, verkligen bygga på och blåsa upp det. Varför köper en person en dator? Skriva dokument, kanske skapa musik, editera filmklipp (och ladda upp dem på youtube), koda appar, spel, program etc, etc. Och vad används då lagringsutrymmet till? Inte privatkopiering, privatlagring.
På det sättet verkligen framhäva datorn möjligheter utifrån dess förmåga att kalkylera, och så hänvisa till domstolsledamöter (hur använder ni era datorer?). Men de snöar in helt på "särskilt avsedd för", och går skandalöst nog inte ens igenom vad just det begreppet innebär i den här lagen.
Så, rättsväsendet borde hänga med, men i grund och botten så är svenska domstolar i sådana här ärenden låsta till att döma utifrån vad som presenteras, i stort. Så felet ligger nog snarare i att Telia/Samsung osv anlitar dyra advokater, som det visar sig inte kan ämnet sedan.

När domare väljs för ett mål så tar man den som kan mest eller mer insatt i ämnet. Det innebär också att de domarna i de flesta fall också är med i vissa föreningar och det är föreningar som jobbar för utökad upphovsrätt i de här fallen. Det är också i dessa riktningar som som domsluten går, de utökas till förmån för upphovsrättsinnehavare. Finns fall där det tillåts att vittnen får avbrytas bara det sker från rätt håll. Vittnen som som inte passar brukar mer eller mindre glömmas bort sen.
Det är svårt för en advokat att bryta den tendensen, tveksam till att det går genom en lagändring heller (ex sexköpslagen) däremot skulle ett borttag av lagen ge effekt.
Tingsrätten klarar sig bra ändå då de är ytterst få som kontrollerar hur domsluten ser ut mot hur domen varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

När domare väljs för ett mål så tar man den som kan mest eller mer insatt i ämnet. Det innebär också att de domarna i de flesta fall också är med i vissa föreningar och det är föreningar som jobbar för utökad upphovsrätt i de här fallen. Det är också i dessa riktningar som som domsluten går, de utökas till förmån för upphovsrättsinnehavare. Finns fall där det tillåts att vittnen får avbrytas bara det sker från rätt håll. Vittnen som som inte passar brukar mer eller mindre glömmas bort sen.
Det är svårt för en advokat att bryta den tendensen, tveksam till att det går genom en lagändring heller (ex sexköpslagen) däremot skulle ett borttag av lagen ge effekt.
Tingsrätten klarar sig bra ändå då de är ytterst få som kontrollerar hur domsluten ser ut mot hur domen varit.

Du har en poäng helt klart, däremot i det här fallet utifrån vad som framgår av domen, så spelade det mindre roll, lagmännens uppgift blev väldigt enkelt eftersom Samsungs företrädare inte riktigt hade koll på vad som gällde.
Sedan går tingsrätten faktiskt in på huruvida det finns prejudikat, men landar i att hovrätten är den högsta instans som fällt utslag (tror det var Copyswede v. Telia) och lutar sig mot HovR's resonemang en del (branschpraxis -> liknande anordning -> självklarhet), däremot skriver de också att det kan ändras utifrån en eventuell HD-dom. Om PT lämnats däremot vet jag inte, men i så fall blir det justitieråden som avgör innebörden av "särskilt ägnade åt".

Permalänk
Medlem

Den enda Musik eller film jag har på min Telefon är redan betald. I de fall jag har laddat ner musiken äger jag även licens för kommersiellt bruk (får lov at streama eller sända i radio).
Ändå ska jag betala 1 gång till. Men de pengarna kommer aldrig att nå skaparna av musiken.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Köp MP3/FLAC från valfri onlinebutik.
2, Koppla in telefonen med USB till datorn.
3, Flytta över filerna.
4, ?????
5, Profit!

Går även att köpa CD och rippa själv. Då får du ersätta punkt ett med rippning och sedan fortsätta som vanligt från punkt två och framåt. Skivor har sällan DRM efter Sony fick så mycket skit för deras root-kit. Nedladdning kan ha DRM men inte alltid. Varierar lite beroende på var du köper.

Film är lite krångligare för DVD och Bluray har i princip alltid kopieringsskydd men det är inte säkert att det är olagligt att kringgå skyddet. Det står nämligen att skyddet inte får vara trivialt utan måste vara effektivt. Trivialt för vem är oklart för det är trivialt för slutanvändaren att rippa en DVD eller Bluray idag. Vidare får man kringgå skyddet om det hindrar en från att använda mediet i den apparat man vill. Till exempel kan en del skyddade CD-skivor inte spelas i en dator och då får man kringgå skyddet. Det är en gigantisk gråzon som inte är testad i domstol och det verkar inte som att någon sida vill försöka med tanke på hur luddigt lagarna är skrivna. Huruvida det är ok att rippa en Bluray till telefonen med samma logik som man får rippa en CD till datorn är oklart för juridik är en bedömningssport.

Exemplarframställning för privat bruk är ett intrång i ensamrätten, rätten att flytta runt dina digitala filer ges genom butiken/köpet, och är således inget intrång i ensamrätten. Den rätten får du genom licensen och avtalet med butiken, de skriver ofta att du får använda grejerna på X antal enheter, och den rätten gäller även i länder där formatskiftning och privatkopiering inte är lagligt. De betalar inte heller ut ersättning för det hos Copyswede. Där betalar de ersättning för t.ex. inspelning av det som sänds på TV, kopiering av musik-cd och kopiering av ljudböcker på skiva. De betalar inte för rippning av DVD och Blu-ray, de betalar inte ut ersättning till branschen för att du ska få köpa musik på iTunes.

Du kan såklart rippa en CD-skiva på datorn (som kanske inte ens har optisk läsare inbyggd) och flytta till telefonen, men nästan ingen gör det idag. Hårddisken i datorn är ju redan belagd med en privatkopieringsavgift dessutom. Dessutom handlar det knappast om att man framställer fler exemplar som gör någon skada när man flyttar filer på sina egna enheter som används av en själv. MP3-spelare i de tidiga dagarna kunde man argumentera för att de användes primärt för att spela upp privatkopierad musik, men det går inte med en mobil och musik som inte kommer från CD-skivor. Det är inget mer än godtycke där, de vill ha pengar för att folk slutat köpa CD-R och DVD±R-skivor och allt annat som drog in pengar förut.

Företag har heller inget rätt att privatkopiera och prylar som säljs till företag ska alltid vara fria från dessa avgifter. Du kan inte bara säga att någon sålt X miljoner iPhones och sen kräva ersättning, en stor del går till företag.

När det gäller tekniska åtgärder är förarbetena ganska klara där. Det är inte tillåtet att kringgå och har du en blu-rayspelare kan det inte rättfärdiga att du gör en kopia till telefonen, du har ju redan en enhet för att spela upp filmen utan att göra någon kopia. Alternativa operativsystem är heller egentligen ingen anledning, det finns kommersiella DVD-spelare till GNU/Linux exempelvis precis som det finns till Windows (det ingår inte i någon av dem) så du skulle lika gärna säga att du får kopiera för att titta i Windows. Det förbudet mot kringgående gör är att t.ex. Nero inte får innehålla funktioner för att gå runt kopieringsskydden, eftersom du inte får sälja sådana verktyg och det gäller både i EU och i staterna vilket också är anledningen till att rippverktygen som säljs också är registrerade på öriken där de inte får några legala bekymmer och hot. Företag som försökt gå runt detta har fått bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Den enda Musik eller film jag har på min Telefon är redan betald. I de fall jag har laddat ner musiken äger jag även licens för kommersiellt bruk (får lov at streama eller sända i radio).
Ändå ska jag betala 1 gång till. Men de pengarna kommer aldrig att nå skaparna av musiken.

Mja, alltså när det gäller ensamrätten som kommer med upphovsrätten, så finns det ingen begränsning. Det betyder att det går att ta betalt för det i flera led, det är det som är så skruvat med den. Om du köper musik till din telefon, äger en restaurang, och spelar musiken där så kunderna kan höra den, så kommer STIM (eller om det är SAMI) och du får betala för att du spelar publikt, trots att du betalat för musiken en gång.
Vad som visar hur rubbat det är, är om du spelar radio i din inrättning. Då har först radiostationen köpt musiken, betalat STIM-avgift för det på det för att DE spelar publikt, och sedan åker du på avgift också för att DU spelar publikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Exemplarframställning för privat bruk är ett intrång i ensamrätten, rätten att flytta runt dina digitala filer ges genom butiken/köpet, och är således inget intrång i ensamrätten. Den rätten får du genom licensen och avtalet med butiken, de skriver ofta att du får använda grejerna på X antal enheter, och den rätten gäller även i länder där formatskiftning och privatkopiering inte är lagligt. De betalar inte heller ut ersättning för det hos Copyswede. Där betalar de ersättning för t.ex. inspelning av det som sänds på TV, kopiering av musik-cd och kopiering av ljudböcker på skiva. De betalar inte för rippning av DVD och Blu-ray, de betalar inte ut ersättning till branschen för att du ska få köpa musik på iTunes.

Du kan såklart rippa en CD-skiva på datorn (som kanske inte ens har optisk läsare inbyggd) och flytta till telefonen, men nästan ingen gör det idag. Hårddisken i datorn är ju redan belagd med en privatkopieringsavgift dessutom. Dessutom handlar det knappast om att man framställer fler exemplar som gör någon skada när man flyttar filer på sina egna enheter som används av en själv. MP3-spelare i de tidiga dagarna kunde man argumentera för att de användes primärt för att spela upp privatkopierad musik, men det går inte med en mobil och musik som inte kommer från CD-skivor. Det är inget mer än godtycke där, de vill ha pengar för att folk slutat köpa CD-R och DVD±R-skivor och allt annat som drog in pengar förut.

Företag har heller inget rätt att privatkopiera och prylar som säljs till företag ska alltid vara fria från dessa avgifter. Du kan inte bara säga att någon sålt X miljoner iPhones och sen kräva ersättning, en stor del går till företag.

När det gäller tekniska åtgärder är förarbetena ganska klara där. Det är inte tillåtet att kringgå och har du en blu-rayspelare kan det inte rättfärdiga att du gör en kopia till telefonen, du har ju redan en enhet för att spela upp filmen utan att göra någon kopia. Alternativa operativsystem är heller egentligen ingen anledning, det finns kommersiella DVD-spelare till GNU/Linux exempelvis precis som det finns till Windows (det ingår inte i någon av dem) så du skulle lika gärna säga att du får kopiera för att titta i Windows. Det förbudet mot kringgående gör är att t.ex. Nero inte får innehålla funktioner för att gå runt kopieringsskydden, eftersom du inte får sälja sådana verktyg och det gäller både i EU och i staterna vilket också är anledningen till att rippverktygen som säljs också är registrerade på öriken där de inte får några legala bekymmer och hot. Företag som försökt gå runt detta har fått bekymmer.

Såvitt jag begriper det i alla fall är exemplarframställning för eget bruk ett av undantagen i URL förutom i vissa specifika fall (som för att hindra kopiering av läroböcker). Men i princip all framställning för eget bruk i övrigt är egentligen inte olagligt, det i sin tur är hela grunden för privatkopieringsavgiften, URL 12§. Så för egen del går det bra med exempelvis musik, så länge du inte gör det tillgängligt åt någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Såvitt jag begriper det i alla fall är exemplarframställning för eget bruk ett av undantagen i URL förutom i vissa specifika fall (som för att hindra kopiering av läroböcker). Men i princip all framställning för eget bruk i övrigt är egentligen inte olagligt, det i sin tur är hela grunden för privatkopieringsavgiften, URL 12§. Så för egen del går det bra med exempelvis musik, så länge du inte gör det tillgängligt åt någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara musik-cd och inspelning från radio ersätts av Copyswede när det handlar om att privatkopiera ren musik. En digitalt köpt kopia har du redan rätt att använda på ett antal enheter enligt licensavtalet, att flytta runt filerna utgör en funktion för att kunna lyssna och utgör ingen exemplarframställning enligt 12 § när du använder på dina egna enheter, då du inte gör något intrång i ensamrätten – möjligen om du ger bort din vattenmärkta musikfil till någon, men det är inget som ersätts. Det sista är också något som får ses som tämligen ovanligt idag när vi inte längre delar med oss av vår musik. Det handlar om privat bruk, inte eget bruk när vi talar 12 § i URL. Mjukvara är också undantaget i 12 § då du har rätt att göra säkerhetskopior istället för att dela med dig. Böcker får inte kopieras i helhet oavsett om det är läroböcker eller inte. Databaser är också undantagna. Företag och institutioner måste i princip ha avtalslicenser för att spela in, kopiera eller dela med sig av saker inom organisationerna.

Skyddet för tekniska åtgärder är inte heller tillämpliga datorprogram, men väl film och musik. De medier som har kopieringsskydd får inte kopieras och Copyswede betalar inte heller ut någon ersättning till upphovsmännen för att det kopieras olagligt.

Intrånget i ensamrätten som 12 § gör och rätten du får handlar till största del om att du får använda verken privat och ge till vänner och familj, inte just formatskiftning. Du verkar ha missuppfattat lagen. Jag får köpa en CD-skiva med musik, kopiera och ge bort till någon jag känner – men det görs inte på telefonen och är osannolikt att konsumeras på telefoner idag när man istället synkar över en spellista i en strömningstjänst. Eftersom det inte är troligt att man lyssnar på musik-cdn överhuvudtaget längre så kopieras inte heller de i någon stor utsträckning längre och CD-R-skivor säljs inte längre, så Copyswede är givetvis desperata i att hitta andra intäkter. Det betyder inte att all användning av musik är framställning av exemplar för privat bruk, påstår Copyswede detta så ljuger dem. Din digitala köpta kopia har du redan rätt att använda på flera enheter och utgör inget sådant intrång, och är inte heller något de ersätter upphovsrättsinnehavarna för, men det är gärna något de använder som argument. Det vore naturligt om de betalade ut mindre i privatkopieringsersättning när det sker i mindre omfattning.

Filmer ersätts som sagt bara för den inspelning som sker från TV eftersom övrig media skyddas med en teknisk åtgärd som innebär att de inte får kopieras. Det utan att det är något undantag från 12 §.

Den inspelning en telefon på egen hand skulle klara av är i högsta fall om de har funktion som spelar in radio. Nu har ju inte heller alla telefoner eterradio eller är särskilt ägnade att spela in sådan.